Idag kl. 14.16 nådde Johannes Vivers och min podd Skrivdrömmar 10.000 unika lyssningar. Med unika betyder att om samma person lyssnar på ett avsnitt flera gånger så räknas det fortfarande bara som en gång.

Jämfört med jättarna i podd-industrin så är vi ingenting, men vi är ändå oerhört glada. Vår podd är ju så nischad mot er som skriver och vill ha skrivtips som går på djupet. 

Det här går långt över våra förväntningar när vi startade podden. Jag minns att Johannes sa att målet var 100 unika lyssningar per avsnitt. Nu har vi mångdubblat det.

Så GRATTIS säger jag till oss. Skål på dig Johannes. Vi sitter inte så vi kan skåla live med varandra riktigt än, men det måste firas på något sätt. 

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »
Den 30 september släpps en ny svensk skrivarhandbok: Fängsla dina läsare och redan nu kan du bevaka boken i bokhandeln.

Fängsla dina läsare är skriven av Catrine Tollström som önskade att just den här skrivarhandboken fanns tillgänglig när hon själv skrev sin första bok.

Idag är hon publicerad thrillerförfattare på världens största förlag samt manusutvecklare och lektör. Råden hämtar hon från sin bakgrund som beteendevetare och från egna studier och erfarenhet.

Förutom Catrines tankar är boken full av gästinlägg från andra författare, lektörer och coacher. Totalt tolv personer får ge sin syn på hur man fängslar sina läsare och en av dessa personer är jag. 

Japp, ni hörde rätt. Jag är en av dessa personer!

Eftersom boken handlar om hur man fängslar sina läsare så skriver jag om skälet till varför vi alltid fängslats av berättelser och hur du kan dra nytta av den kunskapen för att fånga dina läsare så de blir totalt uppslukade och måste vända blad.

Såhär står det på bokens baksida:
Fängsla dina läsare är en guldgruva för romanförfattare som vill skriva scener som berör på djupet. Du får bland annat veta hur du kan utveckla din gestaltning till max, skapa förtätad stämning och bli proffs på undertext. Boken är fylld av smart teknik, punktlistor och konkreta exempel för att bygga upp texter som griper tag. En rad författare och manusutvecklare bidrar som gästskribenter. 

Kram Pia
 
Läs hela inlägget »
Varför ska man anlita en lektör?
Vad får man egentligen för pengarna?


Eftersom återkommande frågor är vad en lektör sysslar med, vilken utbildning och bakgrund som är adekvat för en lektör och hur man ska tänka för att hitta rätt lektör, så tänkte jag publicera ett lektörsutlåtande så att du får se vad som kan ingå. 

Alla mina lektörsutlåtande skiljer sig åt - de är individuellt anpassade efter de styrkor och svagheter som finns i just ditt manus.

Det manus, vars lektörsutlåtande jag ska dela med mig av här idag, är ett mycket välskrivet manus. Författaren hade redan anlitat en lektör innan mig, vilket märktes. Ändå fanns det mycket att arbeta vidare med. Det är viktigt att det kommer fram att även välgenomarbetade manus kan förbättras. Det blev två lektörsrundor med mig innan författaren kände sig nöjd och skickade in manuset till ett förlag och fick det antaget. 

Boken hade aldrig blivit antagen om det inte vore för dig, har kunden sagt till mig flera gånger. Men det var faktiskt författaren själv som gjorde jobbet att skriva om manuset - inte jag. Det ingår nämligen inte lektörens arbeta att skriva om manuset åt kunden.

Innan jag avslöjar vem denna författare är och vad jag skrev i mitt lektörsutlåtande, vill jag förklara vad en lektör gör.
 

Läs hela inlägget »

Idag släpper jag och Johannes Vivers ett poddavsnitt som handlar om skrivarhandböcker.

Ja, du hörde rätt - ett helt avsnitt där vi diskuterar våra favoriter bland de skrivarhandböcker vi läst.

Vi går igenom både svenska och amerikanska sådana. Vi berättar varför vi gillar dem, vad de tillför utöver det vi redan läst och ger några favorittips och råd från dessa böcker.

Vårt poddavsnitt hittar du som vanligt på:

Sök på Skrivdrömmar eller Skrivdrommar.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

Jag ger många skrivtips på min blogg - skrivtips jag hämtat från en rad olika skrivarhandböcker. Det är ett sätt för mig att bearbeta det jag läst och komma ihåg böckerna utan att behöva läsa om dem. Fast ibland gör jag det ändå bara för att de är så bra. :)

Frågan jag naturligtvis ställer till mig själv är: Funkar tipsen? Det kan jag inte svara på förrän jag provat.

För ett tag sedan kom min nu åttaåriga dotter med en bokidé och jag bestämde mig för att vi skulle skriva boken tillsammans. Hon stod för storyn och jag för skrivandet. 

Jag har läst böcker i åldersspannet 9-12 för min dotter sedan hon var sex år gammal. Men tyvärr är det få av dessa böcker som är riktigt bra. Det största problemet är att de är tråkiga. Till och med böcker utgivna på stora förlag som Bonniers kan vara rätt tråkiga. Men vi har våra favoriter, så jag visste vad både jag och Alaica gillar. 

Så jag tänkte: Kan jag ta allt kunnande jag vet om skrivande och skriva en riktigt bra barn- och ungdomsbok i åldersspannet 9-12? En bok som både barn och deras föräldrar uppskattar från första till sista sidan?

Det var en utmaning jag var tvungen att anta. Jag hade ingen aning om jag skulle lyckas, men det var värt ett försök.

Det ställde dock omedelbart till problem för min dotter hade bara ett ungefärlig hum om hur boken skulle sluta - dessutom ändrades slutet hela tiden. Därför funderade jag på om de tips jag ger i denna blogg fungerar i verkligheten. 

  • Kan man skriva en hel bok från början till slut utan att ha ett synopsis och utan att veta hur boken slutar? Räcker det att utgå från mina 17 strukturpunkter?
  • Dessutom frågade jag mig om jag kan jag gestalta mer än vad som är vanligt i barnböcker och ändå få barnen att känna de känslor jag vill förmedla?
  • Och går det att låta huvudpersonen göra en inre utveckling trots att det är en barnbok? 


Jag bestämde mig för att pröva min egna råd i praktiken. Vill ni veta hur det gick? Fortsätt i så fall att läsa.
 

Läs hela inlägget »

Idag ramlade jag över den intressanta artikeln Så överlever du en refusering som några av mina författarkollegor delade på Face Book.

Artikeln kommer från sajten forskning.se som publicerar aktuella nyheter om forskningsresultat, innovationer och satsningar direkt från landets lärosäten och forskningsinstitut. 

Forskaren i det här fallet heter Henrik Fürst och han har disputerat på Uppsala universitet med en avhandling om mekanismer när det gäller möjligheten att bli publicerad. 

Enligt artikeln är det magkänslan och läsupplevelsen som styr när förlag väljer ut vilka manus som de antar. Förläggarna kan inte ge några exakta kriterier eller generella svar på vad som krävs för att en bok ska falla dem i smaken.

Såhär står det i artikeln:
Det blir lite abstrakt. De pratar ofta om ”magkänsla” och att det ska ”kännas rätt”. De beskriver hur de fokuserar på ”läsupplevelsen”. I och med att de inte kan säga direkt om manuset är tillräckligt bra eller inte, måste manuset skapa vissa läsupplevelser som ”ska uppstå spontant”. Först när de har den upplevelsen kan de komma fram till att manuset håller för en publicering. Därefter måste de hitta skäl som försvarar publiceringen.

Men är det verkligen så? Har förläggarna ingen koll på varför de gillar ett manus, mer än att den gav en viss läsupplevelse och kändes rätt i magen?

Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ska förklara varför.
 

Läs hela inlägget »

Det här blogginlägget tillkom efter att en av de mest meriterade skrivlärarna i branschen påstått att lektörer - som inte jobbat som redaktör på förlag, som inte gett ut minst två egna böcker på etablerat förlag och som inte jobbat minst 10 år som skrivlärare för någon institution eller skola - endast rättar stavfel och säger att ditt manus är utmärkt. Den bloggen kan du läsa här: Debutantbloggen

Jag har bara hört gott om denna person och att allt han vill är att folk inte ska bli lurade. Jag antar därför att han sa sådär för att han blev lika förbannad på lektörer som inte gör sitt jobb, som jag blev när jag läste intervjun med honom. Det finns säkert lektörer där ute som snarare arbetar som korrekturgranskare och mestadels rättar stavfel. Men de lektörer jag känner jobbar inte så.

Han har rätt i en sak - gör din research innan du väljer lektör. 

Därför ska jag berätta om mig och varför jag jobbar som lektör utan att ha all den där erfarenheten.
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: lektör

Du kommer väl till Ann Ljungbergs Skrivfest som hålls i Stockholm imorgon lördag den 2 september 2017? 

Då ska jag nämligen stå på scen och prata om varför vi i alla tider fascinerats av berättelser och hur den kunskapen kan hjälpa dig att bli en bättre författare.

Du får alltså träffa mig och höra mig live. Och dessutom ska jag prata om det här helt fascinerande ämnet. Jag tycker det ska bli jättekul - jag älskar nämligen att stå på scen och prata inför folk. 

Men även om du inte lockas av att träffa mig och höra mig prata om skrivandet så tycker jag du ska komma ändå. För Anns skrivmingel och fester är alltid fantastiska. Det är trevligt och man får träffa andra likasinnande att prata böcker och skrivande med utan att de tycker man är dötrist. 

Dessutom knyter man värdefulla branschkontakter för en hel del av dem som kommer till Anns mingel är förläggare och det är inte fel att känna en massa förläggare.

Så har inte köpt biljett till Ann Skrivfest - gör det. Du hittar länken nedan med priser, tider, lokal och programpunkter: 
Köp biljett till Skrivfest

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

I dagens poddavsnitt pratar jag och Johannes Vivers om karaktärer - det vill säga din boks romanfigurer.

Hur gör man sina karaktärer så intressanta och oförglömliga att läsarna saknar dem när de slår igen boken?

Jag och Johannes är inte helt överens om den här punkten så det blir en del intressanta diskussioner.

Du hittar podden här: Karaktärer (Romanfigurer)

Kram Pia

Läs hela inlägget »

Behövs det ett till blogginlägg om gestaltning? Jag frågade mig själv samma sak tills jag läste Janice Haryds bok Understanding show, don't tell. Jag tyckte att jag visste vad gestaltning var, men ändå gav boken mig en del insikter.

Det Janice tar upp, som jag inte har stött på tidigare, är hur man använder gestaltning i praktiken.

Jag har pratat mycket om syftet med gestaltning, vad det är och olika nivåer av gestaltning, men inte gett så mycket praktiska exempel. Så jag tänkte jag skulle ta några av Janice fantastiska exempel om gestaltning.
 

Läs hela inlägget »

Hitta på bloggen

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

Etiketter