Pias Skrivtips: Varför är målet så viktigt?
Ta bort målen från fotbollsplanen och du har ingen fotbollsmatch. Du har några fotbollsspelare och en boll, men ingen match.
Ta bort målen från boken och du har ingen berättelse. Du har några karaktärer och miljöer, men ingen handling.
Idag ska jag prata om dina karaktärers mål och varför målen är så viktiga.
Utan mål ingen handling
Om du skriver en bok där dina karaktärer saknar mål så blir det ett antal scener staplade på varandra. Visst kan scenerna vara både roliga och lärorika, men det blir svårt att säga vad boken handlar om.
Den handlar om ett killgäng, blir kanske svaret. Fundera på det svaret ett tag. Vad säger det om boken? Jo, man får veta vem det handlar om, men inte vad. Du vet alltså ingenting om bokens handling.
Det är dina huvudkaraktärers mål som definierar vad:et. Om dina karaktärer inte har några mål, eller om detta/dessa mål är dåligt definierade, så kommer bokens handling att halta.
Som författare ska du alltid fråga dig vad dina karaktärer vill, vad har de för mål? Och sedan måste du få ned det målet så tydligt att dina läsare också förstår vad dina karaktärer har för mål.
Om jag säger att boken handlar om ett killgäng som försöker få biljetter till årets coolaste fest, så vet du inte bara vem det handlar om utan också vad. Killarnas mål är att få tag i biljetter till festen och det definierar bokens handling.
Utan mål, ingen handling.
Gör målet viktigt
Det räcker inte att ge dina karaktärer mål för att det ska bli en intressant handling. Du behöver några saker till.
Det ena är att målet eller målen måste vara viktiga för dina karaktärer. Så viktiga att de kan göra nästan vad som helst för att nå detta mål.
För om målet inte är viktigt då kan dina karaktärer lika gärna ge upp så fort de stöter på ett hinder. Och faller målet, då faller handlingen. Då är boken slut.
Sätt något på spel
För att målet ska bli viktigt för dina karaktärer måste du sätta något på spel, något som är betydelsefullt för dina karaktärer.
Låt dina karaktärer antingen förlora något värdefullt om de inte når sitt mål, eller vinna något värdefullt om de når sitt mål.
Ju viktigare detta är för dina karaktärer, desto intressantare blir berättelsen.
Det mest värdefulla vi har är våra liv, eller våra närståendes liv. Vill du inte skriva om död så kan du skriva om kärlek. Att riskera att förlora sitt livs kärlek är en outtömlig källa till berättelser som fungerat i tusen och åter tusen år. En annan outsinnlig källa för berättelser är om rikedom och makt.
Men egentligen spelar det ingen roll vad det är som sätts på spel, bara det är viktigt för dina karaktärer.
Boken med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest är egentligen ingen bok. Det är en film. Tro det eller ej - men någon har filmatiserat det hela. Kanske du tycker att handlingen är enormt banal och det hade den blivit om det inte varit för en viktig detalj:
Målet att få biljetter till årets coolaste fest blir viktigt eftersom den ena killens drömtjej ska dit och enda chansen att någonsin få träffa henne igen är om han får tag i biljetter till festen. Eftersom det står mycket på spel - hans livs kärlek - så blev det här banala målet till en film.
Gör det svårt att nå målet
Men det räcker inte att ha ett mål som är viktigt och sätta något på spel. Du behöver dessutom göra målet svårt att nå.
Om målet är lätt att nå kommer dina karaktärer nå målet inom några sidor och då slutar boken där.
Alltså måste du sätta upp hinder som gör att dina karaktärer inte når målet vid första bästa försök.
I exemplet med killarna som försöker få tag i biljetter till årets coolaste fest så är det första hindret det faktum att de letat efter dessa biljetter i flera år utan att få tag i dem. De har ingen aning om vem de ska kontakta för att få tag i biljetterna eller var den här festen håller hus. De vet bara - ryktesvägen - att det är en fest som heter duga och dit kommer den här tjejen.
OBS! Du måste tänka på två saker när du hittar på hindren som står mellan dina karaktärer och deras mål.
- För det första får hindren inte vara för lätta att övervinna, för lyckas de ta sig över hindren och nå målet så slutar berättelsen alldeles för tidigt.
- För det andra måste hindren vara svåra att övervinna på riktigt. Om det finns en enkel utväg, men dina karaktärer inte tar den, så kommer läsarna att bli förbannade.
Gör det svårare att nå målet
Men det räcker inte att göra hindren svåra, ju längre in i berättelsen du kommer desto svårare måste hindren bli. Det kallas för konfliktupptrappning.
Jag berättar mer om konlfikter i mitt blogginlägg Konflikter!
Det är genom att trappa upp konflikterna så att hindren blir svårare och svårare att överkomma som du ökar spänningen i boken. Även om det bara är en feelgood så behöver du en konfliktupptrappning för att behålla dina läsares intresse hela vägen in i mål.
Det låter kanske knepigt, men är i själva verket rätt naturligt.
Det viktiga när du tänker konfliktupptrappning är att du inte kastar in nya konflikter utan att du trappar upp dem du redan har. Spänning byggs inte upp för att du kastar in en ny citron - utan för att du kramar ur sista droppen ur den citron du redan har. Det här med att pressa citroner är en liknelse som jag snott från Lennart Guldbrandsons bok Manusförfattarens guide.
Tänk dig att du har en scen där en ond pojke hotar slå bokens huvudperson med en trädgren. Säg att du som författare låter trädgrenen vara så skör att den går sönder i luften varefter den stygga pojken blir rädd och springer sin väg.
Ingen bra lösning. Den spännande scenen är över innan den ens har börjat. Du har ju inte pressat minsta lilla droppe ur citronen.
Tänk dig istället att den första grenen går sönder i luften, men då böjer sig den elaka pojken ned och hittar en större gren. Din huvudperson duckar så grenen slår i ett träd. Den elaka pojken brottar då ned din huvudperson, famlar med handen i jorden och får tag i en stor sten. Din huvudperson sprattlar med armar och ben men den elaka pojken ropar på sina vänner. De springer fram och håller din huvudperson stilla. Nu kan din huvudperson inte komma undan. Den elaka killen höjer handen med stenen och måttar mot din huvudpersons huvud ...
Ja, nu börjar det likna något. Du har eskalerat motståndet tills allt hopp är ute. Läsarna tänker att hur ska huvudpersonen komma undan? När läsarna tänker så - då har du lyckats pressa sista droppen ur citronen.
Det är så du ska tänka. Låt inte dina karaktärer klara av alla hinder omedelbart utan låt dem få kämpa innan de lyckas. Ju mer de kämpar och desto starkare de blir, desto svårare blir moståndet. Det handlar inte om att du kastar in nya konflikter - du trappar helt enkelt upp den konflikt du redan har. Och det är vad som menas med konfliktupptrappning.
Hela vägen in i mål
Med hela vägen in i mål menar jag att du ska behålla läsarnas intresse hela vägen till bokens sista sida.
Du får nämligen inte låta dina karaktärer nå, eller misslyckas med att nå, sitt mål förrän du närmar dig slutet av berättelsen. Visst kan du ha några sidor där du berättar vad som hände sedan, men de flesta berättelser slutar mer eller mindre när karaktärerna når sitt mål.
Byta mål, byta riktning
Vadå? tänker säkert du. Får jag inte byta mål?
Jo, det får du.
Oftast sker det helt naturligt genom att dina karaktärer lär sig något på resan varefter målet förskjuts.
När dina karaktärer klarar av ett hinder, eller ett hinder gör att dina karaktärer tvingas byta riktning, så har du en så kallad milstolpe. Du kan läsa mer om milstolpar i mina blogginlägg Tema, idé, koncept, premiss och intrig samt Strukturera din roman. Det är vid dessa milstolpar som dina karaktärer helt naturligt justerar sitt mål.
Ja, då eller en stund efteråt. Det är ju inte alltid man inser omedelbart att det mål man precis uppnått inte var så fantastiskt som man tänkt sig. Men det får inte ta alltför lång tid för dina karaktärer att inse sitt fatala misstag, för då kommer läsarna undra varför boken har så många sidor kvar. Kanske de rent av lägger boken ifrån sig trots att halva berättelsen återstår. Jag lovar - jag har gjort det själv. Har dina karaktärer nått sitt mål så känns det som om berättelsen är slut. Och är berättelsen slut så orkar man inte läsa en massa bladder om hur de levde lyckliga i alla sina dagar ...
Nej, om dina karaktärer når ett mål så måste de skaffa sig ett nytt mål eller se över det de redan har. Och det relativt snart.
I filmen om killarna som försökte få tag i biljetter till årets coolaste fest så lyckades de få tag i dessa biljetter i mitten av filmen. Med andra ord borde filmen sluta där. Men nej, naturligtvis händer någonting som gör att de riskerar att missa festen och då förskjuts målet från att få tag i biljetterna till att hinna fram till festen i tid.
Själva huvudmålet är dock i stort detsamma - gå på den berömda festen. Men delmålet för att ta sig dit förskjuts under resans gång.
Om du undrar vilken film jag talar om så heter den The night before. Och nej, jag såg inte hela filmen - råkade bara springa förbi TV:n några gånger under filmens gång och reagerade på den banala handlingen men hur genialiskt producenten ändå fått till det så att det funkade. Kanske jag borde ha sett hela filmen innan jag uttalde mig om den i ett blogginlägg såhär, men det viktiga är ju inte huruvida jag fattat filmen korrekt eller inte. Nej, lärdomen är att du kan låta dina karaktärer ha vilket banalt mål som helst - så länge det är tillräckligt viktigt för dem. :)
Lycka till nu och glöm inte målet!
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn skiftande perspektiv larry brooks lättläst ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers känslor vuxenlitteratur john yorke sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev novell mörkersdottir steven james skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder genre takt feel good katametoden tävling mariette lindstein facklitteratur konflikter förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film skriva böcker hungerspelen harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok 17-stegsmodell inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo simona ahrnstedt barnbok gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 testläsare lind & co tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa avatar längd research ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser akademiskt språk outliner agenturer fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg berättare de rotlösa national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat
Your article is very useful