Podd: Hur skriver man facklitteratur?
I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om hur man skriver facklitteratur.
Det finns mängder av faktaböcker om hur man skriver skönlitterära böcker men knappt en enda om hur man skiver faktaböcker, vilket är rätt konstigt. Jag har ett inlägg här i min blogg som heter Skriv facklitteratur som blivit väldigt uppskattat och trots att jag bett läsarna att återkomma med fler tips eller om de har åsikter om mina råd, så har inlägget endats resulterat i att de tycker råden är toppenbra. Alltså är jag något på spåren.
Därför bygger vi tipsen i poddinlägget på de råd jag ger här i min blogg. Johannes lägger som vanligt in sina egna tankar och erfarenheter. Han debuterar som facklitteraturförfattare nu under året. Ni som följt podden vet även att han debuterar som skönlitterär författare, så det är dubbelt upp för Johannes. Själv skriver jag också på en faktabok och utgår då från mina egna skrivtips.
Härlig lyssning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
-
Oliver » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Väldigt bra pia kram ”
-
Ami » Pias skrivtips: Så skapar du en bra tWist: ”Hej Pia! Du skriver om filmen Blåsningen och att den har en bra twist, jag har s..”
-
Henric » Pias skrivtips: Parallell- och bihandlingar: ”Tack igen för otroligt värdefulla tips. Mitt problem är att jag har en superstar..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar månpocket brenda novak god jul försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell språk lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter lb förlag twitter skrivglädje manus ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa larry brooks planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook chic lit 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter miljö följebrev research eldbunden längd avatar roller skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling miljöer vanföreställning konfliktupptrappning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest blogg bokmanus hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare skrivhandbok anslag marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt terese marvelin skrivpodd perspektiv förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker mariette lindstein harpercollins tävling dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven gestaltande stil harlequins författartävling 2015 öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic john yorke känslor akademiskt språk outliner novell antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden skrivprocess yttre resa steven james mörkersdottir margit sandemo character arc vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent huvudhandling dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst valet twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi berättad prosa komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik janice hardy svenska akademien rollup fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald
Frågan du ställer går dock utanför min expertis. Varför inte höra med tidningen Skriva om de kan svara eller Författarförbundets jurister. Om ingen där vill svara kan du alltid prova att ställa frågan i FB-gruppen Författare på FB.
När det gäller plagiat - t.ex. för boktitlar - så är regeln att du inte får använda en unik titel som Ronja Rövardotter utan tillåtelse. Men en titel som används av många för att den är så allmän går däremot bra. Detsamma gäller plagiat i musik. Du får inte sno någon annans musiksstrof, men kan du bevisa att musikstrofen använts i många låtar så går det bra att återanvända den igen. Det kanske är samma sak här - vilket alltså betyder att det beror på hur "allmän" den övning är som du vill använda dig av.
Men stäm gärna av med en jurist eller förlaget om du får din bok utgiven. Du kan ju skriva ned övningen och sedan höra med förlaget vad de tror.
Kram Pia
18 mars 2019 21:01:36