Pias skrivtips: Tema, idé, koncept, premiss och intrig
Hör du till dem som hört talas om tema, idé, koncept, premiss och intrig men lätt blandar ihop begreppen? Eller har du kanske aldrig funderat på de här sakerna förut? Kanske du tycker det är intressant och gärna vill läsa mer?
I så fall är det här blogginlägget för dig. Idag tänkte jag nämligen bena upp skillnaden mellan tema, idé, koncept, premiss och intrig.
OBS! Vill du veta mer? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
En bild säger mer än tusen ord. Därför har jag ritat den här bilden som stöd. Den är min egen och du får gärna låna den om du bara berättar vem som gjort den. Klicka på den så blir den större. :)
Tankarna om vad som skiljer de här begreppen åt har jag hämtat från Larry Brooks skrivhandbok Story Engineering. De kan skilja sig något från hur andra definierar begreppen, men det är inte så konstigt för de här sakerna är väldigt lätta att blanda ihop. Om Larry Brooks sitter på alla de rätta svaren vet jag inte, men hans skrivhandbok är en av de bästa jag läst och därför utgår jag från den.
Idé
Idén är oftast det som startar själva tanken om att skriva en berättelse.
Men idén är rätt översiktligt, kanske i stil med: Jag vill skriva om mitt liv eller Jag vill skriva en bok om Titanic.
Att rada upp en rad fakta om ditt liv eller om Titanic skapar ingen berättelse. Det kräver mer än så.
Koncept
Koncept är när du utgår från din idé och ställer frågan:
- Vad händer om ...?
Fortsätt ställa samma fråga tills du är nöjd med ditt koncept.
Man tar helt enkelt idén och förfinar den. Om idé är en frukt, då är koncept ett päron eller kanske ännu mer inlagda päron, kanske till och med inlagda gröna päron. Och har du förfinat konceptet riktigt mycket kanske det är inlagda gröna päron av sorten Anjou. Är du med?
Om idén är att göra en film om Titanic, då är konceptet att ställa frågor som:
- Vad händer om det finns en skatt på Titanic?
- Det leder till följdfrågan: Vad händer om det finns en överlevande kvar som kanske vet något om denna skatt?
- Det leder till frågan: Vad händer om man låter henne berätta sin historia?
- Det i sin tur leder till: Vad händer om hennes historia handlar om förbjuden kärlek?
- Och så vidare ...
Genom att ställa följdfråga på följdfråga förfinar du ditt koncept tills du har grunden till en historia. Och med det här sättet så inser du att idén kan vara densamma medan variationen av konceptet är oändliga.
Det är därför idén kan vara hur gammal och återanvänd som helst, medan konceptet är unikt. Det är ditt jobb som författare att hitta ett koncept som är så pass intressant att det säljer din bok.
Min historiska kärlekstrilogi Dubbelspel, Falskspel och Vågspel startade som ett koncept. Jag ställde mig frågan vad som skulle hända om man tog en kvinna med moderna värderingar och satte henne i fel tid, en tid då kvinnor förväntades stå vid spisen, inte var myndiga och inte fick studera vid universitetet. Vips ramlade historien om Leonore över mig.
Premiss
En premiss är ett koncept där man stoppat in karaktärer och gett dem mål och drömmar, något att sträva efter. En berättelse måste nämligen handla om någon.
Fråga dig:
- Vem eller vilka handlar det om?
- Vad har dessa karaktärer för mål och karaktärsdrag?
- Hur påverkar karaktärernas mål och karaktärsdrag händelseförloppet och hur boken slutar?
Premissen fördjupar konceptet ytterligare, det adderar ännu ett lager, nämligen vem eller vilka det handlar om. Personernas karaktär, personlighet, drömmar och mål kan föra berättelsen i endera ena eller andra riktningen. Det har alltså stor betydelse vilka karaktärer du väljer.
Det är här som Larry Brooks definition på premiss skiljer sig från hur andra definierar premiss. Söker man på nätet så får man upp att premissen är bokens budskap sagt i en enda mening, t.ex. i Romeo & Julia där premissen då skulle vara Kärleken övervinner allt.
Peter Nordstrand säger dock en så bra sak i sin blogg Peter Nordstrand, nämligen:
Premissen påstår att huvudpersonens personlighetsdrag leder till att det går som det går.
Enligt Peter Nordstrand måste du veta vem boken handlar om, vilka dominerande karaktärsdrag denna person har och hur boken slutar för att du ska kunna avgöra bokens premiss, som alltså är bokens budskap sagt i en enda mening.
Veronica Grönte är inne på samma sak (det här vet jag för att jag pratat med Veronica, om det står i hennes bok Pennvässaren vet jag inte för den boken har jag inte läst än). Hon påstår i varje fall att du ska utgå från din karaktärs starkaste karaktärsdrag och fundera på vilka bra och dåliga saker det leder till. Detta leder i sin tur till bokens premiss, vilket kan sammanfattas i en enda mening.
Och ur den aspeketen så har ju Larry Brooks samma definition som alla andra, bara det att han utesluter att premiss är ett budskap sammanfattat i en enda mening. Istället fokuserar Larry Brooks på karaktärerna, vilka de är och hur de driver handlingen framåt hela vägen till bokens slut.
Fördelen med att tänka sig premissen så som Larry Brooks gör är att det sätter premissen i ett större sammanhang. För utan karaktärer med drivkrafter och mål så blir det ingen bok. Jag skriver mer om det i mina blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen, Känn dina karaktärer, Hur en bok bör skrivas och Konflikter!
I exemplet med Titanic adderar vi den gamla damen Rose som den nu enda överlevande person som sett skatten. Men hennes mål är inte att berätta om skatten, nej hennes mål är att berätta om kvällen när Titanic sjönk så att hon kan återuppleva sin stora kärlek Jack. Och hennes mål när hon som ung åkte med Titanic var att hitta ett sätt att slippa göra det som förväntades av henne och slippa att gifta sig med den man som hennes mor sett ut.
Rose personlighet är viktig för filmen. Hon stark, hon går sin egen väg. Dessutom är hon lurig. Hon verkar öppen och ärlig med att hon ska hjälpa till att hitta skatten när hon i själva verket döljer den verkliga sanningen. Hennes personlighet spelar naturligtvis jättestor roll för hur historien utvecklar sig. Med en annan karaktär med annan personlighet och andra mål skulle historien bli en annan.
Hela filmen igenom lurar Rose sin mor och sin fästman att hon ska göra som de vill, medan hon egentligen försöker hitta ett sätt att följa sina egna drömmar. Och följer sina egna drömmar gör hon. Hon smiter iväg med Jack och gör allt förbjudet hon kan tänkas göra. Filmen slutar med en massa fotografier på Rose där vi får se att hon under sitt liv upplevt alla de drömmar som hon och Jack pratade om i filmen.
Så jag skulle vilja sammanfatta Titanics budskap - och alltså premiss - med meningen: Följ dina drömmar.
I min historiska kärlekstrilogi Dubbelspel, Falskspel och Vågspel var det självklart att huvudpersonen skulle vara en kvinna med moderna värderingar och en dröm om att få studera vidare och gå sin egen väg utan att ta hänsyn till normer och förväntningar. Leonore är envis vilket är både bra och negativt. Bra för att det får henne att fullfölja sina drömmar men samtidigt vägrar hon förändra sig och hon sluter sitt hjärta för kärleken. Eftersom hon växer upp under 1850-talet kan hon inte både ha kvar sin frihet och gifta sig. Hon måste alltså välja mellan att vara självständig och följa sina drömmar eller ge upp allting för kärleken. Och det leder fram till bokens budskap sammanfattat i en enda mening: Är kärleken värd sitt pris? Eller egentligen så är det väl svaret på den frågan som är bokens premiss, men jag tänker inte ge er svaret för då avslöjar jag ju slutet.
Premiss betyder för övrigt antaganden/förutsättningar. När vi adderar karaktärer till konceptet och hur de påverkar utgången av berättelsen har vi alla grundläggande antaganden för vår berättelse klar. Vi har förfinat vår idé och till den har vi adderat en eller flera intressanta karaktärer som driver storyns budskap. Vi har gunden klar, men någon berättelse är det inte riktigt än. Det saknas en viktig pusselbit, nämligen intrigen.
Intrig
Intrigen, eller handlingen som det också kallas, får du när du tar din premiss och lägger till konflikter och milstolpar.
Det är konflikterna som driver karaktärerna framåt och väcker historien till liv. En konflikt kan vara allt från det lilla till det stora, det inre eller det yttre. Det kan vara att byxorna är för små eller att jorden håller på att gå under. Det kan vara oro för att misslyckas eller att en konkurrent kämpar om samma sak.
Gemensamt för alla konflikter är att de kommer emellan dina karaktärer och deras mål. De sätter ut hinder på vägen. Hinder som måste övervinnas.
En milstolpe är när karaktärerna lyckas ta sig förbi ett av dessa hinder, eller när ett hinder gör att de tvingas ändra riktning. Det är ett avklarat delmål eller en vändpunkt för de inblandade karaktärerna. Det kan vara något stort som att hela livet förändras eller något litet som verkar obetydligt men som får viktiga följdeffekter. Läs mer om dessa hinder och milstolpar i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Gemensamt för alla milstolpar är att de alla leder historien framåt mot det oundvikliga slutet.
Utan konflikter och milstolpar ingen handling, håller du med?
Fråga dig:
- Vilka konflikter kan uppstå som hindrar karaktärerna från att nå sina mål?
- Vilka är de viktigaste milstolparna där dina karaktärer tar sig förbi hindren?
När du svarat på dessa frågor har du din intrig.
I exemplet med Titanic berättar Rose sin historia om hur det var när båten sjönk. Det finns en konflikt för Rose vill inte gifta sig med den man familjen sett ut. När hon försöker ta sitt liv möter hon Jack som vänder upp och ned på hennes tillvaro. Det är en viktig milstolpe. Men en ny konflikt uppstår: De kommer från olika samhällsklasser och kan aldrig kan få varandra. En milstolpe är att de ger efter för sina känslor. Då uppstår ytterligare en konflikt: Båten kör på ett isberg och bägge riskerar att dö. Den sista milstolpen är att Rose bestämmer sig för att leva sitt liv som hon vill och strunta i alla krav från familjen. Hon har nått sitt mål att slippa gifta sig med den man hennes mor sett ut och hon kan istället leva det liv som hon vill, fri från alla krav.
I min historiska kärlekstrilogi försvåras Leonores mål att studera av att kvinnor på den här tiden inte fick läsa vid universitetet. Och henns mål att aldrig gifta sig kompliceras av att hon blir kär. Konflikterna och milstolparna är många, för under tre böcker hinner det hända rätt mycket. Alldeles för mycket för att jag ska ta upp det här :)
I konceptet förfinade du idén. I premissen adderade du karaktärer till konceptet. I intrigen byggde du på med ytterligare ett lager, nämligen konflikter och milstolpar. Det du har framför dig nu är en färdig struktur för din berättelse. Men en sak saknas. Det där lilla extra. Nämligen temat.
Tema
Söker man på tema på nätet så får man upp att tema kan vara t.ex. kärlek, hämnd, rättvisa eller något annat som går att sammanfatta med ett enda ord. Men så enkelt är det inte.
Temat är djupet i din berättelse.
Larry Brooks säger att du ska ställa dig frågan:
- Vad handlar boken om?
Första tanken är kanske att svara det som är bokens intrig. Men finns det något mer, något som döljer sig bakom intrigen?
- Känner du något när du läser boken?
- Vill berättelsen säga något till dig, berätta något mer än bara intrigen?
- Finns det mer eller mindre dolda budskap, allt från sådant som bara kan anas till ren propaganda?
- Vill författaren lära dig något?
Alla sådana saker ger djup till berättelsen. Det kan vara lager på lager som skalas av som en lök. Men gemensamt är att de är bokens tema.
Ibland är det temat som skapat idén till berättelsen. Ibland blir temat uppenbart först när boken är skriven. Ibland saknas det helt.
Larry Brooks påstår att filmen Det sjätte sinnet inte har något tema, det är bara en intrig med ett lurigt slut. Frågar man sig vad filmen handlar om så tänker i varje fall jag på saker som: En pojke som kan se och tala med de döda och en psykolog som försöker hjälpa honom. Filmen har en minnesvärd twist (du kan för övrigt läsa mer om twister i miitt blogginlägg Så skapar du en bra twist) - det visar sig att psykologen också är död. Men i övrigt kan jag inte komma på om filmen försöker säga mig något mer utöver det som faktiskt är dess intrig. Det skulle väl vara premissen då som skulle kunna sammanfattas med: Livet är inte vad det ser ut att vara. Ha ha, nu var jag rätt fyndig (tycker jag själv).
Olika personer kan hitta olika teman i en bok. Som författare är det bara att tacka och ta emot om dina läsare hittar större djup i din berättelse än vad du själv tänkt dig. Men vill du att temat ska bli synligt för dina läsare, då gör du bäst i att förstärka den ... eller kanske inte. Läs vilka olika råd som ges i just denna fråga:
Larry Brooks skriver i sin bok Story Engineering att det underlättar att veta temat redan när man börjar skriva.
Stephen King skriver i sin bok Att skriva att man inte behöver vare sig tema eller riktning, det är bara att skriva och låta karaktärerna berätta historien. Men när det är gjort sätter han sig ned och funderar på vad han egentligen skrivit om. Han försöker hitta bokens tema. När han väl gjort det skriver han om hela boken och lyfter då upp temat så att det synliggörs.
Steven James skriver i sin bok Story Trumps Structure att ju enklare du kan sammanfatta din boks tema desto ytligare är din bok. För om du kan sammanfatta temat på några få rader så finns ju ingen anledning att ägna 300 sidor till att förklara temat. Så sluta försöka definiera temat eller bygga upp din berättelse kring ett tema, skriver Steven James.
- Hellre än att du säger att din bok handlar om rättvisa, så ställ frågor till berättelsen som Vad är viktigast - sanning eller rättvisa?
- Hellre än att du ger råd till läsarna som att Du ska förlåta andra, så låt din berättelse utvecklas kring ett dilemma som Hur förlåter jag någon som har gjort det otänkbara?
- Hellre än att du låter boken kretsa kring en cliché som De mångas behov överväger de fås, så kan du utmana detta axiom genom att fråga När överväger behoven för några få behoven för den stora massan?
Ja, det var lite olika tankar kring det här om tema. Avgör själv om du vill försöka definiera din boks tema eller om du hellre vill utgå från Steven James frågor.
I min historiska trilogi skulle frågan jag ställer mig bli: Vad är viktigast - frihet att leva sina drömmar eller att få leva tillsammans med den man älskar?
Lycka till nu och hoppas att det här blogginlägget redde ut de olika begreppen för dig så att du kan svara på frågan vad som är din boks tema, koncept, premiss och intrig.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet storytel medveten författare bones dave eggers udda vilken typ är du? ton sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy fånga läsaren sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik påsk vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning debutroman sociala media covid upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder dokument adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera test den inre resan antagen kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande synlig berättarröst intrig syfte författarkurs tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering miljö följebrev röst research steven james eldbunden längd skrivprocess lyckas med din gestaltning hunger games skräck premiss romantisk komedi lind & co screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis målgrupp spänning hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet allt hopp är ute författarröst organic writer whip media sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook novellantologi idé simona ahrnstedt peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins bokmanus faktaböcker barnbok konsten att flirta som en gudinna tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension början förlag lean feel good pinch point handling erotik covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt bestseller döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel harlequin författartävling historisk kärleksroman johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman skrivtips harlequin pias strukturmodell bokrelease gestaltning mål historisk roman corona ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer lektör the bestseller code bihandling författare bokens handling bästsäljare the circle plot point redaktör kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker intervju hungerspelen mariette lindstein blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden tempo filmmanus boktugg författarskap dialog överenskommelser bokens tema ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv skriv dialog osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick yttre resa roller mörkersdottir avatar margit sandemo character arc agenter vardagligt språk elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter tonalitet lögn julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat allvetande författarintervju författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag jul filmtips relationsroman the twilight saga planteringar tillbaka till bromma eldskytten slut flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig word-mall marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva introvert lyrik litterära agenter scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania hoi förlag style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet scener annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig rutin dikter kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker extrovert aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren