Nordland av Åsa Böker - När kommer fortsättningen?
Jag har inget emot en bra bok oavsett genre.
Svårigheten med att skriva fantasy är att få det påhittade landet att verka självklart hos läsaren. Och det utan en massa långa miljöbeskrivningar om platsen, dess styre, dess språk, dess konstiga varelser och vad det nu måhända är som författaren hittat på. Kanske är det därför jag sällan läser fantasy.
Men som sagt - en bra bok är bra oavsett genre.
Åsa Bökers debutroman Nordland är en sådan bok.
Jag läser och förundras över hur naturligt hon får in alla de här udda sakerna som finns och sker i hennes fantasyvärld. Och jag ler när jag tänker på hur mycket bättre det är att göra som Åsa och låta det som är unikt för hennes värld komma till mig som läsare i små planteringar här och där. Som när Åsa introducerar begreppet Leit:
"Det är Leit i år."
Vad Leit är förklaras inte utan jag som läsare förstår att det är något viktigt, men har ingen aning om vad. Och i och med den meningen var jag fast.
Det enda problemet är att det tog 25 sidor att få mig fast.
Början är lite seg för här ska en massa karaktärer presenteras och det är inte bara en utan fem karaktärer som får varsitt kapitel. Kanske hade jag börjat annorlunda om jag var Åsa.
Med det sagt - låt inte en långsam start få er att sluta läsa.
Åsa sålde in Nordland till mig med orden: "Om du gillade Hungerspelen gillar du den här."
Om jag gillade Hungerspelen? Skojar du? Jag älskade Hungerspelen.
Naturligtvis köpte jag Åsas bok, men hon glömde fråga varför jag gillade Hungerspelen. För mig handlade det aldrig om handlingen eller karaktärerna - jag föll för Hungerspelen p.g.a. drivet i storyn, att varenda scen var slipad till perfektion så att det inte gick att sluta läsa.
Nordland har inte det drivet - men å andra sidan: Hur många böcker har det?
Jag läste och jämförde med Hungerspelen och kom fram till att Nordland inte ska jämföras med Hungerspelen. Nordland står på egna ben - det är en bok som är bra på sina egna premisser. Den behöver inte jämföras med någon annan bok för att vara bra. Den följer inte samma mall som Hungerspelen - den följer sin egen mall.
Det är en väldigt lättläst bok, skriven för en yngre läsekrets än Hungerspelen. Därmed inte sagt att den inte tilltalar vuxna också. Jag hade dock föredragit mer reflektion hos karaktärerna, mer känslor och tankar hos huvudpersonen Silke som ramlar in i en främmande värld och verkar ta allt med ro. Själv skulle jag ha fått panik tusen gånger om. Bara det att äta äcklig välling till middag?!?
Men jag förundras över Åsas förmåga att bygga en historia. Det är så enkelt: Silke hamnar i den alternativa världen Nordland och där blir hon satt att plocka diamantblommor som bara blommar vart hundrade år.
- Ska hon bli bland de bästa som får möjlighet att bli spinnerskor?
- Ska hon lyckas hitta de ovanliga färgade diamantblommorna?
- Och hur ska det gå med de två männen i hennes liv: Ben och Crispin?
Tre enkla frågor som hela boken bygger på. Varför måste det vara svårare?
Jag hade svårt att lägga boken ifrån mig och slutet är så bra att jag måste le: Brevet som får mig att förstå att det kommer en fortsättning.
För visst vill jag läsa om Silke, Yrsa, Ben, Crispin och Unna igen. Och bara vetskapen att det måste bli en uppföljare gör mig glad och lycklig.
Boken kan köpas hos:
http://www.adlibris.com/se/bok/nordland-9789175990231
http://www.bokus.com/bok/9789175990231/nordland/
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Lisbeth Lovén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Men gud: skitjuste! Jag är takksam för ditt tips;: Regler är super bra (de super..”
-
Gustav » Pias skrivtips: Det viktiga anslaget: ”Hej! Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och ä..”
-
Anna Emanuelsson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Tack för alla goda tips! Jag är helt ny i branschen och hade ingen aning om allt..”
-
Micke » Pias skrivtips! perspektiv och berättare: ”Hej! Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undra..”
-
Lars Ahlin » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Har skrivit en kriminalroman på 360 sidor. Finns några förlag som du varmt kan r..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar storytel medveten författare bones dave eggers udda vilken typ är du? fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy romantisk komedi läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik vår pr romangestalter så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning debutroman sociala media covid upplösning föreläsning expert johan arvidsson årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera test den inre resan flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi fällor säljkurs richard dawkins planteringar the twilight saga relationsroman filmtips vinter lb förlag twitter tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb spex midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv skrivregler hemsida hierarkier vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson höst skröna hur en bok bör skrivas igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot skrivprocess ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games skräck lind & co skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest ljudbok birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer vuxenlitteratur känslor topic osynlig berättarröst synopsis skriv dialog konsten att flirta som en gudinna lättläst berättare parallellhandling veronica roth långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer whip media sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal idé facebook novellantologi chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research längd avatar mörkersdottir konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins bokmanus faktaböcker barnbok skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension början förlag skrivhandbok terese marvelin anslag författare bihandling the bestseller code lektör bokens handling fantasy romanstruktur ann ljungberg corona covid-19 bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin kärleksroman bok historical romance romance boktips pias skrivtips podd skrivarpodd skrivdrömmar bokrecension pia lerigon struktur johannes vivers skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman karaktärer vägen framåt falskspel vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 roman tema lean erotik handling pinch point marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle plot point redaktör kata kärlek film feel good harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin intervju hungerspelen mariette lindstein blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur eldbunden steven james margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling författarskap dialog boktugg överenskommelser bokens tema ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell bäraren öka drivet i din berättelse hjärnan skiftande perspektiv spänning målgrupp skriva facklitteratur lektörsutlåtande mega-bestseller john yorke novell mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturera din roman skrivblogg djävulsverk screen writing testläsare allvetande perspektiv ungdomsbok tillbakablick premiss yttre resa roller lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen instagram öka drivet med rätt pacing kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet författarintervju författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning kroppsspråk manus story structure architect 100 första orden karin smirnoff klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron tillbaka till bromma eldskytten slut jul coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet
kram Pia
Först - TACK! - för recensionen. Jag tror fortfarande att OM man gillar Hungergames så gillar man Nordland. Det är givetvis inte samma bok (det vore ju plagiat). :-) Men vi som uppskattar kvinnliga hjältar och gärna en gnutta romantik så kan man inte göra fel. Just nu har jag kommit halvvägs in i uppföljaren, planen är att vara klar med råmanuset innan jul. Kram! Åsa