Copyright: Pia Lerigon Copyright: Pia Lerigon






Dagens blogginlägg är en önskeblogg. Flera läsare har nämligen hört av sig och önskat att jag skriver ned de råd Johannes och jag ger i Skrivdrömmars poddavsnitt om följebrev.

Inför poddavsnittet intervjuade jag en rad förläggare om vad de vill ha ut av ett följebrev. Jag pratade med:

  • Torsten Larsson, förläggare på Safaro förlag. Torsten lämnade tyvärr jordelivet kort efter min intervju. Anders Nyman skrev några minnevärda ord om Torsten i Boktugg den 21 juli 2017. Torsten var en välkänd egenutgivare som i många år kämpade för att höja statusen på egenutgivna böcker i Sverige. På sitt förlag Safari gav han främst ut barnböcker, men även antologier och läromedel. Han lämnade oss alldeles för tidigt och det är med tårar i ögonen jag skriver dessa rader.
  • Ewa Åkerlind, förläggare på Ordberoende förlag. Ewa ger ut skönlitteratur, biografier, facklitteratur och novellsamlingar. Den gemensamma nämnaren är böcker som berör. Idagsläget är ett 20-tal författare utgivna på Ordberoende förlag, förutom alla dem som varit med i någon av förlagets novellsamlingar. 
  • Malin K Eriksson, förläggare på Bankeryd Bok & Kultur. Malin är egenutgivare och ger bara ut sina egna böcker. Efter att jag gjorde intervjun med Malin har hon lagt förlaget vilande. Det intressanta med Malins förlag är att hon trots detta får in massvis av manus från hoppfulla författare. 
  • Hans-Olov Öberg, förläggare Southside Stories som tidigare gick under namnet Kalla Kulor förlag. Förlaget ger ut deckare, thrillers, popkultur och samhällsdebattböcker. I dagsläget har de ett 30-tal utgivna författare. Hans Olov berättade att förlaget får in ca 500 manus om året från hoppfulla författare som skickar in på vinst och förlust.
  • Helena Jansson Icardo, redaktör på HarperCollins Nordic. HarperCollins är ett av världens största bokförlag med en bred utgivning inom skönlitteratur, barnböcker, kokböcker, hälsa och biografier. Dotterbolaget HarperCollins Nordic ger ut över 1.100 titlar per år på svenska, norska, danska och finska. 
  • Sahar Tarakemeh, redaktionskoordinator på Bonnier Carlsen barn- och ungdomsboksförlag. Bonnier Carlsen fick sitt namn 1993 vid en sammanslagning av dåvarande Bonniers Juniorförlag och Carlsen if, men Bonniers har gett ut böcker för barn och unga ända sedan slutet av 1800-talet. Idag ger förlaget ut omkring 120 nya titlar per år. 

Här kommer sammanställningen av dessa personers råd om hur du skriver det perfekta följebrevet.
 
Läs hela inlägget »

GOTT NYTT ÅR!

Igår på nyårsafton 2017 släppte Johannes och jag vårt 24:e avsnitt i podden Skrivdrömmar.

Dagen till ära pratar vi om litterära agenturer och agenter och du kommer få veta allt som du någonsin har velat veta om agenternas spännande värld.

Inför podden intervjuade vi sex litterära agenter och två författare, där den ena författaren har en svensk agentur och den andra författaren har en utländsk agentur.

Vi diskuterar saker som:

  • Skillnaden mellan att ha en förlagsagentur och en fristående agentur.
  • Hur får man en litterär agent?
  • När kan man få det?
  • Är agenturerna intresserade av aspirerande författare?
  • Vad tar de betalt? 
  • Vad är vanligaste felet författare gör när de skickar in sina manus till agenturerna?
En av agenturerna som nämns flera gånger i avsnittet heter naturligtvis Nordin Agency och inte Nordic Agency. Jag ber om ursäkt för denna miss. Jag vet mycket väl vad de heter och förstår inte hur jag kunde säga fel. 


Stort tack till alla som hjälpte till och gjorde det här avsnittet möjligt:

  • Lena Stjernström, Grand Agency.
  • Christine Edhäll, Ahlander Agency.
  • Maria Enberg, Enberg Agency.
  • Anna Frankl, Nordin Agency.
  • Tor Jonasson, Salomonsson Agency
  • Marthina Elmqvist, Ophelia Publishing
  • Mariette Lindstein, författare till Dimön-trilogin
  • Sara Lövestam, författare till ett flertal böcker och vinnare av Bok-SM
  • Även tack till Johanna Kinch på Hedlund Agency som skulle ha varit med i podden, men som blev tvungen att resa till USA i ett jobbuppdrag.


Kram Pia

Läs hela inlägget »
Copyright: Pia Lerigon Copyright: Pia Lerigon

Hur ska jag börja min bok?

Jag tror det är en fråga som många författare funderat på inte bara en gång utan rätt ofta. För början är så otroligt viktig och det gäller att den blir rätt.

Redan de första meningarna i din berättelse ska sätta tonen, säga något om innehållet och karaktärerna och dessutom vara så spännande att läsarna bara måste vända blad.

Men är det allt?

Nej, faktiskt inte. Början måste uppfylla fler krav än så. 

Låter det som ett omöjligt uppdrag?

Lugn, bara lugn - det finns ett jättefiffigt knep som berättar exakt med vilken scen din berättelse ska börja. När du kan det knepet kommer allting annat förhoppningsvis också att klarna. Då förstår du vad som måste till för att du ska trollbinda dina läsare, sätta tonen och innehållet och allt det där andra.

Det här jag säger idag är en så väl bevarad hemlighet att jag bara läst om det i enda skrivarhandbok, nämligen i Lisa Crons bok Story Genius. Och inte ens Lisa berättar det på det sätt som jag kommer göra idag.

Men det är genialiskt enkelt när man kan det. Dessutom kommer du läsa böcker med helt nya ögon - du kommer omedelbart veta om författaren börjat med rätt scen eller helt enkelt bara gissat och tagit en scen på måfå. För tyvärr är vi utelämnade till rena gissningsleken om var vi ska börja vår bok, om vi inte kan det knep jag ska berätta om idag.

Låt mig förklara.

Läs hela inlägget »

I fredags hade Catrine Tollström trippel bokrelease. Förutom sin nya thriller Loppet, utgiven på Harper Collins förlag, har Catrine även gett ut två skrivarhandböcker: Fängsla dina läsare och Överrraska dina läsare på förlaget Chill Textstudio.

Jag har tidigare skrivit om boken Fängsla dina läsare i mitt blogginlägg Ny skrivarhandbok: Fängsla dina läsare.

Överraska dina läsare fokuserar på frågan hur du skapar fantastiska twister och vändningar som får läsarna att gapa av förvåning över hur oväntat och intelligent du fört dem bakom ljuset. Catrine Tollström har i sin roll som thrillerförfattare själv stångats med de här frågorna och trots att det är så viktigt att överraska sina läsare, har hon inte hittat en enda handbok som varit till hjälp. För att trigga igång tankeverskamheten skrev hon därför en lista med olika sätt att överraska. Den listan och mycket mer, har nu blivit boken Överraska dina läsare.
 

Läs hela inlägget »
Pia Lerigon Pia Lerigon

Blir det någonsin försent att debutera som författare?  Måste man vara ung och alert för att attrahera förlagen? Eller går det bra att vänta tills man gått i pension och har all tid i världen på sig att skriva?

Idag är det 13 december. Luciadagen. Och jag delar med mig av ett foto på mig från när jag var 20 år gammal. Det här fotot har nämligen en alldeles egen julhistoria.

Året var 2000 och jag ville så gärna vara med i Stockholms körförbunds luciatåg. Det lät ju så häftigt att få lussa i Blå Hallen och på Sergels Torg. Men min kör ville inte vara med, så min chans att få uppleva ett luciatåg i Blå Hallen var minimal.

Om inte ....

Om jag inte blev vald till körförbundets lucia förstås.
 

Läs hela inlägget »
Copyright: Pia Lerigon Copyright: Pia Lerigon







Jag har skrivit många blogginlägg om hur du kan strukturera din roman så att den följer en tydlig yttre resa, men faktum är att den inre resan är minst lika viktig som den yttre. Jag har tänkt skriva det här blogginlägget länge, men min tid har tyvärr inte räckt till förrän nu. Däremot pratar jag ofta om den inre resan i min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmar.

  • Vad är då den inre resan?
  • Hur hittar du den?
  • Hur bygger du upp din berättelse kring den inre resan?
  • Hur får du ihop hela berättelsen med en inre och en yttre resa samt bokens budskap?


Det ska jag prata om idag.
 

Läs hela inlägget »
Idag är det den 10 december. Nobeldagen.

Dagen till ära handlar min och Johannes Vivers poddavsnitt om Nobelpriset i litteratur.
  • Hur gör man för att få nobelpriset i litteratur?
  • Finns det några gemensamma nämnare?
  • Skriver alla pristagare "svår" litteratur?
  • Och vilken bok vann omröstningen som den bästa bok som skrivits av en nobelvinnare i litteratur?

Ja, om det och mycket mer pratar vi om i dagens poddavsnitt som du hittar här: Skrivdrömmar.

Kram Pia
 
Läs hela inlägget »

Det finns många tankar, många känslor och många frågor när det kommer till lektörer. Därför tar jag och Johannes upp frågan i dagens poddavsnitt av vår podd Skrivdrömmar.

Vi går igenom vad en lektör är, vad en lektör gör och vad man kan förvänta sig av en lektör. Vad skiljer en lektör från andra yrkesgrupper som redaktörer, coacher, spökskrivare, korrekturgranskare, testskrivare med flera.

Vad kostar det att anlita en lektör kontra redaktör, coacher och spökskrivare. Och visst är det fantastiskt att testläsare är gratis, men vad kan man förvänta sig av en testläsare?

Och hur var det nu med Sören Bondessons uttalande om att alla lektörer som inte jobbat tio år som skrivlärare bara rättar stavfel? Pia träffade Sören på bokmässan och ställde frågan vad han menade när han uttryckte sig så när Anna Bågestam Ryltenius intervjuade honom för debutantbloggen.

Det leder in oss på frågan vad du ska leta efter när du anlitar en lektör, behöver lektören ha en viss utbildning eller viss erfarenhet och hur gör du för att hitta rätt lektör.

Vi pratar också om den ångest du kan få när du får ett lektörutlåtande. Ett lektörsutlåtande kan vara rätt jobbig att få, för lektörens jobb är att hitta var ditt manus brister och berätta hur det kan bli bättre. Hur hanterar du den ångesten och vad gör lektören för att minska den där ångesten hos sina kunder.

Hur ser ett lektörsutlåtande se ut och vad kan du kräva av lektören? Vi tar upp våra egna erfarenheter av att ha anlitat lektörer och av att jobba som lektörer. Pia utfärdar en varning för att anlita en anonym lektör och Johannes varnar för att vi inte får fastna i fällan att redigera i all evighet.

Och som vanligt avslutar vi med våra bästa tips och dagens boktips.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

I dagens avsnitt av min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmar pratar vi om varför vi alltid lyssnat på berättelser och hur vi kan utnyttja den kunskapen när vi skriver.

Ja, varför har vi i alla tider fängslats av berättelser? Hur kunde vi ta oss tid från viktigare saker som att hålla utkik efter farliga djur och samla mat, för att lyssna på en historieberättare?

Det visade sig att det fanns en evolutionär fördel att lyssna på berättelser. Vi blev helt enklet bättre rustade för livet och överlevnadsgraden ökade. Det ligger alltså i våra gener att lyssna på sagor.

Men bara för att vi är genetiskt betingade att uppskatta en god berättelse, är vi inte genetiskt betingade att skriva dem. Många bästsäljande författare har ingen aning om varför deras böcker säljer. Det är mer eller mindre tur att de lyckas. Det är många författare över lag som inte vet hur de ska tänka för att skriva en bok som tilltalar läsarna.

Så ska det ju inte vara, anser jag och Johannes. Naturligtvis finns det förklaringar till varför vissa böcker uppskattas mer än andra böcker av läsarna. Johannes och jag gör vårt bästa att förklara HUR du drar nytta av den här kunskapen så att du kan skriva böcker som talar till läsarna. 

Vi pratar om hur hjärnan fungerar, hur du får lyssnarna att känna känslor och 1 timme in i programmet genomför Johannes ett mycket spännande experiment som han kallar Ängelns coctail. Missa inte det experimentet - det är mycket lärorikt.

Härlig lyssning önskar jag och Johannes.

Podden hittar du här: Skrivdrömmar

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

I mitt och Johannes Vivers senaste poddinlägg pratar vi om vad som gör en bok tråkig och vad du som författare kan göra åt det.

Nu är det inte en enda sak som gör att en bok kan upplevas tråkig, utan en hel drös med saker. Därför blev vårt poddavsnitt längre än vanligt. 

Jag hoppas ändå att du ska finna det intressant. Du hittar avsnittet här:
Vad gör en bok tråkig och vad kan du göra åt det?

Kram Pia

Läs hela inlägget »
Etiketter: podd skrivpodd

Hitta på bloggen

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

Etiketter