Måste alla lektörer ha jobbat på förlag?
Det här blogginlägget tillkom efter att en av de mest meriterade skrivlärarna i branschen påstått att lektörer - som inte jobbat som redaktör på förlag, som inte gett ut minst två egna böcker på etablerat förlag och som inte jobbat minst 10 år som skrivlärare för någon institution eller skola - endast rättar stavfel och säger att ditt manus är utmärkt. Den bloggen kan du läsa här: Debutantbloggen
Jag har bara hört gott om denna person och att allt han vill är att folk inte ska bli lurade. Jag antar därför att han sa sådär för att han blev lika förbannad på lektörer som inte gör sitt jobb, som jag blev när jag läste intervjun med honom. Det finns säkert lektörer där ute som snarare arbetar som korrekturgranskare och mestadels rättar stavfel. Men de lektörer jag känner jobbar inte så.
Han har rätt i en sak - gör din research innan du väljer lektör.
Därför ska jag berätta om mig och varför jag jobbar som lektör utan att ha all den där erfarenheten.
Expert på bästsäljande genrelitteratur
Jag erkänner - jag är white trash när det kommer till litteratur. Jag plöjer mängder av böcker och har alltid gjort så - men det är lättläst genrelitteratur av bästsäljande författare. Men så kallade litterära böcker, som vunnit mängder av priser, kommer jag sällan igenom.
Visst läste jag tunga romaner som Greven av Monte Christo när jag gick på mellanstadiet, bara för att jag ville det. Då hade jag ju själv valt ut boken. Men så fort mina svenskalärare ville att vi skulle läsa klassiker var det tvärtstopp. Det var få klassiker jag kom igenom och skoltiden fick mig att sky allt vad klassiker heter. Och så är det än idag. Jag har oerhört lite läserfarenhet av klassiker.
Men jag har mängder av läserfarenhet av bästsäljande romaner och genrelitteratur. Det är min styrka.
Därför frågar jag alltid varför du skriver. Och är det så att ditt syfte är att vinna en massa litterärar priser - nej, då är jag inte rätt lektör för dig. Jag är den första att erkänna det och då skickar jag dig vidare till någon av mina lektörskollegor.
Men vill du skriva en bok ut som når ut till en bredare målgrupp? Har du en dröm om att bli utgiven och kanske sälja mängder av böcker? Då är jag i mitt essä.
Förlagsnovis
Och nej, jag har aldrig jobbat på förlag. Så du är din fulla rätt att ifrågasätta om jag vet vad förlagen vill ha.
Men jag har en förmåga att se vad som går hem hos andra. När jag var aktiv på Kapitel 1 (en sajt för folk som skriver) hade vi novelltävlingar en gång i månaden. Och då lyckades jag alltid gissa mig till vilken novell som skulle vinna. Alltid.
Jag råkar ha en förkärlek för bästsäljande böcker. Nu pratar jag inte böcker som säljer i några 100.00 exemplar i ankdammen Sverige - däribland finns det många böcker jag inte gillar. Nej, jag pratar om böcker som säljer i miljonupplagor hela världen över. De har något gemensamt som andra böcker saknar och jag dras automatiskt till den typen av böcker.
Med andra ord har jag ett tycke och en smak som är main streem - jag gillar det folk överlag gillar. Jag är alltså en jättebra indikator på vad som säljer och vad som inte säljer.
Analytisk och långt ifrån IQ-befriad
Att gilla det alla andra gillar är absolut ingen garanti för att jag ger råd som gör att du skriver bästsäljande böcker. Absolut inte.
Men jag har en mycket viktig egenskap: Jag är analytisk. Jag har jobbat som finansanalytiker i 10 år - det ligger i min natur att analysera saker.
Dessutom har jag en logisk intelligens som gör att jag är bra på att se samband och att dra slutsatser. Jag vet inte hur hög IQ jag har. Men jag hade alla rätt på Mensas provtest som man kan göra på nätet. Jag gjorde den inte för att bli medlem i Mensa, utan för att jag ville öva på intelligenstester inför en anställningsintervju.
Jag är alltså analytisk och har en hög logiskt intelligens. Det säger dock ingenting om vad jag kan om skrivande. Det är sant.
Slukar skrivarhandböcker
Så vad kan jag då om skrivande?
Grejen är den att jag slukar skrivarhandböcker. När jag läst en stor del av alla skrivarhandböcker som finns på svenska övergick jag till att läsa amerikanska skrivarhandböcker. Och de tar aldrig slut.
Hur olika böckerna än kan verka så ser jag inte olikheterna. Istället ser jag vad de har gemensamt. Och alla böcker jag läst ger mig nya pusselbitar till ett och samma pussel. De säger samma sak, men med olika synvinklar.
Jag har måhända inte hela pusslet klart för mig - men jag ser vad pusslet föreställer. Det handlar om hur man skriver bästsäljande böcker.
Alltså så har jag en viss kunskap om hur man skriver böcker som säljer.
Koden för bästsäljande böcker
Har jag knäckt koden än för hur man skriver bästsäljande böcker? Nej, inte riktigt. Men mitt leende blir bredare och bredare för varje skrivarhandbok jag läser. Och så testar jag råden i mina egna manus - skriver om och förfinar.
Jag är inte utgiven än. I varje fall inte som romanförfattare. Men jag kom 3:a i Harlequins författartävling 2014 och 2:a i Harper Collins författartävling 2015.
Det är två år sedan. Jag har lärt mig massvis sedan dess - så jag filar på mina manus. Jag tänker inte fila för alltid, absolut inte, men just nu har jag mer att ge. Framför allt tycker jag att det jag skrev 2014 är otroligt mycket sämre än hur jag skriver idag. Och eftersom jag skriver en trilogi vill jag redigera samman alla tre böckerna så de håller samma standard.
Därför har jag inte valt att ge ut något än.
Pedagogisk nog att lära ut knepen till dig?
Bara för att jag kanske är på väg att knäcka koden hur man skriver bästsäljande romaner och möjligtvis kommer att få mina böcker utgivna på ett etablerat förlag någon gång i framtiden, är det inte säkert att jag är rätt person att förmedla denna kunskap till dig. Det är också en högst relevant fråga du ska ställa dig när du väljer lektör.
Själv skriver jag en blogg och har en podd. Det räcker att du läser det jag skriver här på bloggen eller lyssnar på min och Johannes podd för att du ska få en känsla för om jag är pedagogisk nog för dig.
Svårare än så är det ju inte att avgöra någons pedagogiska förmåga. Jag kan ha varit lärare i hur många år som helst utan att det är en garanti för att jag kan lära ut något. Men tack vare bloggar och poddar kan du själv avgöra om en lektör är rätt för dig eller inte.
Det här med att lektörer endast letar stavfel ...
Jag kommenterar inte stavfel. Om det är det du är ute efter ska du ha en korrekturgranskare, inte en lektör.
Visst - om jag ser ett skrivfel när jag läser så markerar jag det när jag ändå håller på. Men jag vet att mitt råd i det slutliga lektörsutlåtandet troligen inte handlar om att du ska rätta stavfel (det har aldrig hänt). Nej, mitt råd kan mycket väl vara att du ska kasta hela kapitlet. Varför ska jag då rätta dina stavfel?
Jag skriver löpande kommentarer i manuset när jag läser. Men mitt lektörsutlåtande är på en helt annan nivå. Exakt vad jag säger är olika för alla kunder - det beror nämligen på vilka problem och styrkor som finns i just ditt manus.
Men det allra vanligste problemet - och nu citerar jag min kollega lektören Lennart Guldbrandsson - är att manuset är tråkigt. Det kan finnas olika skäl till varför ett manus är tråkigt, men då berättar jag vad just DU behöver göra i DITT manus för att det ska bli intressant och spännande att läsa.
Jag är rak. Det kan vara hårt att höra att ens manus är tråkigt och att man måste skriva om stora delar av boken för att ha en chans att bli utgiven. Är du övertygad om att ditt manus är färdigt att skickas till förlag och du bara vill ha bekräftelse på hur bra du är på att skriva - nej, då ska du inte prata med mig. Då ska du be din mamma läsa din bok. Eller så skickar du till förlaget och väntar på att de ska höra av sig.
Som lektör är det mitt jobb att vässa ditt manus - och det gör jag inte om jag säger att allting är utmärkt. Jag har aldrig fått ett manus som varit utmärkt rakt igenom - det finns alltid något att fixa till. Orkar du inte höra att ditt manus brister, då ska du inte vända dig till en lektör.
Döm inte lektören efter bara ett kapitel
Ibland får jag bara första kapitlet av en bok. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om en hel bok bara genom ett kapitel. Det blir en nästan omöjlig uppgift för en lektör att visa vad hen går för, på bara ett kapitel.
Det är därför jag ogillar Tidningen Skrivas avsnitt där lektören läser. Johanna Mo är nämligen en fantastiskt duktig lektör, men det får hon sällan visa i Tidningen Skriva. För det går ju inte att bilda sig en uppfattning om en hel bok av bara ett kapitel och då måste hon ned på detaljnivå och kommentera ordval för att det ska finnas något att läsa i tidningen. Så ta inte det Johanna visar i Tidningen Skriva som utgångspunkt för hur lektörer arbetar. Nu är Johanna som sagt en fantastisk lektör och henns råd är lärorika, trots att hon bara har ett kapitel att gå på - bara det är imponerande. Vad jag vill ha sagt är att det inte handlar om att rätta stavfel. Långt ifrån. Det handlar om att se helheten och då kanske det där första kapitlet ska bort.
Jag funderar nämligen alltid på om det kapitel jag läser hör hemma i berättelsen. Det är kanske inte är så den här boken ska börja. Den här karaktären kanske inte ska vara med. Den här händelsen kanske inte behövs.
Så jag kan läsa ett första kapitel av dig och skriva en massa kommentarer i kanten som du aldrig får se eftersom det är totalt irrelevant för mina råd till dig. Istället återkommer jag till dig och säger:
Du, jag tror du ska stryka hela början. Låt oss ta ett samtal över telefonen så berättar jag varför och vad du ska göra för att hitta din boks rätta början.
Jag är inte nere i svampskogen och letar kantareller. Som lektör är jag uppe bland molnen och studerar skogen för att se om den har förutsättningar för att innehålla skogens guld. Och gör den inte det ska vi bege oss till en annan skog och först när vi är där går vi in och letar rätt på svampen. Och då pratar vi inte bara kantareller utan Karl-Johan, smörsopp, svart trumpetsvamp och alla andra sagolikt goda matsvampar. Det är så jag jobbar. Ovanifrån och ned.
Det finns säkert andra lektörer som letar kantareller i första bästa skog och aldrig lyfter blicken. De känner må hända inte ens igen en Karl-Johan-svamp om de så snubblar över den. De har kanske ingen aning om vilken typ av skog man ska leta i för att öka chanserna att fylla svampkorgen.
Men alla "nätlektörer" är inte sådana. Inte ens om vi inte läser finlitteratur, aldrig blivit utgivna på etablerat förlag, aldrig varit skrivlärare på institution eller skola, aldrig varit knutet till något förlag. Det finns lektörer som saknar all den där erfarenheten, men ändå gör mer än att leta stavfel och påstå att allting är utmärkt.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig bygg din egen mall fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson skapa en mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta mallar e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur the writers little helper franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden ton hoi förlag michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter ylva lee lindell längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap romantisk komedi målgrupp dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström korrekturgranskare hungerspelen facklitteratur konflikter förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst gestalta erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling recension skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film skriva böcker mariette lindstein harpercollins tävling katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 testläsare lind & co skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james novell research följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare dagny carlsson dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus dokument kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats katarina bivald skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi word noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk
Lektörsyrket har förändrats (är i förändring) och det är inte längre så att man bara kan vara lektör om man är anställd på förlag. Det känns som en parallell till diskussionen om vem som får kalla sig författare. Vem bestämmer?
4 september 2017 14:22:36