Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller?
Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller? Den frågan brottas jag med just nu.
Många hävdar: Nej!
Som analytiker ger jag mig inte så lätt. Vi människor försöker förutspå det mesta och vi lyckas med varierande framgång.
Meteorologerna har inte alltid rätt om vädret men de blir allt bättre och om vi inte trodde på deras spådomar skulle vi inte lägga så mycket energi på att studera väderleksrapporterna.
Naturligtvis spelar det stor roll om de försöker spå morgondagens väder eller vädret om ett halvår. Vi är rätt övertygade om att de har rätt om vädret senare under dagen. Att en meteorolog redan nu i mars lyckas pricka in att vädet på midsommarafton blir strålande skulle få de flesta av oss att tvivlande skaka på huvudet, men samtidigt hoppfullt hålla tummarna.
Ju längre fram i tiden vi försöker sia, desto svårare blir det att pricka rätt - helt enkelt för att de olika alternativ som kan hända ökar exponentiellt ju längre tiden går. Om vi i dag har 2 möjliga alternativ, så har vi imorgon 4 möjliga alternativ, dagen efter det 16 möjliga alternativ och så vidare. Vår gissning om vilket alternativ som är det rätta blir alltså sämre ju längre framåt i tiden vi försöker spå.
Vad gäller då för böcker? Går det på förhand att pricka in vad som blir framtidens bestseller? Det ska jag prata om i detta blogginlägg.
Böcker skrivs inte över en natt
Böcker skrivs tyvärr inte över en natt - de publiceras inte över en natt heller för den delen. Det kan ta flera år från det att du får en bokidé tills boken ligger tryckt och färdig i bokhandelns skyltfönster.
Att försöka sig på att gissa vilken typ av berättelse som kommer sälja bra om ett par år är därför vanskligt - alternativen är ju så många. Därför är rådet att man aldrig ska bry sig om försäljningssiffror utan skriva om det man brinner för.
Jag håller helt och hållet med.
Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att vi borde kunna förutspå vad som blir nästa stora hit. Som analytiker har det varit mitt jobb i många år att förutspå framtiden. Så klart man kan göra det även i bokbranschen ... eller?
Låt oss jämföra med Eurovision Song Contest.
En jämförelse med Eurovision Song Contest
Jämför vi 50- och 60-talens bidrag i Eurovision Song Contest med dagens bidrag är det stor skillnad. På 50- och 60-talen var det stora stråkorkestrar, kvinnor i vackra klänningar och män i frack. Och ja, sett såhär i efterhand var alla låtarna relativt lika varandra. År ut och år in vann samma bidrag. I dag är det en större bredd på låtarna och det är långt ifrån bara schlagermusik. I samma tävling kan vi ha opera och hårdrock, jazz, popp, dansband och etno.
Men går det att se några trender?
1995 vann Norges låt Nocturne - en finstämd låt med stråkar. Året efter fanns det många liknande bidrag och vinnaren blev Irland - en finstämd låt som också innehöll stråkar.
Betyder det att en ny trend hade påbörjats i Eurovision?
Nej, år 1997, var det slut på vinnarbidrag med stråkar. Då tog Katerina and the Wawes hem segern med sin lättrockiga låt Love shine a light och året efter det vann Dana International med låten Diva och året därpå vann Sveriges Charlotte Perelli med en dansbandslåt. Inga trender alls kan tyckas ...
Eller?
Vi hoppar fram några årtionden.
2016 vann Ukraina med en häftig etnolåt.
2017 vann Portugal med en mjuksjungande jazzartist.
2018 vann Israel med en galen kycklinglåt.
Vid första anblicken kan det tyckas som det finns noll korrelation mellan dessa låtar. Vi kan på inga vis titta tillbaka på vad som vann året innan och försöka gissa oss till vad som kommer vinna nästkommande år.
Men gräver vi djupare ser vi att Ukrainas låt var ett politiskt ställningstagande mot Rysslands annektering av Krim. Och Israels låt var ett ställningstagande mot sexuella övergrepp. Två ämnen som var högaktuella de år då låtarna vann.
Men är det så varje år? Nej, andra år finns inga sådana kopplingar alls.
Sverige har med sitt koncept av välproducerade poplåtar med sångstarka artister vunnit Eurovision Song Contest hela sex gånger och vi placerar oss generellt högt på prispallen år efter år. Det är svårt att säga att gyllene skor och stormvindar är politiska ställningstagande. Ändå går det bra för oss.
Varför då?
Jo, för vi har hittat det som är vår styrka - det vi gör riktigt bra.
Jag tror att detsamma gäller med böcker. Visst kan du försöka dig på att klura ut vad som blir nästa stora politiska ställningstagande och skriva en bok om det, men då det tar ett par år innan boken blir utgiven är det säkerligen rätt liten chans att du prickar rätt. Nog för att krig kan pågå i åratal, men få minns i dag annekteringen av Krim och vad det bråket handlade om.
Försök istället hitta det som är din styrka. Skriv om det som är viktigt för dig. Hitta ditt sätta att förmedla det och gör det riktigt bra.
Nej, din bok blir kanske inte det årets stora skräll som säljer i 50 miljoner ex och är på allas läppar. Men fortsätter du skriva bok efter bok inom det som är din stryka, hittar du förhoppningsvis en skara trogna läsare och en dag är de så många att du räknas som en bästsäljande författare.
Låt mig gå tillbaka till Eurovision Song Conest. Nej, jag kan inte i dag säga vilken typ av låt jag tror kommer vinna nästa års Eurovision Song Contest för det är över ett år fram i tiden. Men jag kan ge mig på en kvalificerad gissning att Sveriges bidrag Too late for love hamnar i topp tre i årets Eurovision Song Contest som går av stapeln om ett par månader. Det kan jag eftersom jag hört nästan alla bidrag i årets tävling och kunnat jämföra dem med varandra.
Samma sak är det med böcker. Nej, det är svårt att ett par år i förväg veta vilken bok som blir det årets stora snackis. Men när förläggaren sitter där med hundratals manus framför sig kan han/hon göra en kvalificerad gissning om vilket eller vilka manus som har störst chans att sälja bra. För det är ju i konkurrensen med allting annat vi ska ta ställning till vilken låt som vinner Eurovsion Song Contest eller vilken bok som toppar bästsäljarlistan.
Men så ibland händer det. År 2012 klev Loreen ut på Melodifestivalens scen och började sjunga sin låt Euphoria. Redan vid de första inledande tonerna visste jag att hon skulle vinna den svenska uttagningen. När refrängen kom rann mina tårar och jag visste att vi hade en Eurovision Song Contest-vinnare. Men det var först när jag hört alla andra länders bidrag som jag visste att Loreen skulle vinna STORT. Däremot kunde jag inte ett år i förväg säga att nästa år vinner en låt som heter Euphoria.
Och det kunde inte Danny Saucedo heller som var den som först erbjöds att sjunga Euphoria, men tackade nej. Det var inte samma låt som när Loreen gjorde om den till sin, har han berättat.
Därför blir även bestsellers refuserade
Så är det naturligtvis även med böcker. Ibland vet förlaget omedelbart att de har en vinnare i sin hand. Och ibland vet de det inte eftersom diamanten ännu inte är slipad.
Det är därför som förlag ratat Stieg Larsson Milleniumtriologi, J. K. Rowlings Harry Potter, Stephanie Meyers Twilight och jag kan rada upp hundratals fler stora författare som fick sina bästsäljande manus refuserade av förlagen.
Så deppa inte ihop om du får en refusering. Ditt manus kan likväl vara en av de där bästsäljande böckerna. Ta nya tag. Slipa diamanten.
Går det att förutspå en bestseller?
Ja och nej.
Så klart att det går, men det är svårt.
Forskningen visar att bestsellers upplevs som nya och fräscha av läsarna, men samtidigt knyter an till tidigare litteratur. Författaren bygger vidare på något som redan ligger i allas munnar men gör det på ett nytt sätt.
Mitt råd är att du skriver om det som ligger dig närmast om hjärtat.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Jonas från BetaReader.io
•
25 mars 2019 20:19:56
Håller helt med! Svårt att veta vilken bok som kommer att slå innan den slår, och de starkaste böckerna föds när författaren verkligen brinner för berättelsen. Men man kan alltid se till att ens eget manus blir så bra det kan bli genom att testköra det med läsarna innan man publicerar för att ta reda på om det man vill säga når fram (fast jag är ju lite biased så klart ).
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Nira » Jag startar kursportal!: ”Hej, jag heter Nira Shalom och jag vill dela med mig av de goda nyheterna om hur..”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers udda revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb chic lit 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter miljö följebrev research mörkersdottir steven james eldbunden roller skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok antagonist agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa larry brooks planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning hinder genre perspektiv skrivpodd terese marvelin skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film marcus olausson anslag skrivhandbok 17-stegsmodell inre resa bli utgiven gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema whip media organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst valet twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic känslor vuxenlitteratur akademiskt språk outliner novell fängsla dina läsare stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden skrivprocess yttre resa avatar längd margit sandemo character arc vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent huvudhandling the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald manus skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res språk susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen