Divergent av Veronica Roth
Jag erkänner; jag är ungefär 2-3 år efter alla andra när det kommer till att läsa boken Divergent. I varje fall om jag får tro hyllningarna som var tryckta i min bok.
Divergent påminner rätt mycket om Hungerspelen på så vis att det handlar om ett framtida USA med rätt speciell politisk idiologi och en stark ung kvinna som måste genomgå rätt jobbiga utmaningar för att överleva. Men ändå är inte det här en sämre kopia av Hungerspelen. Nej, den här boken har ett klart egenvärde. Och det säger jag trots att Hungerspelen är en av de bästa böcker jag någonsin läst.
Divergent handlar om 16-åriga Beatrice som måste välja falang. Det finns fem olika att välja bland och väljer hon något annat än det som hon är uppvuxen i kommer hon aldrig mer återse sin familj. Men Beatrice är inte som alla andra. Hon drömmer om något annat än sina föräldrar och under testerna framkommer det att hon är divergent, något hon får rådet om att inte yppa för någon eftersom det är väldigt farligt. Beatrice vet varken ut eller in och vet inte vad divergent betyder eller varför hon inte får säga något. Men när valdagen kommer väljer hon att lämna sin falang och istället gå med de i de tappras falang. För att bli en av dem måste hon först genomgå en månads stenhårda tester och bara hälften av alla som sökt sig dit kommer att bli antagna. Resten blir falanglösa, vilket innebär ett liv i missär och utan naturlig tillhörighet. Det blir inte bättre av att hennes medtävlare är beredda att gå över lik för att vinna och hon förvirras av sina känslor till den skrämmande ledaren Four.
Jag måste erkänna; precis som alla hyllningar om boken så håller jag med - den var oerhört svår att släppa ifrån sig. Jag ska ju skriva på min egen bok, men jag skrev inte ett ord förrän Divergent var utläst. Och det är ju bara första delen i en trilogi så jag gör nog bäst i att inte köpa resten av böckerna i serien förrän mitt eget manus är klart ;)
Precis som Susanne Collins skriver Veronica Roth med ett bra driv. Det finns inga trista eller onödiga partier och jag lockas hela tiden läsa vidare. Det som jag gick igång på var naturligtvis den spirande kärlekshistorien mellan Beatrice och Four. Veronica lyckas verkligen skildra den där unga nyförälskelsen och den jobbiga perioden innan man vet om den andra känner likadant. Det är småsaker som får mig att inse att Four nog har ett gott öga till Beatrice. Det är en lite för lång blick, ett extra ord, en klapp på axeln. Små, små saker som får mig att bli sådär lycklig i kroppen och tänka att jo du Beatrice, den där skittuffa och supersnygga Four som får alla att darra, är nog lite kär i dig. Fast Beatrice förstår det inte alls till en början. Hon förstår knappt sina egna känslor.
Och det jag minns mest när jag slagit ihop boken är Fours ord till Beatrice: "Jag tror nog at jag kanske är kär i dig. Kanske är jag redan säker, men vill bara inte skrämma dig." Beatrice svarar: "Som du vet är jag inte så lättskrämd av mig." "Okej", säger han. "I så fall älskar jag dig." Och där smälte jag totalt :)
Och för er som inte gillar kärlek och romantik - nej, det här är en action och fantasy och kärleken är bara den där extra kryddan på moset. Som jag brukar säga: En bok blir alltid bättre av en kittlande kärlekshistoria.
Nåja, undrar säkert ni som följt min blogg och vet att jag brukar hitta alla möjliga och omöjliga logiska luckor i de böcker jag läser. Jodå, Divergent är faktiskt inget undantag - det smiter in konstigheter här också.
Det som störde mig mest är att jag inledningsvis får intrycket av att det är väldigt många 16-åringar som genomgår den här riten. Jag menar: Det finns fem falanger som bor på olika delar av stan, men vars barn går i samma skola. Det måste ju vara en gigantskola, tänker jag. Boken utspelar sig i ett framtida Chicago och Chicago är idag en rätt stor stad med nästan 3 miljoner invånare. Jag antar att det var rätt många som överlevt i detta framtidsscenario. Under själva riten där ungdomarna ska välja falang är det hur mycket folk som helst och de flesta väljer den falang som de själva är uppvuxen i. Några få gör som Beatrice och byter falang till allas stora fasa. När Beatrice sedan springer ut tillsammans med de andra som valt de tappras falang så är det hundratals springande fötter. Summa summarum: Jag fick intrycket av att det var rätt många som valt de tappras falang och att Beatrice var udda som valt att byta falang.
MEN - sedan får jag veta att det är nio personer som valt att byta till de tappras falang. Det var inte så konstigt för i min värld så var det ju så få som bytte falang. Det konstiga är när det framkommer att det bara var elva personer som valt att stanna i de tappras falang och som alltså var födda i denna falang. Totalt sett tjugo stycken ungdomar, Och så ett par personer som ramlade av tåget och blev falanglösa direkt, så säg tjugotvå. Det betyder att det är ungefär hälften av alla som bytt falang - med andra ord inget ovanligt alls att vara falangbytare. Trots det skrivs det uttryckligen ut att de flesta valt att stanna kvar inom sin falang. Jag tycker inte att en uppdelning på 55% kontra 45% är så jättestor skillnad och jag tror de flesta skulle anse att en grupp på nio och en grupp på elva är rätt jämnt fördelat.
Dessutom påstås det ingenstans i boken att det är ovanligt få som söker till de tappras falang. Nej, tvärt om får jag för mig att det är rätt jämnt mellan falangerna. Tjugotvå ungdomar gånger fem falanger innebär 110 ungdomar totalt. Det blir tre till fyra gymnasieklasser det. Inte mer. För det är inte så att man väljer falang den dag man fyller 16 eller den månad man fyller 16, nej - falangvalet sker endast en gång per år så alla 16-åringar det året gör valet samtidigt.
Hm, så den här "jättestora" skolan som Beatrice gick i är alltså rätt pluttig. Men om den är så pluttig borde det ju finnas fler gymnasieskolor, eller hur? För inte kan det väl vara så att gigantstora Chicago endast har lite drygt hundra stycken 16-åringar totalt? Och om det är så att det finns flera gymnasieskolor så är det konstigt att inte varje falang har sina egna skolor när de lever så åtskilda från varandra i övrigt.
Det här är rätt intressanta frågor för att få ihop den här fantasyvärlden och ändå reflekterar författaren inte ens över frågorna. Mycket annat får vi svar på, men inte just det här. Och det vore ju så lätt att skriva att dessa tjugo ungdomarna kom från denna gymnasieskola, men att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak.
Fast jag tror inte att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak för Beatrice och hennes studiekamrater får nämligen göra sina månadslånga tester i de tappras högkvarter och det kan ju bara finnas ett högkvarter. Och då kan man ju undra var de andra gymnasieskolorna håller hus. För ingenstans nämns det hundratals, eller tusentals trängade elever i dessa lokaler. Nej, det är bara dessa tjugo. Och är det så att olika skolor har de här valen vid olika tillfällen under året, så betyder det max 12 skolor i hela Chicago. Det är inte mycket. Framför allt inte om alla skolor bara har 3-4 klasser i varje årskurs.
Det författaren däremot lyckas med är att förklara det väldigt konstiga i att ha en fantasyvärld där man delat upp befolkningen i fem falanger som alla står för varsitt karaktärsdrag. Det tyckte jag inledningsvis var jätteknäppt, men det får faktiskt sin förklaring. Okej, jag är fortfarande skeptisk, men det funkar. Dock hade jag själv valt andra falanger om jag hade skrivit boken och de tappra hade absolut inte fått vara med för den gruppen är ju rent livsfarlig.
Bokens premiss är dock väldigt intressant: Dels snuddar vi vid frågor som hur det är att lämna sin familj bakom sig för att påbörja ett liv med idel främlingar. Dels snuddar vi vid frågor vilka egenskaper som är viktiga. Dels snuddar vi vid frågor vad som händer när någon bestämmer sig för att utnyttja systemets svagheter.
För det händer nämligen: Boken får en rätt brutal och mycket intressant vändning som fick mig att fundera på hur det skulle vara att hamna i den situationen. Och ja - det var trovärdigt att det skulle ske. Egentligen var jag inte direkt förvånad, för jag var från början rätt övertygad om att något måste hända med denna tokiga idé om att dela upp befolkningen i olika falanger. Och ja - jag hade rätt. Så överraskningen var inte speciellt stor, men frågorna det väckte hos mig var väldigt intressanta.
Kort och gott en bok med slukarvarning.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
-
Oliver » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Väldigt bra pia kram ”
-
Ami » Pias skrivtips: Så skapar du en bra tWist: ”Hej Pia! Du skriver om filmen Blåsningen och att den har en bra twist, jag har s..”
-
Henric » Pias skrivtips: Parallell- och bihandlingar: ”Tack igen för otroligt värdefulla tips. Mitt problem är att jag har en superstar..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
olof röhlander vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm bones dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter covid upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning högläsning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag spegelneuroner fokus debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins skrivglädje manus kroppsspråk vinter lb förlag twitter twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell valet allt hopp är ute författarröst hitta början ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal facebook novellantologi idé chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter miljö margit sandemo steven james eldbunden längd skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing förväntningar releasefest stand up comedy strukturera din roman antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis skriv dialog målgrupp hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer konfliktupptrappning gestaltande inre resa genre filmmanus tempo katametoden korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok tävling harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg eurovision song contest dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling catrine tollström peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell bli utgiven hinder vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv spänning osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller mörkersdottir avatar character arc research röst följebrev harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling boktugg författarskap dialog överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön miljöbeskrivningar organic writer deckare planerat skrivande larry brooks ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect eldskytten slut jul filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona rytm danny alegi karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi petra mede indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik mina böcker skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall
Vilka så kallade Typskarektärer hittar du i texte? känner du igen dessa Typskarektärer från andra böcker och filmer?
Tack för hjälpen
Motiv kan också vara en “typsituation” eller en typisk karaktär som finns i annan litteratur.
Hjälten som räddar världen
Den trofaste vännen
Jag undrade om du skulle kunna besvara dess frågor åt mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?
TAck så hemskt mycket om du väljer hjälpa mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?