ELdbunden av Ylva Lee Lindell
Jag köpte boken Eldbunden av Ylva Lee Lindell på bokmässan Andra Världar tidigare i somras. Och jag skulle ha följt Ylvas råd och köpt bok 2 i samma serie. Fast nu har jag ju en väldigt bra anledning att träffa henne igen på den stora bokmässan i Göteborg i höst :)
Eldbunden är första boken i en serie om tre, om jag förstått Ylva rätt. Det är en fantasy som utspelar sig i Europa, fast när är lite av ett mysterium. Någon gång i framtiden gissar jag, men inte jättelångt fram i tiden för det finns bilar, eller så kanske det är nutid rent utav. Det spelar egentligen ingen större roll.
Skälet till att jag skriver "någonstans i Europa" är att Ylva Lee aldrig berättar var skolan ligger där allting utspelar sig och det är ett stort problem, för jag har kört gissningsleken hela boken igenom.
Huvudpersonen Mindra bor på en internatskola eftersom hennes fosterföräldrar inte vill ta hand om henne längre då hon börjar brinna flera gånger i veckan. Ja, det blir ju ett problem även på internatet där ingen vill vara hennes vän. En dag kommer en ny kille till skolan, den ursnygga Bastian, som oväntat blir intresserad av Mindra.
Bastians föräldrar är från England, men han har de senaste åren bott hos sin farbror i Frankrike. Så åter igen undrar jag i vilket land skolan ligger. En del av namnen är rätt engelska, men vid ett tillfälle pluggar Mindra engelska glosor och är man infödd britt eller går i en skola i ett engelsktalande land så får man ju inte engelska glosor i läxa. Det får man om man är svensk och bor i Sverige. Men på ett annat ställe får jag veta att Mindra varit i London ett år tidigare, vilket borde betyda att skolan eller hennes fosterföräldrar bor i England - för varför skulle hon annars åka på utflykt till London? Det är ju inget man bara gör över dagen sådär och det är få skolor som låter eleverna åka iväg på långresa - framför allt inte en elev som Mindra som kan börja brinna närsomhelst. Åter igen kan jag inte låta bli att undra var denna skola är placerad egentligen. Och om om Mindra har bott i England stora delar av sitt liv så är ju engelskan hennes modersmål och då behöver man definitivt inte plugga engelska glosor.
Värre blir det när skolans vaktmästare Vika tar hjälp av den den snygga Delhad för att "rädda" Bastian och Mindra och tar dem med på en lång resa för att gömma sig från de onda i norr. Här får vi veta att de aldrig passerar vatten och så småningom kommer de till de spanska bergen. Aha, tänker jag - inte passera vatten - då kan skolan varken ha legat i Norden eller i Storbritannien. Men varför använder då Mindra så typiskt svenska uttryck som "Så in i Norden"? Jag tror knappast tyskar eller fransmän skulle säga så. Det är ett uttryck som bara kan användas av oss som kommer från Norden.
Och varför sällskapet överger ambulansen och bestämmer sig för att gå i fem dagar när bensinen tar slut - istället för att gå till närmaste bensinmack, fylla på en dunk, gå tillbaka till bilen, tanka bilen och köra vidare - det får vi aldrig veta. Nej, varför de går och går och går och inte skaffar någon ny bil det förblir en gåta. Trots att det är så farligt att färdas i det fria så lägger sällskapet många dagar på att ta sig till Delhads hus, när de hade kunnat tillryggalägga sträckan på några timmar med en bil. Och när Dehlhads hus visar sig vara himla flott och ha allsköns tekniska apparater så förblir det en ännu större gåta att de åter igen bestämmer sig för att gå. Ett sådant hus borde ju rimligen komma med ett antal flotta bilar. Men inte ens en förklaring till avsaknaden av bilar får vi i boken.
Det är sådana saker som stör mig. Det är inte en ologisk sak, utan massvis. Den vita mattan blir i nästa scen vinröd. Mindra är supertrött hela tiden medan Bastian, som förlorat mer blod än det finns i tio människor tillsammans, är pigg och alert. Skolans rektor ska enligt Vika vara lugn och snäll, men har mest ett hiskeligt humör. Det snöar ymnigt på kvällen så att det blir jättelika snöhögar på flera meter och morgonen därpå är snön i princip bortsmällt. Fjädrar luktar (vaddå undrade jag?) och blodiga fjädrar är mjuka och fjuniga ... Nej, blodiga fjädrar kan inte vara mjuka och fjuniga - de måste ju vara hemskt kladdiga, tänker jag. Och Mindra går med byxorna vid knäna och då lägger först Vika armen om henne och sedan Bastian, så jag ser framför mig en halvnaken kvinna med två män som håller armen om henne samtidigt ... Och hur kan man titta någon i ögonen om denne håller om dig bakifrån? Både Cassandra och Mindra kallas för "Bambi" i olika scener. Och hur Delhads hus kan ligga vid havet när de precis vandrat i flera dagar uppför berg - det övergår mitt förstånd alldeles. Varför äter de inte mackor så de slipper göra upp eld - framför allt som de hade mackor med sig och elden lockar till sig fienden? Och hur kunde den hatade Isa ta sig hela vägen från norr till Spanien med skadade vingar trots att Delhad bara lyckades tack vare att han hade så många vänner som gömde honom, det får vi heller aldrig veta. Och tillhör Gecko de onda i norr eller inte? Om han gör det - varför välkomnas han då in av skogsdryaderna?
Ja, det är finns en hel del felaktigheter i boken som en duktig lektör eller korrekturläsare borde ha påpekat för författaren. Att det är så pass många ologiska missar drar ned helheten, för det stannar upp läsförståelsen och gör att jag funderar på saker som egentligen är helt orelevant för boken.
Trots det älskade jag boken. Och skälet är enkelt: Boken har nämligen en väldigt stark kärlekshistoria. Eller rättare sagt två kärlekshistorier.
Redan från början blir Bastian och Mindra upp över öronen förälskade i varandra. Det är rätt trevligt, men de får ju varandra omedelbart så det finns ingen spänning som ska övervinnas varför den kärlekshistorien blir rätt trist.
Men så kommer Delhad in i bilden och det tar inte lång tid innan det sprakar av återhållna känslor mellan honom och Mindra. Ju längre in i boken vi kommer desto mer djupnar deras relation och här har vi bokens stora behållning: Kärlekshistorien mellan Dehlad och Mindra är det som lyfter hela boken och får mig att vilja läsa nästa bok i serien. Och Mindra ställer den mycket relevanta frågan som säkert gäckat mänskligheten i alla tider: Kan man älska två män samtidigt?
Jag som älskar triangeldramor blev helt såld.
Jag förstår att boken går hem hos många tonåringar, för Mindra är rätt barnslig och tonårstrotsig. Att Delhad - som förvisso ser ut som en tonåring, men som levt i flera hundra år - faller för henne, var från början en gåta. Men så småningom förstår jag varför och då känns det självklart att han blir förälskad i henne. Här har Ylva Lee verkligen lyckats få fram orsaken till hans känslor.
Sedan är boken löjligt platonisk. Det känns som den är skriven för en amerikansk marknad. Att döda går bra, men att ha sex går inte an. Som läsare får jag nöja mig med några kyssar för den äldre Vika ser till att Mindra och Bastian inte hamnar i samma sovrum - för ajabaja vad kan då hända? Som svensk tycker jag ju att det är lite löjligt att två ungdomar i övre tonåren som älskar varandra inte får sova ihop.
Själva storylinen, förutom kärlekshistorien, är väldigt vag. Bastian och Mindra måste fly och så långt är allt väl. Sedan flyr de och hela tiden hotar faran från Norr vilket gör det farligt att vistas utomhus. Åter igen en helt okej plott. Det är bara det att de inte hade behövt vistas utomhus om de varit smarta att köra bil. Men nu tvingar författaren ut sina karaktärer i naturen (tyvärr utan att förklara varför för oss läsare) och då borde det rimligen hända något - en attack eller något liknande. Men nej, de går och går och går och inget händer. I varje fall inte från norr. Det enda läskiga som dyker upp är den onda Gecko, men om han är utsänd från norr eller inte framkommer aldrig. Han är egentligen ute efter att hämnas på Delhad.
Så själva fantasystoryn haltar. Men kärlekshistorien är fantastisk. Och jag som älskar kärlek går igång på det här totalt. Jag ska erkänna - jag ville helst inte lägga boken ifrån mig, så bra var den. Och det trots alla brister jag berättat om.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Nira » Jag startar kursportal!: ”Hej, jag heter Nira Shalom och jag vill dela med mig av de goda nyheterna om hur..”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig roller skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing djävulsverk skrivblogg birgitta bergin ljudbok antagonist agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning berättare hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering agenter miljö följebrev research mörkersdottir steven james eldbunden konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt katametoden harpercollins författartävling skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv anslag skrivpodd feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson terese marvelin skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film korrekturgranskare catrine tollström peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur avatar längd margit sandemo character arc vardagligt språk röst elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema whip media organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell parallellhandling veronica roth lättläst skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic känslor vuxenlitteratur akademiskt språk outliner novell fängsla dina läsare stand up comedy strukturera din roman releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden skrivprocess yttre resa oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation manus skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan