Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning
Gestaltning. Det nya inne. Ska du fånga förlagen måste du behärska gestaltningen.
Lätt i teorin. Betydligt svårare i praktiken.
Måste det vara så krångligt?
Nej, det hoppas jag inte. Förhoppningsvis ska jag ge dig några enkla knep så att du lyckas med din gestaltning.
- Tycker du att gestaltning är svårt?
- Har du fått höra att du borde gestalta mer när du tycker att du gestaltat så pennan glöder?
- Eller är det här ett helt nytt begrepp för dig?
Oavsett vilket så är det här bloggen för dig.
Vad är gestaltning?
Gestaltning, eller som det brukar kallas "show don't tell", betyder att du ska visa istället för att berätta.
- Ex på berättande: Han frös.
- Ex på gestaltande: Han slog armarna om sig och huttrade.
Enkelt, eller hur?
Men hur gör du då i praktiken för att lyckas med din gestaltning?
Knep 1: Leta efter adjektiv och adverb
- Har du hört talas om adjektivsjukan?
- Har du fått höra att du inte ska använda adjektiv?
Kanske du tänker:
- Varför får man inte använda adjektiv?
- Det är ju svenska ord och de ska väl användas?
- Hade adjektiv inte behövts hade de ju inte funnits.
Saken är den att det är inget fel på adjektiv. Det är bara det att när du använder adjektiv för att förtydliga en sak så har du - oftast - berättat istället för att gestalta.
Adjektivsjukan är ett symptom på att du missat gestaltningen.
Knep 1 = Hittar du adjektiv eller adverb i din text? Titta närmare på meningen. Har du gestaltat eller beskrivit?
Ex berättande: "Jag vill att du förvinner härifrån", skrek hon argt.
Argt = ett adverb
Du har alltså berättat att hon är arg. Det är inte gestaltning.
Vad är då gestaltning?
Ex 1 gestaltande: Hon vevade med näven.
Detta är ett exempel på gestaltning genom hur karaktären agerar. Du säger aldrig rakt ut att hon är arg, du visar det istället.
Ex 2 gestaltande: Ansiktet var högrött och ögonbrynen var som två raka sträck.
Detta är ett exempel på gestaltning genom karaktärens ansiktsuttryck.
Ex 3 gestaltande: "Försvinn!"
Detta är exempel på gestalning genom dialog. Vad personen säger talar om för läsaren hur personen säger det. Visst får du en känsla för att personen skriker eller talar högt och troligen är arg eller upprörd? Lita på att läsarna kan tolka din dialog. Om inte, har du missat med gestaltningen.
Du kan läsa mer om dialog i mitt blogginlägg Skriv dialog.
Knep 2: Gör som på film
När du skriver ska du tänka dig att din bok ska bli film. Det är nämligen ett ypperligt sätt att lyckas med gestaltningen.
Exempel 1: Din karaktär är glad. Hon har vunnit på lotto och har äntligen råd med den där drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespelerska visa för filmtittarna att kvinnan är glad?
Det finns lite olika lösningar:
- Dialog: "Jippi! Jag ska åka på min drömresa."
- Agerande: Anna studsar gatan fram. Hon hejar på alla hon möter.
- Uttryck och kroppsspråk: Anna ler. Hon sträcker på sig, skjuter fram bröstet och bak med axlarna.
- Miljö: Fåglar kvittar. Solen skiner från en klarblå himmel. Den vita snön glittrar.
Exempel 2: Din karaktär är besviken. Hon vann inte på lotto och kan inte följa med sina vänner på drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespeleska visa för filmtittarna att kvinnan är besviken?
- Dialog: "Det är så himla orättvist. Alla har råd att åka utom jag."
- Agerande: Anna sparkar med foten på en snökoka. Hon vänder bort huvudet när hon möter någon.
- Uttryck och kroppsspråk: Annas läppar är hårt sammanknipna. Hennes axlar kutar.
- Mijö: Himlen är grå. Snön är solkig av hundkiss och avgaser.
Som du märker tvingas du att gestalta om du tänker dig att din text ska bli film. Du kan ine bara säga att Anna är glad eller besviken, du måste visa det. Och filmen visar dig hur.
Show, don't tell.
Knep 3: Gör det BÄTTRE än på film
Film i all ära, men det finns en anledning till att boken ofta är bättre än filmen.
I en bok är det mycket enklare att gestalta tankar, känslor och sinnen.
Utnyttja det för att göra din bok bättre än filmen.
Exempel berättande: Det doftade gott.
Exempel gestaltande: Hon sniffade i luften och ett leende spred sig över läpparna. Mm, mammas köttbullar, tänkte hon och blev alldeles varm inombords.
Fundera på om du får med alla sinnen i din bok? Normalt är vi duktiga på att gestalta det vi ser och hör. Glöm inte bort att även gestalta hur det luktar, smakar eller känns.
Knep 4: Gestalta på flera plan
Har du märkt en sak?
Gestaltning kan användas i alla situationer.
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer säger, t.ex. "Brr, det måste vara arton minus."
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer gör, t.ex. han slog armarna om sig och huttrade.
- Du kan gestalta övriga sinnen som lukt, smak, känsel, t.ex. det stack i fingrarna.
- Du kan gestalta genom dina karaktärers uttryck och kroppspråk , t.ex. tänderna skallrade.
- Du kan gestalta genom tankar och känslor, t.ex. det kändes som om snorren frös fast i byxorna.
- Du kan gestalta genom miljön. Den är lite speciell, så den återkommer jag till i mitt blogginlägg Miljöbeskrivningar som funkar.
Om du fått rådet att gestalta mer fast du tycker att det är precis vad du gjort, då har du troligen inte gestaltat på flera plan. Fundera på om du missat att gestalta någonstans. Kanske din dialog är bra gestaltad men dina karaktärers agerande är beskrivande, eller tvärt om? Kanske du glömmer ta med sinnena eller miljön när du gestaltar?
Det är också viktigt att din gestaltning hänger ihop. Om din karaktär är nedstämd kan du inte spela glad musik i bakgrunden, tankarna kan inte gå till helgens party, karaktären kan inte svänga med armarna när hen går eller tjoa ett glatt hej till alla hen möter. Om din karaktär är nedstämd, visa det på flera olika plan.
Varför ska jag gestalta?
För 100 år sedan var det inget konstigt att en författare berättade sin historia. Men idag tjatar alla om gestaltning.
Varför?
- Att läsa en bok som är berättad/beskriven är som att läsa ett tidningsreferat. Läsaren står utanför berättelsen och är inte delaktig.
- Att läsa en bok som är gestaltad är som att kliva in i berättelsen och bli en del av den. Läsaren får dra sina egna slutsatser och själv bestämma över sina känslor. En gestaltad text skriver inte läsaren på näsan och har lättare att beröra.
Idag ges det ut betydligt fler böcker än förr. Läsarna kan välja och vraka. Och då visar det sig att merparten av läsarna vill vara delaktiga i berättelsen, inte få den refererad.
Dessutom är det enklare att komma nära karaktärerna om man gestaltar och inte berättar. Jag har frågat en massa läsare vad som gör en bok bra och de flesta svarar att de måste känna något för de centrala karaktärerna. Läs mer om det i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Därför är det viktigt att lyckas med gestaltningen.
Jämför följande två texter:
Exempel 1 - berättande/beskrivande
Till höger låg en man som såg ut som ett levande skelett.
Exempel 2 - gestaltande
Mannen stönade när hon tog tag i honom och hon flyttade handen mot hans bak. Men istället för en rund bakdel var det som ett hål in i kroppen och hon kände konturen av hans bäckenben mot sina fingrar. Hon slöt ögonen, blev stående i vad som kändes som en evighet, innan hon klarade av att fortsätta.
I exempel 2 får du inte bara veta något om mannen utan även om personen som boken handlar om. Som läsare får du dra dina egna slutsatser om hur mannen ser ut och vem kvinnan är. Nu är det här en kort text, men kanske du redan nu känner något i magen när du läser?
Måste jag gestalta allt?
Nej, det måste du inte ;)
Det kan faktiskt bli för mycket av det goda.
Övergestalta inte genom att överrösa dina läsare med långa haranger av hur karaktärerna agerar, deras kroppspråk, ansiktsuttryck, sinnen, tankar och dialog. Det räcker ofta med rätt lite för att få fram det du vill ha sagt. Lita på dina läsare - de förstår ofta mer än du tror.
I slutändan är det ditt val som författare att välja hur du vill göra. Är du osäker på vad som är lagom råder jag dig att läsa en massa böcker och fundera på hur mycket som är gestaltat. Hitta den nivå på gestaltning som du själv tycker om.
För att se exempel på olika nivåer på gestaltning läs mitt blogginlägg Varför ska man gestalta? och den diskussion som följde om vilken nivå av gestaltning som är lagom.
I nästa blogginlägg Pias skrivtips: Lyckas ännu bättre med din gestaltning går jag djupare in på gestaltningen, med ännu fler knep samt exempel på vad jag tycker är riktigt bra gestaltning.
Lycka till nu med din gestaltning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
-
Oliver » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Väldigt bra pia kram ”
-
Ami » Pias skrivtips: Så skapar du en bra tWist: ”Hej Pia! Du skriver om filmen Blåsningen och att den har en bra twist, jag har s..”
-
Henric » Pias skrivtips: Parallell- och bihandlingar: ”Tack igen för otroligt värdefulla tips. Mitt problem är att jag har en superstar..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling vinter lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur känslor topic synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv lättläst veronica roth parallellhandling strukturmodell twist svenska skrivpoddpriset larry brooks författarröst allt hopp är ute miljöbeskrivningar hitta början whip media bokens tema förlagsavtal novellantologi idé facebook huvudhandling divergent frida skybäck klimax ordberoende förlag nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex miljö följebrev character arc margit sandemo längd avatar roller yttre resa ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games romantisk komedi lind & co skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest ljudbok birgitta bergin fängsla dina läsare blogg bokmanus hungerspelen konsten att flirta som en gudinna skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension plot point förlag perspektiv anslag skrivpodd skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson terese marvelin skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin intervju barnbok faktaböcker mariette lindstein harpercollins antagonist stand up comedy strukturera din roman skrivblogg djävulsverk screen writing testläsare allvetande perspektiv ungdomsbok tillbakablick premiss skräck skrivprocess eldbunden steven james mörkersdottir research agenter vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 svenska skrivbloggpriset vågspel 4-aktsmodell chic lit författarskap dialog boktugg överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell sekten på dimön organic writer deckare planerat skrivande valet ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk bäraren öka drivet i din berättelse hjärnan berättare spänning målgrupp osynlig berättarröst lektörsutlåtande mega-bestseller john yorke agenturer akademiskt språk outliner novell litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall lyckostunder språk susanne ahlenius sättning prissättning dokument
kram
Nyligen startade jag en blogg/hemsida (Bibbi & Thomas husbilsblogg) MEN jag borde skriva på mitt manus istället för att blogga men sitter fast och har därför tappat lusten att skriva fast jag har närmare 80 000 ord. Kanske jag tar nya tag så småningom.
Kram Pia
Jag har också lagt märke till dem, samtalar med Hemsida 24 och elevens skola. Kommentarerna kommer att raderas, ärendet är anmält och personen är på väg att hittas i detta nu. Förhoppningsvis slutar inläggen strax.
Kram Pia
18 maj 2020 15:36:11
Kram Pia
18 maj 2020 15:39:12
Kram Pia
18 maj 2020 15:37:38