Ett oemotståndligt förslag av Birgitta Bergin
Birgitta Bergins bok "Ett oemotständligt förslag" väckte min nyfikenhet omedelbart när jag såg den. Det var något med omslaget och titeln som gjorde att jag lade märke till den. Och lägg därtill till en spännande baksidestext.
Boken handlar om Anna Holm som en dag får ett rekommenderat brev från en advokatbyrå. Hon har angetts som arvtagare till 5 miljoner euro om hon utför ett uppdrag. Var ska hon börja och vem är egentligen den här jetset-killen Carl-Henrik Vansbo? Kan kärlek förändra gamla mönster och invanda beteenden?
Spännande baksida som dessutom lovar kärlek - det kändes verkligen som en bok för mig och jag läste den med stora förväntningar.
Det första jag undrade över var varför Anna skulle få 5 miljoner euro och inte 50 miljoner kr när boken utspelar sig i Sverige och mannen hon ska ärva är svensk. Den frågan får aldrig något svar.
När hon sedan börjar arbeta på Vansbo fastigheter så var avdelningen rätt liten och ändå kunde företagets ägare roa sig kungligt, ha eget jet-plan och mycket annat. Kanske företaget hade fler avdelningar, men det verkade inte så. Hur ägaren kan tjäna så mycket på ett så pluttigt bolag förstod jag inte.
Och hur kunde den intelligenta Anna, som verkat i fastighetsbranschen länge, inte veta vem Vansbo är när Vansbo fastigheter är störst i Sverige? Och hur kunde den ständigt festande sonen till denna fastighetsmagnat vara totalt okänd för pressen? Nej, det var frågor jag ställde mig som inte fick något svar.
Och hur kunde Calle bli kär i Anna?
Ja, det var den största frågan av dem alla. För Anna är konstant otrevlig mot Calle. Jätteotrevlig. Inte ett snällt ord kommer över hennes läppar. Och visst kanske det händer saker mellan scenerna - scener som vi läsare inte får vara med om - men varje gång Anna och Calles relation gestaltas så är det med en bitsk dialog och hårda ord från Anna. Så hur kunde Calle bli upp över öronen förälskad i denna kvinna?
Nej, kärlekshistorien lämnade mycket kvar att önska. Den kändes inte logisk eftersom Anna är så konstant hård i tonen. Och för att vara en smart kvinna så uttrycker hon sig väldigt stolpigt. Dialogen kunde ha varit bättre, smartare och roligare att läsa. Och kärlekshistorien mer kittlande.
Men plotten som sådan - att hon skulle få dessa pengar för att utföra sitt uppdrag - är fortfarande bra. Väldigt bra. Själva storyn kittlade mitt intresse från bokens första sida hela vägen till slutet.
Och Birgitta har ett väldigt lätt och ledigt språk som gör boken lätt att ta till sig och som inte står ivägen för själva storyn. Sådant gillar jag.
Det här var ingen bok jag stönade mig igenom. Nej, tvärt om läste jag ut den med glädje. Jag trodde ju faktiskt att Annas dåliga humör gentemot Calle skulle vända någon gång. Och visst blev det lite bättre mellan dem mot slutet.
Men själva slutet var ju inte som jag önskat mig. Så onödigt kände jag. Oväntat skrev en annan bokbloggerska och visst var det oväntat. Men inte oväntat på ett positivt sätt som när man läser slutet och tänker "Aha - så smart. Naturligtvis att boken kunde sluta så - tänk att jag inte klurade ut det." Nej, det här är oväntat som "Nej, men vad gör författaren - det där passar inte in med resten av handlingen. Det är ologiskt och gör hon så för att hon inte kan lösa problemet på ett smartare sätt?"
Anledningen till att slutet blir oväntat på det här trista sättet beror på att det inte förankras tillräckligt. Visst finns det en liten notering tidigare i texten att Calle äger en motorcykel, men hade Birgitta låtit mig som läsare bättre förstå att Calle är en extremsportare som gör sådana här saker när han redan befinner sig i ett totalt lyckorus så skulle jag köpa det. Men inte nu. Framför allt inte som jag förstått att Calle festar så mycket bara för att hämnas på sin far och egentligen är en ansvarstagande ung man. Då kändes slutet bara fel och något som kastats in för att författaren inte fick ihop slutet. Fast det hade hon ju kunnat få - det fanns ju ett alternativ som jag hade hoppats på. Inte lika oväntat, men jag läser ju mycket romance och i romance vet man ALLTID hur boken ska sluta ;)
Nu har jag förstått att det utkommer en fortsättning, en tvåa, vilket kanske kan förklara slutet på första boken. För med ett annat slut skulle det väl inte finnas någon anledning till en uppföljare.
Jag är dock inte övertygad om att jag kommer att läsa uppföljaren. För trots att jag läste ut boken och hade behållning av den, så undrar jag om Birgitta Bergin verkligen kommer att lyckas ge mig en kittlande kärlekshistoria i nästa bok eller om Anna åter igen kommer att vara bitsk och kall i tonen. Och för mig är en kittlande kärlekshistoria väldigt viktigt.
Men, det är väl fel att döma ut en författare efter bara en bok, för det går ju inte alltid att skriva boken som "har allt". Vi får se hur jag gör med fortsättningen. Just nu avvaktar jag nog lite.
PS! Dessutom tycker jag att Anna ha stått på sig mot Vansbo. Hon sade inte upp sig från uppdraget som Vansbo påstår när han vägrar ge henne pengarna. Tvärt om hävdade hon ju att tiden inte var slut och att hon gärna fullföljde uppdraget. Så när Vansbo vägrar ge henne pengarna trots att uppdraget de facto lyckades borde hon verkligen ha fräst ifrån. Jag blev faktiskt lite sur där för att Anna mesar ihop - hon bara accepterar att det är så och ifrågasätter inte alls vad Vansbo påstår.
Kram Pia
Boken köper du här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt sex dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare bones the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn twlightsagan sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker läsupplevelse tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube yttre resa ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games romantisk komedi lind & co screen writing skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare mathew l jockers novell outliner akademiskt språk vuxenlitteratur lektörsutlåtande topic osynlig berättarröst målgrupp spänning hjärnan lättläst veronica roth parallellhandling svenska skrivpoddpriset strukturmodell twist valet författarröst allt hopp är ute miljöbeskrivningar ylva lee lindell whip media bokens tema förlagsavtal novellantologi idé facebook huvudhandling 4-aktsmodell vågspel ordberoende förlag stieg larsson elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur följebrev röst vardagligt språk margit sandemo avatar mörkersdottir steven james konflikter takt skrivarhandbok tävling harpercollins bokmanus faktaböcker hungerspelen konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer vanföreställning konfliktupptrappning bli utgiven 17-stegsmodell filmmanus simona ahrnstedt catrine tollström korrekturgranskare skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film harpercollins författartävling katametoden peter barlach tempo genre hinder inre resa gestaltande stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju barnbok mariette lindstein blogg eurovision song contest dramaturgi pacing release facklitteratur längd eldbunden character arc research miljö agenter den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 story engineering klimax svenska skrivbloggpriset frida skybäck divergent chic lit dialog boktugg författarskap överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset sekten på dimön organic writer hitta början planerat skrivande deckare larry brooks långtidssjuk ewa åkerlind de rotlösa öka drivet i din berättelse bäraren berättare skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller john yorke känslor finlitteratur the bestseller experiment agenturer antagonist stand up comedy strukturera din roman förväntningar releasefest lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare tillbakablick premiss skräck roller skrivprocess ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips relationsroman the twilight saga titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol överraska dina läsare malva b. rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? udda dave eggers george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka