Pias skrivtips: Tre saker som måste vara uppfyllda för att din bok ska bli en mega-bestseller
Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.
Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.
Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.
Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:
- Hur boken är skriven
- Hur boken presenteras
- Hur boken mottas
Hur boken är skriven
Ja, bestsellers har något gemensamt - de är alla skrivna på ett sätt att de lockar mängder av läsare.
Jag har tidigare skrivit om detta i mitt blogginlägg Så skriver du en bestseller som bygger på vad Archer och Jockers fann i sin stora vetenskapliga studie om bästsäljande böcker.
Det finns flera sådana studier och jag gör just nu en egen studie av vad bästsäljande böcker har gemensamt som är tänkt att utmynna i en skrivarhandbok full med praktiska skrivtips om hur du skriver en bestseller.
För att lyckas skriva en mega-bestseller måste du kunna skrivarhanterket och veta hur du skriver en bok som får miljontals läsare att ligga vakna om nätterna. Det är grundläggande. Om din bok inte uppfyller detta kriterium kommer den aldrig att bli en mega-bestseller.
Hur boken presenteras
Tyvärr är det inte så enkelt att om du knäcker koden för hur man skriver en bestseller så säljer boken sig själv. Det finns många riktigt bra böcker som aldrig hamnar på bästsäljarlistorna.
Som med alla säljframgångar krävs att försäljningen når en kritisk minsta massa innan den blir ett självspelande piano. Boken måste presenteras för en stor mängd läsare innan den blir viral. Det krävs alltså en hel del marknadsföring och PR för att boken ska bli känd för en stor grupp människor.
Det visar sig att alla mega-bestsellers vid en eller annan tidpunkt blir upplockade av något av de riktigt stora internationella förlagen som har musklerna att inte bara ge ut böcker utan även film, dataspel och andra medier. Därtill krävs det att dessa förlag väljer att satsa på boken brett och stort. Det är detta som kallas för hype.
Det är inget som hindrar att du som författare börjar i liten skala. E.L. James som skrev Fifty Shades of Grey började på en fan fiction-sajt för Twilight, blev egenutgivare och spred sin bok den vägen. Men så småningom plockades hon upp av de stora förlagen och det var då hennes bok blev en internationell mega-bestseller.
Du kan alltså ge ut din bok själv eller på ett mindre förlag och kämpa hårt för att den ska sälja, men vill du att den ska bli en mega-bestseller måste du förr eller senare skaffa dig en agentur och en förlagsjätte som slåss för boken åt dig. Och ja - det krävs att de slåss för marknaden där ute är tuff.
Se till att DU tror på din bok och att du får med dig andra som också tror på din bok.
Hur boken mottas
I slutändan spelar ingen av dessa saker någon roll om boken inte mottas väl av läsarna. Trots all reklam i världen kan boken floppa. Ja, det har hänt. För att boken ska bli en mega-bestseller måste en bli en snackis. Det är detta som kallas för buzz.
Men vad är det då som gör att boken blir ett samtalsämne på allas läppar?
Ja, även om vissa saker är gemensamma för alla bestsellers och går att förutspå, finns det en svårbestämd parameter som kräver lite tur för att pricka in och det är tajmingen:
- Antingen har boken något nytt och fräscht som lockar en stor mängd människor runt om i världen. Vad detta är beror naturligtvis på den tid vi lever i. Något som var fräscht för 50 år sedan är det knappast idag. Den värld Tolkien byggde upp på 1930-talet har inspirerat så många författare sedan dess att en kopia av denna värld knappast anses fräsch i dagsläget. Men så kom J.K. Rowlings med sin Harry Potter och presenterade en ny magisk värld som kändes cool och nytänkande med sina trapport som flyttar sig, quidditch-matcher och en hemliga tågperronger. Och om vi anser att Dracula är gammal och mossig så lyckades Stephanie Meyer med konststycket att göra vampyrer sexiga och moderna i sin bok Twilight.
- Eller så hakar boken på en redan pågående trend som när E.L. James skrev en fan fiction till Twilight eller när Veronica Roths bok Divergent spreds bland fansen till Suzanne Collins bok Hungerspelen med orden: Om du gillade Hungerspelen kommer du älska Divergent.
Exakt vad som kommer slå är svårt att förutspå, men alla mega-bestsellers blir stora snackisar. För det räcker inte med mördande reklam om din bok ska sälja i riktigt stora upplagor - läsarna måste ta den till sina hjärtan och berätta om den för sina vänner. Det har nämligen visat sig att inget säljer en bok så bra som att man blivit tipsad om den av en vän.
Ja, det var de tre faktorerna som krävs för att din bok ska bli en mega-bestseller. Den första kan du påverka genom att lära dig hantverket och göra ditt bästa för att skriva en riktigt bra bok. Den andra faktorn kräver att du får andra att tro på din bok och kämpa för den tillsammans med dig. Den tredje faktorn - tajmingen - är svår att pricka in. Mitt råd är att inte fundera så mycket på vad som är inne för närvarande utan bara skriva på.
Lycka till.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helena » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Ville bara tacka för detta inlägg som jag just var inne och läste igen för att f..”
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning högläsning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler arv symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte författarkurs brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning petra mede bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing förväntningar releasefest stand up comedy strukturera din roman antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis spänning skriv dialog hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell valet allt hopp är ute författarröst hitta början ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal författarskap boktugg dialog chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex vardagligt språk agenter miljö margit sandemo steven james eldbunden längd konflikter takt dramaturgi eurovision song contest blogg bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer konfliktupptrappning gestaltande inre resa genre filmmanus tempo katametoden korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film harpercollins författartävling catrine tollström peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell bli utgiven hinder vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein harpercollins tävling skrivarhandbok pacing release facklitteratur mörkersdottir avatar character arc research röst följebrev harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling idé novellantologi facebook överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön miljöbeskrivningar organic writer deckare planerat skrivande larry brooks ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv målgrupp osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus skrivglädje richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona rytm danny alegi karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning national treasure michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda dave eggers bones stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel