Divergent av Veronica Roth
Jag erkänner; jag är ungefär 2-3 år efter alla andra när det kommer till att läsa boken Divergent. I varje fall om jag får tro hyllningarna som var tryckta i min bok.
Divergent påminner rätt mycket om Hungerspelen på så vis att det handlar om ett framtida USA med rätt speciell politisk idiologi och en stark ung kvinna som måste genomgå rätt jobbiga utmaningar för att överleva. Men ändå är inte det här en sämre kopia av Hungerspelen. Nej, den här boken har ett klart egenvärde. Och det säger jag trots att Hungerspelen är en av de bästa böcker jag någonsin läst.
Divergent handlar om 16-åriga Beatrice som måste välja falang. Det finns fem olika att välja bland och väljer hon något annat än det som hon är uppvuxen i kommer hon aldrig mer återse sin familj. Men Beatrice är inte som alla andra. Hon drömmer om något annat än sina föräldrar och under testerna framkommer det att hon är divergent, något hon får rådet om att inte yppa för någon eftersom det är väldigt farligt. Beatrice vet varken ut eller in och vet inte vad divergent betyder eller varför hon inte får säga något. Men när valdagen kommer väljer hon att lämna sin falang och istället gå med de i de tappras falang. För att bli en av dem måste hon först genomgå en månads stenhårda tester och bara hälften av alla som sökt sig dit kommer att bli antagna. Resten blir falanglösa, vilket innebär ett liv i missär och utan naturlig tillhörighet. Det blir inte bättre av att hennes medtävlare är beredda att gå över lik för att vinna och hon förvirras av sina känslor till den skrämmande ledaren Four.
Jag måste erkänna; precis som alla hyllningar om boken så håller jag med - den var oerhört svår att släppa ifrån sig. Jag ska ju skriva på min egen bok, men jag skrev inte ett ord förrän Divergent var utläst. Och det är ju bara första delen i en trilogi så jag gör nog bäst i att inte köpa resten av böckerna i serien förrän mitt eget manus är klart ;)
Precis som Susanne Collins skriver Veronica Roth med ett bra driv. Det finns inga trista eller onödiga partier och jag lockas hela tiden läsa vidare. Det som jag gick igång på var naturligtvis den spirande kärlekshistorien mellan Beatrice och Four. Veronica lyckas verkligen skildra den där unga nyförälskelsen och den jobbiga perioden innan man vet om den andra känner likadant. Det är småsaker som får mig att inse att Four nog har ett gott öga till Beatrice. Det är en lite för lång blick, ett extra ord, en klapp på axeln. Små, små saker som får mig att bli sådär lycklig i kroppen och tänka att jo du Beatrice, den där skittuffa och supersnygga Four som får alla att darra, är nog lite kär i dig. Fast Beatrice förstår det inte alls till en början. Hon förstår knappt sina egna känslor.
Och det jag minns mest när jag slagit ihop boken är Fours ord till Beatrice: "Jag tror nog at jag kanske är kär i dig. Kanske är jag redan säker, men vill bara inte skrämma dig." Beatrice svarar: "Som du vet är jag inte så lättskrämd av mig." "Okej", säger han. "I så fall älskar jag dig." Och där smälte jag totalt :)
Och för er som inte gillar kärlek och romantik - nej, det här är en action och fantasy och kärleken är bara den där extra kryddan på moset. Som jag brukar säga: En bok blir alltid bättre av en kittlande kärlekshistoria.
Nåja, undrar säkert ni som följt min blogg och vet att jag brukar hitta alla möjliga och omöjliga logiska luckor i de böcker jag läser. Jodå, Divergent är faktiskt inget undantag - det smiter in konstigheter här också.
Det som störde mig mest är att jag inledningsvis får intrycket av att det är väldigt många 16-åringar som genomgår den här riten. Jag menar: Det finns fem falanger som bor på olika delar av stan, men vars barn går i samma skola. Det måste ju vara en gigantskola, tänker jag. Boken utspelar sig i ett framtida Chicago och Chicago är idag en rätt stor stad med nästan 3 miljoner invånare. Jag antar att det var rätt många som överlevt i detta framtidsscenario. Under själva riten där ungdomarna ska välja falang är det hur mycket folk som helst och de flesta väljer den falang som de själva är uppvuxen i. Några få gör som Beatrice och byter falang till allas stora fasa. När Beatrice sedan springer ut tillsammans med de andra som valt de tappras falang så är det hundratals springande fötter. Summa summarum: Jag fick intrycket av att det var rätt många som valt de tappras falang och att Beatrice var udda som valt att byta falang.
MEN - sedan får jag veta att det är nio personer som valt att byta till de tappras falang. Det var inte så konstigt för i min värld så var det ju så få som bytte falang. Det konstiga är när det framkommer att det bara var elva personer som valt att stanna i de tappras falang och som alltså var födda i denna falang. Totalt sett tjugo stycken ungdomar, Och så ett par personer som ramlade av tåget och blev falanglösa direkt, så säg tjugotvå. Det betyder att det är ungefär hälften av alla som bytt falang - med andra ord inget ovanligt alls att vara falangbytare. Trots det skrivs det uttryckligen ut att de flesta valt att stanna kvar inom sin falang. Jag tycker inte att en uppdelning på 55% kontra 45% är så jättestor skillnad och jag tror de flesta skulle anse att en grupp på nio och en grupp på elva är rätt jämnt fördelat.
Dessutom påstås det ingenstans i boken att det är ovanligt få som söker till de tappras falang. Nej, tvärt om får jag för mig att det är rätt jämnt mellan falangerna. Tjugotvå ungdomar gånger fem falanger innebär 110 ungdomar totalt. Det blir tre till fyra gymnasieklasser det. Inte mer. För det är inte så att man väljer falang den dag man fyller 16 eller den månad man fyller 16, nej - falangvalet sker endast en gång per år så alla 16-åringar det året gör valet samtidigt.
Hm, så den här "jättestora" skolan som Beatrice gick i är alltså rätt pluttig. Men om den är så pluttig borde det ju finnas fler gymnasieskolor, eller hur? För inte kan det väl vara så att gigantstora Chicago endast har lite drygt hundra stycken 16-åringar totalt? Och om det är så att det finns flera gymnasieskolor så är det konstigt att inte varje falang har sina egna skolor när de lever så åtskilda från varandra i övrigt.
Det här är rätt intressanta frågor för att få ihop den här fantasyvärlden och ändå reflekterar författaren inte ens över frågorna. Mycket annat får vi svar på, men inte just det här. Och det vore ju så lätt att skriva att dessa tjugo ungdomarna kom från denna gymnasieskola, men att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak.
Fast jag tror inte att det fanns hundratals andra skolor som gjorde samma sak för Beatrice och hennes studiekamrater får nämligen göra sina månadslånga tester i de tappras högkvarter och det kan ju bara finnas ett högkvarter. Och då kan man ju undra var de andra gymnasieskolorna håller hus. För ingenstans nämns det hundratals, eller tusentals trängade elever i dessa lokaler. Nej, det är bara dessa tjugo. Och är det så att olika skolor har de här valen vid olika tillfällen under året, så betyder det max 12 skolor i hela Chicago. Det är inte mycket. Framför allt inte om alla skolor bara har 3-4 klasser i varje årskurs.
Det författaren däremot lyckas med är att förklara det väldigt konstiga i att ha en fantasyvärld där man delat upp befolkningen i fem falanger som alla står för varsitt karaktärsdrag. Det tyckte jag inledningsvis var jätteknäppt, men det får faktiskt sin förklaring. Okej, jag är fortfarande skeptisk, men det funkar. Dock hade jag själv valt andra falanger om jag hade skrivit boken och de tappra hade absolut inte fått vara med för den gruppen är ju rent livsfarlig.
Bokens premiss är dock väldigt intressant: Dels snuddar vi vid frågor som hur det är att lämna sin familj bakom sig för att påbörja ett liv med idel främlingar. Dels snuddar vi vid frågor vilka egenskaper som är viktiga. Dels snuddar vi vid frågor vad som händer när någon bestämmer sig för att utnyttja systemets svagheter.
För det händer nämligen: Boken får en rätt brutal och mycket intressant vändning som fick mig att fundera på hur det skulle vara att hamna i den situationen. Och ja - det var trovärdigt att det skulle ske. Egentligen var jag inte direkt förvånad, för jag var från början rätt övertygad om att något måste hända med denna tokiga idé om att dela upp befolkningen i olika falanger. Och ja - jag hade rätt. Så överraskningen var inte speciellt stor, men frågorna det väckte hos mig var väldigt intressanta.
Kort och gott en bok med slukarvarning.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar national treasure forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor john yorke lektörsutlåtande synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv berättare parallellhandling veronica roth twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell larry brooks allt hopp är ute författarröst hitta början organic writer sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser facebook novellantologi idé huvudhandling divergent frida skybäck klimax ordberoende förlag den antagonistiska kraften story engineering harlequin författartävling 2015 följebrev röst research character arc eldbunden längd roller yttre resa hunger games skräck premiss testläsare allvetande perspektiv skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil vanföreställning hinder bli utgiven 17-stegsmodell simona ahrnstedt peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström tempo filmmanus genre inre resa gestaltande konfliktupptrappning miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg antagonist strukturera din roman stand up comedy releasefest förväntningar screen writing lind & co romantisk komedi lyckas med din gestaltning ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick skrivprocess steven james mörkersdottir avatar margit sandemo miljö agenter vardagligt språk elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset vågspel 4-aktsmodell chic lit dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema whip media ylva lee lindell miljöbeskrivningar planerat skrivande deckare valet långtidssjuk ewa åkerlind de rotlösa öka drivet i din berättelse bäraren lättläst hjärnan spänning målgrupp osynlig berättarröst mega-bestseller topic vuxenlitteratur outliner novell mathew l jockers finlitteratur distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart symbolik manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret
Vilka så kallade Typskarektärer hittar du i texte? känner du igen dessa Typskarektärer från andra böcker och filmer?
Tack för hjälpen
Motiv kan också vara en “typsituation” eller en typisk karaktär som finns i annan litteratur.
Hjälten som räddar världen
Den trofaste vännen
Jag undrade om du skulle kunna besvara dess frågor åt mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?
TAck så hemskt mycket om du väljer hjälpa mig.
Vilket tema har romanen?
Vilka motiv kan du hitta? Känner du igen motiven från andra böcker och filmer?
Rekommenderar du boken till en annan klasskompis? Varför/varför inte?