Pias skrivtips! perspektiv och berättare
Kärt barn har många namn. Det här med perspektiv och berättare och alla olika varianter som finns, förvirrar rätt många och jag är själv inget undantag. Det tog mig flera år innan jag insåg att enklaste sättet att få ordning på begreppen är att särskilja dem.
Enklast är att tänka såhär:
- Perspektiv är den karaktär man får följa i boken och om den är skriven som jag, du eller han/hon.
- Begränsat eller skiftande betyder att man antingen får följa en eller flera karaktärer i boken.
- Berättarröst är den yttre berättaren och denna kan vara mer eller mindre synlig för läsarna.
- Berättaren handlar om hur mycket du vill berätta för dina läsare. I den objekiva berättaren väljer du att inte låta läsarna få följa med in i karaktärernas tankar och känslor. I den allvetande berättaren får läsarna veta även veta dessa saker.
Tyvärr brukar dessa saker bakas samman och det skapar en begreppsförvirring som ofta är svår att ta sig igenom. Därför kommer jag att förklara begreppen separerade från varandra. Då blir det nämligen oerhört enkelt.
OBS! Vill du veta mer? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
PERSPEKTIV
Enkelt uttryckt är perspektiv om berättelsen är skriven i:
1:a person - d.v.s. jag.
2:a person - d.v.s du.
3:e person - d.v.s han, hon eller den/det.
Perspektiv är den karaktär i berättelsen man följer just då. Jaget, tjejen, killen, katten ... ja, vissa skriver till och med om en du-person (fast det är rätt ovanligt). Gå in i jagets, tjejens, killens, kattens huvud och se världen utifrån denna person.
Superlätt. Eller hur? :)
BEGRÄNSAT eller SKIFTANDE?
Om du inte vill krångla till det väljer du att skriva hela din berättelse i samma person. Börjar du skriva jag, fortsätt att skriva jag. Börjar du skriva han/hon fortsätt att skriva han/hon.
Detta sätt att skriva kallas för ett begränsat perspektiv.
Naturligtvis finns inget som hindrar dig från att byta perspektiv i en bok. Om du skriver i 3:e person är det vanligt att man följer olika personer. I ena scenen kanske vi följer tjejen, i nästa scen killen och så vidare. Du kan följa en jagperson i ett kapitel och en han/hon i ett annat kapitel. Det finns till och med böcker med olika jagpersoner.
Detta sätt att skriva kallas för skiftande perspektiv.
Det går alltså utmärkt att blanda perspektiven i en bok - så länge du inte förvirrar läsarna vill säga. ;)
Enda svårigheten med skiftande perspektiv är att skifta så att läsarna hänger med. Därför uppmanas oerfarna författare att inte byta perspektiv förrän man byter scen eller kapitel. Det är en enkel regel som blivit allt vanligare vilket gör att många läsare inte förväntar sig perspektivbyten inom en och samma scen.
Som författare blir svårigheten att hålla sig till samma perspektiv och inte växla av misstag. Med misstag menar jag att man faktiskt växlar utan att tänka på det eller att man inte alls växlat perspektiv men läsarna tror att man gör det. Enklast är att du läser igenom din text noga och funderar på om det finns några delar där läsaren kan förvirras att tro att du bytt perspektiv fast du inte gjort det. Och tvärt om - förstår läsaren att du bytt till en annan persons perspektiv? Ju tidigare i scenen läsaren förstår vem man följer, desto enklare blir det.
Sedan finns det många stora författare, främst sådana som slog igenom på 1980-talet som Nora Roberts och Sidney Sheldon, som byter perspektiv när som helst inom en scen. Det är här det börjar bli svårt att hålla isär begreppen för detta sätt att skriva kallas för det allvetande perspektivet. Allvetande är ett berättargrepp, så låt oss för enkelhetens skull inte blanda in allvetaren riktigt än. Jag kallar därför metoden för "ping pong-metoden" vilket du kan läsa mer om i följande blogg: Ping pong-metoden.
SYNLIG ELLER OSYNLIG BERÄTTARRÖST?
Berättarrösten är den yttre berättaren, allså inte någon av karaktärerna i boken.
Berättarrösten finns alltid för det är du som författare som skrivit boken med dina ord, men berättarrösten kan vara mer eller mindre synlig för läsaren.
Om du väljer att skriva din bok med en synlig berättarröst går du som författare in i berättelsen och berättar och förklarar för läsaren, kommenterar eller kanske raljerar över någonting i boken.
Ex. kan vara när läsarna får veta något som den person som för närvarande har perspektivet inte kan ha någon aning om, t.ex. vad som ska hända i framtiden eller vad som väntar bakom nästa hörn, t.ex. "Om Karin vetat vad som skulle hända hade hon varit betydligt mer nervös". Den enda som kan veta de här sakerna är ju du som författare, därav lyser din berättarröst igenom och blir synlig för läsaren.
En osynlig berättarröst märks aldrig. Där får man följa karaktärerna i boken och se händelserna helt utifrån deras synvinkel, utan att någon utomstående berättare sticker in kommentarer om vad som sker.
Den synliga/osynliga berättarrösten är en flytande skala och du väljer hur synlig du vill göra din berättarröst.
BERÄTTAREN eller HUR MYCKET SKA LÄSARNA FÅ VETA?
När du skriver din bok kan du även välja hur mycket du vill låta dina läsare veta. Vill du låta läsarna få följa med in i dina karakträrers tankar och känslor eller vill du vara lite hemlighetsfull och bara berätta din historia utifrån vad som sker och sägs?
Den objektiva berättaren (flugan på väggen)
Om du som författare väljer den objektiva berättaren skriver du din bok som om du sitter som en fluga på väggen och betraktar världen. Du beskriver vad som händer, vad folk säger och vad de gör, men du låter aldrig läsarna få veta vad dina karaktärer tänker eller känner.
Ett författarpar som ofta använder sig av detta grepp är Kepler. Tekniken påminner om filmens värld, fast med undantag att i en film finns bilder och det finns det normalt inte i en bok. Ska det här angrepssättet bli framgångsrikt måste du ge tillräckligt mycket för att öppna upp för läsarnas egna tolkningar.
Den allvetande berättaren
Om du som författare väljer den allvetande berättaren skriver du din bok som om du är en allvetande gud som vet precis allt om dina karaktärer, allt som hänt och allt som kommer att hända. Förutom att du låter läsaren få veta vad karaktärerna gör och säger så får dina läsare även följa med in i karaktärernas tankar och känslor.
Du kan berätta om precis vad som helst, men du kan naturligtvis också välja att inte berätta allt. Det är upp till dig. Du är den allvetande guden.
Det här berättargreppet blir därmed väldigt brett - du kan som sagt säga allt, eller väldigt lite. Men gemensamt är att läsarna får följa med en eller flera av dina karaktärer in i deras tankar och känslor.
Boken är ofta bättre än filmen, brukar det heta. Och jag tror att anledningen är att i bokens värld kan man välja att låta läsaren få följa med karaktärerna in i deras tankar och känslor - vilket är betydligt svårare att få till i film.
VÄLJ FRITT BLAND PERSPEKTIV, BERÄTTARRÖST OCH BERÄTTARE
Det finns mängder av olika "perspektiv" som alla egentligen handlar om att du väljer bland de här begreppen.
Du kan nämligen skriva din bok enligt flugan på väggen, i strikt första person med en osynlig berättarröst. Det betyder att läsaren följer en jag-person, utan att få veta vad den personen tänker och känner samtidigt som du som författare inte är inne och kommenterar eller förklarar.
Du kan också välja att skriva din bok som den allvetande berättaren, skiftande tredje person med en tydlig berättarröst. Då får läsaren följa flera olika personer skrivna som han eller hon, där perspektivet skiftar från olika scener eller enligt ping pong-metoden, läsarna får följa med i karaktärenas känslor och tankar och du som berättare finns med och förklarar och berättar.
Du kan blanda precis som du vill och få en massa olika varianter. Dessa har en mängd mer eller mindre förvirrande namn - därav den massiva begreppsförvirring som gör att många tycker att det här med perspektiv är krånligt och svårt. Men om man delar upp det som jag har gjort ovan har du bara 4 olika begrepp att hålla reda på. Dessa kan sedan blandas till 24 olika alternativ:
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättarrent
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
Som sagt en enorm variation, men egentligen oerhört enkelt när man strukturerar upp det såhär. Eller hur?
Lycka till nu med att välja perspektiv till din bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist agenturer outliner akademiskt språk känslor vuxenlitteratur john yorke sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson agenter vardagligt språk ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder genre takt feel good katametoden tävling mariette lindstein facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker hungerspelen harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok 17-stegsmodell inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo simona ahrnstedt barnbok filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir novell research röst följebrev den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus hunger games whip media miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie
Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undrar i vilken form boken ska skrivas i. Fungerar jag form.en eller skulle du rekommendera något annat? Det är bara förord/inledning i det här fallet. Vilka alternativ finns anser du?
Med vänlig hälsning,
/M
Tack för dina tips, de är verkligen en bra vägledning för mig som ännu inte publicerat min första bok ännu. Jag har under tiden upptäckt vissa fel som jag gjort och som garanterat gjort det svårare för mig. Jag försöker rätta till dem och samtidigt skriva min berättelse så att den följer vissa regler men vill ändå inte tappa bort min egen skrivarstil. Jag beskriver ofta mina huvudkaraktärers känslor och undrar ifall beskrivningarna bör kortas ner eller om det är ok att ha längre meningar och beskrivningar gällande det som sker mellan dialogerna? Att det oftast ska vara korta meningar har jag förstått men är det nödvändigt att bygga hela berättelsen på kortare meningar och lämna vissa känslor ute?
Vore så otroligt tacksam för svar då detta har kommit att bli en osäkerhet i mitt skrivande.
Med Vänliga Hälsningar
Susanne Borgert
writerlessons. Go to hell/ Rita Gates
Kram Pia
27 maj 2018 18:32:50