I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om hur man skriver facklitteratur

Det finns mängder av faktaböcker om hur man skriver skönlitterära böcker men knappt en enda om hur man skiver faktaböcker, vilket är rätt konstigt. Jag har ett inlägg här i min blogg som heter Skriv facklitteratur som blivit väldigt uppskattat och trots att jag bett läsarna att återkomma med fler tips eller om de har åsikter om mina råd, så har inlägget endats resulterat i att de tycker råden är toppenbra. Alltså är jag något på spåren.

Därför bygger vi tipsen i poddinlägget på de råd jag ger här i min blogg. Johannes lägger som vanligt in sina egna tankar och erfarenheter. Han debuterar som facklitteraturförfattare nu under året. Ni som följt podden vet även att han debuterar som skönlitterär författare, så det är dubbelt upp för Johannes. Själv skriver jag också på en faktabok och utgår då från mina egna skrivtips.

Härlig lyssning.

Kram Pia

Läs hela inlägget »
Jenny Dahlberg Jenny Dahlberg

Jag måste bara få dela med mig av denna solskenshistoria.

Jag minns inte hur jag lärde känna Jenny Dahlberg men jag minns när hon ställde upp som barnvakt med kort varsel och jag tänkte - tänk att det finns människor som Jenny som så osjälviskt erbjuder sin hjälp.

En tid därefter körde Jenny fast i sin nya romanidé - en skönlitterär vuxenroman - och jag erbjöd mig att hjälpa till. Naturligtvis bjöd jag Jenny på genomläsningen av första kapitlet och synopsis och efterföljande coachsamtal där vi diskuterade manusidén, vad hon ville säga med berättelsen, om hon skulle ha en inre eller bara en yttre resa och hur hon skulle strukturera berättelsen på bästa sätt för att få fram sitt budskap.

Det lossnade för Jenny och full av energi kontaktade hon förlaget Lind & Co och frågade om de ville ge ut hennes bok. Det utan att hon skrivit mer än första kapitlet och ett väl genomarbetat synopsis. 

Att man kan göra så med fackböcker har jag hört talas om, men skönlitterära manus är svårare om man inte redan är signad av förlaget och de pushar författaren att skriva fler böcker som de kan ge ut. Jenny hörde alltså av sig till ett förlag hon tidigare inte varit utgiven hos och frågade om de ville ge ut hennes skönlitterära bok baserat på ett synopsis.

Förlaget sa ja!

Det är så ovanligt att ett förlag antar ett spontaninskickat skönlitterärt manus på bara synopsis att Boktugg skrev en artikel om Jenny Dahlberg som du kan läsa här: Jenny Dahlberg antogs av Lind & Co på synopsis

Nu är Jenny Dahlberg inte någon debutant. Hon har tidigare gett ut två faktaböcker på Forum förlag bl.a. boken Tjock! som fick stor uppmärksamhet när den kom ut. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare på Whip Media med boken Ligg med mig!. Jenny har dessutom jobbat många år som spökskrivare. 

Förläggaren på Lind & Co visste att Jenny både skriver bra och kan leverera på tid - två viktiga aspekter i det hela.

Men ändå ...

STORT GRATTIS Jenny till din bedrift. Så kul att jag kunde hjälpa till.

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

GOD JUL allesammans!

I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om högtider och årstider och hur vi kan använda oss av detta för att rama in våra berättelser.

Såhär innan jul är det många böcker och filmer som utspelar sig under julen och det är inte så konstigt - vi gillar att läsa eller titta på filmer som utspelar sig under den årstid som det för närvarande är.

Det har förlagen tagit fasta på och ser därför till att planera sin utgivning så att sommarböckerna kommer ut under vår/sommar och vinterböckerna under höst/vinter.

Du som författare kan utnyttja årstiderna för att förstärka din berättelse och vi ger tips om hur du kan tänka för att dra maximal nytta av den årstid du valt.

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

I mitt och Johannes Vivers 40:e avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar vi om det viktiga anslaget - alltså början på din bok. 

Anslaget är viktigt eftersom det är ditt kontrakt med läsaren om vad boken ska handla om och hur den är skriven. Med rätt anslag lockar du rätt läsare - det vill säga dem som vill ha just en sådan bok du har skrivit.

Vi tar även upp exempel från hur en rad bästsäljande böcker och klassiker börjar sina berättelser. Vi diskuterar första meningen i boken och hur författaren lyckas locka läsarna att fortsätta läsa efter första kapitlet. Det visar sig att i alla bestsellers lyckas författaren beröra mina känslor redan inom de första sidorna.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

I våra två senaste avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om huvudhandlingar, parallellhandlingar och bihandlingar. Det finns så mycket att säga om de här sakerna att vi delade upp avsnittet i två delar, del 1 och del 2.

I huvudhandlingar, parallellhandlingar och bihandlingar del 1 pratar vi om vad en handling är och hur du hittar din huvudhandling. Det är inte alltid självklart och riskerar ställa till problem som att din berättelse är ofokuserad, vilket är ett vanligt nybörjarmisstag. Vi diskuterar även varför det är bra att ha mer än bara en huvudhandling.

I huvudhandlingar, parallellhandlingar och bihandlingar del 2 berättar vi hur du kan undvika fällorna med parallell- och bihandlingar. Kan man kasta in en bihandling när som helst i en berättelse eller finns det tillfällen när det lämpar sig bättre eller sämre? Hur hittar du dina bihandlingar och mer därtill.

Härlig lyssning.

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

I vårt senaste avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om pacing eller taktkänsla eller tempo som det kallas för på svenska. Det finns rätt lite skrivet om pacing, vilket är synd för rätt använt kan det lyfta dina berättelser. 

Pacing handlar om att du bör variera tempot i ditt manus så det ibland går fort och ibland går långsamt. Det ska finnas toppar och dalar, helt enkelt. Man kan även tala om känslomässig pacing vilket är när du får läsarnas känslor att variera.

Dessa två saker hänger samman.

  • När du vill att läsarna ska sitta som på nålar och bita sina naglar av spänning, då ökar dina läsares puls och de blir känslomässigt engagerade i berättelsen. Samtidigt skriver du boken på ett sådant sätt att lästempot ökar.
  • När du vill att läsarnas ska få en andhämtningspaus för att reflektera över vad som hänt och börja fundera på vad som komma ska så de bygger upp förväntningar och vill vända blad för att veta mer, då går pulsen ned hos läsarna. Samtidigt skriver du boken på ett sådant sätt att lästempot minskar.
En bra bok har en varierande pacing. Det finns en rad olika knep att ta till för att variera tempot och vi berättar i podden hur du tar reda på vilken pacing just din berättelse har, hur du gör rent praktiskt för att variera tempot och hur du kan jobba med snabbt respektive långsamt tempo för att bygga upp en varierande pacing som tilltalar läsarna.

Härlig lyssning.

Kram Pia

 
Läs hela inlägget »

I vår podd Skrivdrömmar fortsätter Johannes och jag diskussionen om den brittiska podden The bestseller experiment och ger våra åsikter på de råd som ges i den podden. 

I dagens avsnitt diskuterar vi författarskapet. Vi pratar om allt från författarröst och hur man hittar den, hur man förbereder sig för framgång, att älska skrivprocessen, att skriva i olika genrer, nybörjarmisstag, skrivandets ensamhet, introverta vs. extroverta författare, skrivandets jobbiga dualitet, det viktigaste hos en romanfigur, författares egon och vad man gör när man fastnar och inte kommer vidare i sin text.

Det är alltså ett smörgåsbord av råd och tankar.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

Går det att skriva en bästsäljande bok på ett år?

I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om The Bestseller Experiment - en brittisk podd där två killar antar utmaningen att skriva en bestseller - och ge ut den - på ett år.

Varje avsnitt av sin podd intervjuar de en rad intressanta personer och frågar dem om deras bästa råd för att skriva och ge ut en bestseller. 

Jag och Johannes Vivers hinner igenom de tre första avsnitten i podden och ger vår syn på deras råd.

Mycket nöje.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

Har längden någon betydelse eller ska en berättelse ha den längd den behöver?

Jag har alltid trott på det sistnämnda, men den senaste tiden har jag lärt mig att längden HAR betydelse. I varje fall om du inte redan är en känd författare som säljer bra.

Skriver du en skönlitterär roman får den nämligen varken vara för lång eller för kort om du hoppas bli utgiven på de stora förlagen eller få en agentur som representerar dig utomlands.

Men vad är då en korrekt längd och hur gör du om din bok råkar vara för kort eller för lång? Det ska jag prata om i dag.
 

Läs hela inlägget »

Spänning är så mycket mer än fartfylda actionscener. Faktum är att alla böcker bör vara spännande (annars blir de hemskt tråkiga).

Men vad får oss att tycka att en bok är spännande och hur skriver man en bok som läsarna inte kan lägga ifrån sig? Ja, vad är det som får oss att vända blad?

I Skrivdrömmars 34:e avsnitt Hur skriver man spännande? går jag och Johannes Vivers igenom ett antal unkter och tips, som vid rätt hantering gör det närmast omöjligt för en läsare att inte gripas av stark spänning. 

Mycket nöje!

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

Hitta på bloggen

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

Etiketter