Pias skrivtips: Vad Matthew svarade på mina frågor om boken the bestseller code
Men boken lämnade mig med en del obesvarade frågor. På vinst och förlust skrev jag därför till Jodie och Matthew och vet ni vad - jag fick svar.
Här kommer Matthews svar på mina frågor:
The Circle
I boken The bestseller code skrev Jodie och Matthew att de analyserat tusentals böcker. Och av dem var det bara en som fick 100% sannolikhet för att nå New York Times bestseller list. Den boken var Dave Eggers The Circle. Däremot stod det aldrig i boken om The Circle nådde bästsäljarlistan.
Min fråga:
I wonder though if the book The Circle ever hit the NYT hit list?
Matthews svar:
Yes, it hit the list for, as I recall, about 7 weeks. It has just recently been made into a movie starring Tom Hanks!
Med andra ord så nådde The Circle bästsäljarlistan och låg där i sju veckor. Boken ska dessutom bli en film.
The Hunger Games och The Twilight Saga
Jag tyckte det var konstigt att Jodie och Matthew inte nämnde de storsäljande böckerna Hungerspelen av Suzanne Collins och Twilightsagan av Stephanie Mayer. Jag funderade på om det berodde på att de inte haft med dessa böcker i sin studie eller för att de fick dåliga värden i datortesterna.
Min fråga:
I also wonder if you tested:
- The Hunger Games of Suzanne Collins and
- The Twilight Saga of Stephanie Mayer
Matthews svar:
No, we did not because these are both classified as Young Adult fiction.
Det var ju synd att Jodie och Matthew valde att inte analysera dessa böcker. De pratade däremot om Harry Potter, men skrev själva att de omöjligt kunde skriva en bok om bästsäljare utan att ta med några ord om just Harry Potter.
Topics
I boken The bestseller code så pratar Jodie och Matthew om att 30% av innehållet i en bästsäljare består av ca 1-2 olika ämnen (topics) mot 3-4 ämnen (topics) i en icke bästsäljare. Men jag undrade natuligtvis hur många topics som ryms i HELA innehållet av boken och om det finns någon skillnad mellan bestsellers och icke bestsellers om man tittar på hur många topics som ryms i 100% av bokens innehåll.
Min fråga:
I also wonder how many topics there are in 100% of a book, in general, and if there are any differenses in the number of topics between a bestseller and a non bestseller when it comes to the whole book. You did not mention this in the book.
Matthews svar:
We write about this a bit in the BSC. Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics, whereas non-bestsellers tended to be more topically diverse, i.e. less focused. But these are generally true observations, not hard and fast rules.
Jaha, lite av en besvikelse där att Matthew missförstod min fråga och alltså inte besvarade den. :(
Topics i The Circle
Åter till boken The Circle som fick hela 100% sannolikhet för att nå New York Times bestsellser list. Hur gick det till egentligen?
När jag läste The bestseller code så tolkade jag boken som att det var jätteviktigt att det var så få som 1-2 topics som upptog 30% av bokens innehåll och om det var så många som 3-4 topics så var det ingen bästsäljare.
Men boken The Circle hade hela 4 topics för att nå 30% av bokens innehåll, varför alltså inte stämmer med det Jodie och Matthew sagt gällde för bestsellers.
Min fråga:
I must say I do not really understand how The Circle could hit 100% in total because it could not had 100% in every singel part. First it used 4 topics to reach 30% of the book, while a bestseller only uses 1-2 topics according to your book.
Matthews svar:
In general, on average, Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics. That is the central tendency but not a hard and fast rule. Also, I think you may be confusing the probability with the feature profile that the machine uses to make its guess.
Jag kan inte uttala mig huruvida jag missförstått sannolikheten med funktionsprofilen som maskinen använder för sina gissningar. Jag vet mycket väl hur man räknar ut sannolikheten, men jag är inte lika bevandrad i hur deras maskin fungerar.
Så jag kan bara utgå från det andra som Matthews säger - nämligen att bara är en central tendens att en bästsäljare har 1-2 huvudämnen och att en icke bästsäljande bok har 3-4 huvudämnen.
Jag tycker dock ändå att det är konstigt att boken The Circle fick 100% när den inte uppfyllde det här kriteriet. Baserat på Matthews svar kan jag inte dra någon annan slutsats än att det här med vilka ämnen en bok avhandlar har en rätt liten sannolikhet för att påverka om boken blir en bästsäljare eller inte. Så varför skrev de då så mycket om topics i sin bok the bestseller code?
Human closeness i The Circle
Det ämne som Jodie och Matthew kom fram till var det viktigaste ämnet av dem alla om man ville skriva en bestseller var ämnet "Human closeness" det vill säga mänsklig närhet.
Men The Circle handlar bara til 3% om Human Closeness. Så jag undrade hur en bok som behandlar så lite om Human Closeness kan få 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist i Jodie och Matthews datormodell.
Min fråga:
Second the topic Human closeness only had 3% which I found rather little.
Matthews svar:
It is all relative and there are many many features contributing to a books overall signal. So, for example, fifty shades of grey has way more sex than what is typical for a NYT bestseller, but it has other features that are more typical. The ~3% human closeness in the circle is actually bit higher than the average across all bestsellers.
Tydligen är 3% om Human Closeness mer än snittet av alla bestsellers. Och då är det det ämne som är allra vanligast.
Hm. Intressant. Vet du hur jag tolkar den informationen?
Jo, att det måste finnas massvis av ämnen som fungerar i en bestseller - minst 34 stycken (100% delat med 3% ger 33,3333) - troligen hundratals.
Och visst gav Jodie och Matthew en lång lista på sådana här ämnen, men jag fick ändå intrycket av att Human Closeness var det absolut viktigaste att ha med.
Så jag har alltså gett Human Closeness för stor betydelse, vilket betyder att Jodie och Matthew inte var så tydliga i sin bok om hur vi skulle tolka det här med ämnen.
Med andra ord är ämnen (topics) ingen stor grej och det spelar kanske inte så stor roll vilka ämnen du har med i din bok. För sambandet verkar ju vara rätt litet mellan vilka ämnen som gör en bestseller och vilka ämnen som inte gör en bestseller.
Språket i The Circle
En annan sak jag reagerade över var att Jodie och Matthew framhöll att det fanns ett samband mellan bestellers och den språkliga stilen. Böcker med ett mer "vardagligt" språk hade större sannolikhet att nå NYT bestsellerlist än böcker med ett mer "akademiskt" språk. Då akademiskt är min översättning så är det bäst att jag förklarar mig - med akademiskt menar jag ett språk med längre meningar, fler bisatser, längre ord och där alla orden är utskrivna i sin helhet.
I boken The Circle var språket dock perfekt balanserat mellan ett vardagligt och akademiskt språk. Det kan därför tyckas konstigt att boken fick 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist med dessa förutsättningar.
Min fråga:
Third the language was a perfect balance and not so much of a daily language that I thought was needed to get 100%. Is these part not so important as the other part when it comes to hit the bestseller list? Or did I missunderstood your book?
Matthews svar:
I think you are confusing the probability score with the feature composition. The model examines the features in a book and compares how similar those features are to the features found in books that hit the list and books that did not hit the list. It then uses that comparison to make a guess about whether the book is more likely to be a best seller or a non-bestseller. The machine then quantifies its guess as a probability.
Jag vet inte hur jag ska tolka Matthews svar. Kanske det är så att det inte spelar någon roll hur vardagligt språket är, bara det är tillräckligt vardagligt? Mer vardagligt ökar kanske inte chanserna att bli en bestseller än lite mindre vardagligt - bara det inte går över gränsen till det jag kallar akademiskt.
Ja det var de frågor jag hade. För att få Jodie och Matthew intresserade av att svara på mitt mejl så gav jag dem lite tillbaka. Jag berättade nämligen saker om Stieg Larsson som de troligen inte kände till.
Det visste du inte om Stieg Larsson
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
By the way - one of my author friends knew Stieg Larsson and he said that Stieg died because the elevator was broken and he had to walk all stairs. Obviously his heart did not manage this. If the elevator had not been broken he might have lived today.
Matthews svar:
Wow. It certainly would have been interesting to interview him and get some deeper insight into his books.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
I also talked to Paolo Roberto - the Swedish fighter and actor who has a role in Stieg Larssons second book - and Stieg did not asked him for permission. The publisher contacted Paolo after Stieg died and asked for his permission and Paolo actually read the fighting scene and changed it a little bit before the book was published.
Matthews svar:
That is fascinating. I wonder how big the changes were.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
When Larssons books was to become a Swedish movie the agent called Paolo Roberto and said: I think I have the perfect role for you. Paolos reaction was: I THINK???
If the second book will be a movie in US Pablo wonder if he will be playing the role as himself or if there will be anyone else. He is hoping for Brad Pitt - that would be great, he said: Brad Pitt as Paolo Roberto. Wow!
Matthews svar:
:-)
Ja, det var lite mer om The bestseller code. Hoppas du blev lite mer upplyst av min mejlkonversation med författaren till boken.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan parallellhandling releasefest vågspel twist ordberoende förlag elisabeth akteus rex harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute organic writer whip media hunger games förlagsavtal novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju huvudhandling divergent release klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk novell ylva lee lindell längd avatar skrivprocess skräck tillbakablick författarskap lind & co testläsare de rotlösa lättläst öka drivet i din berättelse deckare ewa åkerlind strukturmodell stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur john yorke känslor sekten på dimön topic gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner fängsla dina läsare valet ljudbok birgitta bergin skrivblogg förväntningar larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi ungdomsbok osynlig berättarröst yttre resa roller steven james mörkersdottir research följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset djävulsverk frida skybäck bäraren allvetande perspektiv screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc hitta början miljö planerat skrivande författarröst margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell story engineering veronica roth idé skriv dialog bokens tema delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén språk books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter spex lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning
Sista stycket i min förra skrivning föll bort och kommer här: Men det finns en rad andra frågetecken som uppstår kring min bok under arbete när jag läser dina texter om skrivkonsten. T ex detta hur man hanterar parallella historier som alla är lika betydelsebärande. Ett problem uppstår t ex i och med upptakten i kap 1 med en av berättelserna där huvudpersonen sedan får vänta med att framträda på nytt därför att de andra medverkande också måste få komma till tals. Personen i upptakt kap 1 får/kan sedan inte göra sig hörd förrän tio kapitel senare.
Sven