Pias skrivtips: Har längden betydelse?
Har längden någon betydelse eller ska en berättelse ha den längd den behöver?
Jag har alltid trott på det sistnämnda, men den senaste tiden har jag lärt mig att längden HAR betydelse. I varje fall om du inte redan är en känd författare som säljer bra.
Skriver du en skönlitterär roman får den nämligen varken vara för lång eller för kort om du hoppas bli utgiven på de stora förlagen eller få en agentur som representerar dig utomlands.
Men vad är då en korrekt längd och hur gör du om din bok råkar vara för kort eller för lång? Det ska jag prata om i dag.
Vad är en lagom längd?
Här kommer lite riktlinjer för vad som är en lagom längd för skönlitterär vuxenlitteratur. Andra regler gäller naturligtvis för barn- och ungdomsböcker.
- Under 70.000 ord - För kort för en skönlitterär vuxenroman men okej för en ungdomsroman.
- 70.000 - 80.000 ord - På gränsen till för kort för en skönlitterär vuxenroman.
- 80.000 - 90.000 ord - Fullt normalt och oftast inga problem.
- 90.000 ord - Den optimala längden för en skönlitterär vuxenroman.
- 90.000 - 100.000 ord - Fullt normalt och oftast inga problem.
- 100.000 - 110.000 ord - På gränsen till för långt för en skönlitterär vuxenroman.
- Över 110.000 ord - För långt för en skönlitterär vuxenroman men kan fungera för fantasy och episka släktsagor.
Skälet till att jag skriver ord och inte sidor är att antalet sidor kan variera enormt beroende på val av typsnitt, fontstorlek, radavstånd, marginaler och storlek på sidorna. En normaltjock vuxenroman brukar liggar på runt 300 sidor vilket således motsvarar ca 90.000 ord. Stora variationer förekommer dock varför antalet ord är ett mer exakt begrepp.
Men varför är det så viktigt att din roman håller sig inom dessa mått?
Om din bok är för kort ...
Om berättelsen är för kort kan den bli svårplacerad för förlaget.
- För det första riskerar boken gränsa till novell.
- För det andra kan den misstolkas för en barn- eller ungdomsbok.
- För det tredje finns det läsare som tycker att de får för lite för pengarna om boken är kort och därför inte köper den.
... hur åtgärdar du en för kort text?
Som lektör har jag upptäckt att böcker som är korta tenderar att brista i gestaltning, varför berättelsen ofta vinner på att författaren använder fler ord. En gestaltad text brukar nämligen bli längre än en förklarad text. Förläggare föredrar ofta en gestaltad text framför en icke gestaltad varför mitt råd är att du ska se över din text för att se om du kan gestalta mer.
För er som inte vet så är motsatsen till att gestalta att man förklarar vad som sker. Titta på din text och fråga dig om du förklarar för läsarna eller om du lämnar åt läsaren att dra egna slutsatser om vad som händer. Läs gärna mer i mitt blogginlägg Gestaltning i praktiken.
Om din bok är för lång ...
Om berättelsen är för lång ställs förlaget inför ett annat problem: Pengar!
- Redaktörer och korrekturgranskare tar ofta betalt per ord och deras jobb är en betydande kostnad för ett förlag. Även om redaktören är anställd av förlaget tar en lång bok längre tid att arbeta igenom och mindre tid kan då läggas på annat. Ju längre bok, desto dyrare blir det.
- Framför allt ökar översättningskostnaden med bokens längd och då översättning är en mycket stor kostnad för förlagen kan det bli en betydande skillnad i att ge ut en kort bok jämfört med en lång bok.
- Dessutom ökar tryckkostnaderna om boken blir längre och ibland även portokostnaderna om boken inte går ned i ett vanligt vadderat kuvert.
En magisk gräns verkar gå vid 100.000 ord, sedan riskerar förlagen dra öronen till sig och tänka att det blir för dyrt. Kanske beror det på att många förlag har en budget som utgår från att en normal bok håller sig inom 100.000 ord, varför förläggaren måste be om mer pengar om boken är längre än så. Det går säkert bra för små förlag där förläggare och ägare är samma person, men är värre för de stora bjässarna där förläggaren är anställd.
... hur åtgärdar du en för lång bok?
Hur gör man då om berättelsen är för lång? Mitt förslag är att du kortar den. Det finns två sätt:
- Har du skrivit en riktigt lång berättelse på säg 200.000 ord kanske du kan göra om den till två böcker, men det kräver naturligtvis att det finns ett naturligt ställe i boken där du kan sluta del 1 och börja del 2.
- Är det inte möjligt att splitta boken i flera måste du banta den.
Hur gör du då när du ska banta ned ett för långt manus?
Jag har själv ett effektivt sätt att skriva som går ut på att jag redan i första utkastet bara tar med det som behövs för berättelsen. Trots detta lyckades jag banta min senaste roman 20% genom att:
- Finns det någon tråd du kan dra bort utan att slutet förändras? T.ex. en karaktär du kan radera eller en bihandling du kan kapa. Grundregeln är att allt som inte påverkar slutet ska bort. Själv hade jag inga sådana trådar att kapa eftersom jag redan när jag skrev berättelsen var noggrann med att allt fick betydelse för slutet, annars hade det varit ett smidigt sätt att dra ned på bokens omfång.
- Stryk allt som inte för berättelsen framåt eller som inte måste finnas där för känslan. Behöver miljöbeskrivningarna vara sådär långa, måste huvudpersonen sväva bort i de här tankarna, tillför scenen vid middagsbordet något väsentligt och så vidare. I mitt fall lyckades jag stryka 15% av berättelsen i det här stadiet.
- Titta på varenda mening och ta bort alla överflödiga ord. T.ex. behöver du inte skriva att hjärtat bankade i bröstet när alla vet att hjärtat sitter i bröstet. Genom att ta bort "i bröstet" försvinner två ord. Jag lyckades kapa ytterligare 4% genom att göra texten mer stringent. Dessutom blev berättelsen lättare att läsa, vilket jag ser som något positivt.
- Läs berättelsen från början till slut igen - nu har du fått upp farten på hur du bantar. Vips försvann ytterligare 2% av texten i mitt fall och det utan att jag ställde några krav på mig själv att texten skulle kortas.
- Får du fortfarande inte ned berättelsen tillräckligt mycket finns inget annat val än att dra bort någon tråd som påverkar slutet. Det är extra jobbigt för det innebär att du även måste skriva om slutet.
Själv hade jag inga trådar jag kunde dra bort utan att slutet förändrades så jag nöjde mig med steg 2, 3 och 4 ovan, men det räckte för att få ned berättelsen till drygt 100.000 ord, vilket jag hoppas är tillräckligt för att förlagen ska vara intresserade. Det är hårt att göra en sådan bantning men jag tycker själv att min berättelse vann på förändringen.
Måste man verkligen hålla sig inom rekommenderad längd?
Svaret på den frågan beror på två saker:
- Vill du få den utgiven på ett traditionellt förlag, samt
- Hur känd är du?
Naturligtvis finns det undantag från längdregeln.
- Vill du inte bli utgiven eller ger du ut boken på eget förlag har längden ingen som helst betydelse ... Nej, det stämmer inte. Även egenutgivare stöter på patrull om boken är för lång eftersom flera tryckeritjänster för print-on-demand har en begränsning i ord eller sidantal på hur lång boken får vara. Dessutom har egenutgivare ofta hårda budgetramar.
- Fantasygenren har ofta längre böcker än 110.000 ord, men även där håller sig de flesta böcker runt 300 sidor.
- Tror förlaget riktigt hårt på din bok kan de naturligtvis tänka sig att ge ut den även om den inte håller sig inom de givna ramarna, men vågar du riskera ett nej?
- Förlag som inte har planer på att ge ut boken utomlands slipper den dyra översättningskostnaden och då är sannolikheten högre att de accepterar ett längre manus än t.ex. en agentur som har till uppgift att sälja din bok till andra länder.
- Bara för att du blivit antagen av ett förlag betyder inte det att längden är ointressant. Förlagen antar ofta manus som de tycker har potential efter en ombearbetning. Jenny Fagerlund som vann Harper Collin Nordics första romantävling fick i uppgift av förlaget att baka samman tre karaktärer till en, varför det blev en helt ny bok.
- När du väl sålt riktigt många böcker och bevisat dig som författare är det betydligt enklare att få boken utgiven trots dess längd. Har boken sålt bra i Sverige blir det lättare att sälja in den utomlands även om den är lång.
Jag träffade Marvel-författaren M.R. Carey på Fantastika i juni och han berättade att en serie för Marvel (tänk serietidning) skulle vara på exakt 20 sidor, varken mer eller mindre. Därför tyckte han att det var så befriande när han började skriva romaner och han fick skriva precis hur långt han ville ...
Den där regeln gäller bara redan kända författare. Är du outgiven så räkna med att din bok kan bli refuserad om den inte håller rätt längd.
Lycka till med ditt skrivande.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins skrivglädje manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt skriva facklitteratur bokens tema spänning hjärnan story engineering veronica roth twist ordberoende förlag vågspel elisabeth akteus rex allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 hitta början hunger games character arc skriva filmmanus dialog screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning huvudhandling release frida skybäck svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research novell avatar längd skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell antagonist outliner akademiskt språk agenturer john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön filmmanus simona ahrnstedt bli utgiven tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna barnbok gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin stand up comedy ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok yttre resa roller mörkersdottir steven james ylva lee lindell röst följebrev strukturera din roman den antagonistiska kraften djävulsverk klimax divergent bäraren allvetande perspektiv premiss ping pong-metoden intervju facebook förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset whip media miljö organic writer författarröst planerat skrivande margit sandemo 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset långtidssjuk releasefest parallellhandling idé skriv dialog synopsis arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus elementary skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys
Nu är det drygt 100 000 ord och har gått till korrekturläsning. Min bok heter ÄLSKADE PETER. En biografi om hur min son tappert kämpade i nio år med tre former av cancer och jag med honom. Budskapet är att han på ett fantastiskt sätt såg till att få ett liv som han njöt av.
Jag har också hört från andra håll att fantasymanus ofta är längre än 100 000 ord, även om de inte behöver vara det. Historiska romaner kan också vara ganska tjocka. Men visst, även i dessa genrer bör man kanske inte komma släpande på en tegelsten på 200 000 ord som debutant eller okänd författare.
Som du säger brukar just fantasy vara längre än de 110.000 ord som är en vanlig gräns för annan genrelitteratur och jag tror det beror på att världsbygget kräver mer utrymme än t.ex. en deckare eller en romance. Sedan ska vi komma ihåg att kända internationella fantasyförfattare ofta ger ut tegelstenar och det sätter en norm för vad som är kommersiellt gångbart.
Kram Pia
3 september 2018 22:16:09
Kram Pia
17 augusti 2018 15:41:51