Pias skrivtips: Lär dig från Stand Up
Idag var jag på The Big Ben på Söder i Stockholm och tittade på min stand up-vän Christer Jervhäll. Han var så fruktansvärt bra. Och det säger jag trots att jag är partisk. :)
The Big Ben är en pub där nya komiker får prova sina vingar, varvat med mer kända komiker som behöver prova nytt material.
Väldigt trevligt må jag säga - även för oss i publiken. Riktigt hög klass på flera av framträdandena ikväll. Eftersom varje person bara har ca 5 minuter på scenen - om de inte är kända för då får de mer - så hanns det med en hel bunt med komiker.
Och när jag satt där i publiken slog det mig att stand up comedy har rätt mycket gemensamt med en bra bok . Och det är om detta som mitt blogginlägg ska handla om.
Sluta där du började
Det första jag lade märke till är att flera av komikerna i slutet av sitt framträdande anspelade på något som de planterat i ett tidigare skämt.
Inledningsskämtet kunde t.ex. handla om en ponny. Komikern Fredrik Andersson sa att han fundrade på att skaffa en ponny. Det var ju så bra om han försov sig. Om han kom in på en ponny som slängde med manen och blinkade med sina stora, bruna ögon skulle alla förlåta honom för att han var sen. För inte går det att bli arg på någon som rider på en söt ponny.
Sedan följde en rad andra skämt. Mot slutet av akten körde han ett skämt om mygg som spanade in honom genom myggnätet när han skulle sova. Schysst som han var körde han strip tease för dessa mygg. Stackarna levde ju bara en ynka säsong. Han tryckte skinkan mot myggnätet och de fick riktigt fin kontakt. Men en mygga förstod inte vad gränsen gick utan var där med sin snabel och grävde. Förbannad bestämde han sig för att slå ihjäl myggan. Myggan bedyrade sin oskuld, men det var en blodstinn jävel så den hade svårt för att svära sig fri. Fredrik lyfte handen, men precis när han skulle drämma till upptäckte han att myggan satt på en pytteliten ponny.
Och där slutade skämtet.
Om han inte planterat ponnyn tidigare skulle det inte ha varit något skämt. Men nu blev det stora skrattsalvor.
Och på precis samma sätt kan du göra när du skriver en skönlitterär roman. Det behöver inte vara en komedi. De allra flesta böcker är uppbyggda på det här sättet.
Inledningsvis droppar du något som tas upp i slutet av berättelsen. Plötsligt får det som hände i inledningsscenerna en helt ny innebörd och hela boken lyfter.
Om du inte har med en sådan koppling mellan början och slutet brukar läsarna tycka att slutet haltade, det saknades något. Så gör som i stand up comedy och sluta där du började.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Anspela på igenkänningsfaktorn
Ett annat viktigt verktyg i stand up comedy är igenkänningsfaktorn. Många av komikerna lockade till sig skratt genom att anspela på något som alla kände till.
Kvällen avslutades med en amerikansk manlig komiker, vars namn jag tyvärr aldrig uppfattade. Hans skämt byggde på en lång berättelse ur livet och var rolig för att vi alla varit i den situationen själva någon gång. Eller så hade vi sett det på tv.
Och på samma sätt kan du göra i en bok. Genom att låta dina karaktärer råka ut för sådant som vi alla någon gång råkat ut för, eller fasar för att råka ut för, så känner läsarna igen sig i karaktärerna. Därmed blir de levande människor av kött och blod med samma drömmar och rädslor som vi andra.
På så vis kan du bygga karaktärer som läsarna känner empati för och vars resa de vill följa ända tills bokens sista sida. Lär av stand up och utnyttja igenkänningsfaktorn.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Utnyttja läsarnas förväntningar
Men det framför allt vanligaste knepet var trots allt att komikerna utnyttjade publikens förväntningar och satte dem på skam.
En av komikerna, tyvärr minns jag inte hans namn, sa att han nästan såg en pojke bli överkörd av X2000. Som tur var, sa komikern och där hann vi i publiken tänka att pojken blev räddad. Som tur var hann jag vända mig om.
Komikern byggde sitt skämt på att vi i publiken drog våra egna slutsatser och så sa han något som var helt oväntat och gick stick i stäv med våra förväntningar.
Och det är exakt så du gör för att bygga upp en bra twist i din bok. Så lär av komikerna och gör likadant.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Så skapar du en bra twist.
Lycka till nu. Kram Pia.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal premiss dialog screen writing novellantologi allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck lind & co testläsare de rotlösa lättläst berättare deckare ewa åkerlind strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok feel good katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta berättarröst bästsäljare tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström pacing takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil författarröst planerat skrivande elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist valet ljudbok öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar larry brooks skiftande perspektiv romantisk komedi målgrupp osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling ping pong-metoden intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg skriva filmmanus hunger games whip media organic writer mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter lögn julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem