Pias skrivtips: Glöm inte Syfte och målgrupp!
All text har ett syfte och en målgrupp.
Japp, så är det!
Om du så skriver en post-it-lapp och sätter på dörrhandtaget med orden: "Glöm inte nyckeln" så har du ett syfte och en målgrupp:
- Syfte = Påminna.
- Målgrupp = Dig själv och din familj.
En reklamkampanj har t.ex. följande syfte och målgrupp:
- Syfte = Få kunderna att köpa.
- Målgrupp = Den tilltänkta kundgruppen. Observera att olika kundgrupper kan kräva olika kampanjer, t.ex. kan du inte använda samma reklam för att nå såväl företagare som privatpersoner. Ju bättre du känner din kund, desto enklare är det att anpassa kampanjen så att kunden köper produkten.
På samma sätt har ett bokmanus ett syfte och en målgrupp och idag tänkte jag prata om varför det är så viktigt att förstå vilket syfte och vilken målgrupp du har med din text.
Det är nämligen syftet och målgruppen som avgör HUR och VAD du ska skriva.
OBS! Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
Nå ut med din text
Hur ska du nå ut med ditt budskap om du inte ens vet syftet med din egen text och vem/vilka den vänder sig till?
När jag lektörsläser ett manus frågar jag alltid författaren vad syftet är med just den här texten och vem/vilka som är målgruppen.
Ofta får jag svar i stil med:
- Syfte = Jag skriver för att det är kul.
- Målgrupp = Jag vet inte.
Med ett sådant svar kan jag inte annat än tolka att författaren skriver för sin egen skull och att målgruppen är författaren själv. Då har jag egentligen ingenting att tillägga. För ingen känner ju målgruppen bättre än författaren, så vad ska jag bidra med?
Om jag inte ställt frågan om syfte och målgrupp kanske jag utgår från att författaren vill bli utgiven och ger kommentarer för att förbättra texten ur ett kommersiellt perspektiv. Och det kan bli väldigt galet. Kanske författaren är ute efter att bli bekräftad och istället tar råden som personliga påhopp, mår dåligt och slutar skriva.
Som du förstår är det oerhört stor skillnad på krav om du skriver för din egen skull jämfört med om ditt syfte är att bli bästsäljande författare, om du vill väcka opinion eller vinna en massa literära priser.
Ta därför och fundera på varför du skriver just den här texten och vem den vänder sig till.
Syfte
Syftet är skälet till varför du skriver just den här texten.
Det finns några grundläggande huvudsyften som är generella nog att täcka in alla texter. Kommer du på fler så är det helt okej. Det är ingen tävling om vem som har rätt utan handlar mer om att förstå tänket.
HUVUDSYFTEN
- Agera = Jag vill få läsarna att göra en specifik sak, t.ex. köpa min bok.
- Amusera = Jag vill underhålla läsarna, t.ex. att de ska roas eller förfasas.
- Informera = Jag vill berätta en sak för läsarna så att de inte behöver fråga om det, t.ex. jag återkommer på måndag.
- Inspirera = Jag vill väcka idéer och tankar hos läsarna, t.ex. hur löser vi världskrisen?
- Instruera = Jag vill lära ut eller förklara hur en sak fungerar för läsarna, t.ex. gör såhär för att sätta på maskinen.
- Propagera = Jag vill påverka läsarna att tycka på ett visst sätt, t.ex. hålla med mig i en viss fråga.
Dessa huvudsyften kan du naturligtvis använda även när du skriver böcker. Det är ingenting som hindrar att du har fler än ett syfte med din bok. Du kan t.ex. ha syftet:
Jag ska bli en bästsäljande författare genom att skriva spännande underhållningsromaner som samtidigt lär läsarna något om världen, väcker idéer samt får dem att ändra åsikt.
Med andra ord har du täckt in samtliga huvudsyften ovan med undantag från informera ;)
Målgrupp
Målgruppen är den du vänder dig till med din text.
Ju bättre du förstår dig på din målgrupp och ju mer du kan specificera dig, desto enklare är det att anpassa din text så att så du når ut med ditt budskap.
Det är nämligen oerhört vanskligt att säga att din målgrupp är alla människor.
Ett barn tar till sig en text annorlunda än en vuxen. En forskare som behöver underlag till sin avhandling är ute efter något helt annat än en person som vill koppla av med en god bok i hängmattan.
Hur ska du nå alla dessa grupper med en och samma text? Jag lovar: Om du försöker kompromissa kommer du inte att nå en enda.
Bestäm därför vem du skriver för. Ju mer specifik, desto bättre. Skapa dig en idealläsare:
Anna, 37 år, heltidsarbetande gift småbarnsförälder som är på semester med familjen i Thailand och har köpt en pocket inför resan för att kunna koppla av en stund i solstolen.
Försök sätta dig in i denna person. Vad tror du att Anna köpt för en bok? Vad är hon ute efter? Hur gör du henne nöjd?
Visst kanske det är så att Gunnar, 75 år, pensionär och änkling också läser din bok. Eller Emma, 16 år, gymnasiestudent och elitgymnast. Det är bonusen du får på köpet. Men vänd dig inte till dem alla tre, för då blir du alldeles för splittrad om vad du ska skriva och hur.
Och nu då?
Bra, nu har du bestämt syfte och målgrupp.
Det är nu det roliga börjar - det är nu du ska skriva en text som uppfyller ditt syfte och når din målgrupp.
Det kan göras på många olika sätt, men håll med om att det är stor skillnad på en text som ska få en väldigt upptagen företagsledare som får 200 mejl om dagen att öppna just ditt mejl, klicka på länken i mejlet, gå in på hemsidan och köpa din bok, jämfört med en text som ska få en 4-åring att somna på kvällen.
Syfte och målgrupp avgör nämligen VAD och HUR du ska skriva.
Det finns en massa regler för olika texter och jag tänker inte gå igenom dem alla här. Det viktiga är att du funderar själv på hur du ska nå din tilltänkta idealläsare.
Jag ska dock ge ett generellt tips:
Vill du få någon att agera? Skriv inte att "någon" ska göra "något". Skriv istället "du" och var väldigt tydlig med vad du vill att personen ska göra.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats mallar franskt band litet förlag petra mede bibliografi aristoteles extrovert bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera test den inre resan jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips vinter lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst syfte författarkurs tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering miljö följebrev röst research steven james eldbunden längd skrivprocess premiss tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden testläsare allvetande perspektiv screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor mega-bestseller lektörsutlåtande synopsis målgrupp spänning lättläst berättare parallellhandling veronica roth långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet allt hopp är ute författarröst organic writer whip media sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal idé facebook novellantologi tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension början förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle plot point redaktör kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus författarskap dialog boktugg överenskommelser bokens tema ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell bäraren öka drivet i din berättelse hjärnan skiftande perspektiv skriv dialog osynlig berättarröst skriva facklitteratur topic vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus romantisk komedi lind & co skräck hunger games lyckas med din gestaltning yttre resa roller mörkersdottir avatar margit sandemo character arc agenter vardagligt språk elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare storytel det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype scener annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig rutin dikter kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker kontrakt med läsarna romantik show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix