Boktips: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein
Egentligen har jag slutat recensera böcker, men jag gör ett undantag för denna fantastiska bok: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein.
Boken handlar om Sofia som fascineras av den karsimatiske och snygge Franz Oswald. När hon blir erbjuden att arbeta för honom tar hon chansen. I början är allting bra men sakta men säkert förändras Franz. Personalen får jobba allt hårdare och snart börjar bestraffningar att delas ut. Bestraffningar som bara blir värre och värre. Sofia inser att hon måste fly, men det är lättare sagt än gjort.
För er som inte vet så flydde Mariette från Scientologernas högkvarter i Los Angeles 2004. Boken Sekten på Dimön är en fiktiv berättelse, men Mariette har använt sig av sin erfarenhet av hur det är att tillhöra en sekt och det är en skrämmande bild som målas upp i hennes bok Sekten på Dimön.
Ändå är det inte närmelsevis lika hemskt som det var i verkligheten, berättade Mariette för mig. Jag har svårt att tro att det kan bli mycket värre än de scener som utspelar sig i hennes bok, men tydligen överträffar verkligheten dikten.
Det här är en bok som skulle ha ett egenvärde bara för att den tar upp ett viktigt ämne. Men boken har fler kvaliteter än så. Många fler.
Mariette är en otroligt duktig författare. Hon skriver på ett sätt som imponerade på mig från första sidan. Utan att det blir för mycket, bara perfekt lagom, så gestaltar hon både miljöer och personer. Stundtals är hennes språk poetiskt med klockrena liknelser och metaforer. Ändå tar språket aldrig överhand över berättelsen. Den förstärker berättelsen, men blir aldrig för mycket. Det är en lättläst bok som jag tror skulle passa de flesta.
Att lyckas med gestaltningen är inte lätt. Bara det i sig är värt en guldstjärna. Men som jag sa tidigare har boken flera kvaliteter.
Ni som följt min blogg med skrivartips vet att jag ofta skriver om struktur. Och eftersom jag är miljöförstörd när det kommer till struktur så förväntade jag mig redan på förhand att Sofia ca 25% in i boken kommer tacka ja till Franz erbjudande om jobbet, ca 50% in i boken kommer hon inse att det inte finns någon återvändo - hon är fast, och ca 75% in i boken kommer hon ta steget att försöka fly.
Och Mariette gjorde mig inte besviken. Okej att Sofia tar steget att flytta in hos Franz Oswald lite tidigare än 25% in i boken, men det gör ingenting. Mittpunkten ligger som en smäck. Och vid 75% börjar Sofias flyktplan ta form. Mariette följer den klassiska strukturen och den dramaturgiska utvecklingen funkar jättebra.
Dessutom är det här en trilogi. Klurigheterna med en bokserie är att få varje bok som en avslutande berättelse och ändå låta läsarna ana att det finns något mer. Även det lyckas Mariette jättebra med. Har ni läst baksidestexten på hennes andra bok i serien? Gör det - man får rysningar av obehag.
Men det bästa av allt är ingenting av detta. För bokens största behållning är alla tankar och frågor det ställde hos mig:
Varför reser de sig inte bara upp och går?
Varför finner de sig i att bli behandlade som skit?
Varför berättar aldrig Sofia för föräldrarna hur illa det är?
Om alla går samman så kan de överrumpla sektledaren.
Och ändå böjer alla på huvudena och mottar slag efter slag efter slag. Och inte ens när Sofia släpper frågan om att allt inte står rätt till så får hon nickningar tillbaka.
Först förstår jag det inte. Men ju längre in i boken jag kommer desto mer går det upp för mig att det inte är så lätt att resa sig upp och gå. Människor har en konstig egenskap att vilja tillhöra en grupp och det får dem att ta de mest konstiga beslut, utplåna sig själva för ... vad?
Vi har sett det ske om och om igen. Historien är full av exempel:
- Andra världskriget. Hitler. Judeutrotningen. Hur kunde folk gå med på att göra något så hemskt? Ändå hände det.
- Berlinmuren. Ingen på Östsidan hade det bra. Inte ens ledarna i Stasis högkvarter. De låg långt efter Väst i bekvämlighet. Ändå var det ingen som försökte ändra på systemet. Förrän en dag - av en slump - när en person sprang mot muren och vakten bestämde sig för att lägga ned sitt vapen, varefter ännu en och ännu en sprang mot friheten i Väst. Och så plötsligt hade muren fallit. Men det tog typ 40 år innan det inträffade.
- Diktaturer, IS - ja, historien upprepar sig.
Det är inte bara i sekter vi upplever att människor viker sig för övermakten utan att våga ta sig ur. Det verkar vara sådana vi är.
Med en ledare som vill gott kan vi göra otroligt många bra saker tack vare att vi står enade. Men med en ledare som vill ont så blir det som i Mariettes bok.
Boken fick mig att fundera på hur jag själv skulle ha agerat i en liknande situation. Jag har aldrig varit rädd för att ha en avvikande åsikt och säga den även om alla andra tycker annorlunda. Jag hade protesterat för länge sedan om jag varit Sofia och troligen blivit utkastad innan sektledaren ens kom på tanken att spärra in alla.
Jag hade inte skrivit på kontraktet från början utan att ha strykit i det. Och när Hurtig påstår att tes nummer tre inte passar undergivna människor, så hade jag svarat att de enda som är undergivna är de som böjer sig. De riktigt starka behöver inga andras sanningar för att må bra.
Men samtidigt jobbar jag alltid hårt och vill inte skada någon. Under nollningen på högskolan så gjorde jag mitt bästa för att gruppen inte skulle behöva böta. Först efter nollningen insåg jag hur lätt det är att hjärntvätta folk. Vi gjorde ju precis som de sa utan en tanke på varför. Och skulle någon stå med ett vapen mot mitt huvud lovar jag att jag inte skulle vara ett dugg kaxig.
Jag hoppas verkligen att Mariettes bok gör skillnad. Att den får människor att tänka till så att de inte hamnar i liknande situation som Sofia. Och jag hoppas att den översätts till engelska, slår igenom på den amerikanska marknaden och blir film. Framför allt hoppas jag att den ska få murarna att rämna på alla sekter som finns där ute så att folk släpps fria.
Visste ni att när jag var 17 år gammal så gick jag förbi ett tält inne i Stockholm. Där stod människor och sa:
Kom in och gör en enkel test så berättar vi vem du är.
Coolt tyckte jag och fyllde i en A4-sida med frågor, lämnade in den och trodde glad i hågen att jag skulle få veta min personlighet. Men nej då. Svaret jag fick var att jag hade en del saker att arbeta med och att de ville att jag skulle gå deras kurs. Den var gratis. Men eftersom jag var under 18 år så behövde jag mina föräldrars godkännande.
Lite konstigt tyckte jag det var att jag "hade saker att arbeta med". Det var väl inget fel på mig. Men likväl tog jag med mig papperet hem för att få den där underskriften. Det var ju gratis och rätt spännande. Men mamma tittade på papperet och fnös:
Ingenting är gratis här i livet. Det måste vara något skumt.
Det var först senare jag fick veta vilka Scientologerna var och att de lockar in sina medlemmar genom att erbjuda gratiskurser där de påstår att man mår dåligt men att de har svaret på alla ens problem.
Tack mamma för att du sa så kloka ord. Ditt goda råd har jag burit med mig hela livet. Eller som min lärare i finansiering sa när han blev erbjuden en riktigt bra finansieringsdeal:
Verkar det för bra för att vara sant - lägg benen på ryggen och spring.
Kram Pia
Boken kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
musse (mustafa) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”ska skriva en gestaltande text tack så mycket för hjälpen”
-
Cecilia Johansson » Podd: Det viktiga anslaget: ”Har äntligen hittat en app där jag kan lyssna på din podd. Ska bli roligt”
-
Monica » Pias skrivtips: Skriv facklitteratur: ”Tack för jättebra tips!”
-
Efwa » Test: Skriver du planerat eller organiskt?: ”Vilken rolig test som faktiskt stämmer på mig. Jag fick 13 p och det stämmer väl..”
-
Mats Löfström » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Hej Pia, Tack för massor av bra tips, inte minst om följebrev. En fråga: Vad är..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
lean bibliografi aristoteles extrovert refererande miljöbeskrivning petra mede kriminalroman dikter röst lucy dillon populärlitteratur titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall into the wood livet leker youtube biintrig lust & löften att skriva under hot beskriva arne dahl revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet stockholm sex dagny carlsson k.m. weiland bones national treasure forskning spökskrivare på denne grund lind & co sofia ymén libsyn twlightsagan sören bondesson specifik påsk sofia fritzson klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände inledning 100 ord så skapar du en bra tvist föreläsning skrivblogg livet motorcyklar och andra omöjliga projekt den viktiga ansatsen författarkväll upplösning pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider referera lynda woodruff detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert kuliss bob dylan mathew l jockers språk lyckostunder dokument karaktärsdrag rytm leona marie-louise fritzén word-mall lyckas ännu mer med din gestaltning danny alegi histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig sickla anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia skrivartips filmanalys tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi allvetande berättare koncept pod åsa böker syd field sanning med modifikation komedi jenny dahlberg eva ludvigsen högskoleprovets orddel stitcher the twilight saga hjärnan tempväxling klimatriksdag lättläst eldskytten planteringar ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson 100 första orden tvist save the cat ewa åkerlind katarina bivald ansatsen james v smith jr olof röhlander vändpunkt niklas modig sveriges bästa skrivblogg fanta nybörjarmisstag gestaltande miljöbeskrivning måns zelmerlöw sexchock janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi författarröst fal svenska akademien dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman personlighet akter konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare kapitel bokens premiss arv roald dahl begär piratförlaget lars wilderäng plot goal nacka symbolik susanne collins hjärtan av jazz julia london förlagsavtal synlig berättarröst elementary the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan boktugg författarkurs facebook nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön midsommar sara dalengren högskoleprovet podcaster magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar anders blomström vilseledning theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing lennart guldbrandsen slutscen berättad prosa svenska skrivbloggpriset manuspitch permakultur högtider indirekt miljöbeskrivning komik story engineering elisabeth akteus rex nobelpriset i litteratur vardagligt språk korrekturgranskare miljö margit sandemo avatar längd skrivprocess facklitteratur tillbakablick ungdomsbok ping pong-metoden lyckas med din gestaltning allvetande perspektiv screen writing releasefest förväntningar strukturera din roman fängsla dina läsare antagonist agenturer the bestseller experiment känslor vuxenlitteratur topic synopsis skriva facklitteratur målgrupp spänning berättare bäraren öka drivet i din berättelse strukturmodell larry brooks deckare allt hopp är ute miljöbeskrivningar stil sekten på dimön bokens tema bli utgiven novellantologi dialog chic lit 4-aktsmodell peter barlach harpercollins författartävling skönlitterärt release takt pacing dramaturgi harpercollins bokmanus hungerspelen intervju tessie marvelin harlequins författartävling 2015 bästsäljare gestaltande inre resa genre filmmanus tempo marcus olausson film gestalta början the circle skrivhandbok terese marvelin bokens handling roman bihandling the bestseller code karaktärer fantasy ann ljungberg historisk roman mål gestaltning dubbelspel pias strukturmodell skrivtips harlequin bok struktur bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance historical romance kärleksroman pia lerigon historisk kärleksroman johannes vivers harlequin författartävling harlequins författartävling döda poeters sällskap bokrelease falskspel romanstruktur tema erotik handling pinch point författare anslag perspektiv lektör plot point recension kärlek feel good skrivpodd simona ahrnstedt 17-stegsmodell hinder konfliktupptrappning vanföreställning miljöer förlag skriva böcker redaktör faktaböcker blogg tävling skrivarhandbok jodie archer berättarröst konflikter bestseller klimax vågspel divergent huvudhandling idé författarskap överenskommelser svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset ylva lee lindell organic writer hitta början planerat skrivande valet twist de rotlösa veronica roth parallellhandling skiftande perspektiv skriv dialog barnbok osynlig berättarröst lektörsutlåtande john yorke mariette lindstein outliner novell akademiskt språk eurovision song contest stand up comedy birgitta bergin djävulsverk lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus testläsare premiss skräck hunger games roller yttre resa steven james eldbunden character arc research agenter följebrev den antagonistiska kraften harlequin författartävling 2015 catrine tollström stieg larsson sarah dawn finer writers little helper ansats ett oemotståndligt förslag ordberoende förlag save the cat! the girl on the train igenkänningsfaktorn hur en bok bör skrivas höst skrivarpodden refusering mathew l tocker peter magnusson mittpunkt kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto brainstorming kurs lix begränsat perspektiv filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming tvister syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb analys intrig lögn organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus fackböcker allvetande författarintervju författarträff skriv klart liknelser story trumps structure adjektiv word niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken #skriv2016 skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt books & dreams bygg din egen mall god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag stand up catharina ingelman-sundberg word-mallar dramatrugi författarplattform passiva meningar fifty shades of gray frans jeppsson wall direkt miljöbeskrivning inramning ylva arvidsson hisspresentation svenska skrivpoddpriset skrivfest story structure architect vinter kroppsspråk manus tillbaka till bromma slut jul filmtips relationsroman läsupplevelse lisa cron gimmick skrivarkurs flesch-kincaid konsten att flirta som en gudinna coach så överlever du en refusering redigera bok titanic författarutbildning antagen den inre resan test debutera fokus vad gick fel? sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld jan arnald beskrivande perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer metaforer bakgrund bokens koncept frida arwen roslund in media res the charm school finlitteratur miljöbeskrivning sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret susanne ahlenius anna jansson bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter olga rönnberg the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl justin timerlake förstärka johan arvidsson expert blake snyder gömd victoria lynn schmidt vår ekosystem öppningsscen förläggare ramhandling kuleshov-effekten karaktärer som stannar i läsarnas sinnen läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie love actually svåra ord fånga läsaren romantisk komedi revy flicka försvunnen the screen writer's workbook motsättningar medveten författare vilken typ är du? udda dave eggers adjektivsjuka den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel nattlöpare känn dina karaktärer head hopping mörkersdottir loppet oanständiga berättelser ämne skriv2016 tema, idé, koncept, premiss och intrig scener annika estassy trigger håll rollen innehåll oraganiskt skrivande rutin skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare eleine eksvärd mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell
Har i motsats till dig, väldigt svårt för språket och upprepningarna. Boken är långsam och tjatig.
Blev precis som du inlockad till scientologerna när jag var 16. Skrattade ut dom, och talade om att jag inte är så lättlurad att jag går på sån skit. De framhärdade inte, kanske för att de gjort ett IQ test som visade på 139. Synd om de som har dålig självkänsla dock. Påminner om nutidens behov av "likes" i sociala medier