Det finns många tankar, många känslor och många frågor när det kommer till lektörer. Därför tar jag och Johannes upp frågan i dagens poddavsnitt av vår podd Skrivdrömmar.

Vi går igenom vad en lektör är, vad en lektör gör och vad man kan förvänta sig av en lektör. Vad skiljer en lektör från andra yrkesgrupper som redaktörer, coacher, spökskrivare, korrekturgranskare, testskrivare med flera.

Vad kostar det att anlita en lektör kontra redaktör, coacher och spökskrivare. Och visst är det fantastiskt att testläsare är gratis, men vad kan man förvänta sig av en testläsare?

Och hur var det nu med Sören Bondessons uttalande om att alla lektörer som inte jobbat tio år som skrivlärare bara rättar stavfel? Pia träffade Sören på bokmässan och ställde frågan vad han menade när han uttryckte sig så när Anna Bågestam Ryltenius intervjuade honom för debutantbloggen.

Det leder in oss på frågan vad du ska leta efter när du anlitar en lektör, behöver lektören ha en viss utbildning eller viss erfarenhet och hur gör du för att hitta rätt lektör.

Vi pratar också om den ångest du kan få när du får ett lektörutlåtande. Ett lektörsutlåtande kan vara rätt jobbig att få, för lektörens jobb är att hitta var ditt manus brister och berätta hur det kan bli bättre. Hur hanterar du den ångesten och vad gör lektören för att minska den där ångesten hos sina kunder.

Hur ser ett lektörsutlåtande se ut och vad kan du kräva av lektören? Vi tar upp våra egna erfarenheter av att ha anlitat lektörer och av att jobba som lektörer. Pia utfärdar en varning för att anlita en anonym lektör och Johannes varnar för att vi inte får fastna i fällan att redigera i all evighet.

Och som vanligt avslutar vi med våra bästa tips och dagens boktips.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

I dagens avsnitt av min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmar pratar vi om varför vi alltid lyssnat på berättelser och hur vi kan utnyttja den kunskapen när vi skriver.

Ja, varför har vi i alla tider fängslats av berättelser? Hur kunde vi ta oss tid från viktigare saker som att hålla utkik efter farliga djur och samla mat, för att lyssna på en historieberättare?

Det visade sig att det fanns en evolutionär fördel att lyssna på berättelser. Vi blev helt enklet bättre rustade för livet och överlevnadsgraden ökade. Det ligger alltså i våra gener att lyssna på sagor.

Men bara för att vi är genetiskt betingade att uppskatta en god berättelse, är vi inte genetiskt betingade att skriva dem. Många bästsäljande författare har ingen aning om varför deras böcker säljer. Det är mer eller mindre tur att de lyckas. Det är många författare över lag som inte vet hur de ska tänka för att skriva en bok som tilltalar läsarna.

Så ska det ju inte vara, anser jag och Johannes. Naturligtvis finns det förklaringar till varför vissa böcker uppskattas mer än andra böcker av läsarna. Johannes och jag gör vårt bästa att förklara HUR du drar nytta av den här kunskapen så att du kan skriva böcker som talar till läsarna. 

Vi pratar om hur hjärnan fungerar, hur du får lyssnarna att känna känslor och 1 timme in i programmet genomför Johannes ett mycket spännande experiment som han kallar Ängelns coctail. Missa inte det experimentet - det är mycket lärorikt.

Härlig lyssning önskar jag och Johannes.

Podden hittar du här: Skrivdrömmar

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »

I mitt och Johannes Vivers senaste poddinlägg pratar vi om vad som gör en bok tråkig och vad du som författare kan göra åt det.

Nu är det inte en enda sak som gör att en bok kan upplevas tråkig, utan en hel drös med saker. Därför blev vårt poddavsnitt längre än vanligt. 

Jag hoppas ändå att du ska finna det intressant. Du hittar avsnittet här:
Vad gör en bok tråkig och vad kan du göra åt det?

Kram Pia

Läs hela inlägget »
Etiketter: podd skrivpodd

Sjukt galet alltsammans - jag har fortfarande inte hämtat mig från chocken. På bokmässan igår vann jag Svenska Skrivbloggpriset som Sveriges bästa skrivblogg.

Dessutom blev min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmar omnämnd för priset som Sveriges bästa skrivpodd.

Skrivsverige älskar tydligen mina djupgående skrivtips och att få vara sysselsatta ett tag.

Enligt Ann Ljungberg, som instiftat priset tillsammans med sina litterära konsulter, så har min blogg blivit framröstad som Sveriges främsta skrivblogg. Vilken ära. Jag är fortfarande skakis.

När jag började med mina skrivtips för några år sedan så var det för att jag själv skulle komma ihåg alla de bra skrivarhandböcker jag läste. Jag insåg rätt snart att mina inlägg blev rätt långa - mycket längre än de flesta bloggar. Först undrade jag om det var ett problem, men sedan bestämde jag mig för att det är så min blogg är. Jag nördar ner mig och gräver djupare än någon annan svensk skrivblogg. För det behövs. Alla andra nischer är tagna.

  • Det finns bloggar som är peppande och inspirerande.
  • Det finns bloggar som tar upp grunderna i skrivandet.
  • Det finns bloggar som går på bredden och nämner allt, men som inte borrar på djupet. 
  • Det finns bloggar som tar upp en viss genre eller ett visst författarskap.
  • Det finns bloggar som delar med sig av författarskapets vedermödor och framgångar.
 

Min grej däremot är att borra, analysera och förklara på djupet. Jag vänder mig till skrivande människor. Skrivande människor älskar att läsa. Själv läser jag gladeligen en 300 sidor lång skrivarhandbok på engelska. Då finns det säkert många som sitter en timme framför min blogg. Därför tillät jag mig själv att skriva långa blogginlägg.

Under bokmässan fick jag så mycket respons från personer som läser mig blogg eller lyssnar på min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmar. En tjej vågade inte sälja sin bok till mig eftersom hon börjat läsa min blogg efter att hon blivit utgiven. En lektör berättade att hon brukade titta i min blogg när hon hade svårt att formulera sig mot kunderna, eftersom hon tyckte att jag skriver så pedagogiskt och bra. En kvinna berättade att hon gått en åtta veckors skrivkurs på Folkuniversitetet som inte gett henne någonting. Hon tänkte då att det inte fanns något mer att lära sig om skrivandet. Sedan hittade hon min blogg.

Det är så kul att få respons. Så glöm inte att skriva några rader i kommentarsfältet om ni läser ett inlägg som ni gillar eller om ni har några frågor.

Här kommer de övriga vinnarna i Svenska Skrivblogg/Skrivpodd-priset 2017:

Svenska Skrivblogg-priset 2017:

  • Vinnare av Svenska Skrivblogg-priset 2017 är alltså jag med den här bloggen. Tjoho!
  • Omnänd i Svenska Skrivbloggpriset blev Lennart Guldbrandsson med sin blogg Element X. Stort grattis Lennart - jag trodde du eller Kim M Kimselius skulle ta hem det.
Svenska Skrivpodd-priset 2017:
  • Vinnaren av Svenska Skrivpoddpriset blev Kerstin Önnebo med Skrivarpodden som snart släpper sitt 100:de avsnitt. Stort grattis Kerstin - det är du väl värd.
  • Omnänd i Svenska Skrivpoddpriset blev min och Johannes Vivers podd Skrivdrömmar. Helt galet att vi som inte ens hållit på i ett år blir omnända som Sveriges bästa skrivpodd. När tävlingen blev känd så sa jag och Johannes att det vore kul om någon nominerar oss, men vi kommer ju inte ha en chans mot alla stora jättar.

Nu ska jag sväva vidare på mina små moln. :)

Kram Pia
Läs hela inlägget »

Idag kl. 14.16 nådde Johannes Vivers och min podd Skrivdrömmar 10.000 unika lyssningar. Med unika betyder att om samma person lyssnar på ett avsnitt flera gånger så räknas det fortfarande bara som en gång.

Jämfört med jättarna i podd-industrin så är vi ingenting, men vi är ändå oerhört glada. Vår podd är ju så nischad mot er som skriver och vill ha skrivtips som går på djupet. 

Det här går långt över våra förväntningar när vi startade podden. Jag minns att Johannes sa att målet var 100 unika lyssningar per avsnitt. Nu har vi mångdubblat det.

Så GRATTIS säger jag till oss. Skål på dig Johannes. Vi sitter inte så vi kan skåla live med varandra riktigt än, men det måste firas på något sätt. 

Kram Pia
 

Läs hela inlägget »
Den 30 september släpps en ny svensk skrivarhandbok: Fängsla dina läsare och redan nu kan du bevaka boken i bokhandeln.

Fängsla dina läsare är skriven av Catrine Tollström som önskade att just den här skrivarhandboken fanns tillgänglig när hon själv skrev sin första bok.

Idag är hon publicerad thrillerförfattare på världens största förlag samt manusutvecklare och lektör. Råden hämtar hon från sin bakgrund som beteendevetare och från egna studier och erfarenhet.

Förutom Catrines tankar är boken full av gästinlägg från andra författare, lektörer och coacher. Totalt tolv personer får ge sin syn på hur man fängslar sina läsare och en av dessa personer är jag. 

Japp, ni hörde rätt. Jag är en av dessa personer!

Eftersom boken handlar om hur man fängslar sina läsare så skriver jag om skälet till varför vi alltid fängslats av berättelser och hur du kan dra nytta av den kunskapen för att fånga dina läsare så de blir totalt uppslukade och måste vända blad.

Såhär står det på bokens baksida:
Fängsla dina läsare är en guldgruva för romanförfattare som vill skriva scener som berör på djupet. Du får bland annat veta hur du kan utveckla din gestaltning till max, skapa förtätad stämning och bli proffs på undertext. Boken är fylld av smart teknik, punktlistor och konkreta exempel för att bygga upp texter som griper tag. En rad författare och manusutvecklare bidrar som gästskribenter. 

Kram Pia
 
Läs hela inlägget »
Varför ska man anlita en lektör?
Vad får man egentligen för pengarna?


Eftersom återkommande frågor är vad en lektör sysslar med, vilken utbildning och bakgrund som är adekvat för en lektör och hur man ska tänka för att hitta rätt lektör, så tänkte jag publicera ett lektörsutlåtande så att du får se vad som kan ingå. 

Alla mina lektörsutlåtande skiljer sig åt - de är individuellt anpassade efter de styrkor och svagheter som finns i just ditt manus.

Det manus, vars lektörsutlåtande jag ska dela med mig av här idag, är ett mycket välskrivet manus. Författaren hade redan anlitat en lektör innan mig, vilket märktes. Ändå fanns det mycket att arbeta vidare med. Det är viktigt att det kommer fram att även välgenomarbetade manus kan förbättras. Det blev två lektörsrundor med mig innan författaren kände sig nöjd och skickade in manuset till ett förlag och fick det antaget. 

Boken hade aldrig blivit antagen om det inte vore för dig, har kunden sagt till mig flera gånger. Men det var faktiskt författaren själv som gjorde jobbet att skriva om manuset - inte jag. Det ingår nämligen inte lektörens arbeta att skriva om manuset åt kunden.

Innan jag avslöjar vem denna författare är och vad jag skrev i mitt lektörsutlåtande, vill jag förklara vad en lektör gör.
 

Läs hela inlägget »

Idag släpper jag och Johannes Vivers ett poddavsnitt som handlar om skrivarhandböcker.

Ja, du hörde rätt - ett helt avsnitt där vi diskuterar våra favoriter bland de skrivarhandböcker vi läst.

Vi går igenom både svenska och amerikanska sådana. Vi berättar varför vi gillar dem, vad de tillför utöver det vi redan läst och ger några favorittips och råd från dessa böcker.

Vårt poddavsnitt hittar du som vanligt på:

Sök på Skrivdrömmar eller Skrivdrommar.

Kram Pia

Läs hela inlägget »

Jag ger många skrivtips på min blogg - skrivtips jag hämtat från en rad olika skrivarhandböcker. Det är ett sätt för mig att bearbeta det jag läst och komma ihåg böckerna utan att behöva läsa om dem. Fast ibland gör jag det ändå bara för att de är så bra. :)

Frågan jag naturligtvis ställer till mig själv är: Funkar tipsen? Det kan jag inte svara på förrän jag provat.

För ett tag sedan kom min nu åttaåriga dotter med en bokidé och jag bestämde mig för att vi skulle skriva boken tillsammans. Hon stod för storyn och jag för skrivandet. 

Jag har läst böcker i åldersspannet 9-12 för min dotter sedan hon var sex år gammal. Men tyvärr är det få av dessa böcker som är riktigt bra. Det största problemet är att de är tråkiga. Till och med böcker utgivna på stora förlag som Bonniers kan vara rätt tråkiga. Men vi har våra favoriter, så jag visste vad både jag och Alaica gillar. 

Så jag tänkte: Kan jag ta allt kunnande jag vet om skrivande och skriva en riktigt bra barn- och ungdomsbok i åldersspannet 9-12? En bok som både barn och deras föräldrar uppskattar från första till sista sidan?

Det var en utmaning jag var tvungen att anta. Jag hade ingen aning om jag skulle lyckas, men det var värt ett försök.

Det ställde dock omedelbart till problem för min dotter hade bara ett ungefärlig hum om hur boken skulle sluta - dessutom ändrades slutet hela tiden. Därför funderade jag på om de tips jag ger i denna blogg fungerar i verkligheten. 

  • Kan man skriva en hel bok från början till slut utan att ha ett synopsis och utan att veta hur boken slutar? Räcker det att utgå från mina 17 strukturpunkter?
  • Dessutom frågade jag mig om jag kan jag gestalta mer än vad som är vanligt i barnböcker och ändå få barnen att känna de känslor jag vill förmedla?
  • Och går det att låta huvudpersonen göra en inre utveckling trots att det är en barnbok? 


Jag bestämde mig för att pröva min egna råd i praktiken. Vill ni veta hur det gick? Fortsätt i så fall att läsa.
 

Läs hela inlägget »

Idag ramlade jag över den intressanta artikeln Så överlever du en refusering som några av mina författarkollegor delade på Face Book.

Artikeln kommer från sajten forskning.se som publicerar aktuella nyheter om forskningsresultat, innovationer och satsningar direkt från landets lärosäten och forskningsinstitut. 

Forskaren i det här fallet heter Henrik Fürst och han har disputerat på Uppsala universitet med en avhandling om mekanismer när det gäller möjligheten att bli publicerad. 

Enligt artikeln är det magkänslan och läsupplevelsen som styr när förlag väljer ut vilka manus som de antar. Förläggarna kan inte ge några exakta kriterier eller generella svar på vad som krävs för att en bok ska falla dem i smaken.

Såhär står det i artikeln:
Det blir lite abstrakt. De pratar ofta om ”magkänsla” och att det ska ”kännas rätt”. De beskriver hur de fokuserar på ”läsupplevelsen”. I och med att de inte kan säga direkt om manuset är tillräckligt bra eller inte, måste manuset skapa vissa läsupplevelser som ”ska uppstå spontant”. Först när de har den upplevelsen kan de komma fram till att manuset håller för en publicering. Därefter måste de hitta skäl som försvarar publiceringen.

Men är det verkligen så? Har förläggarna ingen koll på varför de gillar ett manus, mer än att den gav en viss läsupplevelse och kändes rätt i magen?

Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ska förklara varför.
 

Läs hela inlägget »

Hitta på bloggen

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

Etiketter