Pias skrivtips: Glöm inte Syfte och målgrupp!
All text har ett syfte och en målgrupp.
Japp, så är det!
Om du så skriver en post-it-lapp och sätter på dörrhandtaget med orden: "Glöm inte nyckeln" så har du ett syfte och en målgrupp:
- Syfte = Påminna.
- Målgrupp = Dig själv och din familj.
En reklamkampanj har t.ex. följande syfte och målgrupp:
- Syfte = Få kunderna att köpa.
- Målgrupp = Den tilltänkta kundgruppen. Observera att olika kundgrupper kan kräva olika kampanjer, t.ex. kan du inte använda samma reklam för att nå såväl företagare som privatpersoner. Ju bättre du känner din kund, desto enklare är det att anpassa kampanjen så att kunden köper produkten.
På samma sätt har ett bokmanus ett syfte och en målgrupp och idag tänkte jag prata om varför det är så viktigt att förstå vilket syfte och vilken målgrupp du har med din text.
Det är nämligen syftet och målgruppen som avgör HUR och VAD du ska skriva.
OBS! Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
Nå ut med din text
Hur ska du nå ut med ditt budskap om du inte ens vet syftet med din egen text och vem/vilka den vänder sig till?
När jag lektörsläser ett manus frågar jag alltid författaren vad syftet är med just den här texten och vem/vilka som är målgruppen.
Ofta får jag svar i stil med:
- Syfte = Jag skriver för att det är kul.
- Målgrupp = Jag vet inte.
Med ett sådant svar kan jag inte annat än tolka att författaren skriver för sin egen skull och att målgruppen är författaren själv. Då har jag egentligen ingenting att tillägga. För ingen känner ju målgruppen bättre än författaren, så vad ska jag bidra med?
Om jag inte ställt frågan om syfte och målgrupp kanske jag utgår från att författaren vill bli utgiven och ger kommentarer för att förbättra texten ur ett kommersiellt perspektiv. Och det kan bli väldigt galet. Kanske författaren är ute efter att bli bekräftad och istället tar råden som personliga påhopp, mår dåligt och slutar skriva.
Som du förstår är det oerhört stor skillnad på krav om du skriver för din egen skull jämfört med om ditt syfte är att bli bästsäljande författare, om du vill väcka opinion eller vinna en massa literära priser.
Ta därför och fundera på varför du skriver just den här texten och vem den vänder sig till.
Syfte
Syftet är skälet till varför du skriver just den här texten.
Det finns några grundläggande huvudsyften som är generella nog att täcka in alla texter. Kommer du på fler så är det helt okej. Det är ingen tävling om vem som har rätt utan handlar mer om att förstå tänket.
HUVUDSYFTEN
- Agera = Jag vill få läsarna att göra en specifik sak, t.ex. köpa min bok.
- Amusera = Jag vill underhålla läsarna, t.ex. att de ska roas eller förfasas.
- Informera = Jag vill berätta en sak för läsarna så att de inte behöver fråga om det, t.ex. jag återkommer på måndag.
- Inspirera = Jag vill väcka idéer och tankar hos läsarna, t.ex. hur löser vi världskrisen?
- Instruera = Jag vill lära ut eller förklara hur en sak fungerar för läsarna, t.ex. gör såhär för att sätta på maskinen.
- Propagera = Jag vill påverka läsarna att tycka på ett visst sätt, t.ex. hålla med mig i en viss fråga.
Dessa huvudsyften kan du naturligtvis använda även när du skriver böcker. Det är ingenting som hindrar att du har fler än ett syfte med din bok. Du kan t.ex. ha syftet:
Jag ska bli en bästsäljande författare genom att skriva spännande underhållningsromaner som samtidigt lär läsarna något om världen, väcker idéer samt får dem att ändra åsikt.
Med andra ord har du täckt in samtliga huvudsyften ovan med undantag från informera ;)
Målgrupp
Målgruppen är den du vänder dig till med din text.
Ju bättre du förstår dig på din målgrupp och ju mer du kan specificera dig, desto enklare är det att anpassa din text så att så du når ut med ditt budskap.
Det är nämligen oerhört vanskligt att säga att din målgrupp är alla människor.
Ett barn tar till sig en text annorlunda än en vuxen. En forskare som behöver underlag till sin avhandling är ute efter något helt annat än en person som vill koppla av med en god bok i hängmattan.
Hur ska du nå alla dessa grupper med en och samma text? Jag lovar: Om du försöker kompromissa kommer du inte att nå en enda.
Bestäm därför vem du skriver för. Ju mer specifik, desto bättre. Skapa dig en idealläsare:
Anna, 37 år, heltidsarbetande gift småbarnsförälder som är på semester med familjen i Thailand och har köpt en pocket inför resan för att kunna koppla av en stund i solstolen.
Försök sätta dig in i denna person. Vad tror du att Anna köpt för en bok? Vad är hon ute efter? Hur gör du henne nöjd?
Visst kanske det är så att Gunnar, 75 år, pensionär och änkling också läser din bok. Eller Emma, 16 år, gymnasiestudent och elitgymnast. Det är bonusen du får på köpet. Men vänd dig inte till dem alla tre, för då blir du alldeles för splittrad om vad du ska skriva och hur.
Och nu då?
Bra, nu har du bestämt syfte och målgrupp.
Det är nu det roliga börjar - det är nu du ska skriva en text som uppfyller ditt syfte och når din målgrupp.
Det kan göras på många olika sätt, men håll med om att det är stor skillnad på en text som ska få en väldigt upptagen företagsledare som får 200 mejl om dagen att öppna just ditt mejl, klicka på länken i mejlet, gå in på hemsidan och köpa din bok, jämfört med en text som ska få en 4-åring att somna på kvällen.
Syfte och målgrupp avgör nämligen VAD och HUR du ska skriva.
Det finns en massa regler för olika texter och jag tänker inte gå igenom dem alla här. Det viktiga är att du funderar själv på hur du ska nå din tilltänkta idealläsare.
Jag ska dock ge ett generellt tips:
Vill du få någon att agera? Skriv inte att "någon" ska göra "något". Skriv istället "du" och var väldigt tydlig med vad du vill att personen ska göra.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Alfred Matti (The Maestro) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Mycket härliga råd :) Kanske kommer jag använda dem i min bok om mina kära vän o..”
-
Oscar Johansson (Kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej igen, glömde berätta för dig Pia och alla andra här att min snap är oscarjoh..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Kurre var här!!! ”
-
ferahtia.FS » Pias Skrivtips: Varför är målet så viktigt?: ”Thank you very much. Your article is very useful ”
-
Ulf Hagbo » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Oj. Mer uttömmande än så här kan det nog inte bli. Samtidigt får jag känslan att..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
lyckostunder dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona delilah marvell mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest författarplattform dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker en oberoende kvinna noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman siri arvidsson öka drivet med rätt pacing instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson på denne grund alla bolag vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson öppningsscen ekosystem vår pr romangestalter webbkurs ramhandling förläggare expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd litterära agenter lyrik introvert städning kuliss anna jansson harry potter understanding show don't tell gästblogg novell outliner akademiskt språk vuxenlitteratur känslor topic synopsis skriva facklitteratur skriv dialog skiftande perspektiv lättläst veronica roth parallellhandling strukturmodell twist svenska skrivpoddpriset larry brooks författarröst allt hopp är ute hitta början organic writer whip media bokens tema förlagsavtal novellantologi idé facebook huvudhandling divergent frida skybäck klimax ordberoende förlag nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex röst vardagligt språk character arc margit sandemo längd avatar roller yttre resa ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games romantisk komedi lind & co skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest strukturera din roman stand up comedy fängsla dina läsare blogg bokmanus hungerspelen konsten att flirta som en gudinna skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling gestalta recension plot point förlag perspektiv anslag skrivpodd skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson terese marvelin skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin intervju barnbok faktaböcker mariette lindstein harpercollins antagonist ljudbok birgitta bergin skrivblogg djävulsverk screen writing testläsare allvetande perspektiv ungdomsbok tillbakablick premiss skräck skrivprocess eldbunden steven james mörkersdottir research följebrev miljö agenter story engineering den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 svenska skrivbloggpriset vågspel 4-aktsmodell chic lit författarskap dialog boktugg överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell sekten på dimön miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande valet ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk bäraren öka drivet i din berättelse hjärnan berättare spänning målgrupp osynlig berättarröst lektörsutlåtande mega-bestseller john yorke mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment agenturer scandalous desires detta är lean bob dylan distribution tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind sofia ymén fånga läsaren revy udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener annika estassy kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas skröna höst skrivarpodden historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel ljusets väktare logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation manus skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva sanna ivarsson