Pias skrivtips: Så skapar du en bra tWist
Filmen Blåsningen är fortfarande en av de bästa filmer jag någonsin sett. Och skälet är att twisten på slutet överraskade mig totalt. Jag är än idag fruktansvärt imponerad av hur skickligt manusförfattare, regissör och skådespelare lurade mig till att tro att vändpunkten skulle vara något helt annat. Och samtidigt - när slutet var ett faktum - så kändes det så oerhört rätt. Tankar som for genom mitt huvud var:
Wow!
Naturligtvis!
Hur kunde jag missa det?
Om DET är vad du vill att dina läsare ska känna när de lagt ifrån sig din bok ska du läsa det här blogginlägget. För idag pratar jag om twister och hur du gör för att lyckas skapa en överraskande vändpunkt.
Vad kännetecknar en bra twist?
Enligt Steven James som skrivit boken Story trumps structure är en bra twist en vändpunkt som:
- är trovärdig
- är oväntad
- eskalerar handlingen
- skapar mening
En bra twist överraskar samtidigt som vändpunkten - sett i backspegeln - känns som den enda logiska utvägen. Det är en knorr fri från gimmicks, som både chockar och behagar.
En bra twist driver handlingen framåt, samtidigt som den reder ut härvor och skapar nya trådar på en och samma gång. En bra twist skapar större mening till berättelsen.
Detta påstår alltså Steven James och jag kan inte annat än hålla med. Men att lyckas med sådana vändpunkter är inte det lättaste. Så frågan är hur man gör.
Tips 1: No way eller utgå från reaktionen
- No way!
- Huh. Nice!
- Oh, yeah!
Om du vill att dina läsare ska tänka "No way!" så måste du göra dem säkra.
Du måste få dem att tro att det bara finns en enda möjlig utväg. Ju bättre du är på att lura i dem att det bara finns en väg ut, desto större kommer de gapa när du avslöjar att saker och ting inte alls är vad de förväntades vara.
Om du vill att dina läsare ska tänka "Huh. Nice!" så måste du göra dem osäkra.
Dina läsare ska tänka: Jag har ingen aning om vart det här är på väg. När du vill ha den här reaktionen så måste du skapa en osäker och obalanserad värld. Dina läsare ska inte bara misstänka en person utan en hel hög med personer. Först när twisten avslöjas så ska läsarna inse att allting pekat mot denna lösning hela tiden.
Om du vill att dina läsare ska tänka "Oh, yeah!" så måste du anspela på intelligensen i hur din hjälte löser problemet.
Din hjälte måste komma ur ett till synes helt omöjligt problem. Ett knep är att ge din hjälte en förmåga, kunskap eller attiralj som du planterat långt tidigare i berättelsen och som läsarna inte tänker på förrän det används.
Tips 2: Planteringar eller den mystiska livbojen
Om läsarna blir missnöjda med din twist så måste du göra den mer trovärdig, skriver Steven James. Alltför många berättelser har vändpunkter där läsarna undrar:
Var katten kom det ifrån?
När en läsare känner så betyder det att du som författare har fuskat. Och fusk är aldrig bra.
Säg att din hjälte håller på att drunkna. Han är mitt ute på ett öppet hav, långt ifrån land. Båten har åkt ifrån honom och han orkar snart inte simma längre.
Då kommer en livboj nedsinglandes från ingenstans och hjälten överlever.
Det är fusk!
Likaså om båten håller på att slås sönder mot klipporna och allt är jättedramatiskt. Precis då mojnar stormen och alla klarar sig.
Eller om hjälten plötsligt kan karate. Eller polisen väldigt lägligt dyker upp i exakt rätt ögonblick. Eller det kör förbi en buss precis när den onda antagonisten tar ett steg ut på gatan så att hen blir överkörd och dör.
Så fort något känns som out of the blue, ren och skär tur, plötsligt eller löjligt lägligt så är det fusk.
En sådan vändpunkt är ingen bra twist. Dina läsare känner sig lurade. Det spelar ingen roll om du har en bra förklaring - som att kustbevakningen råkade köra förbi i exakt rätt ögonblick, eller att en storm visst kan mojna när som helst - dina läsare kommer likväl känna sig lurade på konfekten.
Lösningen på problemet är enkel: Du måste ha planterat livbojen, karaten, samtalet till polisen eller bussen i en tidigare scen. Ska stormen mojna måste någon vid något tillfälle ha förklarat nyckfullheten hos stormar.
Till exempel kan det ha varit ett partaj på en lustjakt tidigare i boken och någon kastar livbojen i sjön. Eller så finns det en bihandling med en kille som jobbar på kustbevakningen och som tidigare samma dag får ett anrop som gör att han måste åka exakt samma rutt som din hjälte. Kanske du har en scen där din hjälte gör av med sin ilska genom att öva karatesparkar mot en sandsäck. Eller så hänger det fullt av medaljer från karatetävlingar i din hjältes pojkrum, vilket den tilltänkta flickvännen vid ett väl valt tillfälle kommenterat med ett fniss. Ska bussen köra förbi i just rätt ögonblick måste du haft med bussen i någon tidigare scen så att läsarna tycker att det är logiskt att det kör bussar på just den vägen. Och naturligtvis måste du ha visat att någon ringer till polisen.
En bra twist är nämligen sådan att läsarna inser att allting fram tills nu i berättelsen har lett fram till detta slut. Det måste finnas en logik, en orsak och verkan mellan allt som sker. Med facit i hand ska vändpunkten kännas oundviklig - det hade inte kunnat gå på något annat sätt.
Ska du ha en livboj måste den alltså ha planterats in tidigare i boken. Annars är det fusk.
Tips 3: Vilseledning eller hur du döljer en hel elefant
Men samtidigt måste twisten överraska. Det får ju inte vara en vändpunkt med ett slut som varenda läsare förväntar sig. Det blir ju, per definition, ingen twist. Bara trist :)
Om läsarna blir besvikna över din twist måste du göra den mer oförutsägbar.
Och det kan ju kännas lite bakvänt när jag precis sagt att du måste plantera livbojen redan innan den används. Den smarta läsaren inser ju att livbojen kommer att användas förr eller senare.
Ett knep, som jag tagit från Steven James bok Story trumps structure, är att begrava ledtrådarna i diskussioner eller handling som rör någonting annat. Du kan även begrava dem i känslor eller i action så att läsarnas uppmärksamhet är riktade åt något helt annat håll.
Lennart Guldbrandsen har en del bra tips om vilseledning i sin bok Manusförfattarens guide som du kan använda dig av när du skapar bra twister. Till exempel kan du nämna bojen i fel sammanhang eller på fel sätt. Du kan även presentera något annat viktigt samtidigt som bojen slinker förbi. Du kan få läsarna att hålla ögonen på någonting annat, till exempel vad som har hänt, eller vad de förväntar sig kommer att hända. Det finns många sätt att vilseleda sina läsare.
Eller, om jag citerar Lennart: "På det sättet kan man gömma hela ... elefanter, faktiskt."
Just ens egna slutsatser är något som en bra författare ofta använder emot en, skriver Lennart Guldbrandsen. Och det leder mig vidare till något jag läste i John Yorkes bok Into the Woods ...
Tips 4: Kuleshov-effekten eller branden i radhuset
Den ryska regissören Lev Kuleshow insåg, någon gång i filmens barndom, att människor har ett behov av att sätta saker och ting i ordning. Om en publik får se en osammanhängande bildsekvens försöker de automatiskt placera bilderna i en meningsfull ordning.
Detta kan du använda dig av för att skapa bra twister.
Allting handlar nämligen om orsak och verkan. Läsare har en inbyggd drivkraft att sätta allting i en logisk följd. Läs följande två meningar.
- I morse brann det i ett radhus.
- En mamma och hennes två barn ligger på sjukhus.
Trots att meningarna inte har någon koppling till varandra lägger vi läsare automatiskt ihop dem så att vi tolkar det som att det var kvinnans radhus som brann och att kvinnan och hennes barn ligger på sjukhus på grund av brandskador.
Det är så vår hjärna fungerar.
Genom att leka med läsarnas inbyggda drivkraft att sätta allt i ordning kan du skapa bra twister. Använd dig av orsak och verkan för att få läsarna att förvänta sig att en sak är på ett visst sätt, när det i själva verket är något helt annat.
Tänk dig att du läser en bok med dessa två händelser. Du är övertygad om att kvinnan och de två barnen på sjukhuset har råkat ut för en brand. Det är så uppenbart att du inte ens reflekterar över det. Så visar det sig att kvinnan på sjukhuset inte har någonting alls med branden att göra - vips har berättelsen en överraskande vändpunkt.
Använd dig av läsarnas förväntningar och sätt dem på skam. Gör som komikern Sarah Silverman:
Jag vill göra abort, men jag har så svårt att bli gravid.
Exemplet har jag hämtat från John Yorkes bok Into the woods.
Tips 5: Multipla universum eller ju större twist ...
För varje twist måste du skapa en parallell berättelse till den du berättar på ytan, skriver Steven James i sin bok Story Trumps Structure.
Om du vill ha med en twist måste du vara säker på att åtminstone två personer kan vara ansvariga för brottet. Om du vill ha en dubbeltwist, måste det finnas minst tre personer som kan vara ansvariga och så vidare.
Ju större twist du vill skapa, desto mer människor måste du ha med och desto fler ledtrådar måste du plantera.
Identifiera de ledtrådar du använt för att bevisa logiken och trovärdigheten för en värld och använd dem för att bevisa att den andra (eller tredje, eller fjärde) världen är ännu mer trovärdig - men endast efter att du avslöjat twisten, skriver Steven James.
Tips 6: Brainstormning eller att eliminera det uppenbara
Steven James tips för att eliminera det uppenbara är lika logiskt som irriterande:
- Tänk ut varje möjlig lösning.
- Förkasta dem allihop.
- Tänk ut några fler.
- Förkasta dem också.
- Fundera nu på vilka idéer som kommer till dig av sig självt.
Först då kan du hitta en lösning som är så unik att inte ens en miljon läsare kan klura ut twisten i förväg. Och samtidigt ska den vara så logisk och så bra att varenda en av dem tänker:
Ja! Det där är fullständigt logiskt. Varför klurade jag inte ut det?
Ju mer omöjligt det verkar för hjälten, desto mer trovärdig och logisk måste lösningen vara, skriver Steven James. Ingen läsare ska ifrågasätta svaret, alla ska nicka och le när det sker.
Kanske inte helt lätt, men vem har sagt att mästerverk är enkla att skapa?
I vilket fall som helst så gäller det att göra en ordentlig brainstorming och fundera ut alla möjliga lösningar. Och några till. Och så ytterligare några till.
Tips 7: Undvik gimmicks eller har du hört den förut?
Du får aldrig håna eller lura dina läsare genom att skapa twister som känns konstgjorda, tillrättalagda eller tagna ur luften.
Ett exempel på en twist du ska undvika är att låta din karaktär vakna och inse att allt är en dröm. Steven James skriver att en dröm inte ens är att räkna som en twist, det är så uttjatat att det blivit en cliché.
En annan vanlig cliché, enligt Steven James, är att skriva scenen från offrets synvinkel. Han menar att det är så uttjatat att man redan på förhand fattar att offret kommer att dö.
Kanske är det därför jag själv gäspar högt varje gång jag försöker läsa en deckare och det börjar med att en stackars tjej (eller kille med för den delen) blir jagad genom en mörk park.
Har du hört den förut?
I så fall duger det inte till en bra twist.
Tips 8: Olika typer av twister
Om du fortfarande tycker att det är svårt att skapa en bra tvist så har Steven James en lista på fem olika typer av tvister. Utgå från listan och se om du kan hitta en vändpunkt som funkar för just din bok:
- Identitet: Din hjälte (eller läsaren eller båda) inser att hen inte var den hen trodde sig vara. Det är hen som är galen, en robot, en zombie, en varulv, ett spöke, en karaktär i någon annans roman och så vidare.
- Medvetenhet: Världen är inte det din hjälte trodde att den var. Hen befinner sig inte på jorden, hen är inte i himlen utan i helvetet och så vidare.
- Komplexitet: Hjälten vet något om de onda som läsarna inte känner till. Nyfikenhet om hur det hela ska sluta driver läsarna att vända blad.
- Fara: Den verkliga faran är inte vad läsarna tror att det är. Jägaren är egentligen den jagade, agentens partner är egentligen en dubbelagent, hjältens dotter är egentligen en terrorist och så vidare.
- Smarthet: Den onda har hela tiden legat ett steg före hjälten och har gillrat en fälla som hjälten (eller läsarna eller båda) inte har upptäckt. Kom ihåg att hjälten måste lösa gåtan innan läsarna, annars tycker läsarna att de är smartare än hjälten (och författaren).
Hoppas nu att du fått lite tankar om hur du skapar en bra twist som du kan använda som en överraskande vändpunkt i ditt eget manus.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Helena » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Ville bara tacka för detta inlägg som jag just var inne och läste igen för att f..”
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell språk lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig roller skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa larry brooks planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook chic lit 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter miljö följebrev research eldbunden längd avatar konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv skrivpodd terese marvelin feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson anslag skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur steven james mörkersdottir margit sandemo character arc vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent huvudhandling dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst valet twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic john yorke känslor akademiskt språk outliner novell antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden skrivprocess yttre resa oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen grejen med verb tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket
Kram Pia
Nej, att skriva mästerverk är sannerligen inte lätt. Men det kan vara värt det hårda arbetet om du i slutändan får till en riktigt bra historia.
Böcker med fantastiska twister, som Jenny Rognebys bok Leona, har en förmåga att bli ihågkomna och sälja riktigt bra.
Kram Pia