Pias skrivtips: Lär dig från Stand Up
Idag var jag på The Big Ben på Söder i Stockholm och tittade på min stand up-vän Christer Jervhäll. Han var så fruktansvärt bra. Och det säger jag trots att jag är partisk. :)
The Big Ben är en pub där nya komiker får prova sina vingar, varvat med mer kända komiker som behöver prova nytt material.
Väldigt trevligt må jag säga - även för oss i publiken. Riktigt hög klass på flera av framträdandena ikväll. Eftersom varje person bara har ca 5 minuter på scenen - om de inte är kända för då får de mer - så hanns det med en hel bunt med komiker.
Och när jag satt där i publiken slog det mig att stand up comedy har rätt mycket gemensamt med en bra bok . Och det är om detta som mitt blogginlägg ska handla om.
Sluta där du började
Det första jag lade märke till är att flera av komikerna i slutet av sitt framträdande anspelade på något som de planterat i ett tidigare skämt.
Inledningsskämtet kunde t.ex. handla om en ponny. Komikern Fredrik Andersson sa att han fundrade på att skaffa en ponny. Det var ju så bra om han försov sig. Om han kom in på en ponny som slängde med manen och blinkade med sina stora, bruna ögon skulle alla förlåta honom för att han var sen. För inte går det att bli arg på någon som rider på en söt ponny.
Sedan följde en rad andra skämt. Mot slutet av akten körde han ett skämt om mygg som spanade in honom genom myggnätet när han skulle sova. Schysst som han var körde han strip tease för dessa mygg. Stackarna levde ju bara en ynka säsong. Han tryckte skinkan mot myggnätet och de fick riktigt fin kontakt. Men en mygga förstod inte vad gränsen gick utan var där med sin snabel och grävde. Förbannad bestämde han sig för att slå ihjäl myggan. Myggan bedyrade sin oskuld, men det var en blodstinn jävel så den hade svårt för att svära sig fri. Fredrik lyfte handen, men precis när han skulle drämma till upptäckte han att myggan satt på en pytteliten ponny.
Och där slutade skämtet.
Om han inte planterat ponnyn tidigare skulle det inte ha varit något skämt. Men nu blev det stora skrattsalvor.
Och på precis samma sätt kan du göra när du skriver en skönlitterär roman. Det behöver inte vara en komedi. De allra flesta böcker är uppbyggda på det här sättet.
Inledningsvis droppar du något som tas upp i slutet av berättelsen. Plötsligt får det som hände i inledningsscenerna en helt ny innebörd och hela boken lyfter.
Om du inte har med en sådan koppling mellan början och slutet brukar läsarna tycka att slutet haltade, det saknades något. Så gör som i stand up comedy och sluta där du började.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Anspela på igenkänningsfaktorn
Ett annat viktigt verktyg i stand up comedy är igenkänningsfaktorn. Många av komikerna lockade till sig skratt genom att anspela på något som alla kände till.
Kvällen avslutades med en amerikansk manlig komiker, vars namn jag tyvärr aldrig uppfattade. Hans skämt byggde på en lång berättelse ur livet och var rolig för att vi alla varit i den situationen själva någon gång. Eller så hade vi sett det på tv.
Och på samma sätt kan du göra i en bok. Genom att låta dina karaktärer råka ut för sådant som vi alla någon gång råkat ut för, eller fasar för att råka ut för, så känner läsarna igen sig i karaktärerna. Därmed blir de levande människor av kött och blod med samma drömmar och rädslor som vi andra.
På så vis kan du bygga karaktärer som läsarna känner empati för och vars resa de vill följa ända tills bokens sista sida. Lär av stand up och utnyttja igenkänningsfaktorn.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Utnyttja läsarnas förväntningar
Men det framför allt vanligaste knepet var trots allt att komikerna utnyttjade publikens förväntningar och satte dem på skam.
En av komikerna, tyvärr minns jag inte hans namn, sa att han nästan såg en pojke bli överkörd av X2000. Som tur var, sa komikern och där hann vi i publiken tänka att pojken blev räddad. Som tur var hann jag vända mig om.
Komikern byggde sitt skämt på att vi i publiken drog våra egna slutsatser och så sa han något som var helt oväntat och gick stick i stäv med våra förväntningar.
Och det är exakt så du gör för att bygga upp en bra twist i din bok. Så lär av komikerna och gör likadant.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Så skapar du en bra twist.
Lycka till nu. Kram Pia.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia spex rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden mega-bestseller lektörsutlåtande bokens tema skriv dialog idé veronica roth story engineering 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus ping pong-metoden premiss dialog screen writing allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research mörkersdottir steven james roller yttre resa osynlig berättarröst ungdomsbok romantisk komedi målgrupp dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström korrekturgranskare mariette lindstein facklitteratur konflikter förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film skriva böcker hungerspelen harpercollins tävling katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 testläsare lind & co författarskap tillbakablick skräck skrivprocess avatar längd ylva lee lindell novell följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling intervju facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi förlagsavtal hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel releasefest parallellhandling hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis topic sekten på dimön känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis noveller lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva god jul minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk