Jag har haft lite mycket - skriver på min bok Vågspel
Om ni undrar varför det inte blivit något skrivartips på sistone så är det för att jag är fullt upptagen med att skriva på min bok Vågspel.
Vågspel är tredje och avslutande delen i min historiska kärlekromanserie om Leonore som vägrar acceptera sin lott som kvinna.
Det passar väl bra såhär på internationella kvinnodagen och allt :)
Visste ni att de 100 första orden är oerhört viktiga? Det är ungefär så långt som en potentiell köpare tjuvläser i en bok innan de köper den.
Ett bra knep att fånga läsaren redan i de 100 första orden är att börja med en konflikt.
Här är de första hundra orden i min nya bok Vågspel, så som de ser ut just nu. Det lär nog ändra sig många gånger innan boken kommer i tryck. :)
Det sög till i mellangärdet, som om andan fastnat där och inte ville ut. Det var något med hans hållning, hans blick. Leonore tog instinktivt ett kliv bakåt, men hennes far var snabbare. Han fick tag i hennes handled och ryckte till.
”Jaså, du är tillbaka.”
Rösten var skrovlig, nästan hes. Andedräkten luktade starkt av brännvin när han tryckte ansiktet närmare hennes.
Leonore tvingade sig att inte vrida bort kinden. Istället mötte hon hans blick utan att flacka.
”Vad vill far?”
Hur kunde han veta att hon var tillbaka från Upsala? Varför hade han kommit? Och sedan slog det henne.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Lisbeth Lovén » Pias skrivtips: Har längden betydelse?: ”Men gud: skitjuste! Jag är takksam för ditt tips;: Regler är super bra (de super..”
-
Gustav » Pias skrivtips: Det viktiga anslaget: ”Hej! Du är verkligen grym. Allt som du har skrivit har jag tagit till mig och ä..”
-
Anna Emanuelsson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Tack för alla goda tips! Jag är helt ny i branschen och hade ingen aning om allt..”
-
Micke » Pias skrivtips! perspektiv och berättare: ”Hej! Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undra..”
-
Lars Ahlin » Pias skrivtips: Välja förlag: ”Har skrivit en kriminalroman på 360 sidor. Finns några förlag som du varmt kan r..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson pablo roberto historieberättare skrivarpodden höst skröna hur en bok bör skrivas igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa romantik kontrakt med läsarna mallar franskt band litet förlag petra mede bibliografi dikter rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel som eld vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson på denne grund fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt ramhandling förläggare expert johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd minnen av dig kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén mariette linden perspektivbyte förlagsekonomi skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare pia tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap antologi allvetande berättare koncept rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation tempväxling klimatriksdag fällor säljkurs richard dawkins planteringar the twilight saga relationsroman ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect manus hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat dramatrugi word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer noveller skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad niklas engdahl word bokens premiss adjektiv manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap lars wilderäng plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff lögn tonalitet bokbeat dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research mörkersdottir steven james eldbunden skrivprocess skräck premiss tillbakablick ungdomsbok lind & co skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning förväntningar releasefest strukturera din roman stand up comedy fängsla dina läsare the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers vuxenlitteratur känslor topic synopsis skriva facklitteratur skriv dialog konsten att flirta som en gudinna berättare hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser boktugg dialog författarskap tempo peter barlach catrine tollström korrekturgranskare konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil konfliktupptrappning bli utgiven inre resa 17-stegsmodell skrivhandbok terese marvelin marcus olausson skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag lean författare bihandling the bestseller code lektör karaktärer fantasy romanstruktur ann ljungberg corona historisk roman mål gestaltning bokrelease pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman bok historical romance romance boktips pias skrivtips podd skrivarpodd skrivdrömmar bokrecension pia lerigon struktur johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap bestseller vägen framåt falskspel vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 roman tema covid-19 erotik handling pinch point bokens handling bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film feel good skrivpodd anslag perspektiv genre hinder vanföreställning gestaltande miljöer tessie marvelin intervju hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur harpercollins författartävling katametoden simona ahrnstedt filmmanus facebook idé novellantologi förlagsavtal bokens tema whip media hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell parallellhandling veronica roth lättläst skiftande perspektiv spänning målgrupp osynlig berättarröst lektörsutlåtande mega-bestseller john yorke agenturer akademiskt språk outliner novell antagonist ljudbok birgitta bergin skrivblogg djävulsverk screen writing testläsare allvetande perspektiv hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden yttre resa roller avatar längd margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling grejen med verb tvister författarkurs syfte objektivt perspektiv spex lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande författarintervju ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv anna keiler buzz kapitel en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul brenda novak sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald ängelns coctail tvist twitter lb förlag vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron tillbaka till bromma eldskytten slut jul filmtips coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning konkurs antagen den inre resan test stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla beskrivande bokens intrig kill your darlings höstsol in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund språk susanne ahlenius sättning prissättning dokument lyckostunder gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider pitch föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag romantisk komedi revy udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert aristoteles save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson erotisk roman magkänsla vilseledning hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension
Bra början här ovan. Dramatiskt direkt. För vad det är värt, några saker jag reagerade på, bara smågrejer egentligen:
Jag tycker att du ska ta bort "instinktivt" och "nästan hes". Känns överflödigt.
Och tryckte han inte hennes ansikte närmre sitt eget? Inte tvärtom.
Som sagt, bara petitesser kanske, men som jag tänkte på.
Bästa hälsningar från Ethel