Pias skrivtips: Lär dig från Stand Up
Idag var jag på The Big Ben på Söder i Stockholm och tittade på min stand up-vän Christer Jervhäll. Han var så fruktansvärt bra. Och det säger jag trots att jag är partisk. :)
The Big Ben är en pub där nya komiker får prova sina vingar, varvat med mer kända komiker som behöver prova nytt material.
Väldigt trevligt må jag säga - även för oss i publiken. Riktigt hög klass på flera av framträdandena ikväll. Eftersom varje person bara har ca 5 minuter på scenen - om de inte är kända för då får de mer - så hanns det med en hel bunt med komiker.
Och när jag satt där i publiken slog det mig att stand up comedy har rätt mycket gemensamt med en bra bok . Och det är om detta som mitt blogginlägg ska handla om.
Sluta där du började
Det första jag lade märke till är att flera av komikerna i slutet av sitt framträdande anspelade på något som de planterat i ett tidigare skämt.
Inledningsskämtet kunde t.ex. handla om en ponny. Komikern Fredrik Andersson sa att han fundrade på att skaffa en ponny. Det var ju så bra om han försov sig. Om han kom in på en ponny som slängde med manen och blinkade med sina stora, bruna ögon skulle alla förlåta honom för att han var sen. För inte går det att bli arg på någon som rider på en söt ponny.
Sedan följde en rad andra skämt. Mot slutet av akten körde han ett skämt om mygg som spanade in honom genom myggnätet när han skulle sova. Schysst som han var körde han strip tease för dessa mygg. Stackarna levde ju bara en ynka säsong. Han tryckte skinkan mot myggnätet och de fick riktigt fin kontakt. Men en mygga förstod inte vad gränsen gick utan var där med sin snabel och grävde. Förbannad bestämde han sig för att slå ihjäl myggan. Myggan bedyrade sin oskuld, men det var en blodstinn jävel så den hade svårt för att svära sig fri. Fredrik lyfte handen, men precis när han skulle drämma till upptäckte han att myggan satt på en pytteliten ponny.
Och där slutade skämtet.
Om han inte planterat ponnyn tidigare skulle det inte ha varit något skämt. Men nu blev det stora skrattsalvor.
Och på precis samma sätt kan du göra när du skriver en skönlitterär roman. Det behöver inte vara en komedi. De allra flesta böcker är uppbyggda på det här sättet.
Inledningsvis droppar du något som tas upp i slutet av berättelsen. Plötsligt får det som hände i inledningsscenerna en helt ny innebörd och hela boken lyfter.
Om du inte har med en sådan koppling mellan början och slutet brukar läsarna tycka att slutet haltade, det saknades något. Så gör som i stand up comedy och sluta där du började.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Strukturera din roman.
Anspela på igenkänningsfaktorn
Ett annat viktigt verktyg i stand up comedy är igenkänningsfaktorn. Många av komikerna lockade till sig skratt genom att anspela på något som alla kände till.
Kvällen avslutades med en amerikansk manlig komiker, vars namn jag tyvärr aldrig uppfattade. Hans skämt byggde på en lång berättelse ur livet och var rolig för att vi alla varit i den situationen själva någon gång. Eller så hade vi sett det på tv.
Och på samma sätt kan du göra i en bok. Genom att låta dina karaktärer råka ut för sådant som vi alla någon gång råkat ut för, eller fasar för att råka ut för, så känner läsarna igen sig i karaktärerna. Därmed blir de levande människor av kött och blod med samma drömmar och rädslor som vi andra.
På så vis kan du bygga karaktärer som läsarna känner empati för och vars resa de vill följa ända tills bokens sista sida. Lär av stand up och utnyttja igenkänningsfaktorn.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Utnyttja läsarnas förväntningar
Men det framför allt vanligaste knepet var trots allt att komikerna utnyttjade publikens förväntningar och satte dem på skam.
En av komikerna, tyvärr minns jag inte hans namn, sa att han nästan såg en pojke bli överkörd av X2000. Som tur var, sa komikern och där hann vi i publiken tänka att pojken blev räddad. Som tur var hann jag vända mig om.
Komikern byggde sitt skämt på att vi i publiken drog våra egna slutsatser och så sa han något som var helt oväntat och gick stick i stäv med våra förväntningar.
Och det är exakt så du gör för att bygga upp en bra twist i din bok. Så lär av komikerna och gör likadant.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg Så skapar du en bra twist.
Lycka till nu. Kram Pia.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien youtube hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev novell mörkersdottir steven james skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv larry brooks lättläst ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers eldbunden miljöbeskrivningar överenskommelser sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo simona ahrnstedt barnbok gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor akademiskt språk outliner agenturer fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg berättare de rotlösa testläsare lind & co tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa avatar längd research ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona