Vem vinner Eurovision Song Contest 2016?
Igår var jag och såg Eurovision Song Contest live i Globen. En sådan häftig upplevelse och något jag velat göra sedan jag var liten. Här kommer min tipplista inför kvällens final.
Ska vi tolka hurraropen i Globen så ser vinnarlistan ut såhär:
1) Sverige
2) Australien
3) Bulgarien
4) Spanien
5) Frankrike
6) Österrike
7) Ryssland
Bottenlistan är:
Serbien
Polen
Nu tror ju inte jag att vi kan gå för mycket på Globenpublikens hurrarop. Vi var ju rätt många svenskar där så att Sverige fick högst hurrarop är inget konstigt.
Själv tyckte jag att Frans uppträdande var lamt och bland det svagaste i hela startfältet. Hade publiken lyst med ficklampor hade stämningen blivit rätt. Nu stod de upp och tjöt och klappade i händerna till Frans låt och det blev en väldigt konstigt soppa. Jag har aldrig gillat Frans uppträdande och förstod inte att han vann den svenska uttagningen. Däremot gillar jag att lyssna på låten på radio. Så frågan är - är min magkänsla om Frans låt rätt eller fel? Är hans framträdande ett av de svagaste i startfältet? Eller ska man gå på hurraropen i Globen. Även tyskarna som satt bredvid oss stod och tjöt när Frans gick upp på scenen. Men de tjöt å andra sidan till rätt många låtar.
Min gissning är i varje fall att vinsten kommer stå mellan Australien och Bulgarien ikväll. Australien var den asiatiska flickan som sjöng en mäktig ballad. Själv älskar jag ballader så det är min vinnare ikväll. Bulgarien hade en tjej med reflexer på benen. Det enda jag kan säga om låten är att den har drag och alla stod upp och dansade.
Ryssland är en förhandsfavorit och jag har själv påstått (efter att jag hört 4 låtar) att jag tror att den kan vinna. Det var innan jag hörde resten av startfältet. Ryssland kan dock fortfarande bli farliga. Det är alltid många som röstar på Ryssland oavsett kvalitet på bidraget. Kom ihåg att gummorna nästan vann för några år sedan. Det som fick publiken att jubla var dock inte musiken utan den coola klätterväggen. I övrigt var publiken inte alls lika entusiastisk inför Rysslands bidrag som många andra. Jag tror dock att Ryssland kvalar in i top 5.
Spanien och Frankrike fick många hurrarop. Frankrike har en stark refräng youuuuuu som sätter sig i huvudet. Spanien har en discodänga som fick en stor del av publiken att dansa. Icke eruovision-fans, det vill säga dem som inte köper biljett till Globen för att se eurovision live, har kanske inte sett de här bidragen förut. Frågan är om de blir lika tossiga i låtarna som de som nu var i Globen. Det återstår att se. Vinner tror jag inte att de gör, men de blir farliga motståndare till topplaceringarna.
Och så har vi Österrikes låt. Den glada, porlande sommarbäcken som gör lyssnarna på gott humör. Den gick definitivt inte hem hos min make. Men topp 10 kommer den definitivt.
Så har vi några hittills icke nämnda bidrag som ändå bör nämnas:
Belgiens glada tjej med lockigt hår - vad hände med henne? Hon startade först och låten fick ett varmt, men inte jublande mottagande av publiken. Tyvärr försvinner hon i den stora massan av låtar.
Nederländernas härliga och mysiga låt om att vi ska sluta stressa blir man oerhört glad av. Men likaså den försvinner i den stora massan av låtar. Poäng kommer den få, det är jag övertygad om, men det räcker inte till vinst. Topp 10 däremot.
Ungerns låt, killen med den raspiga rösten, är en av mina personliga favoriter. Motagandet var varmt men inte euforiskt. Samma sak där, den försvinner lite i den stora massan.
Israels låt, killen med den stora rösten, hurrades fram av publiken men det går inte att jämföra med hurrarösterna för de låtar jag skrev om inledningsvis.
Ukraina. Kvällen bästa pipa. Snacka att den tjejen kan sjunga. Låtern är stark, har ett budskap och är suggestiv.
Lettland har en rätt stark låt. Den är cool och det tyckte publiken också.
Malta är det många som tror på, men när hon kommer in i slutet med sin ballad så tänker man: "Ja, det här är ju rätt bra." Men sedan är det inte så mycket mer. Publiken var rätt mätta på bra låtar vid det laget och ballader har vi ju haft mängder av i startfältet.
AUSTRALIENS LÅT VINNER IKVÄLL!

Australiens bidrag i Eurovision Song Contest 2016
Min vinnarlista ser dock ut som följande:
1. Australien
2. Bulgarien
3. Spanien
4. Ryssland
5. Ukraina
6. Österrike
7. Frankrike
8. Sverige (Jag är högst osäker på Sveriges placering, själv vill jag placera Frans betydligt längre bak i vinnarfältet, snarare på plats 20 än bland topp 10. Nu försöker jag avgöra hur juryn och publiken har röstat. Eftersom jag haft fel förut gällande Frans så inser jag att mina personliga preferenser troligen inte gäller.)
9. Israel
10. Nederländerna
11. Ungern
12. Lettland
13. Malta
14. Italien
Sist blir nog Serbien. Det var då alla gick och köpte sig en öl.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Susanne » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Så tydlig och strukturerad kunskap om uppbyggnad av en spännande text. Tusen tac..”
-
zena zasada-hultgren » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Tack för en bra förklaring av gestaltning. Har inte riktigt förstått de jag tidi..”
-
Lisbeth Lovén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Men gud: skitjuste! Jag är takksam för ditt tips;: Regler är super bra (de super..”
-
Gustav » Pias skrivtips: Det viktiga anslaget: ”Hej! Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och ä..”
-
Anna Emanuelsson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Tack för alla goda tips! Jag är helt ny i branschen och hade ingen aning om allt..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter lb förlag twitter tvist ängelns coctail katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson pablo roberto historieberättare skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen debutroman sociala media covid upplösning föreläsning pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires agenturer the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning berättare hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare miljöbeskrivningar sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser boktugg dialog författarskap chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering agenter miljö följebrev research mörkersdottir steven james eldbunden skrivprocess skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing djävulsverk skrivblogg birgitta bergin ljudbok antagonist harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok intervju tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt katametoden harpercollins författartävling facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest redaktör början the circle bästsäljare skrivhandbok terese marvelin marcus olausson film kärlek kata handling erotik lean feel good pinch point ann ljungberg corona covid-19 tema roman historisk roman gestaltning döda poeters sällskap bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin kärleksroman bok pia lerigon romance boktips pias skrivtips podd skrivarpodd skrivdrömmar bokrecension historical romance struktur johannes vivers skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling mål bestseller romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt falskspel vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 författare bokens handling lektör the bestseller code bihandling jodie archer berättarröst skönlitterärt skrivpodd anslag perspektiv förlag plot point recension gestalta tävling dramaturgi takt konflikter korrekturgranskare catrine tollström peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker konsten att flirta som en gudinna hungerspelen bokmanus blogg fängsla dina läsare stand up comedy strukturera din roman releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden yttre resa roller avatar längd margit sandemo character arc vardagligt språk röst elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling facebook idé novellantologi förlagsavtal bokens tema whip media organic writer hitta början allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell parallellhandling veronica roth lättläst skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic känslor vuxenlitteratur akademiskt språk outliner novell gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag förstärka johan arvidsson expert förläggare ramhandling victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson erotisk roman magkänsla vilseledning hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation manus story structure architect 100 första orden karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson relationsroman the twilight saga planteringar richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson