Pias skrivtips: Gestaltning i praktiken
Behövs det ett till blogginlägg om gestaltning? Jag frågade mig själv samma sak tills jag läste Janice Haryds bok Understanding show, don't tell. Jag tyckte att jag visste vad gestaltning var, men ändå gav boken mig en del insikter.
Det Janice tar upp, som jag inte har stött på tidigare, är hur man använder gestaltning i praktiken.
Jag har pratat mycket om syftet med gestaltning, vad det är och olika nivåer av gestaltning, men inte gett så mycket praktiska exempel. Så jag tänkte jag skulle ta några av Janice fantastiska exempel om gestaltning.
Förstå vad som är berättad prosa
Janice börjar med att vi måste förstå vad som är berättad prosa för att över huvud taget kunna bli bättre på att gestalta. För om du inte vet vad som är berättad prosa kan du inte fixa till det.
Berättad prosa är sådant du förklarar för läsaren, medan gestaltning är när läsaren själv får dra egna slutsatser. Men vad innebär det i praktiken?
Det är här Janice bok är så bra. Janice ger nämligen konkreta exempel.
Jane lutade sig över bordet för att plocka upp koppen.
Det kan kännas som att den här meningen är gestaltad, vi kan tycka att den är rätt bra. Men det beror på vem som har perspektivet i den här berättelse, det vill säga ur vems point of view vi ser det som händer.
Om det är Sally som har perspektivet kan hon omöjligt veta att Jane lutade sig över bordet för att plocka upp koppen förrän efter att Jane har koppen i sin hand. Hon kan gissa, men inte veta. Det betyder att antingen har Sally återberättat det som skett för oss, eller så går författaren in och förklarar för läsarna vad som kommer att ske. Då är det berättad prosa, inte gestaltad.
Så fort du återberättar eller förklarar något har du berättad prosa.
Allt är relativt
Här är ett annat av Janice exempel:
John var förbannad för att han fått sparken. Han skrek åt sin fru, sina barn och till och med sina grannar. Ingen av hans vänner ville prata med honom och det hade gått så långt att de låtsades att de inte såg honom när de sprang på honom i köpcentret. Naturligtvis gjorde detta honom ännu mer förbannad och han lät sin ilska gå ut över den stackars hunden.
Vissa personer skulle säga att det här är gestaltat, andra inte, skriver Janice. Det beror nämligen på vilken roll det här stycket spelar i berättelsen i stort och vilket perspektiv du valt för din berättelse.
- Om det här stycket är tänkt som en snabb sammanfattning, så fungerar den säkerligen rätt bra. Men om det är tänkt att visa att John är arg så fungerar den sämre.
- Om det här är skrivet med en stark yttre berättare så kan det nog te sig rätt så gestaltat, men om det är sett ur Johns synvinkel så blir det helt klart berättad prosa.
Allt är nämligen relativt. Låt oss därför titta på vad som händer om vi dramatiserar Johns känslor:
John slog igen dörren bakom sig. Vem trodde den där stroppen att han var? Sparka honom? Den där stinkhögen till kontor skulle vissna och dö utan honom.
"Du är hemma tidigt." Maria kom ut från köket.
"Stör jag ditt smygätande eller ...?"
Hennes leende dog ut. "Vad är fel?"
"Jag får ingen jävla respekt, det är felet!"
När du nu jämför de två texterna så ter sig den första mer återberättad och förklarande än den andra texten som ter sig mer gestaltad.
Berättad prosa kan vara svår att upptäcka och det är först när du jämför med en mer gestaltad text som du upptäcker att den är berättad.
Föreställ dig vad personen gör
Ett knep för att komma runt detta är att du föreställer dig att du gör det dina karaktärer gör, skriver Janice. Om du klarar av det, så visar du, om inte så berättar du.
"Jag hatar dig", skrek hon argt.
Hur agerar man ut argt? Du kan säkert komma på massvis av sätt hur en arg människa agerar, men ordet argt i sig kan du inte spela upp. Antingen slår du näven i bordet, eller så går din röst upp i falsett, kanske din bröstkorg höjer och sänker sig i takt med orden. Någon skriker sig blå, men en annan person viskar fram orden. Det är det som är grejen - gestaltning innebär att man kan se framför sig exakt vad som händer och därifrån dra slutsatsen att personen är arg. Dessutom drar du rätt många fler slutsatser än så från en gestaltad text - personen som skriker sig hes är troligen en helt annan person än den som viskar fram orden.
"Jag hatar dig", skrek hon och slog igen dörren med en smäll.
Nu kan du göra exakt det din karaktär gör och därmed har du gestaltat. Ytterligare en fördel är att du säkerligen ser en person framför dig. Jag ser en tonårstjej som blir sur på sin mamma för att hon inte får gå ut med kompisarna. För inte är det högsta chefen på bankkontoret som gör detta inför kunder och anställda.
Han gick långsamt över rummet.
Det här är en knepig mening för de flesta kan se framför sig hur någon går långsamt. Men om vi tittar närmare så uppstår frågan - exakt hur går en person som går långsamt över rummet? Går personen på tå, smyger sig personen fram, eller ...?
Och vad är egentligen normal hastighet? Jämfört med tanten med rullator går jag väldigt fort, men jämfört med mina två meter långa arbetskollegor går jag oerhört långsamt (trots att jag småspringer).
Förställ dig därför en person som går långsamt över rummet och fundera på exakt hur personen gör och vad du menar med långsamt.
Hon suckade när hon insåg att hon lämnat telefonen på skrivbordet.
Sucka är något du kan göra. Men försök agera ut någon som inser något. Nej, det går inte. Meningen ovan är alltså berättad prosa.
Hon suckade. Fan också. Telefonen låg kvar på skrivbordet.
Nu har du gestaltat att hon insåg.
Så länge det känns som om karaktärerna tänker är det oftast gestaltat. Men så fort det låter som att författaren är där och förklarar saker för läsarna så är det berättad prosa.
Valet av berättarröst och graden av gestaltning
Det här har jag pratat om tidigare - nämligen att valet av berättarröst har stor betydelse för hur gestaltad din text ter sig.
Ju tydligare yttre berättare du har, desto mer distanserad blir dina läsare till dina karaktärer, skriver Janice.
Tydlig yttre berättare:
När zombien kastade sig in genom fönstret så sträckte sig Bob efter geväret. Skit också! tänkte han innan han tryckte på avtryckaren.
I det här exemplet med en tydlig yttre berättare förklarar författaren vad som händer för läsaren. Författaren förklarar till och med att det är Bob som tänker. Det blir berättad prosa.
Osynlig yttre berättare:
I det här exemplet är den yttre berättaren inte lika tydlig och då blir texten mer gestaltad. Det finns ingen röst som förklarar för läsarna vad som sker. Läsarna får dra egna slutsatser.
Det här med tydlig och osynlig berättare är en varierande skala. Det finns inte bara två lägen utan alla möjliga varianter. Men huvudregeln är den att ju tydligare du som författare skiner igenom, desto mer tenderar du att förklara och desto mindre tenderar du att gestalta.
Valet av perspektiv och graden av gestaltning
På samma vis har valet av perspektiv betydelse för gestaltningen.
Naturligtvis kan du gestalta lika mycket oavsett vilket perspektiv du än väljer. Men om du har ett jagperspektiv kan du inte kliva ur jaget och se världen från ovan. Det i sig gör att du tenderar att gestalta mer.
Väljer du istället att skriva i trejde person är det lätt hänt att du råkar skriva saker som:
Jane lutade sig över bordet för att plocka upp koppen.
Det är gestaltat om det är Jane som har perspektivet i scenen, för hon vet ju varför hon lutar sig över bordet. Men om det är Sally som har perspektivet blir samma mening istället berättad prosa.
Därför har valet av perspektiv betydelse för om din text upplevs som gestaltad eller inte.
Läs mer om perspektiv och berättarröst i mitt blogginlägg Perspektiv och berättare
Filteruttryck
Janice lägger en stor del av sin bok på att förklara olika "filteruttryck". Det är ord eller uttryck som lägger sig som ett filter mellan läsaren och bokens karaktärer, som distanserar läsarna från berättelsen och som gör att det blir berättad prosa och inte gestaltad.
Det finns mängder av sådana ord och uttryck som Janice går igenom i sin bok och jag tänker inte ta upp dem allihop. Men jag ska ge några exempel.
Vi har redan varit inne på ordet insåg och problemet det orskar. Ett annat sådana uttyck är bestämde sig för.
Sally bestämde sig för att de måste hoppa och se vad som skulle hända.
Jämför med denna mening:
De var tvungna att hoppa och se vad som hände.
I första meningen är det någon som förklarar att Sally bestämde sig, vilket alltså är berättad prosa. I andra meningen får vi se Sally bestämma sig. Ingen förklarar att hon gör det eller varför. Vi får själva dra alla slutsatser. Det är gestaltning.
Ett annat sådant filteruttryck är kunde. Hon kunde se, kunde känna, kunde höra och så vidare. Jag själv överanvände ordet kunde för bara några år sedan. Jag var även tossig på att överanvända ord som började, hennes, hans, mitt och mina och först när min redaktör strök över vartenda ett av dessa ord insåg jag hur mycket bättre det blev utan dessa ord
Hon kunde känna det mjuka silket smeka mot hennes kind.
Denna mening blir betydligt bättre om du skriver:
Hon kände det mjuka silket smeka mot kinden.
Men tyvärr menar Janice att även kände är ett sådant filteruttryck. Det förklarar ju faktiskt att hon kände något och vi kan ju gestalta det istället genom att skriva:
Mjukt silke smekte kinden.
Hur långt du vill gå i din gestaltning är en smaksak. Men det är viktigt att du förstår skillnaden så du kan göra ett aktivt val.
Passiva meningar blir ett aktivt problem
Som tur var är det få som skriver i passiva meningar, men det händer att jag stöter på författarkollegor som frossar i passiva meningar. Och det är ett problem för gestaltningen.
Passiva meningar är meningar där något annat än subjektet är den som agerar, t.ex.
Bob blev biten av zombien.
Bob är subjektet i denna mening, men det är inte han som biter. Alltså är det en passiv mening. Och som du själv ser så är det en förklarande text. Någon förklarar för läsaren att Bob blev biten.
Zombien bet Bob.
Nu är det subjektet som agerar och genast har vi en aktiv mening. Det är inte längre någon som förklarar vad som hänt utan vi får vara där när det händer. Men meningen är rätt trist och för att göra den mer intressant så bör dramatisera den mer.
Bob skrek och vred benet under zombiens tänder.
Okej, det är inte lika tydligt som att Bob faktiskt blev biten. Men det är mycket intressantare. Och det är ju det som är syftet med gestaltning - att göra texten intressant.
Vem är det som berättar
När du väl börjar gestalta så märker du att världen ter sig olika beroende på ur vems perspektiv du berättar scenen. Och det är så det ska vara. Jämför följande texter:
Regnet öste ned utanför restaurangens fönster. Robin satt vid bordet, med en stor hög av pannkakor bredvid sig. Robin studerade brevet i sin hand, medan klockan på väggen tickade.
Detta är ett tydligt exempel på berättad prosa. Den har inget liv och är rätt trist.
Men vad händer om vi istället ser scenen genom vår karaktärers ögon?
Nu får du säkert en känsla för vem denna Robin är. En rätt tuff man, kanske du tänker, kan han vara en hemlig agent?
Men vad händer om din karaktär inte alls är en hemlig agent utan en skrämd flicka. Hur skulle sammas scen kunna te sig då? Kanske såhär:
Regnet täckte rutan och suddade ut världen utanför. Robin sjönk ihop bakom bordet, huvudet stack nästan inte upp över pannkaksstapeln bredvid henne. Brevet låg i hennes knä. Hon ville inte ta i det, än mindre öppna det. Hon tittade på klockan och suckade. Tiden höll på att rinna ut.
Som du märker blir det två helt olika scener beroende på ur vems synvinkel du ser scenen. Och det är det som gör gestaltning så intressant.
Naturligtvis måste inte allt gestaltas, men det är viktigt att du gör ett aktivt val om när du ska gestalta respektive använda dig av berättande prosa. Och med Janice knep får du ytterligare ett verktyg för att förstå vad gestaltning är.
Läs gärna mina tidigare blogginlägg om gestaltning.
Varför ska man gestalta?
Lyckas med din gestaltning
Lyckas ännu mer med din gestaltning
Miljöbeskrivningar som funkar
Skriv dialog
Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Nira » Jag startar kursportal!: ”Hej, jag heter Nira Shalom och jag vill dela med mig av de goda nyheterna om hur..”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning expert permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips vinter lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede bibliografi aristoteles rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot skrivprocess ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games skräck allvetande perspektiv testläsare screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist novell outliner akademiskt språk agenturer john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande skriva facklitteratur målgrupp spänning berättare hjärnan parallellhandling veronica roth långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer whip media sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal idé facebook novellantologi chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research längd avatar mörkersdottir konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins bokmanus faktaböcker barnbok intervju tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt katametoden harpercollins författartävling skönlitterärt film jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv anslag skrivpodd feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson terese marvelin skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek berättarröst korrekturgranskare catrine tollström peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker konsten att flirta som en gudinna hungerspelen mariette lindstein blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur eldbunden steven james margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling författarskap dialog boktugg överenskommelser bokens tema ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell bäraren öka drivet i din berättelse lättläst skiftande perspektiv skriv dialog synopsis osynlig berättarröst topic känslor vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi ungdomsbok tillbakablick premiss yttre resa roller lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall dikter kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller romantik show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv spex grejen med verb tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst författarintervju författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien rollup fal bygg din egen mall fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet
Nyttiga råd och klargöranden som du skänker oss gratis
Berättande contar gestaltning.
Undrar om man ändå inte måste ha berättande avsnitt i en roman. Och i dialogen framträder ju den "levande" personen som blir alltmer levande ju mer man skriver.
Hur ska man t ex kunna gestalta beskrivningen av en vacker vårdag: ute blåser sommarvind, göken gal i högan lind.
Skickligt berättande kan inte överskattas.
Är gestaltande ändå inte en modegrej i författarvärlden?
3 september 2017 10:29:39
Bara en sak jag funderade på i sista exemplet. Robin själv kan väl inte se att huvudet nästan inte stack upp över pannkaksstapeln? Möjligen kan hon märka att hon inte ser vad som händer på andra sidan högen av pannkakor. Förstår du vad jag menar?
Kram Pia
27 augusti 2017 16:17:13