Pias Skrivtips: Därför blir Allt jag fått lära mig av Tara Westover en bestseller
I april skrev en person i FaceBook-gruppen Författare på FB skrev att han läst en fantastisk bok: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Och omedelbart kände jag:
Den där boken kommer att bli en bestseller!
Jag håller på med min egen studie av bästsäljande böcker och har läst flera forskningsrapporter och studerat en mängd megabästsäljande böcker för att se vad de har gemensamt. Jag hade ännu inte läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover - ändå kände jag starkt att boken skulle bli en bestseller.
Varför?
Jo, en megabestseller är en bok som säljer i mångmiljonupplagor världen över, som svävar upp på topplistorna från en dag till en annan och tar läsarna med storm. Det är en bok som de flesta hört talas om och som får så stor inverkan att de på ett eller annat sätt påverkar samhället.
För att en bok ska lyckas bli en sådan mega bestseller krävs att ett antal faktorer är uppfyllda.
- För det första måste boken vara välskriven, tilltala läsarna och få dem att vända blad. Jag förstod av den här killens upprymda beskrivning av boken att den uppfyllde detta kriterium.
- För det andra måste boken ligga rätt i tiden. Jag läste baksidestexten och boken är en självbiografi om att växa upp i en familj som förbereder sig för domedagen och prepperskulturen har vuxit sig allt starkare de senaste åren. Alltså låg den rätt i tiden.
- För det tredje måste boken snappas upp av de stora förlagen med muskler att marknadsföra den på rätt sätt. I sitt hemland USA är boken utgiven av Random House Publishing Group som är ett världens största förlag och boken hade redan seglat upp på bästsäljarlistorna i USA och sålts till 26 ländar, varav ett var Sverige. Här ges boken ut av Natur & Kultur som är ett de stora förlagen i Sverige.
- För det fjärde måste boken bli en snackis. Kort efter att jag uppmärksammat boken var det flera kända författare som började twittra om att de läst boken.
Och WOW! säger jag bara. Vilken bok.
Mer än bara om prepperskulturen
Om jag trodde att boken låg rätt i tiden för att den handlade om prepperskulturen så hade jag fel. Den handlar om så mycket MER än bara prepperskulturen. Boken berör många av de stora världsomvälvande frågor vi står inför just nu och gav mig oerhört mycket att tänka på.
Tara växer upp i en mormonfamilj Idaho med sina föräldrar och sex syskon. Fadern blir mer och mer fanatisk i sin övertygelse om att staten är satans verk och allt som är statligt är farligt. Han bygger upp förråd av mat, bensin och vapen så att familjen ska klara sig när den stora domedagen inträffar. Tara får inte gå i skolan, och mamman som har till uppgift att undervisa henne och syskonen lär barnen att läsa och skriva, men det är allt. I övrigt får barnen springa fria på berget, hjälpa mamman att plocka örter och blanda tinkturer och hjälpa fadern i hans livsfarliga skrotupplag.
Fadern är övertygad om att allt som sker är guds vilja och följer därför inga som helst säkerhetsrutiner. Det är både ett och annat finger som ryker i hans verksamhet och då är det modern som rycker ut med sina hemmabrygda dekokter. Sjukhus är inte att tänka på, inte ens när olyckorna är så allvarliga att det är närmast dödlig utgång.
Tara fruktar med rätta för sitt liv när hon tvingas jobba för sin far, men han är ingen man som man motsäger, Taras mor allra minst och hon lyfter inte många fingrar för att skydda sina barn.
Inte blir det bättre av att Taras äldre bror uppvisar ännu värre sidor än sin far och när familjen öppet blundar för broderns rätta jag finns det ingen som kan skydda Tara.
Som läsare förstod jag att det bara var en tidsfråga innan något skulle gå riktigt illa och jag bet av naglarna av skräck för vad som skulle hända på nästkommande sida, trots att jag visste att Tara överlevt länge nog för att skriva denna bok.
Tara är en kvinna med många gåvor. Hon har en gudasänd röst och ett intellekt som gör att hon utan att ha gått en enda dag i skolan tar sig in på college och så småningom doktorerar i idéhistoria vid arnrika Cambridge i England. Men hennes möte med den verkliga världen är inte utan problem och hon får kämpa hårt med att förstå sin plats i tillvaron.
Tara Westover beskriver sakligt sin uppväxt och utan att lägga några värderingar i det som sker. Det är upp till läsaren att själv ta ställning till allt som händer, att själv bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel. Och oj, vad boken gav upphov till tankar.
Så många stora frågor i en och samma bok
Det är många stora frågor som ryms i denna bok.
Taras far är ett levande exempel på den radikalism som i dag sprider sig i samhället med allt fler människor som ifrågasätter statens objektivitet, som inte litar på statistiken från Statistiska Centralbyrån eller från forskningen som bedrivs på högskolor och universitet eller från rapporterna från FN, som inte vaccinerar sina barn, som förlitar sig mer på örter än på läkemdel och där man okritiskt sväljer den information som kommer från alternativa källor. Taras far är allt det här många gånger om och jag hoppas att de som läser boken ser faran med fanatismen och får sig en tankeställare.
Oron för domedagen är så stark hos Taras far att han tar prepperstanken till en ny nivå, vilket ställer frågan om när prepperkulturen går över styr och huruvida det är ett sjukligt eller vettigt beteende.
Den totala avsaknaden av klimat- och miljöfrågor är ett annat intressant spår. Fadern oroar sig för domedagen, men skövlar miljön runt sitt hus utan en tanke på att vi måste ha en livgivande jord för att överleva. Hur kan känslan för klimat- och miljöfrågor vara så icke existerande hos en familj som i mångt och mycket lever på vad naturen ger?
Den sektliknande mentalitet som råder i familjen där fadern är självutnämnd profet är ytterligare ett intressant spår. Tara som vuxit upp i denna familj vet inget annat än att hennes plats som kvinna är att gifta sig och skaffa barn. Den bilden stämmer inte med vem hon vill vara, men det tar henne många år att inse att hon inte behöver gifta sig och skaffa barn - att hon tvärt om har samma möjligheter som en man att göra något annat med sitt liv. Modern däremot utvecklas åt ett annat håll och blir mer och mer radikal i sin gudadyrkan av fadern. Ingenting han gör får henne att släppa taget om att är utsänd av gud.
Fadern är helt klart psykiskt sjuk och det väcker frågan om hur det är att växa upp i en familj med psykiska sjukdomar och varför det är så enkelt att bli medberoende.
Sedan har vi frågan om varför misshandlade kvinnor inte lämnar sina män. Aldrig har det varit så starkt som i denna bok. Här kämpar kvinnorna inte bara mot sin egen inre övertygelse utan mot hela samhällets övertygelse, för fadern får stora delar av familjen och de boende på den lilla orten att tro att Tara är besatt av satan när hon förklarar sin oro för att brodern ska slå ihjäl sin hustru. En efter en vänder de henne ryggen och hon står tillslut ensam kvar och kämpar med valet att ge upp sitt nya liv, erkänna allt pappan säger och återvända till sin familj, eller stanna där hon är och aldrig mer komma tillbaka.
Vad betyder det att tillhör en familj? frågar sig Tara. Den frågan går inte att svara på av någon som inte behövt göra det valet. Tara tvingas att välja.
Frågan om skolan gäckade mig ett långt tag. Tara och två av hennes bröder doktorerar trots att de inte fått någon utbildning alls. Tara själv hade aldrig satt en fot i skolan, köpte några matteböcker och lyckade så väl på USAs motsvarighet till högskoleprovet att hon kom in på college. Det fick mig att fundera på hur mycket vi lär oss i skolan eller om det är så att skolorna i USA håller extremt låg kvalitet. När hon sedan fick stipendium både till Harvard och Cambridge fick jag omvärdera mina tankar. Det måste vara så att Tara är extremt intelligent.
Jag tror dock att det är hennes udda uppväxt som gör hon lyckas så väl på universitetet. Hon ser världen med andra ögon, har en klarsynthet som är få förunnat och en nyfikenhet att förstå både den värld hennes pappa målat upp och världen såsom vi känner den. Naturligtvis fick hennes avhandling professorerna att tappa andan.
Jag förstår dem. Hon öppnade nämligen även mina ögon. Jag kommer aldrig se världen på samma sätt igen som efter att jag läst denna bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helena » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Ville bara tacka för detta inlägg som jag just var inne och läste igen för att f..”
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean språk lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok läsupplevelse tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter lb förlag twitter skrivglädje skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag story engineering harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften följebrev röst vardagligt språk margit sandemo eldbunden längd avatar yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games allvetande perspektiv testläsare lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers novell outliner akademiskt språk vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook tempo peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt skrivarhandbok tävling harpercollins bokmanus faktaböcker hungerspelen konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell perspektiv terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film marcus olausson skrivpodd skrivhandbok genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju barnbok mariette lindstein blogg eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström simona ahrnstedt filmmanus dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor finlitteratur the bestseller experiment agenturer antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest screen writing skriva filmmanus lind & co romantisk komedi tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess steven james mörkersdottir character arc research miljö agenter stieg larsson nobelpriset i litteratur elisabeth akteus rex klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam
Översättningen är en katastrof, hur kan förlaget välja en så usel/slarvig översättare? Troligen tar man en som har tid; det gäller att vara snabbt ut för att hänga på en bästsäljare utomlands. Några exempel: "familj" när det uppenbart det är "släkt" som avses. "de lustar efter dem". Vad är "lustar" som verb? "förlösa min bror Shawn". Det är väl föderskan som blir förlöst, eller? "Can you hear me" , heter det på engelska men på svenska säger man "Hör du mig" i en liknande situation."Den där blicken i ögonen". På svenska heter det antingen "Blicken" eller "uttrycket i ögonen". Jag kommer nog att finna flera störande fel, inte alltid förstörande, som tur är.
Jag minns att jag läste om en författare som yttrade något som "först skriver jag texten, sen går jag igenom den och tar bort hälften av orden".Det skulle jag rekommendera Tara att göra också.
Men, som sagt, jag väntar med helhetsomdömet till jag har läst hela boken.
Kul att du tar dig tid att delge dina välformulerade tankar till oss andra bokläsare!
Hälsningar, Göte Gustavsson
Jag ska ärligen erkänna att jag inte reagerade på språket i boken för berättelsen svepte mig med sig, vilket i mitt tycke gör att språket uppfyllt det som den ska - nämligen att bära fram innehållet.
Naturligtvis är vi alla olika. Jag hoppas dock du kan se förbi den dåliga översättningen och uppskatta boken för dess innehåll. Kanske läsa den på originalspråk istället? Du verkar vara väldigt duktig på engelska.
Kram Pia
5 oktober 2019 13:18:11