Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller?
Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller? Den frågan brottas jag med just nu.
Många hävdar: Nej!
Som analytiker ger jag mig inte så lätt. Vi människor försöker förutspå det mesta och vi lyckas med varierande framgång.
Meteorologerna har inte alltid rätt om vädret men de blir allt bättre och om vi inte trodde på deras spådomar skulle vi inte lägga så mycket energi på att studera väderleksrapporterna.
Naturligtvis spelar det stor roll om de försöker spå morgondagens väder eller vädret om ett halvår. Vi är rätt övertygade om att de har rätt om vädret senare under dagen. Att en meteorolog redan nu i mars lyckas pricka in att vädet på midsommarafton blir strålande skulle få de flesta av oss att tvivlande skaka på huvudet, men samtidigt hoppfullt hålla tummarna.
Ju längre fram i tiden vi försöker sia, desto svårare blir det att pricka rätt - helt enkelt för att de olika alternativ som kan hända ökar exponentiellt ju längre tiden går. Om vi i dag har 2 möjliga alternativ, så har vi imorgon 4 möjliga alternativ, dagen efter det 16 möjliga alternativ och så vidare. Vår gissning om vilket alternativ som är det rätta blir alltså sämre ju längre framåt i tiden vi försöker spå.
Vad gäller då för böcker? Går det på förhand att pricka in vad som blir framtidens bestseller? Det ska jag prata om i detta blogginlägg.
Böcker skrivs inte över en natt
Böcker skrivs tyvärr inte över en natt - de publiceras inte över en natt heller för den delen. Det kan ta flera år från det att du får en bokidé tills boken ligger tryckt och färdig i bokhandelns skyltfönster.
Att försöka sig på att gissa vilken typ av berättelse som kommer sälja bra om ett par år är därför vanskligt - alternativen är ju så många. Därför är rådet att man aldrig ska bry sig om försäljningssiffror utan skriva om det man brinner för.
Jag håller helt och hållet med.
Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att vi borde kunna förutspå vad som blir nästa stora hit. Som analytiker har det varit mitt jobb i många år att förutspå framtiden. Så klart man kan göra det även i bokbranschen ... eller?
Låt oss jämföra med Eurovision Song Contest.
En jämförelse med Eurovision Song Contest
Jämför vi 50- och 60-talens bidrag i Eurovision Song Contest med dagens bidrag är det stor skillnad. På 50- och 60-talen var det stora stråkorkestrar, kvinnor i vackra klänningar och män i frack. Och ja, sett såhär i efterhand var alla låtarna relativt lika varandra. År ut och år in vann samma bidrag. I dag är det en större bredd på låtarna och det är långt ifrån bara schlagermusik. I samma tävling kan vi ha opera och hårdrock, jazz, popp, dansband och etno.
Men går det att se några trender?
1995 vann Norges låt Nocturne - en finstämd låt med stråkar. Året efter fanns det många liknande bidrag och vinnaren blev Irland - en finstämd låt som också innehöll stråkar.
Betyder det att en ny trend hade påbörjats i Eurovision?
Nej, år 1997, var det slut på vinnarbidrag med stråkar. Då tog Katerina and the Wawes hem segern med sin lättrockiga låt Love shine a light och året efter det vann Dana International med låten Diva och året därpå vann Sveriges Charlotte Perelli med en dansbandslåt. Inga trender alls kan tyckas ...
Eller?
Vi hoppar fram några årtionden.
2016 vann Ukraina med en häftig etnolåt.
2017 vann Portugal med en mjuksjungande jazzartist.
2018 vann Israel med en galen kycklinglåt.
Vid första anblicken kan det tyckas som det finns noll korrelation mellan dessa låtar. Vi kan på inga vis titta tillbaka på vad som vann året innan och försöka gissa oss till vad som kommer vinna nästkommande år.
Men gräver vi djupare ser vi att Ukrainas låt var ett politiskt ställningstagande mot Rysslands annektering av Krim. Och Israels låt var ett ställningstagande mot sexuella övergrepp. Två ämnen som var högaktuella de år då låtarna vann.
Men är det så varje år? Nej, andra år finns inga sådana kopplingar alls.
Sverige har med sitt koncept av välproducerade poplåtar med sångstarka artister vunnit Eurovision Song Contest hela sex gånger och vi placerar oss generellt högt på prispallen år efter år. Det är svårt att säga att gyllene skor och stormvindar är politiska ställningstagande. Ändå går det bra för oss.
Varför då?
Jo, för vi har hittat det som är vår styrka - det vi gör riktigt bra.
Jag tror att detsamma gäller med böcker. Visst kan du försöka dig på att klura ut vad som blir nästa stora politiska ställningstagande och skriva en bok om det, men då det tar ett par år innan boken blir utgiven är det säkerligen rätt liten chans att du prickar rätt. Nog för att krig kan pågå i åratal, men få minns i dag annekteringen av Krim och vad det bråket handlade om.
Försök istället hitta det som är din styrka. Skriv om det som är viktigt för dig. Hitta ditt sätta att förmedla det och gör det riktigt bra.
Nej, din bok blir kanske inte det årets stora skräll som säljer i 50 miljoner ex och är på allas läppar. Men fortsätter du skriva bok efter bok inom det som är din stryka, hittar du förhoppningsvis en skara trogna läsare och en dag är de så många att du räknas som en bästsäljande författare.
Låt mig gå tillbaka till Eurovision Song Conest. Nej, jag kan inte i dag säga vilken typ av låt jag tror kommer vinna nästa års Eurovision Song Contest för det är över ett år fram i tiden. Men jag kan ge mig på en kvalificerad gissning att Sveriges bidrag Too late for love hamnar i topp tre i årets Eurovision Song Contest som går av stapeln om ett par månader. Det kan jag eftersom jag hört nästan alla bidrag i årets tävling och kunnat jämföra dem med varandra.
Samma sak är det med böcker. Nej, det är svårt att ett par år i förväg veta vilken bok som blir det årets stora snackis. Men när förläggaren sitter där med hundratals manus framför sig kan han/hon göra en kvalificerad gissning om vilket eller vilka manus som har störst chans att sälja bra. För det är ju i konkurrensen med allting annat vi ska ta ställning till vilken låt som vinner Eurovsion Song Contest eller vilken bok som toppar bästsäljarlistan.
Men så ibland händer det. År 2012 klev Loreen ut på Melodifestivalens scen och började sjunga sin låt Euphoria. Redan vid de första inledande tonerna visste jag att hon skulle vinna den svenska uttagningen. När refrängen kom rann mina tårar och jag visste att vi hade en Eurovision Song Contest-vinnare. Men det var först när jag hört alla andra länders bidrag som jag visste att Loreen skulle vinna STORT. Däremot kunde jag inte ett år i förväg säga att nästa år vinner en låt som heter Euphoria.
Och det kunde inte Danny Saucedo heller som var den som först erbjöds att sjunga Euphoria, men tackade nej. Det var inte samma låt som när Loreen gjorde om den till sin, har han berättat.
Därför blir även bestsellers refuserade
Så är det naturligtvis även med böcker. Ibland vet förlaget omedelbart att de har en vinnare i sin hand. Och ibland vet de det inte eftersom diamanten ännu inte är slipad.
Det är därför som förlag ratat Stieg Larsson Milleniumtriologi, J. K. Rowlings Harry Potter, Stephanie Meyers Twilight och jag kan rada upp hundratals fler stora författare som fick sina bästsäljande manus refuserade av förlagen.
Så deppa inte ihop om du får en refusering. Ditt manus kan likväl vara en av de där bästsäljande böckerna. Ta nya tag. Slipa diamanten.
Går det att förutspå en bestseller?
Ja och nej.
Så klart att det går, men det är svårt.
Forskningen visar att bestsellers upplevs som nya och fräscha av läsarna, men samtidigt knyter an till tidigare litteratur. Författaren bygger vidare på något som redan ligger i allas munnar men gör det på ett nytt sätt.
Mitt råd är att du skriver om det som ligger dig närmast om hjärtat.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Jonas från BetaReader.io
•
25 mars 2019 20:19:56
Håller helt med! Svårt att veta vilken bok som kommer att slå innan den slår, och de starkaste böckerna föds när författaren verkligen brinner för berättelsen. Men man kan alltid se till att ens eget manus blir så bra det kan bli genom att testköra det med läsarna innan man publicerar för att ta reda på om det man vill säga når fram (fast jag är ju lite biased så klart ).
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv jan arnald logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner fokus theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup svenska akademien revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare tvister gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy antagonist mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften följebrev röst ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder genre takt feel good katametoden tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare catrine tollström pacing skrivarhandbok 17-stegsmodell inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 målgrupp romantisk komedi tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk nobelpriset i litteratur stieg larsson djävulsverk frida skybäck release bäraren facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus character arc hunger games miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser outliner agenturer akademiskt språk fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström tajming brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex akter lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland game of thrones skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing metaforer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå upplösning covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie