Filmen Divergent
Jag gjorde ett misstag: Jag såg filmen Divergent.
Efter att jag läst boken blev jag nyfiken på hur huvudpersonerna såg ut på filmen, så jag hyrde den i tron att den skulle vara lika bra som filmatiseringen av Hungerspelen.
Men oj vad besviken jag blev.
Rätt mycket av storyn från boken är struken och vissa delar har gjorts om helt. Okej, jag antar att de behövde korta storyn för att få in allt i en spelfilm, men det gick ju med Hungerspelen och den boken var ju lika lång som Divergent.
Både Divergent och Hungerspelen är skrivna i jagform. I filmatiseringen av Hungerspelen har regissören löst det genom att låta tittarna följa fler än bara en person. I Divergent har regissören behållit förstapersonsperspektivet vilket innebär att alla scener är sedda ur Tris perspektiv. Det är en miss som tvingat manusförfattarna att skriva om stora delar av Divergent och alltså en av anledningarna till att filmatiseringen av Divergent är så mycket sämre än boken.
Dessutom tycker jag inte att rolltolkningarna håller. Four är inte alls lika tuff som i boken utan ser snäll ut mest hela tiden och den elaka Erik är inte särskilt skrämmande. Den psykopatiska Peter märks knappt över huvud taget och relationen mellan honom och Tris är mer vänskaplig än något annat. Slagsmålen är inte särskilt blodiga och överfallet på Tris inte särskilt skrämmande. Filmen är rätt barntillåten om jag säger så.
Enda scenen som är bättre än boken är den när Tris och Christina ska ta flaggan. Här har storyn utvecklats. Dock har den ändrats så att det är Tris som tar flaggan och inte Christina.
En annan sak som är bättre i filmen än i boken är att det är fler elever i filmen. I boken är de ju bara 20 och just det var väldigt ologiskt. I boken är de utökade till drygt 30, vilket även det är lite för lite för att vara trovärdigt.
Slutet är för övrigt helt förändrat och jag undrar hur de tänkt sig att den förändringen ska påverka film två och tre. Nu har jag inte läst de andra böckerna i serien, men en sådan förändring borde få följdeffekter.
Men det värsta med filmen är att den fantastiska kärlekshistorien mellan Tris och Four förminskats till nästan ingenting. Det finns ingen spänning, ingen glöd och de kysser varandra bara en enda gång. Inte ens det fantasiska slutet där Four säger att han älskar Tris har de med. I filmen kramas de bara och han säger något tafatt att han vet vem hon är eller något i den stilen.
Hur kan man förringa en sådan fin kärlekshistoria?
Nej, filmen var en stor besvikelse. Boken var tio gånger bättre. Alla ni som sett filmen men inte läst boken - läs boken!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens tema synopsis spänning hjärnan story engineering veronica roth vågspel twist ordberoende förlag elisabeth akteus rex planerat skrivande författarröst organic writer whip media hunger games skriva filmmanus boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju ping pong-metoden huvudhandling frida skybäck divergent klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften vardagligt språk agenter research novell avatar längd skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst målgrupp romantisk komedi skiftande perspektiv larry brooks öka drivet i din berättelse deckare ewa åkerlind ljudbok valet antagonist outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta film plot point början författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata jodie archer förlag recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare birgitta bergin stand up comedy strukturmodell skrivblogg förväntningar berättare lättläst de rotlösa testläsare lind & co skräck ungdomsbok yttre resa roller mörkersdottir steven james ylva lee lindell röst följebrev stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset djävulsverk release bäraren allvetande perspektiv novellantologi screen writing dialog premiss förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc hitta början miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell releasefest parallellhandling idé skriv dialog skriva facklitteratur word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter lögn julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag
I boken framkommer dock mycket bättre än i filmen varför man delat upp samhället i de fem falangerna och då blev det trots allt rätt trovärdigt.
Vad gäller ondskan så framkommer det att enda anledningen till att De Lärda vill döda de Oegennyttiga är att de vill fördela resurserna annorlunda så att De Lärda kan köpa fler lyxartiklar. Det ligger alltså ren ondska bakom och allt snack om att de försöker verka för allas bästa är bara för gallerierna. Med andra ord är det en rätt svart-vit-bild även i Divergent.
Hoppas du läser boken och ser om du gillar den bättre än filmen.
Kram Pia
Jag har dock ett stort problem med själva upplägget i Divergent. Ett framtida dystopiskt samhälle som är uppdelat i De Modiga, De Ärliga, De Lärda osv, känns alldeles för konstruerat för att vara trovärdigt. Ännu värre blir det när de flesta passar in i en specifik kategori, medan bara några få är "divergent". I verkligheten är det ju snarare tvärtom. I en fantasyvärld hade jag inte ifrågasatt det, men detta ska ju som sagt utspela sig i ett framtida Chicago och handla om vanliga människor, efter vad jag har förstått.
En sak fungerar dock bättre i Divergent än i Hungerspelen. I den senare är ondskan väldigt svartvit. Huvudstaden förtrycker distrikten för att själva kunna leva lyxliv. I Divergent är ondskan betydligt mer nyanserad och försöker åtminstone verka vara för allas bästa. För att skapa fred och trygghet. Alla utom "de kastlösa" har det ganska bra. Man får välja fraktion. Man blir inte tvingad. Det är en konformistisk diktatur som försöker ge sken av rättvisa, där åtminstone de flesta får vad de behöver, åtminstone så länge de rättar sig i ledet. Det väcker intressantare frågor om rätt och fel, ondska och förtryck, än vad regimen i Hungerspelen gör. Hungerspelen är dock bättre som bok / i övrigt.