Pias skrivtips: Har längden betydelse?

Har längden någon betydelse eller ska en berättelse ha den längd den behöver?

Jag har alltid trott på det sistnämnda, men den senaste tiden har jag lärt mig att längden HAR betydelse. I varje fall om du inte redan är en känd författare som säljer bra.

Skriver du en skönlitterär roman får den nämligen varken vara för lång eller för kort om du hoppas bli utgiven på de stora förlagen eller få en agentur som representerar dig utomlands.

Men vad är då en korrekt längd och hur gör du om din bok råkar vara för kort eller för lång? Det ska jag prata om i dag.
 

Vad är en lagom längd?

Här kommer lite riktlinjer för vad som är en lagom längd för skönlitterär vuxenlitteratur. Andra regler gäller naturligtvis för barn- och ungdomsböcker.

  • Under 70.000 ord - För kort för en skönlitterär vuxenroman men okej för en ungdomsroman.
  • 70.000 - 80.000 ord - På gränsen till för kort för en skönlitterär vuxenroman.
  • 80.000 - 90.000 ord - Fullt normalt och oftast inga problem.
  • 90.000 ord - Den optimala längden för en skönlitterär vuxenroman.
  • 90.000 - 100.000 ord - Fullt normalt och oftast inga problem.
  • 100.000 - 110.000 ord - På gränsen till för långt för en skönlitterär vuxenroman.
  • Över 110.000 ord - För långt för en skönlitterär vuxenroman men kan fungera för fantasy och episka släktsagor.


Skälet till att jag skriver ord och inte sidor är att antalet sidor kan variera enormt beroende på val av typsnitt, fontstorlek, radavstånd, marginaler och storlek på sidorna. En normaltjock vuxenroman brukar liggar på runt 300 sidor vilket således motsvarar ca 90.000 ord. Stora variationer förekommer dock varför antalet ord är ett mer exakt begrepp.

Men varför är det så viktigt att din roman håller sig inom dessa mått?
 

Om din bok är för kort ...

Om berättelsen är för kort kan den bli svårplacerad för förlaget.

  • För det första riskerar boken gränsa till novell.
  • För det andra kan den misstolkas för en barn- eller ungdomsbok.
  • För det tredje finns det läsare som tycker att de får för lite för pengarna om boken är kort och därför inte köper den. 

... hur åtgärdar du en för kort text?

Som lektör har jag upptäckt att böcker som är korta tenderar att brista i gestaltning, varför berättelsen ofta vinner på att författaren använder fler ord. En gestaltad text brukar nämligen bli längre än en förklarad text. Förläggare föredrar ofta en gestaltad text framför en icke gestaltad varför mitt råd är att du ska se över din text för att se om du kan gestalta mer.

För er som inte vet så är motsatsen till att gestalta att man förklarar vad som sker. Titta på din text och fråga dig om du förklarar för läsarna eller om du lämnar åt läsaren att dra egna slutsatser om vad som händer. Läs gärna mer i mitt blogginlägg Gestaltning i praktiken.
 

Om din bok är för lång ...

Om berättelsen är för lång ställs förlaget inför ett annat problem: Pengar!

  • Redaktörer och korrekturgranskare tar ofta betalt per ord och deras jobb är en betydande kostnad för ett förlag. Även om redaktören är anställd av förlaget tar en lång bok längre tid att arbeta igenom och mindre tid kan då läggas på annat. Ju längre bok, desto dyrare blir det.
  • Framför allt ökar översättningskostnaden med bokens längd och då översättning är en mycket stor kostnad för förlagen kan det bli en betydande skillnad i att ge ut en kort bok jämfört med en lång bok.
  • Dessutom ökar tryckkostnaderna om boken blir längre och ibland även portokostnaderna om boken inte går ned i ett vanligt vadderat kuvert.


En magisk gräns verkar gå vid 100.000 ord, sedan riskerar förlagen dra öronen till sig och tänka att det blir för dyrt. Kanske beror det på att många förlag har en budget som utgår från att en normal bok håller sig inom 100.000 ord, varför förläggaren måste be om mer pengar om boken är längre än så. Det går säkert bra för små förlag där förläggare och ägare är samma person, men är värre för de stora bjässarna där förläggaren är anställd.
 

... hur åtgärdar du en för lång bok?

Hur gör man då om berättelsen är för lång? Mitt förslag är att du kortar den. Det finns två sätt:

  1. Har du skrivit en riktigt lång berättelse på säg 200.000 ord kanske du kan göra om den till två böcker, men det kräver naturligtvis att det finns ett naturligt ställe i boken där du kan sluta del 1 och börja del 2.
  2. Är det inte möjligt att splitta boken i flera måste du banta den.


Hur gör du då när du ska banta ned ett för långt manus?

Jag har själv ett effektivt sätt att skriva som går ut på att jag redan i första utkastet bara tar med det som behövs för berättelsen. Trots detta lyckades jag banta min senaste roman 20% genom att:

  1. Finns det någon tråd du kan dra bort utan att slutet förändras? T.ex. en karaktär du kan radera eller en bihandling du kan kapa. Grundregeln är att allt som inte påverkar slutet ska bort. Själv hade jag inga sådana trådar att kapa eftersom jag redan när jag skrev berättelsen var noggrann med att allt fick betydelse för slutet, annars hade det varit ett smidigt sätt att dra ned på bokens omfång.
  2. Stryk allt som inte för berättelsen framåt eller som inte måste finnas där för känslan. Behöver miljöbeskrivningarna vara sådär långa, måste huvudpersonen sväva bort i de här tankarna, tillför scenen vid middagsbordet något väsentligt och så vidare. I mitt fall lyckades jag stryka 15% av berättelsen i det här stadiet.
  3. Titta på varenda mening och ta bort alla överflödiga ord. T.ex. behöver du inte skriva att hjärtat bankade i bröstet när alla vet att hjärtat sitter i bröstet. Genom att ta bort "i bröstet" försvinner två ord. Jag lyckades kapa ytterligare 4% genom att göra texten mer stringent. Dessutom blev berättelsen lättare att läsa, vilket jag ser som något positivt.
  4. Läs berättelsen från början till slut igen - nu har du fått upp farten på hur du bantar. Vips försvann ytterligare 2% av texten i mitt fall och det utan att jag ställde några krav på mig själv att texten skulle kortas.
  5. Får du fortfarande inte ned berättelsen tillräckligt mycket finns inget annat val än att dra bort någon tråd som påverkar slutet. Det är extra jobbigt för det innebär att du även måste skriva om slutet.


Själv hade jag inga trådar jag kunde dra bort utan att slutet förändrades så jag nöjde mig med steg 2, 3 och 4 ovan, men det räckte för att få ned berättelsen till drygt 100.000 ord, vilket jag hoppas är tillräckligt för att förlagen ska vara intresserade. Det är hårt att göra en sådan bantning men jag tycker själv att min berättelse vann på förändringen.
 

Måste man verkligen hålla sig inom rekommenderad längd?

Svaret på den frågan beror på två saker:

  1. Vill du få den utgiven på ett traditionellt förlag, samt
  2. Hur känd är du?


Naturligtvis finns det undantag från längdregeln.

  • Vill du inte bli utgiven eller ger du ut boken på eget förlag har längden ingen som helst betydelse ... Nej, det stämmer inte. Även egenutgivare stöter på patrull om boken är för lång eftersom flera tryckeritjänster för print-on-demand har en begränsning i ord eller sidantal på hur lång boken får vara. Dessutom har egenutgivare ofta hårda budgetramar.
  • Fantasygenren har ofta längre böcker än 110.000 ord, men även där håller sig de flesta böcker runt 300 sidor.
  • Tror förlaget riktigt hårt på din bok kan de naturligtvis tänka sig att ge ut den även om den inte håller sig inom de givna ramarna, men vågar du riskera ett nej?
  • Förlag som inte har planer på att ge ut boken utomlands slipper den dyra översättningskostnaden och då är sannolikheten högre att de accepterar ett längre manus än t.ex. en agentur som har till uppgift att sälja din bok till andra länder. 
  • Bara för att du blivit antagen av ett förlag betyder inte det att längden är ointressant. Förlagen antar ofta manus som de tycker har potential efter en ombearbetning. Jenny Fagerlund som vann Harper Collin Nordics första romantävling fick i uppgift av förlaget att baka samman tre karaktärer till en, varför det blev en helt ny bok.
  • När du väl sålt riktigt många böcker och bevisat dig som författare är det betydligt enklare att få boken utgiven trots dess längd. Har boken sålt bra i Sverige blir det lättare att sälja in den utomlands även om den är lång.


Jag träffade Marvel-författaren M.R. Carey på Fantastika i juni och han berättade att en serie för Marvel (tänk serietidning) skulle vara på exakt 20 sidor, varken mer eller mindre. Därför tyckte han att det var så befriande när han började skriva romaner och han fick skriva precis hur långt han ville ...

Den där regeln gäller bara redan kända författare. Är du outgiven så räkna med att din bok kan bli refuserad om den inte håller rätt längd.

Lycka till med ditt skrivande.

Kram Pia

Kommentera gärna:

  • Linda Karlsson • 3 september 2018 19:20:07
    Tack för tipsen! Men jag ställer mig något tveksam till de riktlinjer som anges. Jag har tittat igenom min bokhylla och nästan samtliga fantasyromaner är längre än 300 sidor. Ofta minst 400 - 500 sidor. Antal ord vet jag förstås inte. Du skriver visserligen att fantasy kan vara längre, men ändå att de brukar hålla sig runt 300 sidor, vilket jag inte tycker verkar stämma. Inte när man tittar i bokhandeln heller, vare sig det gäller kända eller mindre kända författare.

    Jag har också hört från andra håll att fantasymanus ofta är längre än 100 000 ord, även om de inte behöver vara det. Historiska romaner kan också vara ganska tjocka. Men visst, även i dessa genrer bör man kanske inte komma släpande på en tegelsten på 200 000 ord som debutant eller okänd författare.
  • Hej Linda, kul att du svarar. Naturligtvis sitter jag inte på alla svar utan det här med längden har jag fått från mina samtal med agenturer och när jag googlat. Vad jag har sett i Fantasybokhandeln ligger de flesta fantasyböcker - de svenska åtminstone - på runt 300 sidor, men undantag finns naturligtvis. Och sedan kan en bok vara 500 sidor lång men fortfarande vara runt 100.000 ord - allt beror på sättning. Det finns böcker som är 130.000 ord och 300 sidor långa också för den delen.

    Som du säger brukar just fantasy vara längre än de 110.000 ord som är en vanlig gräns för annan genrelitteratur och jag tror det beror på att världsbygget kräver mer utrymme än t.ex. en deckare eller en romance. Sedan ska vi komma ihåg att kända internationella fantasyförfattare ofta ger ut tegelstenar och det sätter en norm för vad som är kommersiellt gångbart.

    Kram Pia

    3 september 2018 22:16:09

  • Anna • 17 augusti 2018 15:24:32
    Attans. Mitt fantasymanus var under 70 000 ord när jag skickade in det till förlag. Betyder det då att det är kört för min del även om manuset skulle väcka intresse? :(
  • Det hoppas jag verkligen inte. Jag tror personligen att problemet är större om det är för långt eftersom kostnaderna då ökar. Det du ska fundera på är om du gestaltat tillräckligt mycket för det kan annars vara något som gör att förlagen tackar nej. Fundera även på vilken åldersgrupp du skriver - om boken vänder sig till barn- och ungdomar är längden inga problem. Jag håller tummarna.

    Kram Pia

    17 augusti 2018 15:41:51

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln