Pias skrivtips: Lär dig från Stand Up
Idag var jag på The Big Ben på Söder i Stockholm och tittade på min stand up-vän Christer Jervhäll. Han var så fruktansvärt bra. Och det säger jag trots att jag är partisk. :)
The Big Ben är en pub där nya komiker får prova sina vingar, varvat med mer kända komiker som behöver prova nytt material.
Väldigt trevligt må jag säga - även för oss i publiken. Riktigt hög klass på flera av framträdandena ikväll. Eftersom varje person bara har ca 5 minuter på scenen - om de inte är kända för då får de mer - så hanns det med en hel bunt med komiker.
Och när jag satt där i publiken slog det mig att stand up comedy har rätt mycket gemensamt med en bra bok . Och det är om detta som mitt blogginlägg ska handla om.
Sluta där du började
Det första jag lade märke till är att flera av komikerna i slutet av sitt framträdande anspelade på något som de planterat i ett tidigare skämt.
Inledningsskämtet kunde t.ex. handla om en ponny. Komikern Fredrik Andersson sa att han fundrade på att skaffa en ponny. Det var ju så bra om han försov sig. Om han kom in på en ponny som slängde med manen och blinkade med sina stora, bruna ögon skulle alla förlåta honom för att han var sen. För inte går det att bli arg på någon som rider på en söt ponny.
Sedan följde en rad andra skämt. Mot slutet av akten körde han ett skämt om mygg som spanade in honom genom myggnätet när han skulle sova. Schysst som han var körde han strip tease för dessa mygg. Stackarna levde ju bara en ynka säsong. Han tryckte skinkan mot myggnätet och de fick riktigt fin kontakt. Men en mygga förstod inte vad gränsen gick utan var där med sin snabel och grävde. Förbannad bestämde han sig för att slå ihjäl myggan. Myggan bedyrade sin oskuld, men det var en blodstinn jävel så den hade svårt för att svära sig fri. Fredrik lyfte handen, men precis när han skulle drämma till upptäckte han att myggan satt på en pytteliten ponny.
Och där slutade skämtet.
Om han inte planterat ponnyn tidigare skulle det inte ha varit något skämt. Men nu blev det stora skrattsalvor.
Och på precis samma sätt kan du göra när du skriver en skönlitterär roman. Det behöver inte vara en komedi. De allra flesta böcker är uppbyggda på det här sättet.
Inledningsvis droppar du något som tas upp i slutet av berättelsen. Plötsligt får det som hände i inledningsscenerna en helt ny innebörd och hela boken lyfter.
Om du inte har med en sådan koppling mellan början och slutet brukar läsarna tycka att slutet haltade, det saknades något. Så gör som i stand up comedy och sluta där du började.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Anspela på igenkänningsfaktorn
Ett annat viktigt verktyg i stand up comedy är igenkänningsfaktorn. Många av komikerna lockade till sig skratt genom att anspela på något som alla kände till.
Kvällen avslutades med en amerikansk manlig komiker, vars namn jag tyvärr aldrig uppfattade. Hans skämt byggde på en lång berättelse ur livet och var rolig för att vi alla varit i den situationen själva någon gång. Eller så hade vi sett det på tv.
Och på samma sätt kan du göra i en bok. Genom att låta dina karaktärer råka ut för sådant som vi alla någon gång råkat ut för, eller fasar för att råka ut för, så känner läsarna igen sig i karaktärerna. Därmed blir de levande människor av kött och blod med samma drömmar och rädslor som vi andra.
På så vis kan du bygga karaktärer som läsarna känner empati för och vars resa de vill följa ända tills bokens sista sida. Lär av stand up och utnyttja igenkänningsfaktorn.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Utnyttja läsarnas förväntningar
Men det framför allt vanligaste knepet var trots allt att komikerna utnyttjade publikens förväntningar och satte dem på skam.
En av komikerna, tyvärr minns jag inte hans namn, sa att han nästan såg en pojke bli överkörd av X2000. Som tur var, sa komikern och där hann vi i publiken tänka att pojken blev räddad. Som tur var hann jag vända mig om.
Komikern byggde sitt skämt på att vi i publiken drog våra egna slutsatser och så sa han något som var helt oväntat och gick stick i stäv med våra förväntningar.
Och det är exakt så du gör för att bygga upp en bra twist i din bok. Så lär av komikerna och gör likadant.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Så skapar du en bra twist.
Lycka till nu. Kram Pia.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck lind & co testläsare de rotlösa lättläst berättare förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal premiss dialog screen writing novellantologi allvetande perspektiv bäraren release pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good divergent frida skybäck huvudhandling ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg skriva filmmanus hunger games whip media organic writer författarröst planerat skrivande elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse larry brooks skiftande perspektiv romantisk komedi målgrupp osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter lögn julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter