Pias skrivtips: Ping pong-metoden
I mitt förra blogginlägg lovade jag er mer information om det som jag kallar för ping pong-metoden.
Ping pong-metoden är mitt eget begrepp och jag använder det när författaren byter perspektiv inom vart och vartannat stycke. På engelska även kallat head hopping.
PING PONG-METODEN
Om du väljer ett skiftande perspektiv får läsarna följa mer än en persons perspektiv (läs mer i min blogg perspektiv och berättare).
Du kan välja att göra perspektivbytena vid ett scenbyte eller ett kapitelbyte. Det är vad man råder alla oerfarna författare eftersom det underlättar för läsarna att hänga med.
Men du kan även byta perspektiv fram och tillbaka utan att göra scenbyte. Det är detta jag kallar för ping pong-metoden. Författaren byter perspektiv mest hela tiden och att följa de olika karaktärerna blir som att följa ett ping pong-spel där bollen studsar från den ena spelaren över till den andra och så tillbaka igen.
Det här sättet att skriva var vanligt på 1980-talet och många storsäljande författare som slog igenom på 80-talet skriver på det här sättet.
Man brukar säga att dessa författare anammat det allvetande perspektivet, eftersom läsaren får följa med in i alla karaktärers huvuden, men ping pong-metoden är ett mer precist ord för det förklarar det här ständiga perspektivbytet. Ordet är för övrigt mitt eget påhitt och får gärna återanvändas :) På engelska heter det som sagt head hopping.
Om ping pong-metoden används korrekt har läsarna inga problem att hänga med vems huvud man är inne i för tillfället. Nora Robert och Sidney Sheldon är mästare på att använda tekniken.
Ett varningens finger måste ändå höjas! Många författare misslyckas så illa med sina perspektivbyten att läsarna kliar sig i huvudet och inte fattar någonting - därav rådet att inte byta perspektiv förrän vid ny scen. Fundera därför en extra gång innan du väljer den här metoden.
OBS! Vill du veta hur du lyckas med ping pong-metoden? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
HUR LYCKAS MAN MED PING PONG-METODEN?
Låt oss ta ett exempel från Nora Roberts bok Partners (Honest Illusions på engelska):
Lukes perspektiv:
Han förstod inte hur han skulle lyckas ta sig igenom de närmaste fem veckorna och vara sådär broderlig hela tiden.
Han svängde runt ett hörn. De flesta solstolar var tomma. Eftersom de inte skulle ge sig iväg förrän klockan sju den kvällen hade många passagerar valt att stanna i land så länge som möjligt. De som föredrog att lata sig ombord befann sig två trappor ned och njöt av de läckra, franska bakverken som serverades till ttet.
Men Roxanne log utstäckt på en solstol. Hon hade solglasögon med spegelglas på näsan och en bok i handen. Hennes osannolikht minimala bikini skylde bara så mycket som lagen krävde.
Luke svor tyst och innerligt när han gick fram till henne.
Perspektivbyte till Roxanne:
Hon visste att han var där, hon hade vetat det så snart han nått trappans krön och vänt sig om. Hon hade stirrat på samma sida i romanen i två minuter och var tacksam för att hon fått tid att dämpa hjärtfrekvensen.
Hon vände lojt blad och sträckte sig efter den ljumma drycken på bordet bredvid solstolen.
- Du gillar att leva farligt.
Hon tittade upp, höjde ett ögonbryn och sköt sedan fram glasögonen tillräckligt långt för att kunna se över dem.
- Jaså?
Byte tillbaka till Lukes perspektiv:
- En rödhårig människa som sitter i solen och bara tigger om brännskador.
Hennes hud hade varken blivit bränd eller brun, den blomstrade helt enkelt som en mogen persika.
Byte till Roxanne:
- Jag sitter inte ute länge. Hon log och sköt tillbaka solglasögonen på plats. Hennes kropp genomfors av en glad ilning av lusta. Och så är jag alldeles insmord med solcreme.
Hon drog långsamt fingertoppen längs sitt blänkande hår.
- Gav du Lily den där spetssolfjädern jag köpte?
Byte till Luke:
- Ja. Luke körde ner händerna i fickorna för att försäkra sig om att de höll sig på plats. Du hade alldeles rätt, hon blev överförtjust.
Själv tycker jag att detta är ett bra exempel på när ping pong-metoden fungerar utan att jag som läsare tappar bort mig i vem som tänker vad.
Hur har då Nora Roberts gjort?
- Nytt stycke: Nora Roberts byter aldrig perspektiv inom en och samma mening eller stycke. Det är alltid minst ett stycke mellan perspektivbytena.
- Tydlig markör och därefter en tanke: Nora Roberts visar tydligt med ett namn eller en markör om vems perspektiv det är - han och hon i det här exemplet - och fortsätter med en tanke så att man omedelbart förstår att man är inne i denna karaktäres huvud och ser världen ur denna persons perspektiv.
- Dialogbyte: Ett annat knep Nora Roberts använder sig av är att byta perspektiv i samband med dialogbyte. Först dialog, sedan en tanke.
Egentligen verkar det inte så svårt. Vi har ju i alla tider använt oss av dialog och där lärt oss knep för att läsarna ska hänga med på vem som säger vad. Det här med perspektivbyte inom en och samma scen är egentligen samma sak. Det handlar bara om att vara tillräckligt tydlig så att läsarna inte blir förvirrade.
FÖR- OCH NACKDELAR MED PING PONG-METODEN
Fördelarna med ping pong-metoden är:
- Dynamiken mellan karaktärerna blir uppenbar.
- Ingenting lämnas åt läsarna att tolka eller missförstå - läsarna vet precis vad varje karaktär tänker och tycker.
- Framåtrörelsen i boken snabbas upp - du kan forcera berättelsen.
Nackdelen är:
- Risken ökar att du förvirrar dina läsare och de tappar bort sig i vem som tänker vad.
- Dina läsare ges inte tolkningsföreträde.
- Det förtar lite av spänningen att veta vad alla tänker och tycker hela tiden.
Välj med omtanke vilken metod du vill använda för dina perspektivbyten och använd ping pong-metoden för att den passar dig och din berättelse.
Lycka till. Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet storytel medveten författare bones dave eggers udda vilken typ är du? ton sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik påsk vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning debutroman sociala media covid upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning finlitteratur mathew l jockers novell john yorke vuxenlitteratur lektörsutlåtande skriva facklitteratur osynlig berättarröst skriv dialog skiftande perspektiv berättare parallellhandling veronica roth strukturmodell twist svenska skrivpoddpriset larry brooks planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar hitta början ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser dialog författarskap boktugg huvudhandling 4-aktsmodell vågspel klimax ordberoende förlag nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter character arc margit sandemo avatar mörkersdottir roller yttre resa tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden testläsare allvetande perspektiv skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest ljudbok birgitta bergin fängsla dina läsare blogg mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell simona ahrnstedt peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension början förlag skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle plot point redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden tempo filmmanus genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus harpercollins antagonist stand up comedy strukturera din roman skrivblogg djävulsverk screen writing lind & co romantisk komedi premiss skräck hunger games lyckas med din gestaltning skrivprocess längd eldbunden steven james research röst följebrev miljö story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 svenska skrivbloggpriset divergent frida skybäck chic lit idé novellantologi facebook förlagsavtal bokens tema sekten på dimön whip media organic writer författarröst allt hopp är ute valet ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk öka drivet i din berättelse bäraren lättläst hjärnan spänning målgrupp synopsis mega-bestseller topic känslor the bestseller experiment agenturer akademiskt språk outliner bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania hoi förlag style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat extrovert aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister författarkurs syfte intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning antagen den inre resan test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning