Pias skrivtips: Vilken typ är du?
Är du en organic writer eller en outliner? Och vad är bästa sättet om man vill skriva en bok?
Organic writers versus Outliners
Är du en outliner (även kallad plotters) i sin mest extrema form planerar du hela berättelsen i förväg och du har ett synopsis som är så detaljerat att du tänkt igenom varenda scen i förväg. Är du en outliner ut i fingerspetsarna håller du dig till din strikta planering och avviker inte det minsta från den förutbestämda vägen.
Känner du igen dig?
Nja, kanske inte. Jag är nämligen övertygad om att de allra flesta är någonstans mitt emellan dessa två extremer.
Skrivarhandböcker och författare må bråka om vilket sätt som är bäst, men båda varianterna har sina fördelar och nackdelar. Det finns inget rätt och inget fel. Det viktiga är att du hittar ett sätt som fungerar för dig.
Ni som följt min blogg med skrivtips kanske inte tror mig när jag säger att jag i grund och botten en organic writer. Att vidga sina vyer är dock aldrig fel och jag har lärt mig massvis av att titta på hur outliners jobbar. Även om du är extrem i någon form så kan du utvecklas som författare genom att kika på hur andra gör. Läs därför vidare så ska jag avslöja knepen för organiskt respektive planerat skrivande.
Vad är då för- och nackdelarna med att skriva organiskt versus planlagt? Och hur går man tillväga rent praktiskt när man skriver organiskt versus planlagt?
Det ska jag prata om idag.
Skriva organiskt
Nackdelen med att skriva organiskt är att du inte vet hur saker och ting slutar.
Rent krasst så kanske det aldrig blir något slut. Du kanske fastnar halvvägs och inser att det inte finns något mer att berätta, eller att en där fantastiska början inte är mer än just en fantastisk början.
Ett annat problem är att när du väl är klar med din berättelse kommer du behöva skriva om den från början igen. För vet du inte hur berättelsen slutar när du börjar skriva så kommer du missa en massa planteringar - planteringar som måste finnas där för att slutet ska bli trovärdigt. För oavsett om du skriver organiskt eller planerat kommer din berättelse behöva en fungerande struktur och har du inte planerat den från början får du planera den när du är klar. Skriver du organiskt kommer du alltså med största säkerhet behöva skriva om manuset när du är färdig.
Stephen King gör just så - han skriver 1.000 sidor och först när han är klar vet han vad det är för bok han försökt skriva. Då strukturerar han upp berättelsen och börjar om från början.
Man kan alltså se organiskt skrivande som världens mest detaljerade synopsis. :)
Skriva planerat
Det bästa med att skriva planerat är att du inte behöver skriva om hela manuset från början och på så vis sparar du en massa tid. Förhoppningsvis. Några garantier finns såklart aldrig.
Men tanken är att du genom att planera ditt skrivande i förväg ska slippa stora missar. Dessutom vet du ju hur boken ska sluta innan du börjar skriva, så den där risken att det inte blir något slut har du redan eliminerat.
Nackdelen är att att berättelsen riskerar att bli rätt stel. Framför allt om du försöker pressa in dina karaktärer och din historia i en på förhand fastställd mall som kanske både är för liten och för skev för att rymma din berättelse.
Skriva organiskt & planerat
Men vem har sagt att man måste pressa in sina karaktärer och sin historia i en på förhand fastställd mall?
Och vem har sagt att man måste börja skriva utan att ha en aning om hur berättelsen slutar?
Naturligtvis finns inga sådana måsten. De allra flesta av oss skriver både organiskt och planerat. Vi gör ett synopsis - antingen i huvudet eller nedskrivet - och sedan följer vi det inte. ;) Eller så börjar vi skriva och efterhand utkristalliserar sig berättelsen och då gör vi ett synopsis.
Själv sätter jag upp milstolpar - viktiga vändpunkter som jag vet måste vara med för att berättelsen ska bli det jag tänkt mig. Sedan skriver jag på med närmaste milstoplen i huvudet. Mitt färdiga manus följer aldrig min planering, men jag når alltid mina milstolpar. Vägen dit är dock mer eller mindre krokig beroende på vart berättelsen tar mig.
Mitt blogginlägg Strukturera din roman bygger på sådan milstolpar. Tanken är att du plockar så många milstolpar du behöver för att få ordning på ditt romanbygge. Inget tvång alltså. Bara en hjälp på vägen.
Hur du gör för att lyckas med ditt skrivande
I sin skrivarhandbok Story trumps structure ger Steven James råd om hur man skriver organiskt och jämför detta med hur man skriver planerat. PS! Boken är för övrigt oerhört bra och jag rekommenderar den varmt.
Steven James menar att du hela tiden ska ställa dig frågor om berättelsen och låta svaren guida dig vidare. Han har tre frågor som du alltid bör ställa när du skriver:
- Vad är mest naturligt att karaktären gör/säger/tänker i denna situation?
- Hur kan jag göra saker värre?
- Hur kan jag avsluta detta på ett sätt som är oväntat men ändå logiskt?
En organic writer ställer första frågan helt automatiskt och bygger hela sitt skrivande på svaret.
En outliner har istället full koll på andra frågan och har planerat varenda liten konflikt i förväg.
Vad gäller tredje frågan brukar organic writers ha trovärdiga slut, medan outliners tenderar att ha oväntade slut. Det är bara det att slutet ska vara både trovärdigt och oväntat. Så ställ dig alla tre frågorna när du skriver - oavsett om du är en organic writer eller en outliner.
Eftersom en organic writer lätt svävar iväg är det viktigt att gå igenom manuset från början till slut när du skrivit klart första utkastet. Fråga dig huruvida scenerna är relevanta för berättelsen och ska vara kvar eller tas bort.
Eftersom en outliner följer en färdig plan finns det en risk att berättelsen blir stel och karaktärerna icke trovärdiga. Därför är det viktigt att du frågar dig vad läsarna tänker i varje scen och vad det är de vill ha.
Ta till vana att ställa de här frågorna oavsett om du är en organic writer eller en outliner.
Följ den väg berättelsen tar dig
Jag frågar mig alltid:
- Vad är mest logiskt att mina karaktärer gör/säger/tänker i denna situation?
- Hur stämmer det in med vad som hänt tidigare?
- Finns det en orsak och verkan mellan allt som sker?
- Vad är mest naturligt att berättelsen tar vägen härnäst?
Med tanke på vad jag vet om mina karaktärer sedan innan och vad som hänt tidigare i berättelsen kan svaret bli något helt annat än jag förväntat mig när jag planerade min berättelse.
Vid ett tillfälle hade jag bestämt mig för att skriva en sexscen: I det här kapitlet skulle paret falla i varandras armar och älska passionerat. Jag började skriva och insåg att varken hon eller han var redo för att falla i varandras armar riktigt än. Så det var bara att acceptera faktum - det blev ingen sexscen just då. Den kom några kapitel senare när allting stämde.
Om jag tvingat in mina karaktärer i sexscenen hade den aldrig blivit bra. Och det är det stora problemet med att skriva planerat påstår Steven James. Du kan aldrig göra ett så bra synopsis att det tar hänsyn till allting som händer. Om du försöker tvinga in berättelsen i en förutbestämd mall kommer det kännas styltat och onaturligt. Det blir inte trovärdigt.
Tillåt din karaktärer att vara flexibla, anpassa sig och växa med historien. Låt historien forma dem och låt dem forma historien. Det är Steven James råd.
Steven James jämför en berättelse med en dinosaurie. Du är arkelogen som ska gräva fram dinosaurien ur jorden. Om du på förväg har bestämt dig för vad det är för en dinosaurie slutar du gräva när du hittat det du behöver. I själva verket kanske det är en helt annan dinosaurie som gömmer sig i jorden och du har bara skrapat på ytan och missat den verkliga berättelsen.
Följ den väg som berättelsen tar dig. Och det oavsett om du skriver organiskt eller planerat.
Ingen undkommer strukturen
Det roliga med Steven James bok Story trumps structure är att han påstår att man ska strunta i strukturen och istället fokusera på berättelsen.
... Och sedan ger han en rad råd om vad som krävs för att en berättelse ska bli en berättelse.
... Och de råden går att översätta rakt av till i princip alla strukturmodeller jag någonsin studerat.
Vill du skriva en roman som säljer i stora upplagor kommer du inte undan strukturen. Sedan är det upp till dig om du vill börja med att strukturera upp din roman eller avsluta med att strukturera upp din roman.
En annan bok jag läser just nu - John Yorkes bok Into the Wood - säger samma sak. John Yorke inleder sin bok med att berätta att de som skriker högst om att de minsann inte använder någon struktur visar sig ha samma struktur som alla andra.
Blir inte alla böcker likadana då? Det är en invändning jag ofta hör. Men vi har samma notsystem och ändå tar inte melodierna slut. Vi har samma alfabet och ändå tar inte meningarna slut. Bara för att vi har samma struktur tar inte berättelserna slut. Det finns miljontals och åter miljontals sätt att berätta en historia. Även om vi använder samma bokstäver, samma ord och samma struktur.
Kan man bryta mot mallen?
Naturligtvis kan man bryta mot mallen. Men mitt råd är att du lär dig reglerna innan du försöker bryta mot dem.
Det är nämligen inget svårt att bryta mot reglerna. Vem som helst kan skriva en bok som bryter mot mallen. Det är ingen konst alls. Det kryllar av sådana manus, men de flesta når varken den stora läsarmassan eller kritikerkåren. De blir sällan utgivna över huvud taget.
Så finns det undantag: De där böckerna som inte följer någon mall och som höjs till skyarna av kritikerkåren.
Jag och min poddkompis Johannes Vivers (ja, vi jobbar på en podd om skrivande) diskuterade det här med regler och struktur. Johannes hade läst en gammal klassiker som inte verkade följa någon struktur alls. Idag skulle den inte blivit utgiven utan en rejäl redigering, påstod Johannes. Rent kommersiellt går den typen av böcker inte hem hos den stora massan. Ändå hyllas den av litteraturkritikerna.
Vi funderade på det där. Kanske är det så att de som läser enormt mycket böcker - såsom litteraturkritiker - tillslut tröttnar på att alla böcker följer samma mall. Då blir de här böckerna som bryter mot reglerna ett skönt avbrott.
Men de är ju inte dumma, de där litteraturkritikerna. Nog ser de att det här är en författare som kan hantverket och inte vem som helst som skrivit på utan en aning om att hen brutit mot reglerna. Eller ...?
Jag känner en konstnär vars verk hånades av kritikerkåren. Tillslut ramade han in några teckningar hans femåriga son målat och då fick han strålande kritik.
Hur som helst - utgå inte ifrån att du kommer vinna kritikernas hjärtan. Det är det få som gör. Fundera istället på vem eller vilka du skriver för och skriv en bok som du tror att dina förväntade läsare skulle uppskatta.
De som läser böcker för nöjes skull, och inte som en del av yrket, hinner sällan läsa så många böcker att de uppäcker att det finns en mall. Däremot tycker de att böcker som bryter mot mallen saknar något. De kan upplevas som konstiga, omständiga, svårlästa eller tråkiga. Därför blir dessa böcker sällan några publikfriare som säljer i miljonupplagor.
Mitt råd är att du lär dig mallen så att du infriar dina läsares förväntningar. Först när du kan reglerna utan och innan kan du göra avsteg från dem. Ska du bryta mot mallen ska du vara fullt medveten om vad du gör och varför.
Fem steg för alla berättelser
Steven James påstår att alla berättelser innehåller följande fem delar:
- Orientation = Orientera läsarna i tid och rum. Porträttera de viktigaste huvudpersonerna. Presentera känslan, tonen och din berättarröst. Kroka i läsarna genom att fånga deras intresse.
- Crisis/Calling = Kasta in ett problem eller ett dilemma som som historien kan kretsa kring och som gör att din huvudperson tvingas ge sig ut på en resa.
- Escalation = Trappa upp konflikten. Gör det svårare och svårare för din huvudperson att nå sitt mål tills allt verkar hopplöst.
- Discovery = Låt huvudpersonen komma på lösningen på problemet, hitta en utväg som leder till berättelsens klimax.
- Change = Knyt ihop säcken och visa att världen eller din huvudperson har förändrats.
Som ni ser av bilden ovan kan Steven James fem hållpunkter för en berättelse enkelt översättas till den traditionella strukturen.
- Orientation = Akt 1
- Crisis/Calling = Plot Point 1
- Escalation = Akt 2 (Akt 2 & 3 i min strukturmodell)
- Discovery =Plot Point 2
- Change = Akt 3 (Akt 4 i min strukturmodell)
Det är alltså ingen större skillnad på Steven James modell för hur man skriver en berättelse och andra strukturmodeller.
Oavsett om du skriver organiskt eller planerat kommer du behöva en struktur för din berättelse. Men Steven James har rätt i sak: Haka inte upp dig på strukturen. Det är inte strukturen läsarna vill åt, utan din berättelse.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig god jul skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa testläsare lind & co skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james ylva lee lindell novell följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller