Boktips: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein
Egentligen har jag slutat recensera böcker, men jag gör ett undantag för denna fantastiska bok: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein.
Boken handlar om Sofia som fascineras av den karsimatiske och snygge Franz Oswald. När hon blir erbjuden att arbeta för honom tar hon chansen. I början är allting bra men sakta men säkert förändras Franz. Personalen får jobba allt hårdare och snart börjar bestraffningar att delas ut. Bestraffningar som bara blir värre och värre. Sofia inser att hon måste fly, men det är lättare sagt än gjort.
För er som inte vet så flydde Mariette från Scientologernas högkvarter i Los Angeles 2004. Boken Sekten på Dimön är en fiktiv berättelse, men Mariette har använt sig av sin erfarenhet av hur det är att tillhöra en sekt och det är en skrämmande bild som målas upp i hennes bok Sekten på Dimön.
Ändå är det inte närmelsevis lika hemskt som det var i verkligheten, berättade Mariette för mig. Jag har svårt att tro att det kan bli mycket värre än de scener som utspelar sig i hennes bok, men tydligen överträffar verkligheten dikten.
Det här är en bok som skulle ha ett egenvärde bara för att den tar upp ett viktigt ämne. Men boken har fler kvaliteter än så. Många fler.
Mariette är en otroligt duktig författare. Hon skriver på ett sätt som imponerade på mig från första sidan. Utan att det blir för mycket, bara perfekt lagom, så gestaltar hon både miljöer och personer. Stundtals är hennes språk poetiskt med klockrena liknelser och metaforer. Ändå tar språket aldrig överhand över berättelsen. Den förstärker berättelsen, men blir aldrig för mycket. Det är en lättläst bok som jag tror skulle passa de flesta.
Att lyckas med gestaltningen är inte lätt. Bara det i sig är värt en guldstjärna. Men som jag sa tidigare har boken flera kvaliteter.
Ni som följt min blogg med skrivartips vet att jag ofta skriver om struktur. Och eftersom jag är miljöförstörd när det kommer till struktur så förväntade jag mig redan på förhand att Sofia ca 25% in i boken kommer tacka ja till Franz erbjudande om jobbet, ca 50% in i boken kommer hon inse att det inte finns någon återvändo - hon är fast, och ca 75% in i boken kommer hon ta steget att försöka fly.
Och Mariette gjorde mig inte besviken. Okej att Sofia tar steget att flytta in hos Franz Oswald lite tidigare än 25% in i boken, men det gör ingenting. Mittpunkten ligger som en smäck. Och vid 75% börjar Sofias flyktplan ta form. Mariette följer den klassiska strukturen och den dramaturgiska utvecklingen funkar jättebra.
Dessutom är det här en trilogi. Klurigheterna med en bokserie är att få varje bok som en avslutande berättelse och ändå låta läsarna ana att det finns något mer. Även det lyckas Mariette jättebra med. Har ni läst baksidestexten på hennes andra bok i serien? Gör det - man får rysningar av obehag.
Men det bästa av allt är ingenting av detta. För bokens största behållning är alla tankar och frågor det ställde hos mig:
Varför reser de sig inte bara upp och går?
Varför finner de sig i att bli behandlade som skit?
Varför berättar aldrig Sofia för föräldrarna hur illa det är?
Om alla går samman så kan de överrumpla sektledaren.
Och ändå böjer alla på huvudena och mottar slag efter slag efter slag. Och inte ens när Sofia släpper frågan om att allt inte står rätt till så får hon nickningar tillbaka.
Först förstår jag det inte. Men ju längre in i boken jag kommer desto mer går det upp för mig att det inte är så lätt att resa sig upp och gå. Människor har en konstig egenskap att vilja tillhöra en grupp och det får dem att ta de mest konstiga beslut, utplåna sig själva för ... vad?
Vi har sett det ske om och om igen. Historien är full av exempel:
- Andra världskriget. Hitler. Judeutrotningen. Hur kunde folk gå med på att göra något så hemskt? Ändå hände det.
- Berlinmuren. Ingen på Östsidan hade det bra. Inte ens ledarna i Stasis högkvarter. De låg långt efter Väst i bekvämlighet. Ändå var det ingen som försökte ändra på systemet. Förrän en dag - av en slump - när en person sprang mot muren och vakten bestämde sig för att lägga ned sitt vapen, varefter ännu en och ännu en sprang mot friheten i Väst. Och så plötsligt hade muren fallit. Men det tog typ 40 år innan det inträffade.
- Diktaturer, IS - ja, historien upprepar sig.
Det är inte bara i sekter vi upplever att människor viker sig för övermakten utan att våga ta sig ur. Det verkar vara sådana vi är.
Med en ledare som vill gott kan vi göra otroligt många bra saker tack vare att vi står enade. Men med en ledare som vill ont så blir det som i Mariettes bok.
Boken fick mig att fundera på hur jag själv skulle ha agerat i en liknande situation. Jag har aldrig varit rädd för att ha en avvikande åsikt och säga den även om alla andra tycker annorlunda. Jag hade protesterat för länge sedan om jag varit Sofia och troligen blivit utkastad innan sektledaren ens kom på tanken att spärra in alla.
Jag hade inte skrivit på kontraktet från början utan att ha strykit i det. Och när Hurtig påstår att tes nummer tre inte passar undergivna människor, så hade jag svarat att de enda som är undergivna är de som böjer sig. De riktigt starka behöver inga andras sanningar för att må bra.
Men samtidigt jobbar jag alltid hårt och vill inte skada någon. Under nollningen på högskolan så gjorde jag mitt bästa för att gruppen inte skulle behöva böta. Först efter nollningen insåg jag hur lätt det är att hjärntvätta folk. Vi gjorde ju precis som de sa utan en tanke på varför. Och skulle någon stå med ett vapen mot mitt huvud lovar jag att jag inte skulle vara ett dugg kaxig.
Jag hoppas verkligen att Mariettes bok gör skillnad. Att den får människor att tänka till så att de inte hamnar i liknande situation som Sofia. Och jag hoppas att den översätts till engelska, slår igenom på den amerikanska marknaden och blir film. Framför allt hoppas jag att den ska få murarna att rämna på alla sekter som finns där ute så att folk släpps fria.
Visste ni att när jag var 17 år gammal så gick jag förbi ett tält inne i Stockholm. Där stod människor och sa:
Kom in och gör en enkel test så berättar vi vem du är.
Coolt tyckte jag och fyllde i en A4-sida med frågor, lämnade in den och trodde glad i hågen att jag skulle få veta min personlighet. Men nej då. Svaret jag fick var att jag hade en del saker att arbeta med och att de ville att jag skulle gå deras kurs. Den var gratis. Men eftersom jag var under 18 år så behövde jag mina föräldrars godkännande.
Lite konstigt tyckte jag det var att jag "hade saker att arbeta med". Det var väl inget fel på mig. Men likväl tog jag med mig papperet hem för att få den där underskriften. Det var ju gratis och rätt spännande. Men mamma tittade på papperet och fnös:
Ingenting är gratis här i livet. Det måste vara något skumt.
Det var först senare jag fick veta vilka Scientologerna var och att de lockar in sina medlemmar genom att erbjuda gratiskurser där de påstår att man mår dåligt men att de har svaret på alla ens problem.
Tack mamma för att du sa så kloka ord. Ditt goda råd har jag burit med mig hela livet. Eller som min lärare i finansiering sa när han blev erbjuden en riktigt bra finansieringsdeal:
Verkar det för bra för att vara sant - lägg benen på ryggen och spring.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson inramning dagen f gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag stökigt books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul försaka e-bok personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel buzz anna keiler skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju allvetande egenutgivning dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat författarkurs tvister grejen med verb spex objektivt perspektiv syfte kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar uc hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener kretslopp skrivregler instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden höst skröna indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur högtider allt jag fått lära mig refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik kontrakt med läsarna mallar tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften head hopping flickvänskontraktet vinst george rr martin korrekturfel som eld ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka medveten författare bones dave eggers udda vilken typ är du? ton vingar av rök svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund alla bolag frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor sociala media covid upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res frida arwen roslund snackis adlibris skatt game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone rabén & sjögren spegelneuroner fokus debutera test den inre resan antagen konkurs skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul slut 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff twist svenska skrivpoddpriset strukturmodell valet allt hopp är ute författarröst organic writer whip media sekten på dimön bokens tema förlagsavtal facebook novellantologi idé chic lit vågspel 4-aktsmodell svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson elisabeth akteus rex miljö följebrev röst research steven james eldbunden längd skrivprocess tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning romantisk komedi lind & co screen writing djävulsverk skrivblogg ljudbok birgitta bergin antagonist outliner akademiskt språk agenturer the bestseller experiment känslor topic mega-bestseller synopsis skriv dialog målgrupp hjärnan lättläst bäraren öka drivet i din berättelse miljöer konfliktupptrappning gestaltande hinder genre filmmanus tempo katametoden korrekturgranskare facklitteratur release pacing skrivarhandbok tävling harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker the circle bästsäljare perspektiv skrivpodd marcus olausson film kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer berättarröst skönlitterärt anslag terese marvelin skrivhandbok förlag tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg eurovision song contest dramaturgi takt konflikter harpercollins författartävling catrine tollström peter barlach simona ahrnstedt 17-stegsmodell inre resa bli utgiven vanföreställning stil harlequins författartävling 2015 veronica roth parallellhandling berättare skiftande perspektiv spänning osynlig berättarröst skriva facklitteratur lektörsutlåtande vuxenlitteratur john yorke novell mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare strukturera din roman stand up comedy releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus allvetande perspektiv testläsare premiss skräck hunger games yttre resa roller mörkersdottir avatar margit sandemo character arc agenter vardagligt språk harlequin författartävling 2015 story engineering den antagonistiska kraften ordberoende förlag klimax divergent frida skybäck huvudhandling boktugg författarskap dialog överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar deckare planerat skrivande larry brooks ewa åkerlind de rotlösa långtidssjuk vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod författarutbildning hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald sickla lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund prissättning dokument lyckostunder språk susanne ahlenius sättning tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll forum förlag vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr författarförbundet påsk specifik sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind storytel k.m. weiland dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania hoi förlag traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar sagan om isfolket mitt i nacka revolt stockholm beskriva hype att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon socialt umgänge extrovert aristoteles bibliografi petra mede litet förlag franskt band writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter öka drivet med rätt pacing siri arvidsson skrivmingel theres wittgren slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas mittpunkt sommar camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins rättigheter den inre positiva resan blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary mia bergenheim voice plot goal lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka adjektiv bokens premiss word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag fal bygg din egen mall poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien rollup word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket james v smith jr ansatsen katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning
Har i motsats till dig, väldigt svårt för språket och upprepningarna. Boken är långsam och tjatig.
Blev precis som du inlockad till scientologerna när jag var 16. Skrattade ut dom, och talade om att jag inte är så lättlurad att jag går på sån skit. De framhärdade inte, kanske för att de gjort ett IQ test som visade på 139. Synd om de som har dålig självkänsla dock. Påminner om nutidens behov av "likes" i sociala medier