Leona av Jenny Rogneby
Jenny Rogneby är ett fenomen. Hon har aldrig tänkt på att bli författare, men som kriminalare fick hon en minst sagt udda idé till en kriminalroman och bestämde sig för att skriva en bok.
När manuset väl var klart var det tio förlag slogs om att ge ut boken. Inte ett, inte två, utan tio förlag. Och boken toppar försäljningslistor och vinner priser och jag vet inte allt.
Jenny är helt klart en naturbegåvning. Och hon är begåvad på många sätt: Hon har tidigare varit musiker och lyckades så bra att hon var med i Melodifestivalen. Det här är helt enkelt en tjej som knäcker all konkurrens oavsett vad hon får för sig att göra.
Dessutom är hon otroligt trevlig.
Naturligtvis var jag nyfiken på hennes debutroman Leona, tärningen är kastad. Jag önskade mig boken i julklapp men fick den inte. Men tror ni inte att jag hade sådan tur att jag gick och vann hennes bok i Månpockets tävling?
Nu hör det till saken att jag inte gillar deckargenren. Visst finns det bra böcker även i denna genre, men generellt tycker jag att kriminalromaner är rätt trista.
Men Jennys bok fångade mig från första sidan. Bokens huvudperson Leona, utredare på Citypolisen, är nämligen inte som alla andra människor och Jenny har lyckats att gestalta henne så bra att jag som läsare blir otroligt nyfiken på denna karaktär. Jag minns att jag skrattade redan inom de första tre sidorna och inte kunde sluta förrän jag läst ut första kapitlet, trots att jag bara skulle kika lite på hur boken var skriven.
Efter den inledningen var förväntningarna skyhöga på boken och när jag väl hade tid att läsa skönlitterära böcker igen så var Leona den bok jag plockade ned från bokhyllan före alla andra som stått på min läslista betydligt längre.
Tyvärr är det här en kriminalroman med inslag som jag finner rätt tradiga och efter ett tag tappade jag tempot och hade svårt att förmå mig att läsa vidare. Till viss del beror det på genren - det är alldeles för lite kärlek i kriminalromaner och jag gillar ju kärleshistorier. Dessutom var det jobbigt att läsa om den lilla flickan Olivia som tvingats råna banker naken och blodig. Därtill inte direkt logiskt att blodet skulle få människorna i banklokalen att inte springa fram och vilja ta hand om den lilla flickan som så uppenbart blir misshandlad hemma. Men den allra viktigaste anledningen till mitt motstånd mot boken beror på att huvudkaraktären Leona visade sig vara allt annat än en sympatisk person.
Det finns en regel när man skriver böcker att läsaren måste sympatisera med huvudkaraktären för att gilla boken. Det betyder inte att huvudkaraktären måste vara god, men det måste finnas något eller några sympatiska drag som gör att man ändå ställer sig på huvudkaraktärens sida.
Så är det inte med Leona och jag kom på mig själv med att ogilla henne mer och mer ju längre in i boken jag läste. Och tillslut ville jag henne allt ont i världen - jag ville att hon skulle misslyckas!
Det var nog en kombination av att boken saknar en kärleksrelation och att huvudpersonen är så osympatisk som gjorde att boken tappade intresse ju mer jag läste. Det ska dock tilläggas att slutet kom väldigt oväntat. Jag var övertygad om att allt var över och storyn var klar när det inte bara kom en - utan två - oväntade vändningar.
Och det är klart - med ett sådant slut är det omöjligt att tycka att det här är en dålig bok. Och jag förstår ju att bokförlagen slagits om manuset och boken vunnit priser och toppat listor.
Men ändå - om jag bara gillat Leona lite mer - då hade det här blivit en bättre bok. Och så mer kärlek och sex då. Fel genre helt enkelt för min smak.
Dock en ovanlig bok i kriminalgenren.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris pocket
Adlibris inbunden
Bokus pocket
Bokus inbunden
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Alfred Matti (The Maestro) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Mycket härliga råd :) Kanske kommer jag använda dem i min bok om mina kära vän o..”
-
Oscar Johansson (Kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej igen, glömde berätta för dig Pia och alla andra här att min snap är oscarjoh..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Kurre var här!!! ”
-
ferahtia.FS » Pias Skrivtips: Varför är målet så viktigt?: ”Thank you very much. Your article is very useful ”
-
Ulf Hagbo » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Oj. Mer uttömmande än så här kan det nog inte bli. Samtidigt får jag känslan att..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling vinter lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur känslor topic synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv lättläst öka drivet i din berättelse bäraren strukturmodell twist svenska skrivpoddpriset larry brooks författarröst allt hopp är ute miljöbeskrivningar hitta början whip media bokens tema förlagsavtal novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel klimax ordberoende förlag nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex miljö följebrev character arc margit sandemo längd avatar roller yttre resa ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games romantisk komedi lind & co skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest ljudbok birgitta bergin fängsla dina läsare blogg bokmanus hungerspelen konsten att flirta som en gudinna skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension plot point förlag perspektiv anslag skrivpodd skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson terese marvelin skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin intervju barnbok faktaböcker mariette lindstein harpercollins antagonist stand up comedy strukturera din roman skrivblogg djävulsverk screen writing testläsare allvetande perspektiv ungdomsbok tillbakablick premiss skräck skrivprocess eldbunden steven james mörkersdottir research agenter vardagligt språk röst story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 svenska skrivbloggpriset divergent frida skybäck chic lit författarskap dialog boktugg överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell sekten på dimön organic writer deckare planerat skrivande valet ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk veronica roth parallellhandling hjärnan berättare spänning målgrupp osynlig berättarröst lektörsutlåtande mega-bestseller john yorke agenturer akademiskt språk outliner novell litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall lyckostunder språk susanne ahlenius sättning prissättning dokument