Pias skrivtips: Glöm inte Syfte och målgrupp!
All text har ett syfte och en målgrupp.
Japp, så är det!
Om du så skriver en post-it-lapp och sätter på dörrhandtaget med orden: "Glöm inte nyckeln" så har du ett syfte och en målgrupp:
- Syfte = Påminna.
- Målgrupp = Dig själv och din familj.
En reklamkampanj har t.ex. följande syfte och målgrupp:
- Syfte = Få kunderna att köpa.
- Målgrupp = Den tilltänkta kundgruppen. Observera att olika kundgrupper kan kräva olika kampanjer, t.ex. kan du inte använda samma reklam för att nå såväl företagare som privatpersoner. Ju bättre du känner din kund, desto enklare är det att anpassa kampanjen så att kunden köper produkten.
På samma sätt har ett bokmanus ett syfte och en målgrupp och idag tänkte jag prata om varför det är så viktigt att förstå vilket syfte och vilken målgrupp du har med din text.
Det är nämligen syftet och målgruppen som avgör HUR och VAD du ska skriva.
OBS! Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
Nå ut med din text
Hur ska du nå ut med ditt budskap om du inte ens vet syftet med din egen text och vem/vilka den vänder sig till?
När jag lektörsläser ett manus frågar jag alltid författaren vad syftet är med just den här texten och vem/vilka som är målgruppen.
Ofta får jag svar i stil med:
- Syfte = Jag skriver för att det är kul.
- Målgrupp = Jag vet inte.
Med ett sådant svar kan jag inte annat än tolka att författaren skriver för sin egen skull och att målgruppen är författaren själv. Då har jag egentligen ingenting att tillägga. För ingen känner ju målgruppen bättre än författaren, så vad ska jag bidra med?
Om jag inte ställt frågan om syfte och målgrupp kanske jag utgår från att författaren vill bli utgiven och ger kommentarer för att förbättra texten ur ett kommersiellt perspektiv. Och det kan bli väldigt galet. Kanske författaren är ute efter att bli bekräftad och istället tar råden som personliga påhopp, mår dåligt och slutar skriva.
Som du förstår är det oerhört stor skillnad på krav om du skriver för din egen skull jämfört med om ditt syfte är att bli bästsäljande författare, om du vill väcka opinion eller vinna en massa literära priser.
Ta därför och fundera på varför du skriver just den här texten och vem den vänder sig till.
Syfte
Syftet är skälet till varför du skriver just den här texten.
Det finns några grundläggande huvudsyften som är generella nog att täcka in alla texter. Kommer du på fler så är det helt okej. Det är ingen tävling om vem som har rätt utan handlar mer om att förstå tänket.
HUVUDSYFTEN
- Agera = Jag vill få läsarna att göra en specifik sak, t.ex. köpa min bok.
- Amusera = Jag vill underhålla läsarna, t.ex. att de ska roas eller förfasas.
- Informera = Jag vill berätta en sak för läsarna så att de inte behöver fråga om det, t.ex. jag återkommer på måndag.
- Inspirera = Jag vill väcka idéer och tankar hos läsarna, t.ex. hur löser vi världskrisen?
- Instruera = Jag vill lära ut eller förklara hur en sak fungerar för läsarna, t.ex. gör såhär för att sätta på maskinen.
- Propagera = Jag vill påverka läsarna att tycka på ett visst sätt, t.ex. hålla med mig i en viss fråga.
Dessa huvudsyften kan du naturligtvis använda även när du skriver böcker. Det är ingenting som hindrar att du har fler än ett syfte med din bok. Du kan t.ex. ha syftet:
Jag ska bli en bästsäljande författare genom att skriva spännande underhållningsromaner som samtidigt lär läsarna något om världen, väcker idéer samt får dem att ändra åsikt.
Med andra ord har du täckt in samtliga huvudsyften ovan med undantag från informera ;)
Målgrupp
Målgruppen är den du vänder dig till med din text.
Ju bättre du förstår dig på din målgrupp och ju mer du kan specificera dig, desto enklare är det att anpassa din text så att så du når ut med ditt budskap.
Det är nämligen oerhört vanskligt att säga att din målgrupp är alla människor.
Ett barn tar till sig en text annorlunda än en vuxen. En forskare som behöver underlag till sin avhandling är ute efter något helt annat än en person som vill koppla av med en god bok i hängmattan.
Hur ska du nå alla dessa grupper med en och samma text? Jag lovar: Om du försöker kompromissa kommer du inte att nå en enda.
Bestäm därför vem du skriver för. Ju mer specifik, desto bättre. Skapa dig en idealläsare:
Anna, 37 år, heltidsarbetande gift småbarnsförälder som är på semester med familjen i Thailand och har köpt en pocket inför resan för att kunna koppla av en stund i solstolen.
Försök sätta dig in i denna person. Vad tror du att Anna köpt för en bok? Vad är hon ute efter? Hur gör du henne nöjd?
Visst kanske det är så att Gunnar, 75 år, pensionär och änkling också läser din bok. Eller Emma, 16 år, gymnasiestudent och elitgymnast. Det är bonusen du får på köpet. Men vänd dig inte till dem alla tre, för då blir du alldeles för splittrad om vad du ska skriva och hur.
Och nu då?
Bra, nu har du bestämt syfte och målgrupp.
Det är nu det roliga börjar - det är nu du ska skriva en text som uppfyller ditt syfte och når din målgrupp.
Det kan göras på många olika sätt, men håll med om att det är stor skillnad på en text som ska få en väldigt upptagen företagsledare som får 200 mejl om dagen att öppna just ditt mejl, klicka på länken i mejlet, gå in på hemsidan och köpa din bok, jämfört med en text som ska få en 4-åring att somna på kvällen.
Syfte och målgrupp avgör nämligen VAD och HUR du ska skriva.
Det finns en massa regler för olika texter och jag tänker inte gå igenom dem alla här. Det viktiga är att du funderar själv på hur du ska nå din tilltänkta idealläsare.
Jag ska dock ge ett generellt tips:
Vill du få någon att agera? Skriv inte att "någon" ska göra "något". Skriv istället "du" och var väldigt tydlig med vad du vill att personen ska göra.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Nira » Jag startar kursportal!: ”Hej, jag heter Nira Shalom och jag vill dela med mig av de goda nyheterna om hur..”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
susanne ahlenius språk lyckostunder dokument prissättning sättning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag robin dunbar pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner titanic redigera bok så överlever du en refusering coach jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat dunbars tal the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat lucy dillon livet leker håll rollen trigger annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm dave eggers udda vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar national treasure forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor john yorke lektörsutlåtande synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv berättare parallellhandling veronica roth twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell larry brooks allt hopp är ute författarröst hitta början organic writer sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser facebook novellantologi idé huvudhandling divergent frida skybäck klimax ordberoende förlag den antagonistiska kraften story engineering harlequin författartävling 2015 följebrev röst research character arc eldbunden längd roller yttre resa hunger games skräck premiss testläsare allvetande perspektiv skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil gestaltande inre resa hinder 17-stegsmodell simona ahrnstedt peter barlach katametoden harpercollins författartävling konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur korrekturgranskare catrine tollström tempo filmmanus genre bli utgiven konfliktupptrappning vanföreställning miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg antagonist strukturera din roman stand up comedy releasefest förväntningar screen writing lind & co romantisk komedi lyckas med din gestaltning ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick skrivprocess steven james mörkersdottir avatar margit sandemo miljö agenter vardagligt språk elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset vågspel 4-aktsmodell chic lit dialog boktugg författarskap förlagsavtal bokens tema whip media ylva lee lindell miljöbeskrivningar planerat skrivande deckare valet långtidssjuk ewa åkerlind de rotlösa öka drivet i din berättelse bäraren lättläst hjärnan spänning målgrupp osynlig berättarröst mega-bestseller topic vuxenlitteratur outliner novell mathew l jockers finlitteratur distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn bones medveten författare storytel k.m. weiland dagny carlsson sex george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart symbolik story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser personlighet förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk manus kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher författarutbildning konkurs antagen den inre resan test debutera fokus vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona rytm karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret