Pias skrivtips: Det viktiga anslaget
Idag börjar jag med en nyhet i min blogg - jag kommer att dela med mig av olika skrivtips och jag börjar med det viktiga anslaget.
Oj oj oj, vad jag fick leta innan jag insåg vad som menades med "det viktiga anslaget". Jag sökte på nätet, i skrivhandböcker, frågade författarkollegor och författarcoacher men fick inget svar. Och killen som skrev till mig och sa att jag missat detta viktiga anslag svarade aldrig på min fråga vad han menade.
Men tillsist förstod jag och jag vill därför dela med mig för anslaget är faktiskt väldigt viktig.
VAD ÄR ANSLAG?
Anslaget är början på din bok. Andra ord är ansats eller inledning. Den är viktig eftersom det är här du ska fånga läsarna och inte vilka läsare som helst utan "de rätta" läsarna.
Därför är det oerhört viktigt att början på din bok speglar resten av innehållet. Annars kanske du skrämmer bort de läsare som skulle älska din bok om de läste vidare, men lockar läsare som gillar din början men hatar resten.
Att skriva på ett sätt i början och något annat i resten av boken är alltså en dum idé som riskerar att ge dig dåliga recensioner eftersom din bok missat sin målgrupp. Har du riktig otur blir din bok inte läst över huvud taget om du missat den viktiga ansatsen.
OBS! Vill du veta vad du ska tänka på när det gäller anslaget? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR DET GÄLLER ANSLAGET?
Anslaget är tänkt att berätta vissa grundläggande saker för läsarna så att dessa kan avgöra om det är en bok i deras smak. Dessa saker är sådana som:
- Hur boken är skriven, d.v.s. ton, stil, rytm, perspektiv, berättarröst mm.
- Vad boken handlar om. Du behöver inte gå in på några detaljer men redan på de första raderna är det bra om läsaren förstår om det här är en spänningsroman, en deckare, en romance, en fantasy o.s.v.
- Vem/vilka boken handlar om. Läsaren ska alltså redan i början få en känsla av vem eller vilka som är bokens huvudkaraktärer. Alla behöver inte presenteras på de första sidorna, men någon av karaktärerna måste i varje fall finnas med. Undantaget är väl alla deckare som börjar med en prolog där någon mördas, men läsarna av den här genren har lärt sig att huvudkaraktären troligen inte dyker upp förrän i nästa kapitel.
- Var boken utspelar sig. På ett ungefär i alla fall. Utspelar det sig i Sverige, ett fantasiland, i rymden, på en u-båt och så vidare.
- När boken utspelar sig. Samma sak här - på ett ungefär. Det är stor skillnad på en nutidshistoria och en historisk roman och det bör framkomma tidigt i boken.
- Och så bör du ha någon form av hook, krok, som fångar läsarna.
Det är inte så att du behöver skriva ut plats och datum, men genom hur karaktärerna beter sig, vad de pratar om och hur det ser ut runt omrking dem så kan man som läsare få en rätt bra bild var och när boken utspelar sig, samt vad den handlar om.
Det här är alltså sådana saker som det är bra att du får med redan på de första sidorna i boken.
NÄR ANSLAGET GÅR SNETT
Exempel på när anslaget kan gå snett är när författaren skriver en prolog som tydligt skiljer sig från resten av boken. Jag har själv gjort det felet en gång. Jag skrev berättande i en prolog vilket gjorde att läsarna tolkade min bok som en "saga", fast den i själva verket inte alls var en saga.
Ett annat exempel när anslaget fångar fel läsare är ett manus som jag läste för några år sedan. Där var vartannat kapitel skrivet som en skönlitterär spänningsroman i stil med James Bond, medan författaren i vartannat kapitel funderade på livets existentiella frågor. Som läsare förväntade jag mig spänning och gick inte alls igång på de existentiella funderingarna. Hade boken börjat omvänt hade jag förväntat mig en existentiell bok och stört mig på spänningsdelen. Vill man skriva en sådan bok och verkligen nå ut till rätt läsare måste man få in båda delarna redan i anslaget så att läsarna vet vad de kan förvänta sig när de läser vidare.
ANSLAGET INNEBÄR ATT DU SKRIVER ETT KONTRAKT MED DINA LÄSARE
Redan i bokens inledande rader/sidor skriver du ett kontrakt med dina läsare om vad boken ska handla om, vem den handlar om, hur den är skriven o.s.v.
Det är viktigt att du inte bryter detta kontrakt när boken fortskrider för då blir dina läsare besvikna.
Och det är detta som det viktiga anslaget handlar om: Det gäller att skriva kontrakt med rätt läsare - de som vill läsa just din bok så som den är skriven.
Hoppas du lärde dig lite mer om det viktiga anslaget. Återkom gärna med kommentarer eller frågor.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Alfred Matti (The Maestro) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Mycket härliga råd :) Kanske kommer jag använda dem i min bok om mina kära vän o..”
-
Oscar Johansson (Kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej igen, glömde berätta för dig Pia och alla andra här att min snap är oscarjoh..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Kurre var här!!! ”
-
ferahtia.FS » Pias Skrivtips: Varför är målet så viktigt?: ”Thank you very much. Your article is very useful ”
-
Ulf Hagbo » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Oj. Mer uttömmande än så här kan det nog inte bli. Samtidigt får jag känslan att..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell språk lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter lb förlag twitter skrivglädje manus ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa larry brooks planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter miljö följebrev research eldbunden längd avatar yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games allvetande perspektiv testläsare screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest blogg bokmanus barnbok intervju skriva böcker the circle bästsäljare skrivhandbok anslag marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt terese marvelin skrivpodd perspektiv förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna hungerspelen faktaböcker mariette lindstein harpercollins tävling dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor akademiskt språk outliner novell antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess steven james mörkersdottir margit sandemo character arc vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst valet twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi berättad prosa komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik janice hardy svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald
Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och är basen för min kommande bok. Jag kommer att ha två perspektiv i boken. Början kommer att vara rätt så direkt och bitvis hemsk... Hans perspektiv är mer äventyrligt och tjejens perspektiv har förvisso intriger och driv men inte lika mycket fart. Jag är rädd att skrämma bort vissa läsare vid öppningsscenen om jag är för på eller rå. Har du något tips hur jag kan tänka?