Pias skrivtips: Glöm inte Syfte och målgrupp!
All text har ett syfte och en målgrupp.
Japp, så är det!
Om du så skriver en post-it-lapp och sätter på dörrhandtaget med orden: "Glöm inte nyckeln" så har du ett syfte och en målgrupp:
- Syfte = Påminna.
- Målgrupp = Dig själv och din familj.
En reklamkampanj har t.ex. följande syfte och målgrupp:
- Syfte = Få kunderna att köpa.
- Målgrupp = Den tilltänkta kundgruppen. Observera att olika kundgrupper kan kräva olika kampanjer, t.ex. kan du inte använda samma reklam för att nå såväl företagare som privatpersoner. Ju bättre du känner din kund, desto enklare är det att anpassa kampanjen så att kunden köper produkten.
På samma sätt har ett bokmanus ett syfte och en målgrupp och idag tänkte jag prata om varför det är så viktigt att förstå vilket syfte och vilken målgrupp du har med din text.
Det är nämligen syftet och målgruppen som avgör HUR och VAD du ska skriva.
OBS! Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
Nå ut med din text
Hur ska du nå ut med ditt budskap om du inte ens vet syftet med din egen text och vem/vilka den vänder sig till?
När jag lektörsläser ett manus frågar jag alltid författaren vad syftet är med just den här texten och vem/vilka som är målgruppen.
Ofta får jag svar i stil med:
- Syfte = Jag skriver för att det är kul.
- Målgrupp = Jag vet inte.
Med ett sådant svar kan jag inte annat än tolka att författaren skriver för sin egen skull och att målgruppen är författaren själv. Då har jag egentligen ingenting att tillägga. För ingen känner ju målgruppen bättre än författaren, så vad ska jag bidra med?
Om jag inte ställt frågan om syfte och målgrupp kanske jag utgår från att författaren vill bli utgiven och ger kommentarer för att förbättra texten ur ett kommersiellt perspektiv. Och det kan bli väldigt galet. Kanske författaren är ute efter att bli bekräftad och istället tar råden som personliga påhopp, mår dåligt och slutar skriva.
Som du förstår är det oerhört stor skillnad på krav om du skriver för din egen skull jämfört med om ditt syfte är att bli bästsäljande författare, om du vill väcka opinion eller vinna en massa literära priser.
Ta därför och fundera på varför du skriver just den här texten och vem den vänder sig till.
Syfte
Syftet är skälet till varför du skriver just den här texten.
Det finns några grundläggande huvudsyften som är generella nog att täcka in alla texter. Kommer du på fler så är det helt okej. Det är ingen tävling om vem som har rätt utan handlar mer om att förstå tänket.
HUVUDSYFTEN
- Agera = Jag vill få läsarna att göra en specifik sak, t.ex. köpa min bok.
- Amusera = Jag vill underhålla läsarna, t.ex. att de ska roas eller förfasas.
- Informera = Jag vill berätta en sak för läsarna så att de inte behöver fråga om det, t.ex. jag återkommer på måndag.
- Inspirera = Jag vill väcka idéer och tankar hos läsarna, t.ex. hur löser vi världskrisen?
- Instruera = Jag vill lära ut eller förklara hur en sak fungerar för läsarna, t.ex. gör såhär för att sätta på maskinen.
- Propagera = Jag vill påverka läsarna att tycka på ett visst sätt, t.ex. hålla med mig i en viss fråga.
Dessa huvudsyften kan du naturligtvis använda även när du skriver böcker. Det är ingenting som hindrar att du har fler än ett syfte med din bok. Du kan t.ex. ha syftet:
Jag ska bli en bästsäljande författare genom att skriva spännande underhållningsromaner som samtidigt lär läsarna något om världen, väcker idéer samt får dem att ändra åsikt.
Med andra ord har du täckt in samtliga huvudsyften ovan med undantag från informera ;)
Målgrupp
Målgruppen är den du vänder dig till med din text.
Ju bättre du förstår dig på din målgrupp och ju mer du kan specificera dig, desto enklare är det att anpassa din text så att så du når ut med ditt budskap.
Det är nämligen oerhört vanskligt att säga att din målgrupp är alla människor.
Ett barn tar till sig en text annorlunda än en vuxen. En forskare som behöver underlag till sin avhandling är ute efter något helt annat än en person som vill koppla av med en god bok i hängmattan.
Hur ska du nå alla dessa grupper med en och samma text? Jag lovar: Om du försöker kompromissa kommer du inte att nå en enda.
Bestäm därför vem du skriver för. Ju mer specifik, desto bättre. Skapa dig en idealläsare:
Anna, 37 år, heltidsarbetande gift småbarnsförälder som är på semester med familjen i Thailand och har köpt en pocket inför resan för att kunna koppla av en stund i solstolen.
Försök sätta dig in i denna person. Vad tror du att Anna köpt för en bok? Vad är hon ute efter? Hur gör du henne nöjd?
Visst kanske det är så att Gunnar, 75 år, pensionär och änkling också läser din bok. Eller Emma, 16 år, gymnasiestudent och elitgymnast. Det är bonusen du får på köpet. Men vänd dig inte till dem alla tre, för då blir du alldeles för splittrad om vad du ska skriva och hur.
Och nu då?
Bra, nu har du bestämt syfte och målgrupp.
Det är nu det roliga börjar - det är nu du ska skriva en text som uppfyller ditt syfte och når din målgrupp.
Det kan göras på många olika sätt, men håll med om att det är stor skillnad på en text som ska få en väldigt upptagen företagsledare som får 200 mejl om dagen att öppna just ditt mejl, klicka på länken i mejlet, gå in på hemsidan och köpa din bok, jämfört med en text som ska få en 4-åring att somna på kvällen.
Syfte och målgrupp avgör nämligen VAD och HUR du ska skriva.
Det finns en massa regler för olika texter och jag tänker inte gå igenom dem alla här. Det viktiga är att du funderar själv på hur du ska nå din tilltänkta idealläsare.
Jag ska dock ge ett generellt tips:
Vill du få någon att agera? Skriv inte att "någon" ska göra "något". Skriv istället "du" och var väldigt tydlig med vad du vill att personen ska göra.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig god jul skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus ping pong-metoden premiss dialog screen writing allvetande perspektiv bäraren frida skybäck djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research mörkersdottir steven james roller yttre resa osynlig berättarröst ungdomsbok romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg birgitta bergin ljudbok valet fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande bokens tema skriv dialog idé veronica roth story engineering 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden tävling harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein korrekturgranskare catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel releasefest parallellhandling hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist stand up comedy strukturmodell ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa testläsare lind & co författarskap tillbakablick skräck skrivprocess avatar längd ylva lee lindell novell följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax release divergent huvudhandling intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi förlagsavtal hunger games whip media organic writer brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument annika estassy leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter spex lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller