Pias skrivtips: Tema, idé, koncept, premiss och intrig
Hör du till dem som hört talas om tema, idé, koncept, premiss och intrig men lätt blandar ihop begreppen? Eller har du kanske aldrig funderat på de här sakerna förut? Kanske du tycker det är intressant och gärna vill läsa mer?
I så fall är det här blogginlägget för dig. Idag tänkte jag nämligen bena upp skillnaden mellan tema, idé, koncept, premiss och intrig.
OBS! Vill du veta mer? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
En bild säger mer än tusen ord. Därför har jag ritat den här bilden som stöd. Den är min egen och du får gärna låna den om du bara berättar vem som gjort den. Klicka på den så blir den större. :)
Tankarna om vad som skiljer de här begreppen åt har jag hämtat från Larry Brooks skrivhandbok Story Engineering. De kan skilja sig något från hur andra definierar begreppen, men det är inte så konstigt för de här sakerna är väldigt lätta att blanda ihop. Om Larry Brooks sitter på alla de rätta svaren vet jag inte, men hans skrivhandbok är en av de bästa jag läst och därför utgår jag från den.
Idé
Idén är oftast det som startar själva tanken om att skriva en berättelse.
Men idén är rätt översiktligt, kanske i stil med: Jag vill skriva om mitt liv eller Jag vill skriva en bok om Titanic.
Att rada upp en rad fakta om ditt liv eller om Titanic skapar ingen berättelse. Det kräver mer än så.
Koncept
Koncept är när du utgår från din idé och ställer frågan:
- Vad händer om ...?
Fortsätt ställa samma fråga tills du är nöjd med ditt koncept.
Man tar helt enkelt idén och förfinar den. Om idé är en frukt, då är koncept ett päron eller kanske ännu mer inlagda päron, kanske till och med inlagda gröna päron. Och har du förfinat konceptet riktigt mycket kanske det är inlagda gröna päron av sorten Anjou. Är du med?
Om idén är att göra en film om Titanic, då är konceptet att ställa frågor som:
- Vad händer om det finns en skatt på Titanic?
- Det leder till följdfrågan: Vad händer om det finns en överlevande kvar som kanske vet något om denna skatt?
- Det leder till frågan: Vad händer om man låter henne berätta sin historia?
- Det i sin tur leder till: Vad händer om hennes historia handlar om förbjuden kärlek?
- Och så vidare ...
Genom att ställa följdfråga på följdfråga förfinar du ditt koncept tills du har grunden till en historia. Och med det här sättet så inser du att idén kan vara densamma medan variationen av konceptet är oändliga.
Det är därför idén kan vara hur gammal och återanvänd som helst, medan konceptet är unikt. Det är ditt jobb som författare att hitta ett koncept som är så pass intressant att det säljer din bok.
Min historiska kärlekstrilogi Dubbelspel, Falskspel och Vågspel startade som ett koncept. Jag ställde mig frågan vad som skulle hända om man tog en kvinna med moderna värderingar och satte henne i fel tid, en tid då kvinnor förväntades stå vid spisen, inte var myndiga och inte fick studera vid universitetet. Vips ramlade historien om Leonore över mig.
Premiss
En premiss är ett koncept där man stoppat in karaktärer och gett dem mål och drömmar, något att sträva efter. En berättelse måste nämligen handla om någon.
Fråga dig:
- Vem eller vilka handlar det om?
- Vad har dessa karaktärer för mål och karaktärsdrag?
- Hur påverkar karaktärernas mål och karaktärsdrag händelseförloppet och hur boken slutar?
Premissen fördjupar konceptet ytterligare, det adderar ännu ett lager, nämligen vem eller vilka det handlar om. Personernas karaktär, personlighet, drömmar och mål kan föra berättelsen i endera ena eller andra riktningen. Det har alltså stor betydelse vilka karaktärer du väljer.
Det är här som Larry Brooks definition på premiss skiljer sig från hur andra definierar premiss. Söker man på nätet så får man upp att premissen är bokens budskap sagt i en enda mening, t.ex. i Romeo & Julia där premissen då skulle vara Kärleken övervinner allt.
Peter Nordstrand säger dock en så bra sak i sin blogg Peter Nordstrand, nämligen:
Premissen påstår att huvudpersonens personlighetsdrag leder till att det går som det går.
Enligt Peter Nordstrand måste du veta vem boken handlar om, vilka dominerande karaktärsdrag denna person har och hur boken slutar för att du ska kunna avgöra bokens premiss, som alltså är bokens budskap sagt i en enda mening.
Veronica Grönte är inne på samma sak (det här vet jag för att jag pratat med Veronica, om det står i hennes bok Pennvässaren vet jag inte för den boken har jag inte läst än). Hon påstår i varje fall att du ska utgå från din karaktärs starkaste karaktärsdrag och fundera på vilka bra och dåliga saker det leder till. Detta leder i sin tur till bokens premiss, vilket kan sammanfattas i en enda mening.
Och ur den aspeketen så har ju Larry Brooks samma definition som alla andra, bara det att han utesluter att premiss är ett budskap sammanfattat i en enda mening. Istället fokuserar Larry Brooks på karaktärerna, vilka de är och hur de driver handlingen framåt hela vägen till bokens slut.
Fördelen med att tänka sig premissen så som Larry Brooks gör är att det sätter premissen i ett större sammanhang. För utan karaktärer med drivkrafter och mål så blir det ingen bok. Jag skriver mer om det i mina blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen, Känn dina karaktärer, Hur en bok bör skrivas och Konflikter!
I exemplet med Titanic adderar vi den gamla damen Rose som den nu enda överlevande person som sett skatten. Men hennes mål är inte att berätta om skatten, nej hennes mål är att berätta om kvällen när Titanic sjönk så att hon kan återuppleva sin stora kärlek Jack. Och hennes mål när hon som ung åkte med Titanic var att hitta ett sätt att slippa göra det som förväntades av henne och slippa att gifta sig med den man som hennes mor sett ut.
Rose personlighet är viktig för filmen. Hon stark, hon går sin egen väg. Dessutom är hon lurig. Hon verkar öppen och ärlig med att hon ska hjälpa till att hitta skatten när hon i själva verket döljer den verkliga sanningen. Hennes personlighet spelar naturligtvis jättestor roll för hur historien utvecklar sig. Med en annan karaktär med annan personlighet och andra mål skulle historien bli en annan.
Hela filmen igenom lurar Rose sin mor och sin fästman att hon ska göra som de vill, medan hon egentligen försöker hitta ett sätt att följa sina egna drömmar. Och följer sina egna drömmar gör hon. Hon smiter iväg med Jack och gör allt förbjudet hon kan tänkas göra. Filmen slutar med en massa fotografier på Rose där vi får se att hon under sitt liv upplevt alla de drömmar som hon och Jack pratade om i filmen.
Så jag skulle vilja sammanfatta Titanics budskap - och alltså premiss - med meningen: Följ dina drömmar.
I min historiska kärlekstrilogi Dubbelspel, Falskspel och Vågspel var det självklart att huvudpersonen skulle vara en kvinna med moderna värderingar och en dröm om att få studera vidare och gå sin egen väg utan att ta hänsyn till normer och förväntningar. Leonore är envis vilket är både bra och negativt. Bra för att det får henne att fullfölja sina drömmar men samtidigt vägrar hon förändra sig och hon sluter sitt hjärta för kärleken. Eftersom hon växer upp under 1850-talet kan hon inte både ha kvar sin frihet och gifta sig. Hon måste alltså välja mellan att vara självständig och följa sina drömmar eller ge upp allting för kärleken. Och det leder fram till bokens budskap sammanfattat i en enda mening: Är kärleken värd sitt pris? Eller egentligen så är det väl svaret på den frågan som är bokens premiss, men jag tänker inte ge er svaret för då avslöjar jag ju slutet.
Premiss betyder för övrigt antaganden/förutsättningar. När vi adderar karaktärer till konceptet och hur de påverkar utgången av berättelsen har vi alla grundläggande antaganden för vår berättelse klar. Vi har förfinat vår idé och till den har vi adderat en eller flera intressanta karaktärer som driver storyns budskap. Vi har gunden klar, men någon berättelse är det inte riktigt än. Det saknas en viktig pusselbit, nämligen intrigen.
Intrig
Intrigen, eller handlingen som det också kallas, får du när du tar din premiss och lägger till konflikter och milstolpar.
Det är konflikterna som driver karaktärerna framåt och väcker historien till liv. En konflikt kan vara allt från det lilla till det stora, det inre eller det yttre. Det kan vara att byxorna är för små eller att jorden håller på att gå under. Det kan vara oro för att misslyckas eller att en konkurrent kämpar om samma sak.
Gemensamt för alla konflikter är att de kommer emellan dina karaktärer och deras mål. De sätter ut hinder på vägen. Hinder som måste övervinnas.
En milstolpe är när karaktärerna lyckas ta sig förbi ett av dessa hinder, eller när ett hinder gör att de tvingas ändra riktning. Det är ett avklarat delmål eller en vändpunkt för de inblandade karaktärerna. Det kan vara något stort som att hela livet förändras eller något litet som verkar obetydligt men som får viktiga följdeffekter. Läs mer om dessa hinder och milstolpar i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Gemensamt för alla milstolpar är att de alla leder historien framåt mot det oundvikliga slutet.
Utan konflikter och milstolpar ingen handling, håller du med?
Fråga dig:
- Vilka konflikter kan uppstå som hindrar karaktärerna från att nå sina mål?
- Vilka är de viktigaste milstolparna där dina karaktärer tar sig förbi hindren?
När du svarat på dessa frågor har du din intrig.
I exemplet med Titanic berättar Rose sin historia om hur det var när båten sjönk. Det finns en konflikt för Rose vill inte gifta sig med den man familjen sett ut. När hon försöker ta sitt liv möter hon Jack som vänder upp och ned på hennes tillvaro. Det är en viktig milstolpe. Men en ny konflikt uppstår: De kommer från olika samhällsklasser och kan aldrig kan få varandra. En milstolpe är att de ger efter för sina känslor. Då uppstår ytterligare en konflikt: Båten kör på ett isberg och bägge riskerar att dö. Den sista milstolpen är att Rose bestämmer sig för att leva sitt liv som hon vill och strunta i alla krav från familjen. Hon har nått sitt mål att slippa gifta sig med den man hennes mor sett ut och hon kan istället leva det liv som hon vill, fri från alla krav.
I min historiska kärlekstrilogi försvåras Leonores mål att studera av att kvinnor på den här tiden inte fick läsa vid universitetet. Och henns mål att aldrig gifta sig kompliceras av att hon blir kär. Konflikterna och milstolparna är många, för under tre böcker hinner det hända rätt mycket. Alldeles för mycket för att jag ska ta upp det här :)
I konceptet förfinade du idén. I premissen adderade du karaktärer till konceptet. I intrigen byggde du på med ytterligare ett lager, nämligen konflikter och milstolpar. Det du har framför dig nu är en färdig struktur för din berättelse. Men en sak saknas. Det där lilla extra. Nämligen temat.
Tema
Söker man på tema på nätet så får man upp att tema kan vara t.ex. kärlek, hämnd, rättvisa eller något annat som går att sammanfatta med ett enda ord. Men så enkelt är det inte.
Temat är djupet i din berättelse.
Larry Brooks säger att du ska ställa dig frågan:
- Vad handlar boken om?
Första tanken är kanske att svara det som är bokens intrig. Men finns det något mer, något som döljer sig bakom intrigen?
- Känner du något när du läser boken?
- Vill berättelsen säga något till dig, berätta något mer än bara intrigen?
- Finns det mer eller mindre dolda budskap, allt från sådant som bara kan anas till ren propaganda?
- Vill författaren lära dig något?
Alla sådana saker ger djup till berättelsen. Det kan vara lager på lager som skalas av som en lök. Men gemensamt är att de är bokens tema.
Ibland är det temat som skapat idén till berättelsen. Ibland blir temat uppenbart först när boken är skriven. Ibland saknas det helt.
Larry Brooks påstår att filmen Det sjätte sinnet inte har något tema, det är bara en intrig med ett lurigt slut. Frågar man sig vad filmen handlar om så tänker i varje fall jag på saker som: En pojke som kan se och tala med de döda och en psykolog som försöker hjälpa honom. Filmen har en minnesvärd twist (du kan för övrigt läsa mer om twister i miitt blogginlägg Så skapar du en bra twist) - det visar sig att psykologen också är död. Men i övrigt kan jag inte komma på om filmen försöker säga mig något mer utöver det som faktiskt är dess intrig. Det skulle väl vara premissen då som skulle kunna sammanfattas med: Livet är inte vad det ser ut att vara. Ha ha, nu var jag rätt fyndig (tycker jag själv).
Olika personer kan hitta olika teman i en bok. Som författare är det bara att tacka och ta emot om dina läsare hittar större djup i din berättelse än vad du själv tänkt dig. Men vill du att temat ska bli synligt för dina läsare, då gör du bäst i att förstärka den ... eller kanske inte. Läs vilka olika råd som ges i just denna fråga:
Larry Brooks skriver i sin bok Story Engineering att det underlättar att veta temat redan när man börjar skriva.
Stephen King skriver i sin bok Att skriva att man inte behöver vare sig tema eller riktning, det är bara att skriva och låta karaktärerna berätta historien. Men när det är gjort sätter han sig ned och funderar på vad han egentligen skrivit om. Han försöker hitta bokens tema. När han väl gjort det skriver han om hela boken och lyfter då upp temat så att det synliggörs.
Steven James skriver i sin bok Story Trumps Structure att ju enklare du kan sammanfatta din boks tema desto ytligare är din bok. För om du kan sammanfatta temat på några få rader så finns ju ingen anledning att ägna 300 sidor till att förklara temat. Så sluta försöka definiera temat eller bygga upp din berättelse kring ett tema, skriver Steven James.
- Hellre än att du säger att din bok handlar om rättvisa, så ställ frågor till berättelsen som Vad är viktigast - sanning eller rättvisa?
- Hellre än att du ger råd till läsarna som att Du ska förlåta andra, så låt din berättelse utvecklas kring ett dilemma som Hur förlåter jag någon som har gjort det otänkbara?
- Hellre än att du låter boken kretsa kring en cliché som De mångas behov överväger de fås, så kan du utmana detta axiom genom att fråga När överväger behoven för några få behoven för den stora massan?
Ja, det var lite olika tankar kring det här om tema. Avgör själv om du vill försöka definiera din boks tema eller om du hellre vill utgå från Steven James frågor.
I min historiska trilogi skulle frågan jag ställer mig bli: Vad är viktigast - frihet att leva sina drömmar eller att få leva tillsammans med den man älskar?
Lycka till nu och hoppas att det här blogginlägget redde ut de olika begreppen för dig så att du kan svara på frågan vad som är din boks tema, koncept, premiss och intrig.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal premiss dialog screen writing novellantologi allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck lind & co testläsare de rotlösa lättläst berättare förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok feel good katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström pacing takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil författarröst planerat skrivande elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse larry brooks skiftande perspektiv romantisk komedi målgrupp osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg skriva filmmanus hunger games whip media organic writer mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter lögn julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem