En oberoende kvinna av Stella Cameron
I flera skrivhandböcker påpekas detta: En bra författare får fram handlingen i en historia utan att behöva låta sina karaktärer berätta allt som händer.
Stella Cameron hör tydligen inte till dessa författare och ändå står det på boken att hon har varit på New York Times bestsellerlista. Nåja, det kan inte ha varit med boken "En oberoende kvinna" för tillslut läste jag boken bara för att få veta om den kunde bli sämre än den redan var.
Och jo - det kunde den.
Boken är en romance och en av dem jag fått i Harlequins Silk-serie. Handlingen är det inget fel på: Boken utspelar sig i London 1822 och handlar om Sibyl som gått med i en kvinnoklubb och bestämt sig för att skaffa barn - utan att vara gift. Det är i och för sig en rätt kul bokidé, framför allt en historisk sådan. Samtidigt finns en sidohistoria där hennes stora kärlek advokaten Hunter blivit varnad för att både han och Sibyl svävar i stor fara om han inte åter igen öppnar ett av sina mest omtalade fall.
Problemet med boken är alltså inte handlingen utan Stella Camerons sätt att berätta handlingen. Hon tar nämligen alla genvägar som finns och glömmer bort att läsaren kanske själv vill dra sina egna slutsatser och inte få dem skrivna på näsan. Och det gör boken oerhört tråkig. Men det slutar inte där.
Nej, boken börjar med att spöket Spivery i en lång inre monolog berättar vad boken ska handla om. Dessutom är hela kapitlet skrivet i kursiv text, vilket gör det ytterst jobbigt att läsa.
Redan här var jag nära att lägga ifrån mig boken, men jag befann mig på en ö långt ut i Stockholms skärgård och hade bara med mig denna enda bok, så jag var så illa tvungen att läsa vidare.
I andra kapitlet får vi stifta bekantskap med bokens huvudperson Sibyl och hennes syster Meg och här är det bara dialog sida upp och sida ned och det kastas in namn på mängder av personer så att jag blir alldeles snurrig. Jag förstod efter ett tag att det här är andra boken i en serie och att författaren genom att ösa ur sig namnen på alla personer som är med i serien och genom långa dialoger mellan systrarna försöker förklara för läsaren vad som hänt i den första boken.
Hua!
Hur kan man göra så mot sina stackars läsare? För det första dödar hon allt intresse för att läsa vidare och för det andra är jag inte ett dugg intresserad av att få ett långt referat om vad som hänt i första boken. Vad som hänt tidigare har nämligen föga betydelse vad som ska hända i den här boken och OM det har betydelse kommer jag förstå det ändå. Man behöver nämligen inte förklara allting för sina läsare.
Tyvärr fortsätter boken på samma sätt. De fruktansvärt tråkiga kapitlen med spöket Spivey visar sig också vara ett sätt för författaren att förklara vad som händer i huset. Dessa varvas sedan med kapitel skrivna i dialogform. I princip allt avhandlas i dialog, sida upp och sida ned. Författaren verkar inte ens veta vad gestaltning är och när hon vid några få tillfällen lyckas gestalta sina karaktärer så undrar jag snarast om det skett av misstag.
Med andra ord - hela handlingen drivs framåt antingen genom att spöket förklarar vad som händer eller genom dialogform.
Och dialogen blir därmed - av förklarliga skäl - fruktansvärt dålig. Det är infodump på infodump på infodump.
En infodump är, för er som kanske inte vet det, när författaren dumpar så mycket information på ett och samma ställe att man som läsare inser att det här bara är ett sätt för författaren att få fram bakgrundsinformation till läsaren. En infodump kan ske i dialog men också genom bakgrundsbeskrivningar eller inre monolog. Till och med långa miljöbeskrivningar för miljöbeskrivningens egen skull kan räknas till infodumparna. En duktig författare ser till att inga stycken i boken känns som infodumpar utan pytsar ut informationen i lagom stora bitar istället för att dumpa allt på ett och samma ställe. Genom att tvinga sig att inte använda dialogen för att förklara saker för läsaren tvingas författaren driva storyn framåt genom att göra läsaren till en del av handlingen. Det är inte lätt och därför frestas många författare till att ta till enkla knep - som infodumpar.
Det är därför som skrivarhandböckerna, med rätta kan jag tycka, varnar från att använda dialogen som ett verktyg för att pressa fram en massa information. Boken blir nämligen ytterst tråkig på så vis.
Men om man måste få fram viktig informaton på det här sättet kan man lätta upp genom att varva dialogen med att karaktärerna gör något - gärna något som är så udda att läsarna fascineras av vad som sker i bakgrunden av dialogen.
Inte ens det gör Stella Cameron. Nej, här pratas det sida upp och sida ned och på sin höjd lyfter någon en tekopp till sina läppar.
Men det är tyvärr inte slut på eländet. Som jag nämnde inleds boken med att Sibyl träffar sin syster. I ett senare kapitel för Sibyl en dialog med prinsessan Desirée och säger till henne "Jag har inga systrar". Redan i kapitlet efter träffar Sibyl sin syster Meg. Varför ens dialogen mellan Sibyl och Desirée handlar om systrar vet jag inte, för den informationen har ingen koppling till handlingen alls. Dessutom verkar ingen på förlaget ha upptäckt den grova redigeringsmissen. Och ärligt talat - en författare som lever med sina karaktärer skulle aldrig göra en sådan miss att huvudpersonen plötsligt förlorar sin syster när systern är en så viktig del av hennes liv.
Nåja, en redigeringsmiss är en redigeringsmiss och egentligen inte så mycket att bråka om: Det finns redigeringsmissar i alla böcker, måhända inte så grov som denna.
Men då kommer vi till själva storyn. Som jag berättade finns det en sidohistoria som handlar om att Hunter och Sibyl blir hotade till livet. En sådan sak kräver naturligtvis en fantastisk upplösning.
Nåja, Sibyl och Hunter går till huset som tillhör Hunters försvunna kollega för att åter igen försöka förmå hushållerskan att öppna dörren. Det hela urartar till ett enormt blodbad där det skjuts med pistoler och folk dör till höger och vänster. Med andra ord en rätt laddad scen.
En bra actionscen får läsaren att bli en del av händelseförloppet, får adrenalinet att pumpa och dig som läsare att darrande vända på nästa blad - orolig för vad som ska hända huvudpersonen.
Det här är ingen bra actionscen. Det är ingen actionscen alls. Allting förklaras nämligen genom - just det ja - dialog.
Har ni någonsin läst en bok där huvudpersonen refererar allt som händer genom att prata med dem som skjuter. Låt mig ge ett exempel:
- Han kommer redan tillbaka, sa hon till Hunter. Jag kan väl hålla pistolen eller vad det är, medan du binder Fishwell? Jag är faktiskt mycket stadig på hand. Jag kanske till och med kan sparka på honom, bara för att jag borde göra det.
- Stadig på hand? Sibyl snurrade runt men kände inte igen mannen som kom in i rummet. - Jag skulle inte bli förvånad om du är många trevliga saker. Bra idé att stå med ryggen mot mig båda två ...
Ja, och så fortsätter det. Och problemet - förutom att det är enormt tråkigt att läsa - är att jag inte hänger med. Plötsligt dyker det upp nya personer och andra försvinner och när kapitlet är slut vet jag varken ut eller in. Det går för fort helt enkelt, så det blir varken intressant eller förståeligt.
Därtill verkar varken Sibyl eller Hunter ta illa vid sig av alla som dör runt omkring dem. Det finns ingen inre monolog, tankar eller känslor som kan få mig som läsare att känna oro eller må dåligt. Konstigt beteende egentligen att kolugnt befinna sig mitt inne i ett blodbad och fundera på om man borde sparka på den bundna mannen.
Det kastas dessutom in nya bihandlingar hela tiden. Bihandlingar som inte riktigt tas tillvara utan som får sin förklaring genom att antingen spöket Spivey förklarar det för oss eller genom - just det ja; dialog. Författaren gör inget med själva storyn, utan låter den mest glida undan och förklaras bort.
Okej, sexscenerna undrar ni säkert - var de bra då? Tja, Cameron lyckas bygga upp en viss stämning men sedan är det rätt pang boom rakt på och sedan var det över på nästan ingen tid alls. Om man räknar endast fullbordade sexakter finns det bara en i hela boken.
Om ni nu undrar varför jag läste ut boken så blev det tillslut så skrattretande att jag var tvungen att läsa vidare. Och grundhistorien var rätt bra, även om den slarvades bort av en författare som tog alla lätta utvägar som finns. När jag väl läst en bit in i boken ville jag trots allt veta hur det skulle sluta. Och om det - mot förmodan - kunde bli värre än såhär. Som författare lär man sig både genom att läsa såväl bra som dåligt skrivna böcker.
Kram Pia
Om ni vill bilda er en egen uppfattning om boken så hittar ni den här:
Harlequin
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
-
Oliver » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Väldigt bra pia kram ”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell valet allt hopp är ute författarröst hitta början ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal författarskap boktugg dialog chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter miljö margit sandemo steven james eldbunden längd skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing förväntningar releasefest stand up comedy strukturera din roman antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller osynlig berättarröst spänning skriv dialog hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer konfliktupptrappning gestaltande inre resa genre filmmanus tempo katametoden korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok tävling harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg eurovision song contest dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling catrine tollström peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell bli utgiven hinder vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv målgrupp skriva facklitteratur synopsis lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller mörkersdottir avatar character arc research röst följebrev harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling idé novellantologi facebook överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön miljöbeskrivningar organic writer deckare planerat skrivande larry brooks ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus skrivglädje richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi petra mede indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik mina böcker instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart symbolik manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt