Filmen Divergent
Jag gjorde ett misstag: Jag såg filmen Divergent.
Efter att jag läst boken blev jag nyfiken på hur huvudpersonerna såg ut på filmen, så jag hyrde den i tron att den skulle vara lika bra som filmatiseringen av Hungerspelen.
Men oj vad besviken jag blev.
Rätt mycket av storyn från boken är struken och vissa delar har gjorts om helt. Okej, jag antar att de behövde korta storyn för att få in allt i en spelfilm, men det gick ju med Hungerspelen och den boken var ju lika lång som Divergent.
Både Divergent och Hungerspelen är skrivna i jagform. I filmatiseringen av Hungerspelen har regissören löst det genom att låta tittarna följa fler än bara en person. I Divergent har regissören behållit förstapersonsperspektivet vilket innebär att alla scener är sedda ur Tris perspektiv. Det är en miss som tvingat manusförfattarna att skriva om stora delar av Divergent och alltså en av anledningarna till att filmatiseringen av Divergent är så mycket sämre än boken.
Dessutom tycker jag inte att rolltolkningarna håller. Four är inte alls lika tuff som i boken utan ser snäll ut mest hela tiden och den elaka Erik är inte särskilt skrämmande. Den psykopatiska Peter märks knappt över huvud taget och relationen mellan honom och Tris är mer vänskaplig än något annat. Slagsmålen är inte särskilt blodiga och överfallet på Tris inte särskilt skrämmande. Filmen är rätt barntillåten om jag säger så.
Enda scenen som är bättre än boken är den när Tris och Christina ska ta flaggan. Här har storyn utvecklats. Dock har den ändrats så att det är Tris som tar flaggan och inte Christina.
En annan sak som är bättre i filmen än i boken är att det är fler elever i filmen. I boken är de ju bara 20 och just det var väldigt ologiskt. I boken är de utökade till drygt 30, vilket även det är lite för lite för att vara trovärdigt.
Slutet är för övrigt helt förändrat och jag undrar hur de tänkt sig att den förändringen ska påverka film två och tre. Nu har jag inte läst de andra böckerna i serien, men en sådan förändring borde få följdeffekter.
Men det värsta med filmen är att den fantastiska kärlekshistorien mellan Tris och Four förminskats till nästan ingenting. Det finns ingen spänning, ingen glöd och de kysser varandra bara en enda gång. Inte ens det fantasiska slutet där Four säger att han älskar Tris har de med. I filmen kramas de bara och han säger något tafatt att han vet vem hon är eller något i den stilen.
Hur kan man förringa en sådan fin kärlekshistoria?
Nej, filmen var en stor besvikelse. Boken var tio gånger bättre. Alla ni som sett filmen men inte läst boken - läs boken!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter ylva lee lindell längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa testläsare lind & co skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james novell research följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig
I boken framkommer dock mycket bättre än i filmen varför man delat upp samhället i de fem falangerna och då blev det trots allt rätt trovärdigt.
Vad gäller ondskan så framkommer det att enda anledningen till att De Lärda vill döda de Oegennyttiga är att de vill fördela resurserna annorlunda så att De Lärda kan köpa fler lyxartiklar. Det ligger alltså ren ondska bakom och allt snack om att de försöker verka för allas bästa är bara för gallerierna. Med andra ord är det en rätt svart-vit-bild även i Divergent.
Hoppas du läser boken och ser om du gillar den bättre än filmen.
Kram Pia
Jag har dock ett stort problem med själva upplägget i Divergent. Ett framtida dystopiskt samhälle som är uppdelat i De Modiga, De Ärliga, De Lärda osv, känns alldeles för konstruerat för att vara trovärdigt. Ännu värre blir det när de flesta passar in i en specifik kategori, medan bara några få är "divergent". I verkligheten är det ju snarare tvärtom. I en fantasyvärld hade jag inte ifrågasatt det, men detta ska ju som sagt utspela sig i ett framtida Chicago och handla om vanliga människor, efter vad jag har förstått.
En sak fungerar dock bättre i Divergent än i Hungerspelen. I den senare är ondskan väldigt svartvit. Huvudstaden förtrycker distrikten för att själva kunna leva lyxliv. I Divergent är ondskan betydligt mer nyanserad och försöker åtminstone verka vara för allas bästa. För att skapa fred och trygghet. Alla utom "de kastlösa" har det ganska bra. Man får välja fraktion. Man blir inte tvingad. Det är en konformistisk diktatur som försöker ge sken av rättvisa, där åtminstone de flesta får vad de behöver, åtminstone så länge de rättar sig i ledet. Det väcker intressantare frågor om rätt och fel, ondska och förtryck, än vad regimen i Hungerspelen gör. Hungerspelen är dock bättre som bok / i övrigt.