Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller?
Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller? Den frågan brottas jag med just nu.
Många hävdar: Nej!
Som analytiker ger jag mig inte så lätt. Vi människor försöker förutspå det mesta och vi lyckas med varierande framgång.
Meteorologerna har inte alltid rätt om vädret men de blir allt bättre och om vi inte trodde på deras spådomar skulle vi inte lägga så mycket energi på att studera väderleksrapporterna.
Naturligtvis spelar det stor roll om de försöker spå morgondagens väder eller vädret om ett halvår. Vi är rätt övertygade om att de har rätt om vädret senare under dagen. Att en meteorolog redan nu i mars lyckas pricka in att vädet på midsommarafton blir strålande skulle få de flesta av oss att tvivlande skaka på huvudet, men samtidigt hoppfullt hålla tummarna.
Ju längre fram i tiden vi försöker sia, desto svårare blir det att pricka rätt - helt enkelt för att de olika alternativ som kan hända ökar exponentiellt ju längre tiden går. Om vi i dag har 2 möjliga alternativ, så har vi imorgon 4 möjliga alternativ, dagen efter det 16 möjliga alternativ och så vidare. Vår gissning om vilket alternativ som är det rätta blir alltså sämre ju längre framåt i tiden vi försöker spå.
Vad gäller då för böcker? Går det på förhand att pricka in vad som blir framtidens bestseller? Det ska jag prata om i detta blogginlägg.
Böcker skrivs inte över en natt
Böcker skrivs tyvärr inte över en natt - de publiceras inte över en natt heller för den delen. Det kan ta flera år från det att du får en bokidé tills boken ligger tryckt och färdig i bokhandelns skyltfönster.
Att försöka sig på att gissa vilken typ av berättelse som kommer sälja bra om ett par år är därför vanskligt - alternativen är ju så många. Därför är rådet att man aldrig ska bry sig om försäljningssiffror utan skriva om det man brinner för.
Jag håller helt och hållet med.
Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att vi borde kunna förutspå vad som blir nästa stora hit. Som analytiker har det varit mitt jobb i många år att förutspå framtiden. Så klart man kan göra det även i bokbranschen ... eller?
Låt oss jämföra med Eurovision Song Contest.
En jämförelse med Eurovision Song Contest
Jämför vi 50- och 60-talens bidrag i Eurovision Song Contest med dagens bidrag är det stor skillnad. På 50- och 60-talen var det stora stråkorkestrar, kvinnor i vackra klänningar och män i frack. Och ja, sett såhär i efterhand var alla låtarna relativt lika varandra. År ut och år in vann samma bidrag. I dag är det en större bredd på låtarna och det är långt ifrån bara schlagermusik. I samma tävling kan vi ha opera och hårdrock, jazz, popp, dansband och etno.
Men går det att se några trender?
1995 vann Norges låt Nocturne - en finstämd låt med stråkar. Året efter fanns det många liknande bidrag och vinnaren blev Irland - en finstämd låt som också innehöll stråkar.
Betyder det att en ny trend hade påbörjats i Eurovision?
Nej, år 1997, var det slut på vinnarbidrag med stråkar. Då tog Katerina and the Wawes hem segern med sin lättrockiga låt Love shine a light och året efter det vann Dana International med låten Diva och året därpå vann Sveriges Charlotte Perelli med en dansbandslåt. Inga trender alls kan tyckas ...
Eller?
Vi hoppar fram några årtionden.
2016 vann Ukraina med en häftig etnolåt.
2017 vann Portugal med en mjuksjungande jazzartist.
2018 vann Israel med en galen kycklinglåt.
Vid första anblicken kan det tyckas som det finns noll korrelation mellan dessa låtar. Vi kan på inga vis titta tillbaka på vad som vann året innan och försöka gissa oss till vad som kommer vinna nästkommande år.
Men gräver vi djupare ser vi att Ukrainas låt var ett politiskt ställningstagande mot Rysslands annektering av Krim. Och Israels låt var ett ställningstagande mot sexuella övergrepp. Två ämnen som var högaktuella de år då låtarna vann.
Men är det så varje år? Nej, andra år finns inga sådana kopplingar alls.
Sverige har med sitt koncept av välproducerade poplåtar med sångstarka artister vunnit Eurovision Song Contest hela sex gånger och vi placerar oss generellt högt på prispallen år efter år. Det är svårt att säga att gyllene skor och stormvindar är politiska ställningstagande. Ändå går det bra för oss.
Varför då?
Jo, för vi har hittat det som är vår styrka - det vi gör riktigt bra.
Jag tror att detsamma gäller med böcker. Visst kan du försöka dig på att klura ut vad som blir nästa stora politiska ställningstagande och skriva en bok om det, men då det tar ett par år innan boken blir utgiven är det säkerligen rätt liten chans att du prickar rätt. Nog för att krig kan pågå i åratal, men få minns i dag annekteringen av Krim och vad det bråket handlade om.
Försök istället hitta det som är din styrka. Skriv om det som är viktigt för dig. Hitta ditt sätta att förmedla det och gör det riktigt bra.
Nej, din bok blir kanske inte det årets stora skräll som säljer i 50 miljoner ex och är på allas läppar. Men fortsätter du skriva bok efter bok inom det som är din stryka, hittar du förhoppningsvis en skara trogna läsare och en dag är de så många att du räknas som en bästsäljande författare.
Låt mig gå tillbaka till Eurovision Song Conest. Nej, jag kan inte i dag säga vilken typ av låt jag tror kommer vinna nästa års Eurovision Song Contest för det är över ett år fram i tiden. Men jag kan ge mig på en kvalificerad gissning att Sveriges bidrag Too late for love hamnar i topp tre i årets Eurovision Song Contest som går av stapeln om ett par månader. Det kan jag eftersom jag hört nästan alla bidrag i årets tävling och kunnat jämföra dem med varandra.
Samma sak är det med böcker. Nej, det är svårt att ett par år i förväg veta vilken bok som blir det årets stora snackis. Men när förläggaren sitter där med hundratals manus framför sig kan han/hon göra en kvalificerad gissning om vilket eller vilka manus som har störst chans att sälja bra. För det är ju i konkurrensen med allting annat vi ska ta ställning till vilken låt som vinner Eurovsion Song Contest eller vilken bok som toppar bästsäljarlistan.
Men så ibland händer det. År 2012 klev Loreen ut på Melodifestivalens scen och började sjunga sin låt Euphoria. Redan vid de första inledande tonerna visste jag att hon skulle vinna den svenska uttagningen. När refrängen kom rann mina tårar och jag visste att vi hade en Eurovision Song Contest-vinnare. Men det var först när jag hört alla andra länders bidrag som jag visste att Loreen skulle vinna STORT. Däremot kunde jag inte ett år i förväg säga att nästa år vinner en låt som heter Euphoria.
Och det kunde inte Danny Saucedo heller som var den som först erbjöds att sjunga Euphoria, men tackade nej. Det var inte samma låt som när Loreen gjorde om den till sin, har han berättat.
Därför blir även bestsellers refuserade
Så är det naturligtvis även med böcker. Ibland vet förlaget omedelbart att de har en vinnare i sin hand. Och ibland vet de det inte eftersom diamanten ännu inte är slipad.
Det är därför som förlag ratat Stieg Larsson Milleniumtriologi, J. K. Rowlings Harry Potter, Stephanie Meyers Twilight och jag kan rada upp hundratals fler stora författare som fick sina bästsäljande manus refuserade av förlagen.
Så deppa inte ihop om du får en refusering. Ditt manus kan likväl vara en av de där bästsäljande böckerna. Ta nya tag. Slipa diamanten.
Går det att förutspå en bestseller?
Ja och nej.
Så klart att det går, men det är svårt.
Forskningen visar att bestsellers upplevs som nya och fräscha av läsarna, men samtidigt knyter an till tidigare litteratur. Författaren bygger vidare på något som redan ligger i allas munnar men gör det på ett nytt sätt.
Mitt råd är att du skriver om det som ligger dig närmast om hjärtat.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Jonas från BetaReader.io
•
25 mars 2019 20:19:56
Håller helt med! Svårt att veta vilken bok som kommer att slå innan den slår, och de starkaste böckerna föds när författaren verkligen brinner för berättelsen. Men man kan alltid se till att ens eget manus blir så bra det kan bli genom att testköra det med läsarna innan man publicerar för att ta reda på om det man vill säga når fram (fast jag är ju lite biased så klart ).
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helena » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Ville bara tacka för detta inlägg som jag just var inne och läste igen för att f..”
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind itunes twlightsagan sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist de rotlösa ewa åkerlind långtidssjuk valet deckare planerat skrivande miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal författarskap boktugg dialog chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter miljö margit sandemo avatar mörkersdottir steven james skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing förväntningar releasefest stand up comedy strukturera din roman antagonist finlitteratur mathew l jockers novell outliner vuxenlitteratur topic mega-bestseller osynlig berättarröst spänning skriv dialog hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer konfliktupptrappning gestaltande inre resa genre filmmanus tempo catrine tollström korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg tävling dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling katametoden peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell bli utgiven hinder vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv målgrupp skriva facklitteratur synopsis lektörsutlåtande john yorke känslor the bestseller experiment agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller längd eldbunden character arc research röst följebrev harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling idé novellantologi facebook överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön organic writer hitta början författarröst allt hopp är ute larry brooks strukturmodell svenska skrivpoddpriset twist skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie love actually svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman innehåll petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest