Pias skrivtips: populärlitteratur versus finlitteratur?
Nyss hemkommen från Skriv2016 måste jag dela med mig av en alla de saker jag lärt mig under konferensen. Nämligen vad som skilljer populärlitteratur från finlitteratur.
Det är inte mina ord, utan Jan Arnalds. Han är betydligt mer kompetent att uttala sig om dessa saker än vad jag är eftersom han rör sig i såväl finlitteraturens salonger som i populärlitteraturens salar.
Jan Arnald eller Arne Dahl
Jan Arnald är författaren och litteraturkritikern som ville ta in finlitteraturen i deckargenren. Han ville visa att det går att skriva deckare med karaktärer som inte är platta. Så skapade han pseudonymen Arne Dahl och skrev flera prisbelönta deckare.
Jag har faktiskt gått på kurs hos honom en gång för väldigt många år sedan i tron att jag skulle träffa min favoritförfattare Roald Dahl. Besvikelsen var stor och jag var inte så peppad att gå en kurs om hur man skriver deckare. Det var naturligtvis ett stort misstag att jag inte tog tillvara på den kunskap Jan Arnald hade att erbjuda, men på den tiden skrev jag inte aktivt.
Dock minns jag att det var en kul kurs. Och så minns jag att Jan Arnald läste en av sina noveller där 400.000 kr i 1000-lappar vällde ut ur en portfölj. Då påpekade en av deltagarna att 400.000 kr i 1000-lappar inte är mer än fyra sedelbuntar, vilket knappast fyller en hel portfölj. Jan Arnalds förvånade min sitter för alltid inpräntad på min näthinna.
Det hade ju varit bättre om jag mindes något annat från kursen än just denna anekdot. :)
Men nu var det ju inte om det jag skulle prata om utan om populärllitteratur versus finlitteratur.
Vad skiljer populärlitteratur mot finlitteratur?
Slutet skiljer mellan populärlitteratur och finlitteratur, sa Jan Arnald på Skriv2016 och jämförde med en deckare. I en deckare sker det alltid någon form av upplösning. Det är få deckare där slutet flyter ut i något obestämbart luddigt. Läsarna har större krav än så - de vill ha closure.
Och sedan sa Jan Arnald något som verkligen fick mig att spetsa öronen:
Tyvärr har det blivit så bland finlitteraturens generaler att finns det ett slut i en bok så är det likställt med något dåligt.
Och det är tack vare detta uttalande som jag skriver det här blogginlägget.
Själv har jag aldrig förstått mig på den här uppdelningen i populärlitteratur och finlitteratur. Det finns bra och dåliga böcker, men inte katten finns det något som jag skulle vilja säga är "finare" än andra.
Själv gör jag kopplingen mellan det Jan Arnald sa och det jag skrivit om i olika strukturmodeller.
I den klassiska strukturmodellen så bygger boken på att det finns en handling. Och handlingen får du om bokens protagonist har ett mål som hen försöker nå. Boken slutar med en upplösning där läsarna får svar på frågan om hen lyckades nå sitt mål eller inte.
Det är så de flesta läsare vill ha det varför böcker som har den här uppbyggnaden säljer bättre. Det överensstämmer alltså med begreppet populärlitteratur - litteratur som är populär bland läsarna.
I slice of slice-strukturen har man ingen handling utan berättelsen bygger på en rad scener som staplas på varandra utan någon till synes egentlig ordning. Med andra ord finns inte heller något tydligt slut. Det kan vara sådär obestämt luddigt som Jan Arnald säger att finlitteraturens generaler vill ha.
Nu tror jag ju inte jag att det är slutet i sig som gör att finlitteraturens generaler förespråkar denna typ av litteratur, utan konceptet som sådant. Det kräver nämligen mer av läsarna när det inte finns någon tydlig handling. Istället läggs vikten på karaktärerna, relationerna och att man utforskar ett ämne på djupet.
Är man ute efter en tydlig handling ter sig dessa böcker flummiga. Därför går de sällan hem hos den stora massan. Men är man en van läsare kan det bli väldigt givande att ge sig hän åt det mänskliga psykets inre virrgångar. Om man är lagd åt det hållet, vill säga.
Och om det är en bra bok. ;)
Det finns ju bra och dåliga böcker som följer så väl den klassiska strukturen som slice of life-strukturen.
Finns det drag av lathet hos finlitterära författare?
Ja, det finns en mer hantverksmässig del i en deckare, tyckte Jan Arnald. Många författare vill ha frihet. Den absoluta friheten skapar sällan bra litteratur - det behövs något mer.
Och det där med frihet hörde jag även från en annan föreläsning på Skriv2016-konferensen. Danny Alegi sa nämligen:
Have structure, but be free. The more structure you have, the more freedom you will have. Embrace the paradox.
Danny menade att har du en struktur så kan du vila i tryggheten vart du ska och sedan är du fri att skriva på. Det ger dig mycket mer frihet än om du börjar skriva utan en aning om vart du ska ta vägen.
Jag håller med, även om jag tror att varje person måste hitta sitt eget sätt att skriva. Dock är det aldrig fel att prova nya vägar. Läs gärna mitt blogginlägg Vilken typ är du?
Finns det ett förakt mot populärlitteratur?
I Svenska Akademien finns ett deckarförakt, fortsatte Jan Arnald. Det finns en övertygelse att når man rätt många läsare så är något i grunden fel.
Han rör ju sig i Svenska Akademiens salonger så han borde veta vad han talar om. Jan Arnald själv tycker däremot att det är viktigt att nå läsarna. Och jag håller med.
Att skriva en bok som når en stor läsekrets är faktiskt ingenting man knåpar ihop på en kafferast. Det kräver enormt mycket arbete och kunskap om skrivandet. Därför tycker inte jag att man ska se ned på populärlitteraturen.
Och trots att slice of life-strukturen har sina egna utmaningar för att boken ska bli bra, så kanske det ligger något i Jan Arnalds påstående att de som skriver finlitteratur är lite lata. I varje fall om de valt bort all form av struktur bara för att de anser att deras konstnärliga frihet skadas av för mycket kunskap. Men samtidigt tror inte jag att man kan skriva en riktigt bra bok om man är lat.
Jag håller med Danny Alegi om att struktur skapar frihet, den begränsar inte. Det är nämligen svårt att bryta mot konventionen och vara nyskapande om man inte vet vad man bryter mot.
Varför anses finlitteraturen vara bättre?
I andra länder är det här med finlitteratur inte samma grej. Nobelpriset gör att vi byggt upp ett elfenbenstorn av finlitteratur i Sverige som skapat en mur mellan populärlitteraturen och finlitteraturen, avslutade Jan Arnald.
Men så skrattade han och sa att det här med att Bob Dylan fått nobelpriset i litteratur rört om i grytan. Kanske blåser det nya vindar i elfenbenstornet?
Ja, jag håller med. Det är positivt att Bob Dylan fick priset. Han om någon skriver ju populärlitteratur i den bemärkelsen att hans låttexter är populära. Kanske vi en dag äntligen slutar dela upp böcker i populär- kontra finlitteratur.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Nira » Jag startar kursportal!: ”Hej, jag heter Nira Shalom och jag vill dela med mig av de goda nyheterna om hur..”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
ljudboksgalan den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket k.m. weiland storytel medveten författare bones dave eggers udda revy fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie radio p1 pensionatet vid världens ände inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser johan arvidsson förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder permakultur! framtiden i din trädgård the writers little helper referera olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch kontrakt med läsaren bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby frida arwen roslund snackis adlibris anders nyman högläsning metaforer the charm school in media res höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell sanning hybridförlag skrivartips vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund test den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning jenny dahlberg kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic redigera bok så överlever du en refusering coach filmtips jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva arvidsson inramning dagen f direkt miljöbeskrivning olof röhlander vändpunkt save the cat fanta nybörjarmisstag stökigt gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg måns zelmerlöw sexchock niklas modig sveriges bästa skrivblogg poesi bygg din egen mall fal rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare författarintervju allvetande egenutgivning nacka fackböcker begär piratförlaget organiskt skrivande synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia spex objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb humor miljön midsommar uc harper collins steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd show don't tell romantik skräcknoveller böcker tryck oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman annika estassy scener enkelt bokus faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften skrivprocess skräck premiss tillbakablick ungdomsbok allvetande perspektiv testläsare screen writing djävulsverk skrivblogg birgitta bergin ljudbok antagonist novell outliner akademiskt språk agenturer john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande osynlig berättarröst målgrupp spänning berättare hjärnan öka drivet i din berättelse bäraren långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer sekten på dimön ylva lee lindell svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser boktugg dialog författarskap chic lit 4-aktsmodell vågspel svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research mörkersdottir steven james eldbunden konflikter takt dramaturgi tävling harpercollins mariette lindstein faktaböcker barnbok intervju tessie marvelin miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt katametoden harpercollins författartävling skönlitterärt berättarröst jodie archer gestalta recension plot point förlag perspektiv anslag skrivpodd feel good pinch point handling erotik lean tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer historisk roman döda poeters sällskap harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease gestaltning mål bestseller covid-19 corona ann ljungberg romanstruktur fantasy bokens handling lektör the bestseller code bihandling författare marcus olausson terese marvelin skrivhandbok bästsäljare the circle början redaktör kata kärlek film korrekturgranskare catrine tollström peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 skriva böcker konsten att flirta som en gudinna hungerspelen bokmanus blogg eurovision song contest skrivarhandbok pacing release facklitteratur avatar längd margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax frida skybäck divergent huvudhandling facebook idé novellantologi förlagsavtal bokens tema whip media hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell parallellhandling veronica roth lättläst skiftande perspektiv skriv dialog skriva facklitteratur synopsis topic känslor vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment fängsla dina läsare stand up comedy strukturera din roman releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi hunger games lyckas med din gestaltning ping pong-metoden yttre resa roller loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype att skriva under hot trigger håll rollen livet leker into the wood kostnader tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon bokformat rutin dikter bibliografi petra mede litet förlag franskt band mallar kontrakt med läsarna manuspitch berättad prosa komik mina böcker indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing siri arvidsson historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler kretslopp actionscener anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmrecension blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler voice plot goal lars wilderäng buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word niklas engdahl leona tärningen är kastad sandemo dödlig åtrå akter personlighet förlagssytem skapa en mall noveller brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams e-bok försaka god jul författarplattform passiva meningar fifty shades of gray stand up förbeställ kristina svensson pocket word-mallar dramatrugi hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall anders hansen marknadsföring james v smith jr ansatsen katarina bivald manus skrivglädje twitter lb förlag vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling sanning med modifikation syd field åsa böker stitcher högskoleprovets orddel skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid komedi debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar viberg förlag tone pia överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden marie-louise fritzén leona rytm danny alegi bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall lyckostunder språk susanne ahlenius sättning prissättning dokument minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert lyrik gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem öppningsscen sören bondesson twlightsagan itunes klarar du de svåra orden karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag på denne grund dagny carlsson sex motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet allt som glimmar
Jag tror förlagen först och främst vill ha böcker som säljer bra och då är det den klassiska strukturen med tydlig handling och ett slut som gäller. Därför kan det vara svårt att bli antagen som debutant om man skriver enligt slice of life-strukturen.
Det kräver dessutom rätt mycket av en författare att ro en slice of life-struktur i hamn för karaktärerna och relationerna eller det ämne man valt att utforska måste vara så intressant att det uppväger det faktum att det saknas en handling. Det är något som man kanske måste ha skrivit många böcker för att lyckas med.
Däremot finns det ju ingenting som hindrar att man skriver en bok enligt den klassiska strukturen men likväl har intressanta karaktärer, relationer och ämne som man utforskar. Om jag förstod Jan Arnald rätt var det just detta han ville bevisa.
Kram Pia
Betr. novellen av Jan Arnald: Där visade han verkligen vad viktig research är. Han gjorde nog inte om den missen :-).
Det här med staplade scener på varandra och otydligt slut i "finlitteratur". Har fått för mig att om du är debutant är det mycket svårare att få ett manus publicerat, om det är uppbyggt på det sättet. Då ska det mesta vara väldigt tydligt. Väldigt med stora bokstäver. Men det kanske är en fördom jag har :-).
Just Jan Arnalds föreläsning var en av de mest intressanta under #Skriv2016