Boktips: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein
Egentligen har jag slutat recensera böcker, men jag gör ett undantag för denna fantastiska bok: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein.
Boken handlar om Sofia som fascineras av den karsimatiske och snygge Franz Oswald. När hon blir erbjuden att arbeta för honom tar hon chansen. I början är allting bra men sakta men säkert förändras Franz. Personalen får jobba allt hårdare och snart börjar bestraffningar att delas ut. Bestraffningar som bara blir värre och värre. Sofia inser att hon måste fly, men det är lättare sagt än gjort.
För er som inte vet så flydde Mariette från Scientologernas högkvarter i Los Angeles 2004. Boken Sekten på Dimön är en fiktiv berättelse, men Mariette har använt sig av sin erfarenhet av hur det är att tillhöra en sekt och det är en skrämmande bild som målas upp i hennes bok Sekten på Dimön.
Ändå är det inte närmelsevis lika hemskt som det var i verkligheten, berättade Mariette för mig. Jag har svårt att tro att det kan bli mycket värre än de scener som utspelar sig i hennes bok, men tydligen överträffar verkligheten dikten.
Det här är en bok som skulle ha ett egenvärde bara för att den tar upp ett viktigt ämne. Men boken har fler kvaliteter än så. Många fler.
Mariette är en otroligt duktig författare. Hon skriver på ett sätt som imponerade på mig från första sidan. Utan att det blir för mycket, bara perfekt lagom, så gestaltar hon både miljöer och personer. Stundtals är hennes språk poetiskt med klockrena liknelser och metaforer. Ändå tar språket aldrig överhand över berättelsen. Den förstärker berättelsen, men blir aldrig för mycket. Det är en lättläst bok som jag tror skulle passa de flesta.
Att lyckas med gestaltningen är inte lätt. Bara det i sig är värt en guldstjärna. Men som jag sa tidigare har boken flera kvaliteter.
Ni som följt min blogg med skrivartips vet att jag ofta skriver om struktur. Och eftersom jag är miljöförstörd när det kommer till struktur så förväntade jag mig redan på förhand att Sofia ca 25% in i boken kommer tacka ja till Franz erbjudande om jobbet, ca 50% in i boken kommer hon inse att det inte finns någon återvändo - hon är fast, och ca 75% in i boken kommer hon ta steget att försöka fly.
Och Mariette gjorde mig inte besviken. Okej att Sofia tar steget att flytta in hos Franz Oswald lite tidigare än 25% in i boken, men det gör ingenting. Mittpunkten ligger som en smäck. Och vid 75% börjar Sofias flyktplan ta form. Mariette följer den klassiska strukturen och den dramaturgiska utvecklingen funkar jättebra.
Dessutom är det här en trilogi. Klurigheterna med en bokserie är att få varje bok som en avslutande berättelse och ändå låta läsarna ana att det finns något mer. Även det lyckas Mariette jättebra med. Har ni läst baksidestexten på hennes andra bok i serien? Gör det - man får rysningar av obehag.
Men det bästa av allt är ingenting av detta. För bokens största behållning är alla tankar och frågor det ställde hos mig:
Varför reser de sig inte bara upp och går?
Varför finner de sig i att bli behandlade som skit?
Varför berättar aldrig Sofia för föräldrarna hur illa det är?
Om alla går samman så kan de överrumpla sektledaren.
Och ändå böjer alla på huvudena och mottar slag efter slag efter slag. Och inte ens när Sofia släpper frågan om att allt inte står rätt till så får hon nickningar tillbaka.
Först förstår jag det inte. Men ju längre in i boken jag kommer desto mer går det upp för mig att det inte är så lätt att resa sig upp och gå. Människor har en konstig egenskap att vilja tillhöra en grupp och det får dem att ta de mest konstiga beslut, utplåna sig själva för ... vad?
Vi har sett det ske om och om igen. Historien är full av exempel:
- Andra världskriget. Hitler. Judeutrotningen. Hur kunde folk gå med på att göra något så hemskt? Ändå hände det.
- Berlinmuren. Ingen på Östsidan hade det bra. Inte ens ledarna i Stasis högkvarter. De låg långt efter Väst i bekvämlighet. Ändå var det ingen som försökte ändra på systemet. Förrän en dag - av en slump - när en person sprang mot muren och vakten bestämde sig för att lägga ned sitt vapen, varefter ännu en och ännu en sprang mot friheten i Väst. Och så plötsligt hade muren fallit. Men det tog typ 40 år innan det inträffade.
- Diktaturer, IS - ja, historien upprepar sig.
Det är inte bara i sekter vi upplever att människor viker sig för övermakten utan att våga ta sig ur. Det verkar vara sådana vi är.
Med en ledare som vill gott kan vi göra otroligt många bra saker tack vare att vi står enade. Men med en ledare som vill ont så blir det som i Mariettes bok.
Boken fick mig att fundera på hur jag själv skulle ha agerat i en liknande situation. Jag har aldrig varit rädd för att ha en avvikande åsikt och säga den även om alla andra tycker annorlunda. Jag hade protesterat för länge sedan om jag varit Sofia och troligen blivit utkastad innan sektledaren ens kom på tanken att spärra in alla.
Jag hade inte skrivit på kontraktet från början utan att ha strykit i det. Och när Hurtig påstår att tes nummer tre inte passar undergivna människor, så hade jag svarat att de enda som är undergivna är de som böjer sig. De riktigt starka behöver inga andras sanningar för att må bra.
Men samtidigt jobbar jag alltid hårt och vill inte skada någon. Under nollningen på högskolan så gjorde jag mitt bästa för att gruppen inte skulle behöva böta. Först efter nollningen insåg jag hur lätt det är att hjärntvätta folk. Vi gjorde ju precis som de sa utan en tanke på varför. Och skulle någon stå med ett vapen mot mitt huvud lovar jag att jag inte skulle vara ett dugg kaxig.
Jag hoppas verkligen att Mariettes bok gör skillnad. Att den får människor att tänka till så att de inte hamnar i liknande situation som Sofia. Och jag hoppas att den översätts till engelska, slår igenom på den amerikanska marknaden och blir film. Framför allt hoppas jag att den ska få murarna att rämna på alla sekter som finns där ute så att folk släpps fria.
Visste ni att när jag var 17 år gammal så gick jag förbi ett tält inne i Stockholm. Där stod människor och sa:
Kom in och gör en enkel test så berättar vi vem du är.
Coolt tyckte jag och fyllde i en A4-sida med frågor, lämnade in den och trodde glad i hågen att jag skulle få veta min personlighet. Men nej då. Svaret jag fick var att jag hade en del saker att arbeta med och att de ville att jag skulle gå deras kurs. Den var gratis. Men eftersom jag var under 18 år så behövde jag mina föräldrars godkännande.
Lite konstigt tyckte jag det var att jag "hade saker att arbeta med". Det var väl inget fel på mig. Men likväl tog jag med mig papperet hem för att få den där underskriften. Det var ju gratis och rätt spännande. Men mamma tittade på papperet och fnös:
Ingenting är gratis här i livet. Det måste vara något skumt.
Det var först senare jag fick veta vilka Scientologerna var och att de lockar in sina medlemmar genom att erbjuda gratiskurser där de påstår att man mår dåligt men att de har svaret på alla ens problem.
Tack mamma för att du sa så kloka ord. Ditt goda råd har jag burit med mig hela livet. Eller som min lärare i finansiering sa när han blev erbjuden en riktigt bra finansieringsdeal:
Verkar det för bra för att vara sant - lägg benen på ryggen och spring.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Helena » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Ville bara tacka för detta inlägg som jag just var inne och läste igen för att f..”
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games allvetande perspektiv testläsare lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers novell outliner akademiskt språk vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling ewa åkerlind långtidssjuk de rotlösa valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag story engineering harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften följebrev röst vardagligt språk margit sandemo eldbunden längd avatar konflikter takt skrivarhandbok tävling harpercollins bokmanus faktaböcker hungerspelen konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju barnbok mariette lindstein blogg eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur steven james mörkersdottir character arc research miljö agenter stieg larsson nobelpriset i litteratur elisabeth akteus rex klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema sekten på dimön organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks twist strukturmodell svenska skrivpoddpriset öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor finlitteratur the bestseller experiment agenturer antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest screen writing skriva filmmanus lind & co romantisk komedi tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder språk detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld
Har i motsats till dig, väldigt svårt för språket och upprepningarna. Boken är långsam och tjatig.
Blev precis som du inlockad till scientologerna när jag var 16. Skrattade ut dom, och talade om att jag inte är så lättlurad att jag går på sån skit. De framhärdade inte, kanske för att de gjort ett IQ test som visade på 139. Synd om de som har dålig självkänsla dock. Påminner om nutidens behov av "likes" i sociala medier