Det är få som har möjligheten att skriva på heltid. De flesta av oss gör det på sin fritid. Vi sitter helger, kvällar och nätter och kämpar med våra berättelser, eller så går vi upp tidigt på morgonen för att hinna skriva innan vi åker till jobbet. Många har hittat sätt att skriva under resan till jobbet - det har aldrig jag kunnat göra eftersom jag är så åksjuk. Tänka ut nästa kapitel kan jag dock göra på bussen. 

Oavsett när vi väljer att skriva måste vi försaka något. 

Min svärmor tyckte jag var hemskt osocial när jag hellre satt och skrev på min bok än umgicks med makens alla släktingar och det ligger naturligtvis något i det. Samtidigt var det ju inte mig de kom för att träffa - det har jag svårt att tro, ingift som jag är. Jag tryckte upp tio exemplar av boken och gav den ena till min svärmor när hon fyllde år och numera får jag skriva hur mycket jag vill. 

TV:n är en klassiker. Hur många här hinner titta på tv? Jag gör det sällan, men veckans höjdpunkt är just nu The Curse of Oak Island på History Channel. Det är typ så mycket tv som jag hinner titta på. 

En annan sak jag försakar är städningen. Ja, ni hörde rätt - detta lördagsnöje som jag ägnade mig åt år ut och år in har jag nu släppt nästan helt. Jag bestämde mig för att bli den som "hjälper till" hemma, för det hör man ju hela tiden - att det är viktigt att ALLA hjälper till.

Så numera städar ingen. 

Det verkar dock inte gå någon nöd på familjen. Min make tycker jag är mycket trevligare nu för jag gnäller ju inte längre på att han inte städar.

Min dotters klasskamrater älskar att vara hemma hos oss och svaret fick jag i höstas när en nioårig flicka utbrast (till min dotter, jag råkade bara befinna mig i närheten):

Jag älskar att vara hemma hos dig. Din mamma lagar alltid så god mat (färdiglagade pannkakor som man värmer i mikron - ännu en sådan där förenkling av tillvaron som gör att jag hinner skriva mer), man får alltid glass efter maten och det är alltid stökigt här.

Katterna däremot har svårt att få plats på skrivbordet och roar sig med att putta ned alla papper på golvet.

Så i dag bjuder jag på en bild från familjens arbetsrum ... Alltid kan jag väl inspirerara någon.
 

Kram Pia
Läs hela inlägget »

I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes om hur du gör för att få din text mer lättläst. Avsnittet heter Hur skriver man enkelt eller mer lättläst?

Varför ska man skriva enkelt?

  • Om du skriver fackböcker är skälet att du vill nå ut med ditt budskap.
  • Skriver du skönlitterärt är skälet att du vill nå ut med din berättelse. 

Då vill du inte att ditt språk står i vägen för läsupplevelsen, varför ett enkelt och lättläst språk är att föredra.

Vi ger 16 konkreta tips på hur du gör din text mer lättläst. Dessa tips hämtar våra tips från skrivarhandböckerna:


Kram Pia

Läs hela inlägget »

Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.

Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.

Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.

Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:

  1. Hur boken är skriven
  2. Hur boken presenteras
  3. Hur boken mottas
Det räcker inte med en eller två av dessa utan alla tre måste vara uppfyllda för att boken ska bli en formidabel succé. Låt mig berätta mer.
 
Läs hela inlägget »

I senaste poddavsnittet pratar jag och Johannes Vivers om uttrycken ton, röst och stil eller tone, voice och style som det kallas på engelska.

Det är inga lätta begrepp att definiera för det verkar som varje hemsida, varje person har sin egen defintion på begreppen.

Vi valde dock att beskriva orden såhär:
 

Läs hela inlägget »

I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om hur man skriver facklitteratur

Det finns mängder av faktaböcker om hur man skriver skönlitterära böcker men knappt en enda om hur man skiver faktaböcker, vilket är rätt konstigt. Jag har ett inlägg här i min blogg som heter Skriv facklitteratur som blivit väldigt uppskattat och trots att jag bett läsarna att återkomma med fler tips eller om de har åsikter om mina råd, så har inlägget endats resulterat i att de tycker råden är toppenbra. Alltså är jag något på spåren.

Därför bygger vi tipsen i poddinlägget på de råd jag ger här i min blogg. Johannes lägger som vanligt in sina egna tankar och erfarenheter. Han debuterar som facklitteraturförfattare nu under året. Ni som följt podden vet även att han debuterar som skönlitterär författare, så det är dubbelt upp för Johannes. Själv skriver jag också på en faktabok och utgår då från mina egna skrivtips.

Härlig lyssning.

Kram Pia

Läs hela inlägget »
Jenny Dahlberg Jenny Dahlberg

Jag måste bara få dela med mig av denna solskenshistoria.

Jag minns inte hur jag lärde känna Jenny Dahlberg men jag minns när hon ställde upp som barnvakt med kort varsel och jag tänkte - tänk att det finns människor som Jenny som så osjälviskt erbjuder sin hjälp.

En tid därefter körde Jenny fast i sin nya romanidé - en skönlitterär vuxenroman - och jag erbjöd mig att hjälpa till. Naturligtvis bjöd jag Jenny på genomläsningen av första kapitlet och synopsis och efterföljande coachsamtal där vi diskuterade manusidén, vad hon ville säga med berättelsen, om hon skulle ha en inre eller bara en yttre resa och hur hon skulle strukturera berättelsen på bästa sätt för att få fram sitt budskap.

Det lossnade för Jenny och full av energi kontaktade hon förlaget Lind & Co och frågade om de ville ge ut hennes bok. Det utan att hon skrivit mer än första kapitlet och ett väl genomarbetat synopsis. 

Att man kan göra så med fackböcker har jag hört talas om, men skönlitterära manus är svårare om man inte redan är signad av förlaget och de pushar författaren att skriva fler böcker som de kan ge ut. Jenny hörde alltså av sig till ett förlag hon tidigare inte varit utgiven hos och frågade om de ville ge ut hennes skönlitterära bok baserat på ett synopsis.

Förlaget sa ja!

Det är så ovanligt att ett förlag antar ett spontaninskickat skönlitterärt manus på bara synopsis att Boktugg skrev en artikel om Jenny Dahlberg som du kan läsa här: Jenny Dahlberg antogs av Lind & Co på synopsis

Nu är Jenny Dahlberg inte någon debutant. Hon har tidigare gett ut två faktaböcker på Forum förlag bl.a. boken Tjock! som fick stor uppmärksamhet när den kom ut. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare på Whip Media med boken Ligg med mig!. Jenny har dessutom jobbat många år som spökskrivare. 

Förläggaren på Lind & Co visste att Jenny både skriver bra och kan leverera på tid - två viktiga aspekter i det hela.

Men ändå ...

STORT GRATTIS Jenny till din bedrift. Så kul att jag kunde hjälpa till.

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

GOD JUL allesammans!

I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om högtider och årstider och hur vi kan använda oss av detta för att rama in våra berättelser.

Såhär innan jul är det många böcker och filmer som utspelar sig under julen och det är inte så konstigt - vi gillar att läsa eller titta på filmer som utspelar sig under den årstid som det för närvarande är.

Det har förlagen tagit fasta på och ser därför till att planera sin utgivning så att sommarböckerna kommer ut under vår/sommar och vinterböckerna under höst/vinter.

Du som författare kan utnyttja årstiderna för att förstärka din berättelse och vi ger tips om hur du kan tänka för att dra maximal nytta av den årstid du valt.

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

I mitt och Johannes Vivers 40:e avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar vi om det viktiga anslaget - alltså början på din bok. 

Anslaget är viktigt eftersom det är ditt kontrakt med läsaren om vad boken ska handla om och hur den är skriven. Med rätt anslag lockar du rätt läsare - det vill säga dem som vill ha just en sådan bok du har skrivit.

Vi tar även upp exempel från hur en rad bästsäljande böcker och klassiker börjar sina berättelser. Vi diskuterar första meningen i boken och hur författaren lyckas locka läsarna att fortsätta läsa efter första kapitlet. Det visar sig att i alla bestsellers lyckas författaren beröra mina känslor redan inom de första sidorna.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

I våra två senaste avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om huvudhandlingar, parallellhandlingar och bihandlingar. Det finns så mycket att säga om de här sakerna att vi delade upp avsnittet i två delar, del 1 och del 2.

I huvudhandlingar, parallellhandlingar och bihandlingar del 1 pratar vi om vad en handling är och hur du hittar din huvudhandling. Det är inte alltid självklart och riskerar ställa till problem som att din berättelse är ofokuserad, vilket är ett vanligt nybörjarmisstag. Vi diskuterar även varför det är bra att ha mer än bara en huvudhandling.

I huvudhandlingar, parallellhandlingar och bihandlingar del 2 berättar vi hur du kan undvika fällorna med parallell- och bihandlingar. Kan man kasta in en bihandling när som helst i en berättelse eller finns det tillfällen när det lämpar sig bättre eller sämre? Hur hittar du dina bihandlingar och mer därtill.

Härlig lyssning.

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

I vårt senaste avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om pacing eller taktkänsla eller tempo som det kallas för på svenska. Det finns rätt lite skrivet om pacing, vilket är synd för rätt använt kan det lyfta dina berättelser. 

Pacing handlar om att du bör variera tempot i ditt manus så det ibland går fort och ibland går långsamt. Det ska finnas toppar och dalar, helt enkelt. Man kan även tala om känslomässig pacing vilket är när du får läsarnas känslor att variera.

Dessa två saker hänger samman.

  • När du vill att läsarna ska sitta som på nålar och bita sina naglar av spänning, då ökar dina läsares puls och de blir känslomässigt engagerade i berättelsen. Samtidigt skriver du boken på ett sådant sätt att lästempot ökar.
  • När du vill att läsarnas ska få en andhämtningspaus för att reflektera över vad som hänt och börja fundera på vad som komma ska så de bygger upp förväntningar och vill vända blad för att veta mer, då går pulsen ned hos läsarna. Samtidigt skriver du boken på ett sådant sätt att lästempot minskar.
En bra bok har en varierande pacing. Det finns en rad olika knep att ta till för att variera tempot och vi berättar i podden hur du tar reda på vilken pacing just din berättelse har, hur du gör rent praktiskt för att variera tempot och hur du kan jobba med snabbt respektive långsamt tempo för att bygga upp en varierande pacing som tilltalar läsarna.

Härlig lyssning.

Kram Pia

 
Läs hela inlägget »

Hitta på bloggen

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

Etiketter