Pias skrivtips: Hitta början
Hur ska jag börja min bok?
Jag tror det är en fråga som många författare funderat på inte bara en gång utan rätt ofta. För början är så otroligt viktig och det gäller att den blir rätt.
Redan de första meningarna i din berättelse ska sätta tonen, säga något om innehållet och karaktärerna och dessutom vara så spännande att läsarna bara måste vända blad.
Men är det allt?
Nej, faktiskt inte. Början måste uppfylla fler krav än så.
Låter det som ett omöjligt uppdrag?
Lugn, bara lugn - det finns ett jättefiffigt knep som berättar exakt med vilken scen din berättelse ska börja. När du kan det knepet kommer allting annat förhoppningsvis också att klarna. Då förstår du vad som måste till för att du ska trollbinda dina läsare, sätta tonen och innehållet och allt det där andra.
Det här jag säger idag är en så väl bevarad hemlighet att jag bara läst om det i enda skrivarhandbok, nämligen i Lisa Crons bok Story Genius. Och inte ens Lisa berättar det på det sätt som jag kommer göra idag.
Men det är genialiskt enkelt när man kan det. Dessutom kommer du läsa böcker med helt nya ögon - du kommer omedelbart veta om författaren börjat med rätt scen eller helt enkelt bara gissat och tagit en scen på måfå. För tyvärr är vi utelämnade till rena gissningsleken om var vi ska börja vår bok, om vi inte kan det knep jag ska berätta om idag.
Låt mig förklara.
Allt börjar med en trigger ...
Innan du läser vidare ska du gå tillbaka och läsa mitt blogginlägg Den inre resan. Om du inte redan läst detta inlägg så gör det nu. Om det var länge sedan du läste inlägget så titta på det igen. Det är väsentligt för det jag ska berätta nedan.
För att hitta din boks början måste du nämligen veta vad din huvudkaraktär har för vanföreställning.
En vanföreställning är en inre övertygelse som är så stark att nästan inget kan få din huvudperson att ändra åsikt. Vad du måste göra innan du kan hitta din berättelses sanna början är att förstå vilken vanföreställning just din huvudkaraktär har.
Först när du vet vanföreställningen kan du leta efter nästa viktiga steg i din berättelse - din trigger.
Triggern är den första händelse, i en kedja av många, som pressar din huvudperson att bryta sin vanföreställning. Triggern kan vara precis vad som helst, men det har ett huvudsakligt syfte och det är att sätta igång en rad händelser som utmynnar i att din huvudperson slutligen får en aha-upplevelse och inser att hen har haft fel i sin vanföreställning.
För att triggern ska fungera kan den inte komma innan din bok börjar. Den kan inte heller komma en bit in i berättelsen. Triggern kommer i din boks första scen.
Triggern ÄR din boks början.
Enkelt - eller hur?
Hitta vanföreställning, hitta din trigger och vips så vet du var din bok börjar. Det är så enkelt att man blir gråtfärdig när man inser att man rivit sitt hår helt i onödan i alla år.
Lär dig känna igen en berättelses trigger
Med det sagt kan du nu genast slå upp första valfria roman och läsa bokens första kapitel. Hittar du triggern? Det är inte alltid författaren vet om det här knepet så många böcker börjar faktiskt i helt fel scen. Andra författare har omedvetet prickat helt rätt och ett fåtal har gjort det fullt medvetet därför att de vet hur viktigt det är att börja i triggern.
Nu säger du att det är onödigt att börja med triggern, för många får uppenbarligen sina böcker utgivna ändå. Och naturligtvis står det dig fritt att börja din bok var du vill. Men när du nu vet knepet så finns det ju ingen anledning att göra saker och ting krångligare än de är.
Det är nämligen mycket enklare att börja skriva om du på förhand vet hur du hittar din början.
Låt mig ta några exempel:
- Hungerspelen av Susanne Collins börjar med att Katniss vaknar upp till den stora slåtterdagen. Det är slåtterdag varje år, så det i sig är inget konstigt, bara att detta år blir hennes syster vald. För att rädda systerns liv tar Katniss hennes plats i tävlingen. Det är triggern till hela berättelsen.
- Filmen Avatar börjar med att Jake Sully vaknar upp efter att ha legat nedsövd i ett rymdskepp under lång tid. Han är äntligen framme vid resans mål, planeten Pandora, där han ska ta sin döda brors plats i ett viktigt experiment. Filmens egentliga trigger är broderns död. Därför får vi redan i filmens inledande sekvenser se tillbakablickar från broderns död och när Jake får erbjudandet att åka i hans ställe.
- Filmen Döda Poeters Sällskap börjar med att den arnrika skolan Wellton Academy får en ny engelskalärare som vill att eleverna ska lära sig att tänka självständigt. Det är triggern som får de fyra huvudkaraktärerna Neil, Todd, Knox och Charlie att starta Döda Poeters Sällskap.
Alla de här triggerhandlingarna sätter igång berättelsens yttre resa och det är precis så det ska vara. Det är nämligen den yttre resan som triggar igång din huvudkaraktärs inre resa. Den yttre resan finns alltså där för att få din huvudperson att ifrågasätta sin vanföreställning, vilket alltså är den inre resan.
- I fallet med Hungerspelen handlar Katniss vanföreställning om att allt är svart och vitt. Hon är övertygad om att hon vet vem som är hennes fiende. Hennes inre resa - och därmed bokens budskap - handlar om att verkligheten är en gråskala och att det som är gott kan vara ont och det som är ont kan vara gott. Vi ska aldrig vara säkra på att saker och ting är som vi tror.
- I fallet med Avatar handlar Jakes vanföreställning om att han blir lycklig bara han återfår rörelseförmågan i sina ben. Hans inre resa handlar om att han ska inse att han inte behöver den där ryggmärgsoperationen för att bli lycklig. Budskapet är att liv är viktigare än pengar och att vi inte ska skövla vår planet i jakten på rikedom eftersom den verkliga rikedomen är livet självt.
- I fallet med Döda Poeters Sällskap handlar de fyra pojkarnas vanföreställning om att de måste följa auktoriteten. Deras inre resa handlar om att livet är för kort för att slösas bort och att det är viktigt att kämpa för att nå sina drömmar. Budskapet är att ingenting är enkelt och att det är upp till var och en att själva svara på frågan om man bör uppmuntra unga människor att kämpa för sina drömmar.
Triggern sätter alltså igång den yttre resan som i sin tur sätter igång den inre resan, vilket i sin tur förmedlar bokens budskap.
Allt startar alltså med en trigger.
När du väl vet triggern ...
När du väl vet triggern vet du också med vilken scen din bok ska börja. Du behöver inte längre fundera på om det är scen A eller B eller C som är din rätta början, eller om det kanske är D eller E eller F. Din öppningsscen är solklar - du vet att den måste innehålla din trigger.
Sedan kan du naturligtvis presentera triggern på olika sätt, men det är klart enklare att hitta bokens början när du vet vad du måste ha med.
- Börjar du före triggen får du stora problem med att förmedla för läsarna vad din bok handlar om och dessutom är risken stor att den blir tråkig eftersom det saknas något som pushar igång själva berättelsen. Risken är att det blir en massa inkastade scener som varken driver storyn framåt eller berättar något relevant.
- Börjar du efter triggern måste ha med en massa tillbakablickar för att förklara vad boken handlar om. Även om det funkar i exemplet Avatar så är det sällan bra för det drar ned tempot. Ska du ha tillbakablickar gör som i Avatar och håll det extremt kort.
- Börjar du extremt långt efter triggern har din huvudkaraktär redan påbörjat sin inre resa - i värsta fall har din huvudperson redan fått sin aha-upplevelse om att bryta sin vanföreställning och då har du tyvärr ingenting kvar att skriva om.
Börja i triggern, är mitt råd, allt blir mycket enklare då.
In media res
In media res är ett begrepp som används rätt ofta idag. Det innebär att man börjar sin bok i händelsernas mitt. Förr om åren var det vanligt med en lång tråkig uppförsbacke innan själva berättelsen satte igång. Idag lägger läsarna ifrån sig boken om du inte börjar i händelsernas centrum.
Okej, tänker du, vad har detta med triggern att göra?
Jo - triggern är ditt händelsernas centrum. Det är ditt in media res.
Nä, nä, nä protesterar du kanske. Du har minsann läst på och vet att in media res betyder att man börjar när det redan skett rätt mycket action. Om jag börjar i triggern så börjar jag ju innan allt det där spännande sätter igång.
Det är nu jag sitter här och ler. Allt det där spännande är nämligen din huvudkaraktärs inre resa och det börjar redan den dag din huvudkaraktär får sin vanföreställning. Vad du inte ska göra är att börja boken i det ögonblick din karaktär får sin vanföreställning, utan i det ögonblick något händer som sätter igång en kedjeeffekt av händelser som slutligen leder till att vanföreställningen brister. Med andra ord börjar du mitt i händelsernas centrum - in media res.
Det handlar inte alls om att börja mitt i en skottlossning eller i en hetsig biljakt. Det handlar om att börja med triggern. Om det råkar vara en skottlossning eller en biljakt - fine, då är det där du ska börja. Inte annars.
Så sluta leta efter den coolaste, tuffaste, mest actionspäckade öppningsscen du kan tänka dig. Letar du efter en sådan är du fel ute.
Vad du ska hitta är berättelsens trigger. Och den kan vara så banal att boken börjar med att huvudkaraktären vaknar till en helt vanlig slåtterdag eller på en helt ny planet eller till en helt ny termin i skolan. Ta bara mina tre exempel ovan Hungerspelen, Avatar och Döda Poeters Sällskap - ingen av dem börjar mitt i en actionscen. Ändå börjar de allihop in media res.
- I Hungerspelen har Katniss sedan lång tid tillbaka sin vanföreställning att världen är svart och vit. Hon är uppvuxen med de årliga hungerspelen och är övertygad om att hon vet vem hennes motståndare är - den elaka presidenten Snow. Berättelsen börjar inte den dag Katniss för första gången inser att hungerspelen innebär att ungdomar ska döda varandra och hon får sin vanföreställning att president Snow är orsaken till allt ont. Boken börjar med triggern när Katniss tar sin systers plats i hungerspelen. Det sätter igång en radda av händelser som inte får sin upplösning förrän i tredje och sista boken. Många ungdomar, som inte förstått bokens inre resa, tycker den sista boken är sämst. Jag däremot tyckte sista delen var bäst. Det är först där det står klart att inget är som vi förväntat oss och Katniss vanföreställning brister.
- I Avatar har Jake redan sin vanföreställning att han blir lycklig bara han återfår sin fulla rörlighet. Filmen börjar inte med olyckan som kostade Jake rörligheten i benen. Nej, den händelsen inträffade långt innan berättelsen börjar. Det är ankomsten till Pandora och deltagandet i experimentet som är triggern som får Jake att ifrågasätta allt han trott på.
- I Döda Poeters Sällskap har de fyra huvudpersonerna Neil, Todd, Knox och Charlie vanföreställningen att man böjer sig för auktoriteten med sig från barnsben. De vet inget annat, det är så det är. Filmen börjar inte när dessa fyra pojkar är små och för första gången inser att de måste lyda sina föräldrar. Nej, filmen börjar när de är tonåringar och skolan anställer en ny engelskalärare. Det är läraren som är triggern som vänder upp och ned på hela deras världsbild och visar att deras åsikter också räknas.
Kom ihåg detta: Din karaktär fick sin vanföreställning - det som är upptakten till hela din berättelse - långt innan din bok börjar. Din bok börjar med triggern som sätter igång en radda yttre händelser som slutligen pressar din huvudkaraktär att bryta sin vanföreställning. Eftersom din karaktär fick sin vanföreställning långt innan triggern, så sker triggern per automatik in media res - i handlingens centrum.
Genom att börja med triggern börjar du automatiskt in media res. Därmed behöver du aldrig mer fundera på vilken cool actionhändelse du ska starta berättelsen med, det ger sig nämligen av sig självt bara du hittar triggern.
Hur du sätter tonen, innehållet, karaktärerna och spänningen
Jag sa inledningsvis att du måste börja din berättelse med att sätta tonen, säga något om innehållet och karaktärerna och dessutom skriva så spännande att läsarna bara måste vända blad. Hur hänger detta samman med det jag sagt ovan om triggern?
Så enkelt är det inte att bara för att du vet triggern så löser sig det här andra i handvändning. Men det blir faktiskt enklare nu när du vet vilken scen som är berättelsens öppningsscen.
Du vet redan det mesta du behöver för att skapa en bra början. Du vet:
- Vem din huvudkaraktär är.
- Vad din huvudkaraktär har för vanföreställning samt när hen fick denna vanföreställning och varför den är så viktig att bevara att nästan inget kan rubba din karaktärs förutfattade övertygelse om att hen har rätt.
- Vilken triggerhändelse som sätter igång en radda av yttre händelser som slutligen resulterar i att din huvudkaraktär bryter sin vanföreställning och inser att hen har fel.
Allt det här jag säger ovan är ju vad din bok handlar om.
- Kan du få in redan på de första raderna vem din bok handlar om så är mycket vunnit. Läsarna vill väldigt gärna börja knyta an till din huvudkaraktär redan i bokens första stycke.
- Kan du tidigt förmedla att din huvudkaraktär har en väldigt tydlig åsikt eller övertygelse om något, så berättar du samtidigt för läsarna vad din bok är tänkt att handla om.
- Sedan räcker det att du presenterar triggern för att läsarna ska fastna på kroken och vilja veta hur det går.
Tonen däremot handlar om hur du skriver och den sätter du inte i början. Om du inte är en väldigt erfaren och van skribent som vet exakt vad du gör är risken stor att din ton förändras under tiden du skriver, så att sista kapitlet inte riktigt överensstämmer med början.
Därför är det generella rådet att du skriver om första kapitlet när du skrivit klart slutet, så att du förmedlar rätt ton. Svårare än så är det faktiskt inte.
Felet du inte får göra är att börja med en prolog som är skriven på ett helt annat sätt än du skrivit resten av boken - då får du problem med att förmedla tonen i berättelsen. Den som inte gillar en bok skriven i första person nutidsplanet kommer inte läsa din berättelse även om du bara skriver så i prologen och i övrigt har valt att skriva i tredje person dåtidsplanet. Läs gärna mer i mitt blogginlägg Det viktiga anslaget.
Vi avslutar med ett exempel. Såhär börjar Susanne Collins bok Hungerspelen:
När jag vaknar är det kallt på sängens andra sida. Mina fingrar trevar efter Prims värme men hittar bara madrassens kanvasöverdrag. Hon har nog haft mardrömmar och lagt sig hos mor. Så är det förstås. Det är ju slåtterdag idag.
Susanne Collins har med dessa få rader fått med såväl bokens ton, vem det handlar om och bokens viktiga trigger - slåtterdagen. Huvudpersonen förmedlar även en tydlig övertygelse, nämligen att slåtterdagen ger mardrömmar. Därmed anar jag bokens såväl yttre som inre handling och den styrka huvudpersonen besitter. Min nyfikenhet är väckt och jag bara måste veta mer.
Lycka till nu med att hitta din berättelses början.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”A”
-
Carl » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Vilken fantastiskt bra artikel! Tack för detta! Jag undrar hur du ser på lagom l..”
-
Mona Thorén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Jag har skrivit ett manus innehållande 115 000 ord. När lektör nr 2 började ta i..”
-
Åke Sandahl » Pias skrivtips: Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen: ”Tack, det här var just det jag behövde för att göra mina karaktärer tydligare!”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda spex rättigheter medveten författare tvister anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan veronica roth story engineering ordberoende förlag vågspel twist margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö whip media hunger games förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog screen writing bäraren release frida skybäck djävulsverk strukturera din roman den antagonistiska kraften agenter vardagligt språk novell ylva lee lindell längd avatar roller författarskap osynlig berättarröst ungdomsbok lind & co testläsare de rotlösa lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse deckare birgitta bergin ljudbok antagonist agenturer outliner akademiskt språk vuxenlitteratur john yorke känslor sekten på dimön topic gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling vanföreställning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta film början jodie archer författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata plot point förlag recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment fängsla dina läsare stand up comedy strukturmodell valet förväntningar ewa åkerlind larry brooks berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck skrivprocess yttre resa steven james mörkersdottir research följebrev röst stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax svenska skrivbloggpriset divergent huvudhandling allvetande perspektiv facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi skriva filmmanus svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc organic writer hitta början planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset parallellhandling releasefest idé skriv dialog bokens tema piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res språk books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy trigger histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap
Då undrar jag: Är det dumt att inleda med en prolog och sedan ha en backflash? Ska man stoppa hintar om triggern där och sätta den i första kapitlet (på allvar) eller ta bort prologen helt?
Prologen är skriven för att få en inblick i vad för typ av bok det är (fantasy i detta fallet) och vilka krafter som huvudkaraktären kommer att möta.
Tack för en suverän blogg, alla dina inlägg är till stor hjälp!
/Tom
Kram Pia
5 mars 2020 11:05:01
Kram Pia
5 mars 2020 11:03:55
21 december 2017 00:24:26