Vem vinner Eurovision Song Contest 2016?
Igår var jag och såg Eurovision Song Contest live i Globen. En sådan häftig upplevelse och något jag velat göra sedan jag var liten. Här kommer min tipplista inför kvällens final.
Ska vi tolka hurraropen i Globen så ser vinnarlistan ut såhär:
1) Sverige
2) Australien
3) Bulgarien
4) Spanien
5) Frankrike
6) Österrike
7) Ryssland
Bottenlistan är:
Serbien
Polen
Nu tror ju inte jag att vi kan gå för mycket på Globenpublikens hurrarop. Vi var ju rätt många svenskar där så att Sverige fick högst hurrarop är inget konstigt.
Själv tyckte jag att Frans uppträdande var lamt och bland det svagaste i hela startfältet. Hade publiken lyst med ficklampor hade stämningen blivit rätt. Nu stod de upp och tjöt och klappade i händerna till Frans låt och det blev en väldigt konstigt soppa. Jag har aldrig gillat Frans uppträdande och förstod inte att han vann den svenska uttagningen. Däremot gillar jag att lyssna på låten på radio. Så frågan är - är min magkänsla om Frans låt rätt eller fel? Är hans framträdande ett av de svagaste i startfältet? Eller ska man gå på hurraropen i Globen. Även tyskarna som satt bredvid oss stod och tjöt när Frans gick upp på scenen. Men de tjöt å andra sidan till rätt många låtar.
Min gissning är i varje fall att vinsten kommer stå mellan Australien och Bulgarien ikväll. Australien var den asiatiska flickan som sjöng en mäktig ballad. Själv älskar jag ballader så det är min vinnare ikväll. Bulgarien hade en tjej med reflexer på benen. Det enda jag kan säga om låten är att den har drag och alla stod upp och dansade.
Ryssland är en förhandsfavorit och jag har själv påstått (efter att jag hört 4 låtar) att jag tror att den kan vinna. Det var innan jag hörde resten av startfältet. Ryssland kan dock fortfarande bli farliga. Det är alltid många som röstar på Ryssland oavsett kvalitet på bidraget. Kom ihåg att gummorna nästan vann för några år sedan. Det som fick publiken att jubla var dock inte musiken utan den coola klätterväggen. I övrigt var publiken inte alls lika entusiastisk inför Rysslands bidrag som många andra. Jag tror dock att Ryssland kvalar in i top 5.
Spanien och Frankrike fick många hurrarop. Frankrike har en stark refräng youuuuuu som sätter sig i huvudet. Spanien har en discodänga som fick en stor del av publiken att dansa. Icke eruovision-fans, det vill säga dem som inte köper biljett till Globen för att se eurovision live, har kanske inte sett de här bidragen förut. Frågan är om de blir lika tossiga i låtarna som de som nu var i Globen. Det återstår att se. Vinner tror jag inte att de gör, men de blir farliga motståndare till topplaceringarna.
Och så har vi Österrikes låt. Den glada, porlande sommarbäcken som gör lyssnarna på gott humör. Den gick definitivt inte hem hos min make. Men topp 10 kommer den definitivt.
Så har vi några hittills icke nämnda bidrag som ändå bör nämnas:
Belgiens glada tjej med lockigt hår - vad hände med henne? Hon startade först och låten fick ett varmt, men inte jublande mottagande av publiken. Tyvärr försvinner hon i den stora massan av låtar.
Nederländernas härliga och mysiga låt om att vi ska sluta stressa blir man oerhört glad av. Men likaså den försvinner i den stora massan av låtar. Poäng kommer den få, det är jag övertygad om, men det räcker inte till vinst. Topp 10 däremot.
Ungerns låt, killen med den raspiga rösten, är en av mina personliga favoriter. Motagandet var varmt men inte euforiskt. Samma sak där, den försvinner lite i den stora massan.
Israels låt, killen med den stora rösten, hurrades fram av publiken men det går inte att jämföra med hurrarösterna för de låtar jag skrev om inledningsvis.
Ukraina. Kvällen bästa pipa. Snacka att den tjejen kan sjunga. Låtern är stark, har ett budskap och är suggestiv.
Lettland har en rätt stark låt. Den är cool och det tyckte publiken också.
Malta är det många som tror på, men när hon kommer in i slutet med sin ballad så tänker man: "Ja, det här är ju rätt bra." Men sedan är det inte så mycket mer. Publiken var rätt mätta på bra låtar vid det laget och ballader har vi ju haft mängder av i startfältet.
AUSTRALIENS LÅT VINNER IKVÄLL!

Australiens bidrag i Eurovision Song Contest 2016
Min vinnarlista ser dock ut som följande:
1. Australien
2. Bulgarien
3. Spanien
4. Ryssland
5. Ukraina
6. Österrike
7. Frankrike
8. Sverige (Jag är högst osäker på Sveriges placering, själv vill jag placera Frans betydligt längre bak i vinnarfältet, snarare på plats 20 än bland topp 10. Nu försöker jag avgöra hur juryn och publiken har röstat. Eftersom jag haft fel förut gällande Frans så inser jag att mina personliga preferenser troligen inte gäller.)
9. Israel
10. Nederländerna
11. Ungern
12. Lettland
13. Malta
14. Italien
Sist blir nog Serbien. Det var då alla gick och köpte sig en öl.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Nilla » Bonnier Carlsens Manustävling: ”Heja!”
-
boss » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”HATTAR DIG”
-
Tarya Lyrefelt » Pias Skrivtips: Därför blir Allt jag fått lära mig av Tara Westover en bestseller: ”Fadern i boken saknar totalt empati och känslor för barnen. Han är en världsfrån..”
-
dinma » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”vädlgt bra sida jag skriva a på min svenskupgift som jag fik i sklolan!!!”
-
anonym » Pias skrivtips: Miljöbeskrivningar som funkar: ”jättebra!”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
lean bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus into the wood livet leker youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar the screen writer's workbook flicka försvunnen revy romantisk komedi alla bolag vingar av rök svåra ord love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media justin timerlake gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper ljudbok hjärnforskning lynda woodruff detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund metaforer pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner titanic redigera bok så överlever du en refusering coach konsten att flirta som en gudinna flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma manus kroppsspråk vinter lb förlag twitter tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv arv story trumps structure liknelser skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson mathew l tocker refusering skrivarpodden höst skröna instagram lennart guldbrandsen slutscen berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning sarah dawn finer stieg larsson elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur vardagligt språk agenter miljö margit sandemo avatar mörkersdottir steven james yttre resa tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning allvetande perspektiv skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning releasefest förväntningar strukturera din roman fängsla dina läsare akademiskt språk agenturer the bestseller experiment finlitteratur vuxenlitteratur topic mega-bestseller osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse svenska skrivpoddpriset strukturmodell larry brooks deckare planerat skrivande hitta början organic writer sekten på dimön bokens tema förlagsavtal författarskap boktugg dialog huvudhandling divergent vågspel ordberoende förlag catrine tollström harpercollins författartävling konflikter takt skrivarhandbok tävling harpercollins bokmanus faktaböcker barnbok skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil gestaltande inre resa genre filmmanus tempo feel good film kärlek gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag bokens handling pinch point handling erotik karaktärer fantasy romanstruktur falskspel bestseller döda poeters sällskap gestaltning dubbelspel pias strukturmodell skrivtips pia lerigon kärleksroman bok bokrecension boktips skrivarpodd podd pias skrivtips skrivdrömmar romance historical romance struktur johannes vivers harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling harlequins författartävling bokrelease mål historisk roman ann ljungberg roman tema lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör jodie archer berättarröst skönlitterärt peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell hinder konfliktupptrappning vanföreställning miljöer tessie marvelin intervju hungerspelen mariette lindstein blogg eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur korrekturgranskare klimax svenska skrivbloggpriset 4-aktsmodell chic lit facebook idé novellantologi bli utgiven överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst valet twist ewa åkerlind de rotlösa veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis lektörsutlåtande john yorke känslor outliner novell mathew l jockers antagonist stand up comedy birgitta bergin djävulsverk skrivblogg screen writing lind & co testläsare premiss skräck hunger games roller skrivprocess längd eldbunden character arc research röst följebrev den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 story engineering komik din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train igenkänningsfaktorn hur en bok bör skrivas frida skybäck öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren vilseledning hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär roald dahl manustävling whip media anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag stand up catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail planteringar richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg komedi sanning med modifikation syd field åsa böker pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman danny alegi anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter olga rönnberg referera tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström upplösning författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert föreläsning så skapar du en bra tvist romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren på denne grund spökskrivare forskning national treasure bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne skriv2016 kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell