Nattlöpare av Marcus Olausson
Jag har egentligen slutat att recensera böcker men då och då gör jag undantag för böcker jag verkligen kan rekommendera.
Nattlöpare av Marcus Olausson är en sådan bok.
Nattlöpare är tredje delen i en episk och storslagen fantasysaga om den unga Elderim som blivit utvald att rädda världen Serahema från undergång. I varje bok hittills har Elderim lärt sig en ny elementarkraft och Nattlöpare är inget undantag. När boken slutar behärskar Elderim tre elementarkrafter, men han känns samtidigt längre ifrån sitt mål än någonsin tidigare.
På många sätt är den här bokserien som en pusseldeckare där Elderim måste lösa ett antal gåtor i sin kamp för att rädda världen. Men vad händer när mörkret enar krafter som är mångdubbelt starkare än Elderim och hans färdkamraters? Hur ska en ung man kunna rädda hela världen från undergång?
Jag har följt Marcus författarresa sedan första boken i hans fantasyserie om Serahema kom ut på Mörkersdottirs förlag för drygt två år sedan. Jag läser inte så ofta episka fantasyberättelser men Marcus lurade i mig att hans första bok i serien - De rotlösa - innehöll både kärlek och sex.
Det var en klar överdrift. Men berättelsen innehöll så mycket mer och när jag läst klart första boken i serien var jag fast. Naturligtvis ville jag veta hur det skulle gå för den tafatta Elderim i hans jakt att rädda Serahema från undergång.
Redan i första boken slogs jag av hur duktig Marcus är på att beskriva miljöer. Jag kan ofta tycka att de går till överdrift och i fantasygenren är det lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Men Marcus har med fantastiska miljöbeskrivningar utan att det någonsin blir för mycket - istället målar han upp sin fantasyvärld så skickligt att man som läsare stiger rakt in i den.
Jag gillade också att bokens huvudperson - Elderim - var så ung och oerfaren. Han var ingen fullfjädrad krigare från början och det gjorde mig nyfiken. För hur kul är det att följa en hjälte som klarar allt och aldrig kan dö? Elderim däremot har inte stora chanser att klara uppdraget - det verkar ju totalt hopplöst att en sådan tafatt ung man ska lyckas rädda hela världen från undergång. Kul, tänkte jag, och läste vidare.
Här finns verkligen en möjlighet till character arc, som man säger på engelska. Det betyder personlighetsutveckling. Det är alltid givande när karaktärerna i boken utvecklas under resans gång. I tredje boken har Elderim utvecklats, men han är fortfarande en rätt tafatt ung man som famlar i blindo efter ledtrådar om hur han ska rädda världen. Det finns alltså fortfarande stora möjligheter till personlighetsutveckling.
Och just det att huvudpersonen är rätt tafatt och mest famlar i blindo gör att konflikten kan trappas upp så att det känns näst intill omöjligt att lyckas med uppdraget. Även om Elderim lär sig nya sker hela tiden på sin resa och lyckas komma över ledtråd efter ledtråd, så är han inte ensam om att trappa upp. Även motståndarlaget samlar sina trupper. Och motståndarna är verkligen inga små duvungar.
Det här är grundregeln för det som kallas konfliktupptrappning - genom att såväl hjälten som motståndarna trappar upp du får spänningen i en bok att hela tiden stiga. Och spännande är det verkligen. Hela boken igenom undrar jag hur i helskotta det här ska kunna sluta lyckligt.
Men så kommer en delseger - oftast helt utan att jag kunnat förutsäga hur. Ändå känns det trovärdigt när det sker. Det är inte enkelt att lyckas med sina twister så att läsarna inte i förväg klurar ut vad som ska hända. Men Marcus lyckas verkligen överraska gång på gång.

Visst hade första boken en del svagheter. Marcus var ny som författare när han skrev den. Men ha överseende med det och läs hans böcker ändå, för historien är väl värd att läsas och det blir bara bättre och bättre.
Sedan första boken har Marcus vuxit enormt som författare. Andra boken, Bäraren, var betydligt bättre skriven än första.
Och nu till tredje boken så känns Marcus som en fullfjärdad författare. Det märks att han har vunnit en rad priser med sina noveller och att han tagit med sig den lärdomen när han redigerade Nattlöpare. Marcus är nämligen utgiven i fyra novellantologier och har dessutom vunnit flera novelltävlingar. Att han dessutom haft en jättebra redaktör till denna sista bok har också gjort sitt till.
Marcus Olausson har jämförts med stora fantasyförfattare som Robert Jordan. Och jag som bara kikat lite i Jordans böcker kan inte uttala mig om det. Men jag läser mycket annan litteratur och jag kan förstå berömmet. För det känns som att Nattlöpare är skriven av en internationell bestsellerförfattare. Så stilsäkert för Marcus sin tredje bok i hamn.
Jag är grymt imponerad av boken. Jag fick helt klart en WOW-känsla när jag läste Nattlöpare och det får jag sällan.

Som vanligt är Marcus fantastisk på miljöer, men han har faktiskt vässat sig där också. Dessutom har han använt sig av liknelser som är så spot on att jag satt och gapade.
Som författare vet jag hur svårt det är att få till de där liknelserna. Det är no-no att använda uttjatade uttryck. Istället ska man skapa nya som är skräddarsydda för genren, platsen, tiden och karaktärerna. Skriver man som Marcus en fantasysaga kan man inte dra till med en liknelse som "han var inte den vassaste kniven i lådan", för det är ju en nutida liknelse och dessutom fanns det inte knivlådor förr i tiden. Nej, då måste man hitta något annat som passar bättre. Och just det har Marcus lyckats med galant.
Inte för att jag kommer på något exempel just nu. Det dryper ju inte av metaforer och liknelser som i en bok av Ranelid. Nej, det är bara sådär lagom - någon gång ibland. Men när det händer är det lysande.
Men det som framför allt imponerade på mig är Marcus Olaussons världsbygge och alla trådar som han väver ihop till en gigantisk gobeläng. Jag tänkte flera gånger: Var får han allt ifrån?
Det är helt otroligt hur mycket som ryms i Marcus huvud. Och än vet jag inte hur han ska ro allt i land, men alla sex böckerna är färdigskrivna så jag vet att det finns ett väl genomtänkt slut på berättelsen.
Trots att det är så många sidohistorier är det inte krångligt att hålla isär dem. Visst var jag lite ringrostig när det var ett år sedan jag läste förra boken, men jag kom snabbt in i berättelsen igen.
Och det känns som att Marcus har en plan. Det känns som om nätet börjar spännas åt, att alla trådarna drar åt exakt samma håll som när man drar i mitten på en filt så att ändarna kryper närmre och närmre varandra.
Men jag kan inte för mitt liv komma på hur den här planen ska gå i lås.
Och sådant gillar jag. Det finns inget förutsägbart i berättelsen.
En mycket stark bok av en författare som utvecklats enormt på bara två år. Jag spår att Marcus Olausson har en lysande framtid som författare och att vi bara sett början.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Henric » PODD: Pias dramatiska strukturmodell: ”Hej Tack igen för den enskilt viktigaste texten om skrivande jag någonsin läst...”
-
Jane » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”Så otroligt bra! Vilken hjälp jag fick i mitt skrivande ”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar manus kroppsspråk vinter lb förlag twitter skrivglädje skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag stieg larsson elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur vardagligt språk agenter miljö margit sandemo avatar mörkersdottir steven james yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games romantisk komedi lind & co screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare akademiskt språk agenturer the bestseller experiment finlitteratur vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling svenska skrivpoddpriset strukturmodell twist valet författarröst allt hopp är ute miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal novellantologi idé facebook tempo peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt skrivarhandbok tävling harpercollins bokmanus faktaböcker hungerspelen konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju barnbok mariette lindstein blogg eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström simona ahrnstedt filmmanus dialog boktugg författarskap överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön organic writer hitta början planerat skrivande deckare larry brooks långtidssjuk ewa åkerlind de rotlösa öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor outliner novell mathew l jockers antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess längd eldbunden character arc research röst följebrev den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 story engineering klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school sättning prissättning dokument lyckostunder språk susanne ahlenius anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst
Sedan är han ju en trevlig person också, den där Marcus O. Icke att förglömma.
/SH