Måste alla lektörer ha jobbat på förlag?
Det här blogginlägget tillkom efter att en av de mest meriterade skrivlärarna i branschen påstått att lektörer - som inte jobbat som redaktör på förlag, som inte gett ut minst två egna böcker på etablerat förlag och som inte jobbat minst 10 år som skrivlärare för någon institution eller skola - endast rättar stavfel och säger att ditt manus är utmärkt. Den bloggen kan du läsa här: Debutantbloggen
Jag har bara hört gott om denna person och att allt han vill är att folk inte ska bli lurade. Jag antar därför att han sa sådär för att han blev lika förbannad på lektörer som inte gör sitt jobb, som jag blev när jag läste intervjun med honom. Det finns säkert lektörer där ute som snarare arbetar som korrekturgranskare och mestadels rättar stavfel. Men de lektörer jag känner jobbar inte så.
Han har rätt i en sak - gör din research innan du väljer lektör.
Därför ska jag berätta om mig och varför jag jobbar som lektör utan att ha all den där erfarenheten.
Expert på bästsäljande genrelitteratur
Jag erkänner - jag är white trash när det kommer till litteratur. Jag plöjer mängder av böcker och har alltid gjort så - men det är lättläst genrelitteratur av bästsäljande författare. Men så kallade litterära böcker, som vunnit mängder av priser, kommer jag sällan igenom.
Visst läste jag tunga romaner som Greven av Monte Christo när jag gick på mellanstadiet, bara för att jag ville det. Då hade jag ju själv valt ut boken. Men så fort mina svenskalärare ville att vi skulle läsa klassiker var det tvärtstopp. Det var få klassiker jag kom igenom och skoltiden fick mig att sky allt vad klassiker heter. Och så är det än idag. Jag har oerhört lite läserfarenhet av klassiker.
Men jag har mängder av läserfarenhet av bästsäljande romaner och genrelitteratur. Det är min styrka.
Därför frågar jag alltid varför du skriver. Och är det så att ditt syfte är att vinna en massa litterärar priser - nej, då är jag inte rätt lektör för dig. Jag är den första att erkänna det och då skickar jag dig vidare till någon av mina lektörskollegor.
Men vill du skriva en bok ut som når ut till en bredare målgrupp? Har du en dröm om att bli utgiven och kanske sälja mängder av böcker? Då är jag i mitt essä.
Förlagsnovis
Och nej, jag har aldrig jobbat på förlag. Så du är din fulla rätt att ifrågasätta om jag vet vad förlagen vill ha.
Men jag har en förmåga att se vad som går hem hos andra. När jag var aktiv på Kapitel 1 (en sajt för folk som skriver) hade vi novelltävlingar en gång i månaden. Och då lyckades jag alltid gissa mig till vilken novell som skulle vinna. Alltid.
Jag råkar ha en förkärlek för bästsäljande böcker. Nu pratar jag inte böcker som säljer i några 100.00 exemplar i ankdammen Sverige - däribland finns det många böcker jag inte gillar. Nej, jag pratar om böcker som säljer i miljonupplagor hela världen över. De har något gemensamt som andra böcker saknar och jag dras automatiskt till den typen av böcker.
Med andra ord har jag ett tycke och en smak som är main streem - jag gillar det folk överlag gillar. Jag är alltså en jättebra indikator på vad som säljer och vad som inte säljer.
Analytisk och långt ifrån IQ-befriad
Att gilla det alla andra gillar är absolut ingen garanti för att jag ger råd som gör att du skriver bästsäljande böcker. Absolut inte.
Men jag har en mycket viktig egenskap: Jag är analytisk. Jag har jobbat som finansanalytiker i 10 år - det ligger i min natur att analysera saker.
Dessutom har jag en logisk intelligens som gör att jag är bra på att se samband och att dra slutsatser. Jag vet inte hur hög IQ jag har. Men jag hade alla rätt på Mensas provtest som man kan göra på nätet. Jag gjorde den inte för att bli medlem i Mensa, utan för att jag ville öva på intelligenstester inför en anställningsintervju.
Jag är alltså analytisk och har en hög logiskt intelligens. Det säger dock ingenting om vad jag kan om skrivande. Det är sant.
Slukar skrivarhandböcker
Så vad kan jag då om skrivande?
Grejen är den att jag slukar skrivarhandböcker. När jag läst en stor del av alla skrivarhandböcker som finns på svenska övergick jag till att läsa amerikanska skrivarhandböcker. Och de tar aldrig slut.
Hur olika böckerna än kan verka så ser jag inte olikheterna. Istället ser jag vad de har gemensamt. Och alla böcker jag läst ger mig nya pusselbitar till ett och samma pussel. De säger samma sak, men med olika synvinklar.
Jag har måhända inte hela pusslet klart för mig - men jag ser vad pusslet föreställer. Det handlar om hur man skriver bästsäljande böcker.
Alltså så har jag en viss kunskap om hur man skriver böcker som säljer.
Koden för bästsäljande böcker
Har jag knäckt koden än för hur man skriver bästsäljande böcker? Nej, inte riktigt. Men mitt leende blir bredare och bredare för varje skrivarhandbok jag läser. Och så testar jag råden i mina egna manus - skriver om och förfinar.
Jag är inte utgiven än. I varje fall inte som romanförfattare. Men jag kom 3:a i Harlequins författartävling 2014 och 2:a i Harper Collins författartävling 2015.
Det är två år sedan. Jag har lärt mig massvis sedan dess - så jag filar på mina manus. Jag tänker inte fila för alltid, absolut inte, men just nu har jag mer att ge. Framför allt tycker jag att det jag skrev 2014 är otroligt mycket sämre än hur jag skriver idag. Och eftersom jag skriver en trilogi vill jag redigera samman alla tre böckerna så de håller samma standard.
Därför har jag inte valt att ge ut något än.
Pedagogisk nog att lära ut knepen till dig?
Bara för att jag kanske är på väg att knäcka koden hur man skriver bästsäljande romaner och möjligtvis kommer att få mina böcker utgivna på ett etablerat förlag någon gång i framtiden, är det inte säkert att jag är rätt person att förmedla denna kunskap till dig. Det är också en högst relevant fråga du ska ställa dig när du väljer lektör.
Själv skriver jag en blogg och har en podd. Det räcker att du läser det jag skriver här på bloggen eller lyssnar på min och Johannes podd för att du ska få en känsla för om jag är pedagogisk nog för dig.
Svårare än så är det ju inte att avgöra någons pedagogiska förmåga. Jag kan ha varit lärare i hur många år som helst utan att det är en garanti för att jag kan lära ut något. Men tack vare bloggar och poddar kan du själv avgöra om en lektör är rätt för dig eller inte.
Det här med att lektörer endast letar stavfel ...
Jag kommenterar inte stavfel. Om det är det du är ute efter ska du ha en korrekturgranskare, inte en lektör.
Visst - om jag ser ett skrivfel när jag läser så markerar jag det när jag ändå håller på. Men jag vet att mitt råd i det slutliga lektörsutlåtandet troligen inte handlar om att du ska rätta stavfel (det har aldrig hänt). Nej, mitt råd kan mycket väl vara att du ska kasta hela kapitlet. Varför ska jag då rätta dina stavfel?
Jag skriver löpande kommentarer i manuset när jag läser. Men mitt lektörsutlåtande är på en helt annan nivå. Exakt vad jag säger är olika för alla kunder - det beror nämligen på vilka problem och styrkor som finns i just ditt manus.
Men det allra vanligste problemet - och nu citerar jag min kollega lektören Lennart Guldbrandsson - är att manuset är tråkigt. Det kan finnas olika skäl till varför ett manus är tråkigt, men då berättar jag vad just DU behöver göra i DITT manus för att det ska bli intressant och spännande att läsa.
Jag är rak. Det kan vara hårt att höra att ens manus är tråkigt och att man måste skriva om stora delar av boken för att ha en chans att bli utgiven. Är du övertygad om att ditt manus är färdigt att skickas till förlag och du bara vill ha bekräftelse på hur bra du är på att skriva - nej, då ska du inte prata med mig. Då ska du be din mamma läsa din bok. Eller så skickar du till förlaget och väntar på att de ska höra av sig.
Som lektör är det mitt jobb att vässa ditt manus - och det gör jag inte om jag säger att allting är utmärkt. Jag har aldrig fått ett manus som varit utmärkt rakt igenom - det finns alltid något att fixa till. Orkar du inte höra att ditt manus brister, då ska du inte vända dig till en lektör.
Döm inte lektören efter bara ett kapitel
Ibland får jag bara första kapitlet av en bok. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om en hel bok bara genom ett kapitel. Det blir en nästan omöjlig uppgift för en lektör att visa vad hen går för, på bara ett kapitel.
Det är därför jag ogillar Tidningen Skrivas avsnitt där lektören läser. Johanna Mo är nämligen en fantastiskt duktig lektör, men det får hon sällan visa i Tidningen Skriva. För det går ju inte att bilda sig en uppfattning om en hel bok av bara ett kapitel och då måste hon ned på detaljnivå och kommentera ordval för att det ska finnas något att läsa i tidningen. Så ta inte det Johanna visar i Tidningen Skriva som utgångspunkt för hur lektörer arbetar. Nu är Johanna som sagt en fantastisk lektör och henns råd är lärorika, trots att hon bara har ett kapitel att gå på - bara det är imponerande. Vad jag vill ha sagt är att det inte handlar om att rätta stavfel. Långt ifrån. Det handlar om att se helheten och då kanske det där första kapitlet ska bort.
Jag funderar nämligen alltid på om det kapitel jag läser hör hemma i berättelsen. Det är kanske inte är så den här boken ska börja. Den här karaktären kanske inte ska vara med. Den här händelsen kanske inte behövs.
Så jag kan läsa ett första kapitel av dig och skriva en massa kommentarer i kanten som du aldrig får se eftersom det är totalt irrelevant för mina råd till dig. Istället återkommer jag till dig och säger:
Du, jag tror du ska stryka hela början. Låt oss ta ett samtal över telefonen så berättar jag varför och vad du ska göra för att hitta din boks rätta början.
Jag är inte nere i svampskogen och letar kantareller. Som lektör är jag uppe bland molnen och studerar skogen för att se om den har förutsättningar för att innehålla skogens guld. Och gör den inte det ska vi bege oss till en annan skog och först när vi är där går vi in och letar rätt på svampen. Och då pratar vi inte bara kantareller utan Karl-Johan, smörsopp, svart trumpetsvamp och alla andra sagolikt goda matsvampar. Det är så jag jobbar. Ovanifrån och ned.
Det finns säkert andra lektörer som letar kantareller i första bästa skog och aldrig lyfter blicken. De känner må hända inte ens igen en Karl-Johan-svamp om de så snubblar över den. De har kanske ingen aning om vilken typ av skog man ska leta i för att öka chanserna att fylla svampkorgen.
Men alla "nätlektörer" är inte sådana. Inte ens om vi inte läser finlitteratur, aldrig blivit utgivna på etablerat förlag, aldrig varit skrivlärare på institution eller skola, aldrig varit knutet till något förlag. Det finns lektörer som saknar all den där erfarenheten, men ändå gör mer än att leta stavfel och påstå att allting är utmärkt.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt sex dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn twlightsagan sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker läsupplevelse tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games romantisk komedi lind & co screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare akademiskt språk agenturer the bestseller experiment finlitteratur vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling svenska skrivpoddpriset strukturmodell twist valet författarröst allt hopp är ute miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag stieg larsson elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur vardagligt språk agenter miljö margit sandemo avatar mörkersdottir steven james konflikter takt skrivarhandbok tävling harpercollins bokmanus faktaböcker hungerspelen konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju barnbok mariette lindstein blogg eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur längd eldbunden character arc research röst följebrev den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 story engineering klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit dialog boktugg författarskap överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön organic writer hitta början planerat skrivande deckare larry brooks långtidssjuk ewa åkerlind de rotlösa öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor outliner novell mathew l jockers antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman the twilight saga titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda dave eggers george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka
Lektörsyrket har förändrats (är i förändring) och det är inte längre så att man bara kan vara lektör om man är anställd på förlag. Det känns som en parallell till diskussionen om vem som får kalla sig författare. Vem bestämmer?
4 september 2017 14:22:36