Vem vinner Eurovision Song Contest 2016?
Igår var jag och såg Eurovision Song Contest live i Globen. En sådan häftig upplevelse och något jag velat göra sedan jag var liten. Här kommer min tipplista inför kvällens final.
Ska vi tolka hurraropen i Globen så ser vinnarlistan ut såhär:
1) Sverige
2) Australien
3) Bulgarien
4) Spanien
5) Frankrike
6) Österrike
7) Ryssland
Bottenlistan är:
Serbien
Polen
Nu tror ju inte jag att vi kan gå för mycket på Globenpublikens hurrarop. Vi var ju rätt många svenskar där så att Sverige fick högst hurrarop är inget konstigt.
Själv tyckte jag att Frans uppträdande var lamt och bland det svagaste i hela startfältet. Hade publiken lyst med ficklampor hade stämningen blivit rätt. Nu stod de upp och tjöt och klappade i händerna till Frans låt och det blev en väldigt konstigt soppa. Jag har aldrig gillat Frans uppträdande och förstod inte att han vann den svenska uttagningen. Däremot gillar jag att lyssna på låten på radio. Så frågan är - är min magkänsla om Frans låt rätt eller fel? Är hans framträdande ett av de svagaste i startfältet? Eller ska man gå på hurraropen i Globen. Även tyskarna som satt bredvid oss stod och tjöt när Frans gick upp på scenen. Men de tjöt å andra sidan till rätt många låtar.
Min gissning är i varje fall att vinsten kommer stå mellan Australien och Bulgarien ikväll. Australien var den asiatiska flickan som sjöng en mäktig ballad. Själv älskar jag ballader så det är min vinnare ikväll. Bulgarien hade en tjej med reflexer på benen. Det enda jag kan säga om låten är att den har drag och alla stod upp och dansade.
Ryssland är en förhandsfavorit och jag har själv påstått (efter att jag hört 4 låtar) att jag tror att den kan vinna. Det var innan jag hörde resten av startfältet. Ryssland kan dock fortfarande bli farliga. Det är alltid många som röstar på Ryssland oavsett kvalitet på bidraget. Kom ihåg att gummorna nästan vann för några år sedan. Det som fick publiken att jubla var dock inte musiken utan den coola klätterväggen. I övrigt var publiken inte alls lika entusiastisk inför Rysslands bidrag som många andra. Jag tror dock att Ryssland kvalar in i top 5.
Spanien och Frankrike fick många hurrarop. Frankrike har en stark refräng youuuuuu som sätter sig i huvudet. Spanien har en discodänga som fick en stor del av publiken att dansa. Icke eruovision-fans, det vill säga dem som inte köper biljett till Globen för att se eurovision live, har kanske inte sett de här bidragen förut. Frågan är om de blir lika tossiga i låtarna som de som nu var i Globen. Det återstår att se. Vinner tror jag inte att de gör, men de blir farliga motståndare till topplaceringarna.
Och så har vi Österrikes låt. Den glada, porlande sommarbäcken som gör lyssnarna på gott humör. Den gick definitivt inte hem hos min make. Men topp 10 kommer den definitivt.
Så har vi några hittills icke nämnda bidrag som ändå bör nämnas:
Belgiens glada tjej med lockigt hår - vad hände med henne? Hon startade först och låten fick ett varmt, men inte jublande mottagande av publiken. Tyvärr försvinner hon i den stora massan av låtar.
Nederländernas härliga och mysiga låt om att vi ska sluta stressa blir man oerhört glad av. Men likaså den försvinner i den stora massan av låtar. Poäng kommer den få, det är jag övertygad om, men det räcker inte till vinst. Topp 10 däremot.
Ungerns låt, killen med den raspiga rösten, är en av mina personliga favoriter. Motagandet var varmt men inte euforiskt. Samma sak där, den försvinner lite i den stora massan.
Israels låt, killen med den stora rösten, hurrades fram av publiken men det går inte att jämföra med hurrarösterna för de låtar jag skrev om inledningsvis.
Ukraina. Kvällen bästa pipa. Snacka att den tjejen kan sjunga. Låtern är stark, har ett budskap och är suggestiv.
Lettland har en rätt stark låt. Den är cool och det tyckte publiken också.
Malta är det många som tror på, men när hon kommer in i slutet med sin ballad så tänker man: "Ja, det här är ju rätt bra." Men sedan är det inte så mycket mer. Publiken var rätt mätta på bra låtar vid det laget och ballader har vi ju haft mängder av i startfältet.
AUSTRALIENS LÅT VINNER IKVÄLL!

Australiens bidrag i Eurovision Song Contest 2016
Min vinnarlista ser dock ut som följande:
1. Australien
2. Bulgarien
3. Spanien
4. Ryssland
5. Ukraina
6. Österrike
7. Frankrike
8. Sverige (Jag är högst osäker på Sveriges placering, själv vill jag placera Frans betydligt längre bak i vinnarfältet, snarare på plats 20 än bland topp 10. Nu försöker jag avgöra hur juryn och publiken har röstat. Eftersom jag haft fel förut gällande Frans så inser jag att mina personliga preferenser troligen inte gäller.)
9. Israel
10. Nederländerna
11. Ungern
12. Lettland
13. Malta
14. Italien
Sist blir nog Serbien. Det var då alla gick och köpte sig en öl.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Petra » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej! Jag är i full färd med att skriva min första roman och läste precis råden d..”
-
Karin Sunde » Pias skrivtips: Vad kan vi lära oss av Döda Poeters Sällskap, del 6: ”Meen så bra du skriver! Det var en fantastisk resa att tas med på. Vilken detalj..”
-
Ylva Berglund » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så mycket, för ett jättebra blogginlägg, med intressanta tips!! Kram och tr..”
-
Kristian » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Någon som kan tipsa om en erfaren och skicklig spökskrivare? Det är dialogen mel..”
-
Oliver » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Väldigt bra pia kram ”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien undertext logik en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering historieberättare actionscener kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede raeanne thayne skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin sex dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean agenturer the bestseller experiment finlitteratur känslor john yorke mega-bestseller synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv berättare bäraren öka drivet i din berättelse svenska skrivpoddpriset strukturmodell twist larry brooks författarröst allt hopp är ute hitta början organic writer sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser författarskap boktugg dialog chic lit divergent frida skybäck svenska skrivbloggpriset klimax elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter miljö research character arc eldbunden längd skrivprocess roller skräck premiss tillbakablick romantisk komedi lind & co skriva filmmanus screen writing releasefest förväntningar strukturera din roman stand up comedy antagonist blogg mariette lindstein barnbok intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil gestaltande inre resa hinder genre tempo peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt skrivarhandbok tävling gestalta recension plot point förlag perspektiv terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström simona ahrnstedt filmmanus 17-stegsmodell bli utgiven konfliktupptrappning vanföreställning miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna hungerspelen faktaböcker bokmanus harpercollins fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin djävulsverk skrivblogg lugn allt är i sin ordning testläsare allvetande perspektiv hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir avatar margit sandemo vardagligt språk röst följebrev den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 story engineering ordberoende förlag vågspel 4-aktsmodell huvudhandling facebook idé novellantologi förlagsavtal bokens tema whip media ylva lee lindell miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande valet de rotlösa långtidssjuk ewa åkerlind parallellhandling veronica roth lättläst hjärnan spänning målgrupp osynlig berättarröst topic lektörsutlåtande vuxenlitteratur akademiskt språk outliner novell mathew l jockers harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik litterära agenter scandalous desires pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter kriminalroman eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona tärningen är kastad sandemo stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder språk