Pias skrivtips: Tre saker som måste vara uppfyllda för att din bok ska bli en mega-bestseller
Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.
Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.
Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.
Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:
- Hur boken är skriven
- Hur boken presenteras
- Hur boken mottas
Hur boken är skriven
Ja, bestsellers har något gemensamt - de är alla skrivna på ett sätt att de lockar mängder av läsare.
Jag har tidigare skrivit om detta i mitt blogginlägg Så skriver du en bestseller som bygger på vad Archer och Jockers fann i sin stora vetenskapliga studie om bästsäljande böcker.
Det finns flera sådana studier och jag gör just nu en egen studie av vad bästsäljande böcker har gemensamt som är tänkt att utmynna i en skrivarhandbok full med praktiska skrivtips om hur du skriver en bestseller.
För att lyckas skriva en mega-bestseller måste du kunna skrivarhanterket och veta hur du skriver en bok som får miljontals läsare att ligga vakna om nätterna. Det är grundläggande. Om din bok inte uppfyller detta kriterium kommer den aldrig att bli en mega-bestseller.
Hur boken presenteras
Tyvärr är det inte så enkelt att om du knäcker koden för hur man skriver en bestseller så säljer boken sig själv. Det finns många riktigt bra böcker som aldrig hamnar på bästsäljarlistorna.
Som med alla säljframgångar krävs att försäljningen når en kritisk minsta massa innan den blir ett självspelande piano. Boken måste presenteras för en stor mängd läsare innan den blir viral. Det krävs alltså en hel del marknadsföring och PR för att boken ska bli känd för en stor grupp människor.
Det visar sig att alla mega-bestsellers vid en eller annan tidpunkt blir upplockade av något av de riktigt stora internationella förlagen som har musklerna att inte bara ge ut böcker utan även film, dataspel och andra medier. Därtill krävs det att dessa förlag väljer att satsa på boken brett och stort. Det är detta som kallas för hype.
Det är inget som hindrar att du som författare börjar i liten skala. E.L. James som skrev Fifty Shades of Grey började på en fan fiction-sajt för Twilight, blev egenutgivare och spred sin bok den vägen. Men så småningom plockades hon upp av de stora förlagen och det var då hennes bok blev en internationell mega-bestseller.
Du kan alltså ge ut din bok själv eller på ett mindre förlag och kämpa hårt för att den ska sälja, men vill du att den ska bli en mega-bestseller måste du förr eller senare skaffa dig en agentur och en förlagsjätte som slåss för boken åt dig. Och ja - det krävs att de slåss för marknaden där ute är tuff.
Se till att DU tror på din bok och att du får med dig andra som också tror på din bok.
Hur boken mottas
I slutändan spelar ingen av dessa saker någon roll om boken inte mottas väl av läsarna. Trots all reklam i världen kan boken floppa. Ja, det har hänt. För att boken ska bli en mega-bestseller måste en bli en snackis. Det är detta som kallas för buzz.
Men vad är det då som gör att boken blir ett samtalsämne på allas läppar?
Ja, även om vissa saker är gemensamma för alla bestsellers och går att förutspå, finns det en svårbestämd parameter som kräver lite tur för att pricka in och det är tajmingen:
- Antingen har boken något nytt och fräscht som lockar en stor mängd människor runt om i världen. Vad detta är beror naturligtvis på den tid vi lever i. Något som var fräscht för 50 år sedan är det knappast idag. Den värld Tolkien byggde upp på 1930-talet har inspirerat så många författare sedan dess att en kopia av denna värld knappast anses fräsch i dagsläget. Men så kom J.K. Rowlings med sin Harry Potter och presenterade en ny magisk värld som kändes cool och nytänkande med sina trapport som flyttar sig, quidditch-matcher och en hemliga tågperronger. Och om vi anser att Dracula är gammal och mossig så lyckades Stephanie Meyer med konststycket att göra vampyrer sexiga och moderna i sin bok Twilight.
- Eller så hakar boken på en redan pågående trend som när E.L. James skrev en fan fiction till Twilight eller när Veronica Roths bok Divergent spreds bland fansen till Suzanne Collins bok Hungerspelen med orden: Om du gillade Hungerspelen kommer du älska Divergent.
Exakt vad som kommer slå är svårt att förutspå, men alla mega-bestsellers blir stora snackisar. För det räcker inte med mördande reklam om din bok ska sälja i riktigt stora upplagor - läsarna måste ta den till sina hjärtan och berätta om den för sina vänner. Det har nämligen visat sig att inget säljer en bok så bra som att man blivit tipsad om den av en vän.
Ja, det var de tre faktorerna som krävs för att din bok ska bli en mega-bestseller. Den första kan du påverka genom att lära dig hantverket och göra ditt bästa för att skriva en riktigt bra bok. Den andra faktorn kräver att du får andra att tro på din bok och kämpa för den tillsammans med dig. Den tredje faktorn - tajmingen - är svår att pricka in. Mitt råd är att inte fundera så mycket på vad som är inne för närvarande utan bara skriva på.
Lycka till.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan antagen kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst djävulsverk svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck målgrupp romantisk komedi de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind ljudbok valet strukturmodell fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest vågspel twist ordberoende förlag margit sandemo planerat skrivande författarröst miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal dialog screen writing novellantologi boktugg allvetande perspektiv bäraren release feel good katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström pacing divergent frida skybäck huvudhandling premiss ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning skriva filmmanus hunger games whip media organic writer harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset långtidssjuk veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist birgitta bergin stand up comedy öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv lind & co testläsare osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skriva god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna