Pias skrivtips: Vad Matthew svarade på mina frågor om boken the bestseller code
Men boken lämnade mig med en del obesvarade frågor. På vinst och förlust skrev jag därför till Jodie och Matthew och vet ni vad - jag fick svar.
Här kommer Matthews svar på mina frågor:
The Circle
I boken The bestseller code skrev Jodie och Matthew att de analyserat tusentals böcker. Och av dem var det bara en som fick 100% sannolikhet för att nå New York Times bestseller list. Den boken var Dave Eggers The Circle. Däremot stod det aldrig i boken om The Circle nådde bästsäljarlistan.
Min fråga:
I wonder though if the book The Circle ever hit the NYT hit list?
Matthews svar:
Yes, it hit the list for, as I recall, about 7 weeks. It has just recently been made into a movie starring Tom Hanks!
Med andra ord så nådde The Circle bästsäljarlistan och låg där i sju veckor. Boken ska dessutom bli en film.
The Hunger Games och The Twilight Saga
Jag tyckte det var konstigt att Jodie och Matthew inte nämnde de storsäljande böckerna Hungerspelen av Suzanne Collins och Twilightsagan av Stephanie Mayer. Jag funderade på om det berodde på att de inte haft med dessa böcker i sin studie eller för att de fick dåliga värden i datortesterna.
Min fråga:
I also wonder if you tested:
- The Hunger Games of Suzanne Collins and
- The Twilight Saga of Stephanie Mayer
Matthews svar:
No, we did not because these are both classified as Young Adult fiction.
Det var ju synd att Jodie och Matthew valde att inte analysera dessa böcker. De pratade däremot om Harry Potter, men skrev själva att de omöjligt kunde skriva en bok om bästsäljare utan att ta med några ord om just Harry Potter.
Topics
I boken The bestseller code så pratar Jodie och Matthew om att 30% av innehållet i en bästsäljare består av ca 1-2 olika ämnen (topics) mot 3-4 ämnen (topics) i en icke bästsäljare. Men jag undrade natuligtvis hur många topics som ryms i HELA innehållet av boken och om det finns någon skillnad mellan bestsellers och icke bestsellers om man tittar på hur många topics som ryms i 100% av bokens innehåll.
Min fråga:
I also wonder how many topics there are in 100% of a book, in general, and if there are any differenses in the number of topics between a bestseller and a non bestseller when it comes to the whole book. You did not mention this in the book.
Matthews svar:
We write about this a bit in the BSC. Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics, whereas non-bestsellers tended to be more topically diverse, i.e. less focused. But these are generally true observations, not hard and fast rules.
Jaha, lite av en besvikelse där att Matthew missförstod min fråga och alltså inte besvarade den. :(
Topics i The Circle
Åter till boken The Circle som fick hela 100% sannolikhet för att nå New York Times bestsellser list. Hur gick det till egentligen?
När jag läste The bestseller code så tolkade jag boken som att det var jätteviktigt att det var så få som 1-2 topics som upptog 30% av bokens innehåll och om det var så många som 3-4 topics så var det ingen bästsäljare.
Men boken The Circle hade hela 4 topics för att nå 30% av bokens innehåll, varför alltså inte stämmer med det Jodie och Matthew sagt gällde för bestsellers.
Min fråga:
I must say I do not really understand how The Circle could hit 100% in total because it could not had 100% in every singel part. First it used 4 topics to reach 30% of the book, while a bestseller only uses 1-2 topics according to your book.
Matthews svar:
In general, on average, Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics. That is the central tendency but not a hard and fast rule. Also, I think you may be confusing the probability with the feature profile that the machine uses to make its guess.
Jag kan inte uttala mig huruvida jag missförstått sannolikheten med funktionsprofilen som maskinen använder för sina gissningar. Jag vet mycket väl hur man räknar ut sannolikheten, men jag är inte lika bevandrad i hur deras maskin fungerar.
Så jag kan bara utgå från det andra som Matthews säger - nämligen att bara är en central tendens att en bästsäljare har 1-2 huvudämnen och att en icke bästsäljande bok har 3-4 huvudämnen.
Jag tycker dock ändå att det är konstigt att boken The Circle fick 100% när den inte uppfyllde det här kriteriet. Baserat på Matthews svar kan jag inte dra någon annan slutsats än att det här med vilka ämnen en bok avhandlar har en rätt liten sannolikhet för att påverka om boken blir en bästsäljare eller inte. Så varför skrev de då så mycket om topics i sin bok the bestseller code?
Human closeness i The Circle
Det ämne som Jodie och Matthew kom fram till var det viktigaste ämnet av dem alla om man ville skriva en bestseller var ämnet "Human closeness" det vill säga mänsklig närhet.
Men The Circle handlar bara til 3% om Human Closeness. Så jag undrade hur en bok som behandlar så lite om Human Closeness kan få 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist i Jodie och Matthews datormodell.
Min fråga:
Second the topic Human closeness only had 3% which I found rather little.
Matthews svar:
It is all relative and there are many many features contributing to a books overall signal. So, for example, fifty shades of grey has way more sex than what is typical for a NYT bestseller, but it has other features that are more typical. The ~3% human closeness in the circle is actually bit higher than the average across all bestsellers.
Tydligen är 3% om Human Closeness mer än snittet av alla bestsellers. Och då är det det ämne som är allra vanligast.
Hm. Intressant. Vet du hur jag tolkar den informationen?
Jo, att det måste finnas massvis av ämnen som fungerar i en bestseller - minst 34 stycken (100% delat med 3% ger 33,3333) - troligen hundratals.
Och visst gav Jodie och Matthew en lång lista på sådana här ämnen, men jag fick ändå intrycket av att Human Closeness var det absolut viktigaste att ha med.
Så jag har alltså gett Human Closeness för stor betydelse, vilket betyder att Jodie och Matthew inte var så tydliga i sin bok om hur vi skulle tolka det här med ämnen.
Med andra ord är ämnen (topics) ingen stor grej och det spelar kanske inte så stor roll vilka ämnen du har med i din bok. För sambandet verkar ju vara rätt litet mellan vilka ämnen som gör en bestseller och vilka ämnen som inte gör en bestseller.
Språket i The Circle
En annan sak jag reagerade över var att Jodie och Matthew framhöll att det fanns ett samband mellan bestellers och den språkliga stilen. Böcker med ett mer "vardagligt" språk hade större sannolikhet att nå NYT bestsellerlist än böcker med ett mer "akademiskt" språk. Då akademiskt är min översättning så är det bäst att jag förklarar mig - med akademiskt menar jag ett språk med längre meningar, fler bisatser, längre ord och där alla orden är utskrivna i sin helhet.
I boken The Circle var språket dock perfekt balanserat mellan ett vardagligt och akademiskt språk. Det kan därför tyckas konstigt att boken fick 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist med dessa förutsättningar.
Min fråga:
Third the language was a perfect balance and not so much of a daily language that I thought was needed to get 100%. Is these part not so important as the other part when it comes to hit the bestseller list? Or did I missunderstood your book?
Matthews svar:
I think you are confusing the probability score with the feature composition. The model examines the features in a book and compares how similar those features are to the features found in books that hit the list and books that did not hit the list. It then uses that comparison to make a guess about whether the book is more likely to be a best seller or a non-bestseller. The machine then quantifies its guess as a probability.
Jag vet inte hur jag ska tolka Matthews svar. Kanske det är så att det inte spelar någon roll hur vardagligt språket är, bara det är tillräckligt vardagligt? Mer vardagligt ökar kanske inte chanserna att bli en bestseller än lite mindre vardagligt - bara det inte går över gränsen till det jag kallar akademiskt.
Ja det var de frågor jag hade. För att få Jodie och Matthew intresserade av att svara på mitt mejl så gav jag dem lite tillbaka. Jag berättade nämligen saker om Stieg Larsson som de troligen inte kände till.
Det visste du inte om Stieg Larsson
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
By the way - one of my author friends knew Stieg Larsson and he said that Stieg died because the elevator was broken and he had to walk all stairs. Obviously his heart did not manage this. If the elevator had not been broken he might have lived today.
Matthews svar:
Wow. It certainly would have been interesting to interview him and get some deeper insight into his books.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
I also talked to Paolo Roberto - the Swedish fighter and actor who has a role in Stieg Larssons second book - and Stieg did not asked him for permission. The publisher contacted Paolo after Stieg died and asked for his permission and Paolo actually read the fighting scene and changed it a little bit before the book was published.
Matthews svar:
That is fascinating. I wonder how big the changes were.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
When Larssons books was to become a Swedish movie the agent called Paolo Roberto and said: I think I have the perfect role for you. Paolos reaction was: I THINK???
If the second book will be a movie in US Pablo wonder if he will be playing the role as himself or if there will be anyone else. He is hoping for Brad Pitt - that would be great, he said: Brad Pitt as Paolo Roberto. Wow!
Matthews svar:
:-)
Ja, det var lite mer om The bestseller code. Hoppas du blev lite mer upplyst av min mejlkonversation med författaren till boken.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helena » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Ville bara tacka för detta inlägg som jag just var inne och läste igen för att f..”
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller böcker kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland storytel theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik påsk författarförbundet pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag fällor lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat författarkurs tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte chic lit vågspel 4-aktsmodell svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex miljö följebrev röst research steven james eldbunden längd skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing djävulsverk skrivblogg stand up comedy strukturera din roman antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis skriv dialog målgrupp hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell valet allt hopp är ute författarröst hitta början whip media sekten på dimön bokens tema förlagsavtal facebook novellantologi idé simona ahrnstedt peter barlach catrine tollström harpercollins författartävling konflikter takt dramaturgi eurovision song contest blogg bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer konfliktupptrappning gestaltande hinder genre skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv 17-stegsmodell inre resa bli utgiven vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein harpercollins tävling skrivarhandbok pacing release facklitteratur korrekturgranskare katametoden tempo filmmanus boktugg författarskap dialog överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell miljöbeskrivningar organic writer deckare planerat skrivande larry brooks ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv spänning osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller mörkersdottir avatar margit sandemo character arc agenter vardagligt språk harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax divergent frida skybäck huvudhandling rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien rollup stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden slut jul filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs konkurs antagen den inre resan test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman prissättning dokument lyckostunder språk susanne ahlenius sättning städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök ton vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokformat rutin dikter kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi petra mede litet förlag allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs
Sista stycket i min förra skrivning föll bort och kommer här: Men det finns en rad andra frågetecken som uppstår kring min bok under arbete när jag läser dina texter om skrivkonsten. T ex detta hur man hanterar parallella historier som alla är lika betydelsebärande. Ett problem uppstår t ex i och med upptakten i kap 1 med en av berättelserna där huvudpersonen sedan får vänta med att framträda på nytt därför att de andra medverkande också måste få komma till tals. Personen i upptakt kap 1 får/kan sedan inte göra sig hörd förrän tio kapitel senare.
Sven