2019
Nu får det bära eller brista. I morgon postar jag mitt barnboksmanus till Bonnier Carlsens stora manustävling. Det finns kanske en anledning till att jag skrev manuset, men aldrig tog mig i kragen att skicka in det till något förlag så att det blev liggandes orört i datorn väldigt länge. För det är en mycket förmånlig tävling. Vinnaren får 100.000 kr och ett barnbokskontrakt med ett av Sveriges största förlag.
Oavsett hur det går i tävlingen hoppas jag att 2020 blir mitt författarår. Jag har haft många chanser som gått mig förbi för att jag inte tagit dem. Kom ju både tvåa och trea i Harper Collins författartävlingar för några år sedan. Har blivit tillfrågad av flera förlag om jag vill bli utgiven hos dem, men sagt att jag inte har något som är tillräckligt bra.
Så feg jag har varit. Det är slut på fegheten nu! I morgon är det jag som går till brevlådan och postar mitt manus.
Tar du också chansen att vara med i tävlingen? Du hittar all information här:
Bonnier Carlsens manustävling
Kram Pia
De senaste veckorna har det gått en fantastisk miniserie i fem delar på SVT som heter Din hjärna med Anders Hansen som är överläkare i psykiatri. Jag har tittat på vartenda avsnitt med stort intresse och tänkt: Det där kan vi dra nytta av när vi skriver.
Det fjärde avsnittet i serien heter Vår sociala värld och där berättar Anders Hansen om en massa spännande saker som fick min hjärna att genast börja dra paralleller till skrivandet och ännu fler tankar fick jag när jag såg femte och sista avsnittet som heter Lika men unika.
Låt mig förklara.
Hej alla nya läsare, varmt välkommen hit.
Jag heter Pia Lerigon och skriver denna blogg för att jag vill hjälpa andra. Det finns inget vinstintresse i min blogg eller podd och den har ingen reklam.
Jag började skriva bloggen för att strukturera upp och komma ihåg all den information jag läste i alla de amerikanska skrivarhandböcker som jag plöjt igenom under åren. Först tänkte jag att ingen skulle läsa mina inlägg för de är väldigt långa och omfattande. Så fel jag hade. Bloggen vänder sig till alla som skriver och vi skrivande människor älskar att läsa, så längden på blogginläggen var tydligen inget problem.
Bloggen har en ständigt uppåtgående trend med läsare, trots att jag sällan lägger ut nya inlägg. I dags dato har jag 9.000 unika besökare varje månad och det fortsätter uppåt.
En dag hörde Johannes Vivers av sig och sa att vi skulle starta en podd med samma inriktning som bloggen. Jag sa: Du är inte klok! Men han stod på sig så det blev podden Skrivdrömmar. Vi har timslånga avsnitt men lyssnarna älskar dem ändå.
I dag är vår podd Skrivdrömmar uppe i 40.000 unika lyssningar.
År 2017 vann min blogg Svenska Skrivbloggpriset för Sveriges bästa skrivblogg på Bokmässan framröstad av författarna själva. Och min och Johannes podd Skrivdrömmar fick ett hedersomnämnade som Sveriges bästa skrivpodd i samma tävling. Det var enda gången denna tävling hölls, men det gav oss en indikation om hur populär bloggen och podden faktiskt är bland skrivande människor.
På årets bokmässa blev jag stoppad av många författare och skrivpedagoger som jag inte träffat förut men som ville berätta för mig att de använt sig av i min blogg eller podd när de skrivit sina böcker. Flera personer sa att de tipsat om min blogg på skrivutbildningen de går och att den numera används i undervisningen. Det var till och med några skrivlärare som kom fram till mig och erkände att de använde sig av råden i min blogg i sin undervisning.
Det är fantastiskt roligt och det är alla dessa solskenshistorier som driver mig att fortsätta skriva min blogg och spela in min och Johannes podd.
Så varmt välkomna alla nya läsare och lyssnare.
Kram Pia
Vill du ha ETT förlag, eller vill du ha RÄTT förlag?
Det är inte alla författare som har privelegiet att kunna välja och vraka bland förlagen, så visst kan det vara frestande att som författare ta "det förlag man får" och vara överlycklig över förlagskontraktet.
Inget fel i att vara överlycklig över ett förlagskontrakt, men ibland är det bättre att inte få ett förlag alls än att få FEL förlag. Jag har hört många skrämmande historier där det blivit fel och jag tänkte dela med mig av några av dessa historier.
Naturligtvis är det svårt att få allt hos ett förlag, men jag vill att du ska vara medveten och inte gå in i ett samarbete i blindo. För det handlar om ett samarbete mellan dig och förlaget. Precis som du har önskemål på förlaget kommer förlaget ha önskemål på dig. Ett förlagskontrakt är ett givande och ett tagande.
Alla förlag tar en risk när de ger ut en bok och att många förlag går back på sin verksamhet, så var ödmjuk inför det faktum att någon tror på din bok så mycket att de vill satsa på dig och ditt manus. Ha förståelse för att förlaget inte bara kan ge och ge, utan även kräver något i gengäld. Det betyder dock inte att du ska ge bort för mycket.
Med det sagt vill jag gå igenom några av de vanligaste fällorna och hur du som författare undviker dem.
Karin Smirnoff bryter nämligen mot många av de skrivregler som annars är vedertagna bland författare; som att man använder talstreck eller citattecken vid dialog och skriver egennamn med stor bokstav. Det kan tyckas självklart för de flesta, men Karin struntade i dessa skrivregler.
Ett annat vanligt skrivråd är att man bör vara försiktig med dialekt eftersom läsarna annars har svårt att hänga med. Hela Karins bok är skriven med en tydlig norrländsk dialekt. Karin själv är från Piteå, någon i gruppen tyckte sig känna igen Tornedalsbruket att sätta samman för- och efternamn i ett enda långt ord. Jag som är från Stockholm hängde inte riktigt med, vilket visar att risken att bli missförstådd finns.
Så frågan är: Får man göra såhär som författare? Är det tillåtet att skriva hur som helst och strunta helt i grammatik, skiljetecken, stor och liten bokstav och allt det där andra som lärs ut på skolor och författarkurser?
Nu äntlligen är den här!
Johanne Vivers debutroman Dagen F
I går var det releasefest på en restaurang i Stockholm och jag lyckades naturligtvis knipa ett ex som nu ligger signerad och fin på mitt skrivbord.
Ni som följer vår podd vet om att det varit en del strul med böckerna - de "försvann". Det visade sig att Förlagssystem bytt IT-system och inte hunnit få in böckerna i systemet så de var i själva verket aldrig försvunna. Skönt det. Däremot kan det fortfarande vara vissa problem att köpa boken i nätbokhandeln, men håll utkik - den bör dyka upp vilken dag som helst.
I april skrev en person i FaceBook-gruppen Författare på FB skrev att han läst en fantastisk bok: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Och omedelbart kände jag:
Den där boken kommer att bli en bestseller!
Jag håller på med min egen studie av bästsäljande böcker och har läst flera forskningsrapporter och studerat en mängd megabästsäljande böcker för att se vad de har gemensamt. Jag hade ännu inte läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover - ändå kände jag starkt att boken skulle bli en bestseller.
Varför?
Jo, en megabestseller är en bok som säljer i mångmiljonupplagor världen över, som svävar upp på topplistorna från en dag till en annan och tar läsarna med storm. Det är en bok som de flesta hört talas om och som får så stor inverkan att de på ett eller annat sätt påverkar samhället.
För att en bok ska lyckas bli en sådan mega bestseller krävs att ett antal faktorer är uppfyllda.
- För det första måste boken vara välskriven, tilltala läsarna och få dem att vända blad. Jag förstod av den här killens upprymda beskrivning av boken att den uppfyllde detta kriterium.
- För det andra måste boken ligga rätt i tiden. Jag läste baksidestexten och boken är en självbiografi om att växa upp i en familj som förbereder sig för domedagen och prepperskulturen har vuxit sig allt starkare de senaste åren. Alltså låg den rätt i tiden.
- För det tredje måste boken snappas upp av de stora förlagen med muskler att marknadsföra den på rätt sätt. I sitt hemland USA är boken utgiven av Random House Publishing Group som är ett världens största förlag och boken hade redan seglat upp på bästsäljarlistorna i USA och sålts till 26 ländar, varav ett var Sverige. Här ges boken ut av Natur & Kultur som är ett de stora förlagen i Sverige.
- För det fjärde måste boken bli en snackis. Kort efter att jag uppmärksammat boken var det flera kända författare som började twittra om att de läst boken.
Och WOW! säger jag bara. Vilken bok.
Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller? Den frågan brottas jag med just nu.
Många hävdar: Nej!
Som analytiker ger jag mig inte så lätt. Vi människor försöker förutspå det mesta och vi lyckas med varierande framgång.
Meteorologerna har inte alltid rätt om vädret men de blir allt bättre och om vi inte trodde på deras spådomar skulle vi inte lägga så mycket energi på att studera väderleksrapporterna.
Naturligtvis spelar det stor roll om de försöker spå morgondagens väder eller vädret om ett halvår. Vi är rätt övertygade om att de har rätt om vädret senare under dagen. Att en meteorolog redan nu i mars lyckas pricka in att vädet på midsommarafton blir strålande skulle få de flesta av oss att tvivlande skaka på huvudet, men samtidigt hoppfullt hålla tummarna.
Ju längre fram i tiden vi försöker sia, desto svårare blir det att pricka rätt - helt enkelt för att de olika alternativ som kan hända ökar exponentiellt ju längre tiden går. Om vi i dag har 2 möjliga alternativ, så har vi imorgon 4 möjliga alternativ, dagen efter det 16 möjliga alternativ och så vidare. Vår gissning om vilket alternativ som är det rätta blir alltså sämre ju längre framåt i tiden vi försöker spå.
Vad gäller då för böcker? Går det på förhand att pricka in vad som blir framtidens bestseller? Det ska jag prata om i detta blogginlägg.
Det är få som har möjligheten att skriva på heltid. De flesta av oss gör det på sin fritid. Vi sitter helger, kvällar och nätter och kämpar med våra berättelser, eller så går vi upp tidigt på morgonen för att hinna skriva innan vi åker till jobbet. Många har hittat sätt att skriva under resan till jobbet - det har aldrig jag kunnat göra eftersom jag är så åksjuk. Tänka ut nästa kapitel kan jag dock göra på bussen.
Oavsett när vi väljer att skriva måste vi försaka något.
Min svärmor tyckte jag var hemskt osocial när jag hellre satt och skrev på min bok än umgicks med makens alla släktingar och det ligger naturligtvis något i det. Samtidigt var det ju inte mig de kom för att träffa - det har jag svårt att tro, ingift som jag är. Jag tryckte upp tio exemplar av boken och gav den ena till min svärmor när hon fyllde år och numera får jag skriva hur mycket jag vill.
TV:n är en klassiker. Hur många här hinner titta på tv? Jag gör det sällan, men veckans höjdpunkt är just nu The Curse of Oak Island på History Channel. Det är typ så mycket tv som jag hinner titta på.
En annan sak jag försakar är städningen. Ja, ni hörde rätt - detta lördagsnöje som jag ägnade mig åt år ut och år in har jag nu släppt nästan helt. Jag bestämde mig för att bli den som "hjälper till" hemma, för det hör man ju hela tiden - att det är viktigt att ALLA hjälper till.
Så numera städar ingen.
Det verkar dock inte gå någon nöd på familjen. Min make tycker jag är mycket trevligare nu för jag gnäller ju inte längre på att han inte städar.
Min dotters klasskamrater älskar att vara hemma hos oss och svaret fick jag i höstas när en nioårig flicka utbrast (till min dotter, jag råkade bara befinna mig i närheten):
Jag älskar att vara hemma hos dig. Din mamma lagar alltid så god mat (färdiglagade pannkakor som man värmer i mikron - ännu en sådan där förenkling av tillvaron som gör att jag hinner skriva mer), man får alltid glass efter maten och det är alltid stökigt här.
Katterna däremot har svårt att få plats på skrivbordet och roar sig med att putta ned alla papper på golvet.
Så i dag bjuder jag på en bild från familjens arbetsrum ... Alltid kan jag väl inspirerara någon.

I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes om hur du gör för att få din text mer lättläst. Avsnittet heter Hur skriver man enkelt eller mer lättläst?
Varför ska man skriva enkelt?
- Om du skriver fackböcker är skälet att du vill nå ut med ditt budskap.
- Skriver du skönlitterärt är skälet att du vill nå ut med din berättelse.
Då vill du inte att ditt språk står i vägen för läsupplevelsen, varför ett enkelt och lättläst språk är att föredra.
Vi ger 16 konkreta tips på hur du gör din text mer lättläst. Dessa tips hämtar våra tips från skrivarhandböckerna:
- Skriv bättre på kortare tid av Nils Petter Smeby,
- Tydliga texter av Jenny Forsberg samt
- Från tanke till text av Arne Jarrick och Olle Josephson.
Kram Pia
Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.
Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.
Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.
Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:
- Hur boken är skriven
- Hur boken presenteras
- Hur boken mottas
I senaste poddavsnittet pratar jag och Johannes Vivers om uttrycken ton, röst och stil eller tone, voice och style som det kallas på engelska.
Det är inga lätta begrepp att definiera för det verkar som varje hemsida, varje person har sin egen defintion på begreppen.
Vi valde dock att beskriva orden såhär:
I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om hur man skriver facklitteratur.
Det finns mängder av faktaböcker om hur man skriver skönlitterära böcker men knappt en enda om hur man skiver faktaböcker, vilket är rätt konstigt. Jag har ett inlägg här i min blogg som heter Skriv facklitteratur som blivit väldigt uppskattat och trots att jag bett läsarna att återkomma med fler tips eller om de har åsikter om mina råd, så har inlägget endats resulterat i att de tycker råden är toppenbra. Alltså är jag något på spåren.
Därför bygger vi tipsen i poddinlägget på de råd jag ger här i min blogg. Johannes lägger som vanligt in sina egna tankar och erfarenheter. Han debuterar som facklitteraturförfattare nu under året. Ni som följt podden vet även att han debuterar som skönlitterär författare, så det är dubbelt upp för Johannes. Själv skriver jag också på en faktabok och utgår då från mina egna skrivtips.
Härlig lyssning.
Kram Pia
Jag måste bara få dela med mig av denna solskenshistoria.
Jag minns inte hur jag lärde känna Jenny Dahlberg men jag minns när hon ställde upp som barnvakt med kort varsel och jag tänkte - tänk att det finns människor som Jenny som så osjälviskt erbjuder sin hjälp.
En tid därefter körde Jenny fast i sin nya romanidé - en skönlitterär vuxenroman - och jag erbjöd mig att hjälpa till. Naturligtvis bjöd jag Jenny på genomläsningen av första kapitlet och synopsis och efterföljande coachsamtal där vi diskuterade manusidén, vad hon ville säga med berättelsen, om hon skulle ha en inre eller bara en yttre resa och hur hon skulle strukturera berättelsen på bästa sätt för att få fram sitt budskap.
Det lossnade för Jenny och full av energi kontaktade hon förlaget Lind & Co och frågade om de ville ge ut hennes bok. Det utan att hon skrivit mer än första kapitlet och ett väl genomarbetat synopsis.
Att man kan göra så med fackböcker har jag hört talas om, men skönlitterära manus är svårare om man inte redan är signad av förlaget och de pushar författaren att skriva fler böcker som de kan ge ut. Jenny hörde alltså av sig till ett förlag hon tidigare inte varit utgiven hos och frågade om de ville ge ut hennes skönlitterära bok baserat på ett synopsis.
Förlaget sa ja!
Det är så ovanligt att ett förlag antar ett spontaninskickat skönlitterärt manus på bara synopsis att Boktugg skrev en artikel om Jenny Dahlberg som du kan läsa här: Jenny Dahlberg antogs av Lind & Co på synopsis
Nu är Jenny Dahlberg inte någon debutant. Hon har tidigare gett ut två faktaböcker på Forum förlag bl.a. boken Tjock! som fick stor uppmärksamhet när den kom ut. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare på Whip Media med boken Ligg med mig!. Jenny har dessutom jobbat många år som spökskrivare.
Förläggaren på Lind & Co visste att Jenny både skriver bra och kan leverera på tid - två viktiga aspekter i det hela.
Men ändå ...
STORT GRATTIS Jenny till din bedrift. Så kul att jag kunde hjälpa till.
Kram Pia
Nyheter!
Hitta på bloggen
Senaste inlägg
- Jag startar kursportal!
- Äntligen är den här - hjälper du mig?
- Många berättar att covid-19 kändes som något annat än en vanlig förkylning
- Välkommen på bokrelease!
- Den är jätteintressant, mamma!
- Såhär fin blev boken!
- Idag går min bok Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 till tryck!
- Frida Skybäcks releasefest för Bokskåpets hemlighet
- Nu kan du köpa min nya faktabok: Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19
- Pia läser högt ur sin romantiska komedi Konsten att flirta som en gudinna
Senaste kommentarer
Arkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etiketter
love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften följebrev röst ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder 17-stegsmodell takt feel good katametoden tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok genre inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick yttre resa steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk nobelpriset i litteratur stieg larsson djävulsverk frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus character arc hunger games miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser outliner agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”