Vem vinner Eurovision Song Contest 2016?
Igår var jag och såg Eurovision Song Contest live i Globen. En sådan häftig upplevelse och något jag velat göra sedan jag var liten. Här kommer min tipplista inför kvällens final.
Ska vi tolka hurraropen i Globen så ser vinnarlistan ut såhär:
1) Sverige
2) Australien
3) Bulgarien
4) Spanien
5) Frankrike
6) Österrike
7) Ryssland
Bottenlistan är:
Serbien
Polen
Nu tror ju inte jag att vi kan gå för mycket på Globenpublikens hurrarop. Vi var ju rätt många svenskar där så att Sverige fick högst hurrarop är inget konstigt.
Själv tyckte jag att Frans uppträdande var lamt och bland det svagaste i hela startfältet. Hade publiken lyst med ficklampor hade stämningen blivit rätt. Nu stod de upp och tjöt och klappade i händerna till Frans låt och det blev en väldigt konstigt soppa. Jag har aldrig gillat Frans uppträdande och förstod inte att han vann den svenska uttagningen. Däremot gillar jag att lyssna på låten på radio. Så frågan är - är min magkänsla om Frans låt rätt eller fel? Är hans framträdande ett av de svagaste i startfältet? Eller ska man gå på hurraropen i Globen. Även tyskarna som satt bredvid oss stod och tjöt när Frans gick upp på scenen. Men de tjöt å andra sidan till rätt många låtar.
Min gissning är i varje fall att vinsten kommer stå mellan Australien och Bulgarien ikväll. Australien var den asiatiska flickan som sjöng en mäktig ballad. Själv älskar jag ballader så det är min vinnare ikväll. Bulgarien hade en tjej med reflexer på benen. Det enda jag kan säga om låten är att den har drag och alla stod upp och dansade.
Ryssland är en förhandsfavorit och jag har själv påstått (efter att jag hört 4 låtar) att jag tror att den kan vinna. Det var innan jag hörde resten av startfältet. Ryssland kan dock fortfarande bli farliga. Det är alltid många som röstar på Ryssland oavsett kvalitet på bidraget. Kom ihåg att gummorna nästan vann för några år sedan. Det som fick publiken att jubla var dock inte musiken utan den coola klätterväggen. I övrigt var publiken inte alls lika entusiastisk inför Rysslands bidrag som många andra. Jag tror dock att Ryssland kvalar in i top 5.
Spanien och Frankrike fick många hurrarop. Frankrike har en stark refräng youuuuuu som sätter sig i huvudet. Spanien har en discodänga som fick en stor del av publiken att dansa. Icke eruovision-fans, det vill säga dem som inte köper biljett till Globen för att se eurovision live, har kanske inte sett de här bidragen förut. Frågan är om de blir lika tossiga i låtarna som de som nu var i Globen. Det återstår att se. Vinner tror jag inte att de gör, men de blir farliga motståndare till topplaceringarna.
Och så har vi Österrikes låt. Den glada, porlande sommarbäcken som gör lyssnarna på gott humör. Den gick definitivt inte hem hos min make. Men topp 10 kommer den definitivt.
Så har vi några hittills icke nämnda bidrag som ändå bör nämnas:
Belgiens glada tjej med lockigt hår - vad hände med henne? Hon startade först och låten fick ett varmt, men inte jublande mottagande av publiken. Tyvärr försvinner hon i den stora massan av låtar.
Nederländernas härliga och mysiga låt om att vi ska sluta stressa blir man oerhört glad av. Men likaså den försvinner i den stora massan av låtar. Poäng kommer den få, det är jag övertygad om, men det räcker inte till vinst. Topp 10 däremot.
Ungerns låt, killen med den raspiga rösten, är en av mina personliga favoriter. Motagandet var varmt men inte euforiskt. Samma sak där, den försvinner lite i den stora massan.
Israels låt, killen med den stora rösten, hurrades fram av publiken men det går inte att jämföra med hurrarösterna för de låtar jag skrev om inledningsvis.
Ukraina. Kvällen bästa pipa. Snacka att den tjejen kan sjunga. Låtern är stark, har ett budskap och är suggestiv.
Lettland har en rätt stark låt. Den är cool och det tyckte publiken också.
Malta är det många som tror på, men när hon kommer in i slutet med sin ballad så tänker man: "Ja, det här är ju rätt bra." Men sedan är det inte så mycket mer. Publiken var rätt mätta på bra låtar vid det laget och ballader har vi ju haft mängder av i startfältet.
AUSTRALIENS LÅT VINNER IKVÄLL!

Australiens bidrag i Eurovision Song Contest 2016
Min vinnarlista ser dock ut som följande:
1. Australien
2. Bulgarien
3. Spanien
4. Ryssland
5. Ukraina
6. Österrike
7. Frankrike
8. Sverige (Jag är högst osäker på Sveriges placering, själv vill jag placera Frans betydligt längre bak i vinnarfältet, snarare på plats 20 än bland topp 10. Nu försöker jag avgöra hur juryn och publiken har röstat. Eftersom jag haft fel förut gällande Frans så inser jag att mina personliga preferenser troligen inte gäller.)
9. Israel
10. Nederländerna
11. Ungern
12. Lettland
13. Malta
14. Italien
Sist blir nog Serbien. Det var då alla gick och köpte sig en öl.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Men vad är det för fel på att berätta? Ska det vara trender som styr hur vi skri..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype skrivprocess lyckas med din gestaltning hunger games skräck premiss romantisk komedi lind & co screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis målgrupp spänning hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet allt hopp är ute författarröst organic writer whip media sekten på dimön bokens tema förlagsavtal facebook novellantologi idé chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering miljö följebrev röst research steven james eldbunden längd konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre filmmanus tempo katametoden harpercollins författartävling skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension början förlag skrivhandbok terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle plot point redaktör kata kärlek film korrekturgranskare catrine tollström peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur mörkersdottir avatar margit sandemo character arc agenter vardagligt språk elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling boktugg författarskap dialog överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv skriv dialog osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick yttre resa roller head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat extrovert aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister författarkurs syfte intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect 100 första orden karin smirnoff klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning antagen den inre resan test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera förstärka johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén ton vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare storytel det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka