Pias skrivtips: Får man skriva hur som helst?
Karin Smirnoff bryter nämligen mot många av de skrivregler som annars är vedertagna bland författare; som att man använder talstreck eller citattecken vid dialog och skriver egennamn med stor bokstav. Det kan tyckas självklart för de flesta, men Karin struntade i dessa skrivregler.
Ett annat vanligt skrivråd är att man bör vara försiktig med dialekt eftersom läsarna annars har svårt att hänga med. Hela Karins bok är skriven med en tydlig norrländsk dialekt. Karin själv är från Piteå, någon i gruppen tyckte sig känna igen Tornedalsbruket att sätta samman för- och efternamn i ett enda långt ord. Jag som är från Stockholm hängde inte riktigt med, vilket visar att risken att bli missförstådd finns.
Så frågan är: Får man göra såhär som författare? Är det tillåtet att skriva hur som helst och strunta helt i grammatik, skiljetecken, stor och liten bokstav och allt det där andra som lärs ut på skolor och författarkurser?
Ja, allt är faktiskt tillåtet!
Här följer ett litet textutdrag ur boken så kan du själv avgöra vad du tycker om berättarstilen.

Ni som följt min blogg och podd blir kanske förvånade när jag påstår att du som författare får göra hur du vill, för jag ger ju mängder av skrivråd. Hur går det ihop?
Vad jag gör i mina skrivtips är att ge dig som författare en gedigen verktygslåda full med allehanda smarta verktyg som underlättar ditt skrivande och som du kan använda dig av för att mejsla fram en riktigt bra berättelse. Men när du kan den där verktygslådan, då är tanken att du ska använda den för att skapa storverk.
Ta exemplet med byggnadsverk och arkitekter.
Vissa arkitekter ritar bostäder som attraherar många. Det är bostäder med praktisk planlösning, tilltalande materialval och stora, härliga fönster som släpper in mycket ljus. Som byggnadsingenjör och delvis utbildad arkitekt, med stort intresse för just bostäder, kan jag tycka att allihop ser likadana ut - men ärligt talat älskar jag en välplanerad bostad som fyller sin funktion. De kanske massproduceras, men de funkar och är omtyckta av väldigt många. Det finns något ödmjukt över en arkitekt som ser kundens behov och tillfredsställer den.
Mitt eget hus ser inte riktigt ut så. Jag vill personligen inte bo i ett massproducerat hus som ser likadant ut som alla andras. Jag har därför ritat och byggt mitt eget hus, som är anpassat för mig och min familj och som utgår från våra behov.
Planlösningen liknar ingen annan för det var så strikta byggrelger att jag fick rita huset i fyra halvplan och vinna en bygglovstvist hela vägen upp i Kammarrätten för att få bygga huset. Golvet består av natursten och en ek som tidigare stod på tomten. Eftersom jag har läst många år för en av världens främsta feng shui-mästare och tycker miljö- och klimatfrågan är viktig har jag utgått från feng shui och bau biologie när jag planerade och byggde huset. Jag har insprirerats av arkitekten Sarah Suzankas koncept not so big house, från golfrestaurangen i Ekerum på Öland, från ett fantastiskt hus i Lichtenstein och mycket annat. Det här huset växte inte fram över en natt - det ligger många års tankar bakom.
Ja, nu måste jag ju visa en bild från mitt hus, så jag väljer detta foto som jag tog inför förra årets midsommarafton, då jag kvällen innan dukade långbordet inne i köket för att rymma alla gästerna och ställde fram den nyinköpta vinboxen på köksbänken.

Det finns ingen matsal i mitt hus - det finns bara ett stort kök där vi äter både till vardags och fest. Jag ville inte ha två matplatser, jag ville ha ett som kunde användas till allt. Istället har jag ett jättestort bibliotek och arbetsrum för det passade våra syften bättre. Det finns ingen groventré i vårt hus, för jag vill att alla ska använda huvudantrén så man alltid välkomnas in i hemmet. Däremot ligger tvättstugan nära huvudentrén ifall man behöver tvätta av skorna. Toaletten ligger däremot inte vid entrén för att undvika att sand och jord från hallen dras in i retsen av huset varje gång någon går på toan. Vardagsrummet har inga stora fönster med tjusig utsikt som släpper in mängder med ljus - tvärt om har vardagsrummet inga fönster alls, det ligger under jord. Det gör att vi kan sitta och titta på en film mitt i ljusa sommaren om vi vill. Vi har aldrig saknat fönster i vardagsrummet. Och vi har som sagt fyra halvplan med åtta trappsteg mellan varje plan så att huset klättrar uppför terrängen.
Man kan säga att jag tänkt utanför boxen, det är inget dussinhus jag ritat - det är faktiskt unikt. Det passar inte alla, men det passar mig och min familj och det är huvudsaken.
Sedan finns det arkitekter som verkligen spränger boxen, som bygger hus så udda eller konstiga att de flesta rynkar på näsan. Och så finns det en och annan enstaka arktiekt som får mega-uppdrag som att rita Globen. Vi förfasar oss och imponeras över dessa hus, vi har åsikter och tankar, vi tycker och tänker. Dessa hus skapar känslor av alla de slag.
Jag tycker det är fantastiskt med variation. Det är trist om alla hus är exakt likadana. Jag kan älska det udda precis lika mycket som jag älskar det traditionella och praktiska. Men jag kanske inte själv skulle vilja bo så.
Samma sak är det med böcker.
Vissa tilltalar många ...
Vissa böcker tilltalar många. Det kan vara en deckare eller en romance skriven enligt standardkoncept där språket är lätt och ledigt och vi vet att det slutar med att skurken åker dit och kärleksparet får varandra.
Dessa böcker är som den där drömbostaden många trånar efter - den där med bra planlösning, tilltalande materialval och stora fönster som släpper in mycket ljus. De fyller en funktion och de älskas av många. Böckerna efterlämnar kanske inte så stora spår, de blir en i mängden av alla böcker som folk läser och man minns kanske boken som trevlig underhållning, men inte mycket mer.
Vill du skriva en sådan bok så lär du dig verktygslådan och sedan håller du dig till standardmönstren. Det är som att laga mat efter en kokbok. Det blir välbalanserade smaker och du vet vad du får. Det funkar gång, på gång men leder sällan till några nya culinariska upplevelser.
Vissa tilltalar få ...
Vissa böcker tilltalar få. Det är litterära verk som bryter mot normen och inte håller sig inom ramarna. Men när det väl funkar kan de ge den där extra stimulansen du inte får om författaren följt standardkonceptet. Eller så fattar du som läsare ingenting alls.
Det är den där boken du förundras och förfasas över och som du minns så väl att du 30 år senare kan säga namnet på boken och författaren, trots att du aldrig gillade den.
Utan dem hade bokskörden varit hemskt likriktad och trist. Karin Smirnoffs bok är en sådan. Den tilltalar inte alla, men den ger många känslor.
Lär dig verktygslådan om du vill experimentera
Karin Smirnoff är utbildad journalist och vet hur man skriver skiljetecken och stor bokstav. Den första boken i serien skrev Karin på Lunds Författarskola, så den var väl genomarbetad och många hade läst och gett sin åsikt. Den gavs ut på Polaris, som är ett traditionellt förlag som står för hela kostnaden att trycka och ge ut boken. De hade aldrig gett ut den om de inte trodde boken skulle sälja. Och Karin nominerades till Augustpriset för sin första bok i serien, vilket betyder att boken uppmärksammades.
Jag är övertygad om att Karin kunde verktygslådan innan hon skrev den här boken. Det finns nog en tanke bakom hennes val av berättargrepp. Det är ett medvetet val som Karin har gjort för att uppnå en viss känsla. Hade hon inte haft en bakgrund som journalist, hade hon inte gått den där skrivutbildningen i Lund - då är det inte säkert att boken hade blivit lika bra.
Dussinböckerna nomineras sällan till litterära priser, precis lika lite som standardhus nomineras till olika arkitekttävlingar. Det gör inte standardhusen sämre eller bättre. Det visar bara att det udda också har ett värde.
Det är okej att skriva annorlunda, att bryta normer och skita i regler när du skriver. Men mitt råd om du vill skriva en sådan bok är att du lär dig verktygslådan. Det är först när du vet normen som du medvetet kan bryta mot den.
Lycka till med ditt bokprojekt.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver lä..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
karaktärsdrag flickan med silverhåret jenny rogneby sanna ivarsson skriva miljöbeskrivning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning game of thrones histrisk kärleksroman malva b. överraska dina läsare höstsol kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel huvudperson stockholms körförbund pia tone viberg förlag spegelneuroner fokus debutera test den inre resan antagen konkurs författarutbildning högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips jul slut eldskytten story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff 100 första orden olof röhlander vändpunkt save the cat katarina bivald ansatsen james v smith jr marknadsföring kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi word-mallar pocket rollup svenska akademien janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi bygg din egen mall fal personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag manustävling roald dahl författarkliniken susan wiggs buskap niklas engdahl word bokens premiss adjektiv fackböcker begär piratförlaget lars wilderäng plot goal voice skatteregler dunbars tal analys susanne collins hjärtan av jazz julia london lögn tonalitet bokbeat vi och dem the definite guide to screen writing blir det någonsin för sent? den inre positiva resan rättigheter helen ekeroth steven pinker brainstorming tajming redigering sara lövenstam godmorgon världen filmrecension begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs peter magnusson vilseledning magkänsla erotisk roman camilla davidsson sommar mittpunkt anders blomström hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson öka drivet med rätt pacing din hjärna sarah dawn finer the girl on the train save the cat! ett oemotståndligt förslag ansats writers little helper filmrättigheter litet förlag petra mede bibliografi aristoteles extrovert socialt umgänge refererande miljöbeskrivning oraganiskt skrivande innehåll kriminalroman dikter rutin bokformat faktabok skriv2016 titel tärningen är kastad stella cameron på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader arne dahl ämne oanständiga berättelser loppet att skriva under hot hype beskriva känn dina karaktärer revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar det allvetande perspektivet traditionellt förlag vinst michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson k.m. weiland storytel medveten författare svåra ord national treasure forskning spökskrivare på denne grund alla bolag vingar av rök klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund romangestalter webbkurs ramhandling förläggare öppningsscen ekosystem vår pr sociala media covid upplösning föreläsning expert johan arvidsson förstärka forum förlag olga rönnberg lynda woodruff pär åhlström sveriges bästa skrivpodd pitch årstider tara westover distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik introvert städning kuliss finlitteratur mathew l jockers novell john yorke vuxenlitteratur lektörsutlåtande skriva facklitteratur osynlig berättarröst spänning skiftande perspektiv berättare parallellhandling veronica roth långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind larry brooks planerat skrivande deckare organic writer miljöbeskrivningar sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset överenskommelser dialog författarskap boktugg huvudhandling divergent frida skybäck klimax ordberoende förlag den antagonistiska kraften story engineering harlequin författartävling 2015 följebrev röst character arc margit sandemo avatar mörkersdottir roller yttre resa hunger games skräck premiss testläsare allvetande perspektiv skriva filmmanus lugn allt är i sin ordning skrivblogg djävulsverk birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare harpercollins mariette lindstein hungerspelen intervju skriva böcker harlequins författartävling 2015 stil vanföreställning hinder bli utgiven 17-stegsmodell simona ahrnstedt peter barlach catrine tollström harpercollins författartävling konflikter takt dramaturgi eurovision song contest gestalta recension plot point förlag skrivhandbok terese marvelin anslag skönlitterärt berättarröst jodie archer bihandling the bestseller code lektör bokens handling författare vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel vägen framåt karaktärer fantasy romanstruktur bestseller mål harlequins författartävling dubbelspel pias strukturmodell skrivtips johannes vivers struktur historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok kärleksroman harlequin historisk kärleksroman harlequin författartävling bokrelease döda poeters sällskap gestaltning historisk roman roman tema covid-19 corona ann ljungberg pinch point feel good lean erotik handling kata kärlek film marcus olausson skrivpodd perspektiv bästsäljare the circle början redaktör tävling skrivarhandbok pacing release facklitteratur korrekturgranskare katametoden tempo filmmanus genre inre resa gestaltande konfliktupptrappning miljöer tessie marvelin konsten att flirta som en gudinna barnbok faktaböcker bokmanus blogg antagonist strukturera din roman stand up comedy releasefest förväntningar screen writing lind & co romantisk komedi lyckas med din gestaltning ping pong-metoden ungdomsbok tillbakablick skrivprocess längd eldbunden steven james research miljö agenter vardagligt språk elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset vågspel 4-aktsmodell chic lit idé novellantologi facebook förlagsavtal bokens tema whip media ylva lee lindell hitta början författarröst allt hopp är ute valet strukturmodell svenska skrivpoddpriset twist öka drivet i din berättelse bäraren lättläst hjärnan målgrupp skriv dialog synopsis mega-bestseller topic känslor the bestseller experiment agenturer akademiskt språk outliner tryckt bok bygg din egen word-mall kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson referera the writers little helper permakultur! framtiden i din trädgård gestaltningsbibeln filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning debutroman den viktiga ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt blake snyder gömd justin timerlake författarkväll 100 ord vi for upp till mor inledning pensionatet vid världens ände berättelser matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex klimatet radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky sofia ymén fånga läsaren revy flicka försvunnen the screen writer's workbook libsyn theory if mind hoi förlag ton vilken typ är du? udda dave eggers bones stockholm adjektivsjuka style den normala världen ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin bonnier förlag flickvänskontraktet head hopping lust & löften biintrig youtube nattlöpare bonnier carlsen bokus enkelt scener annika estassy trigger håll rollen livet leker into the wood tryck böcker skräcknoveller raeanne thayne erotisk deckare populärlitteratur lucy dillon franskt band mallar kontrakt med läsarna romantik show don't tell eleine eksvärd indirekt miljöbeskrivning allt jag fått lära mig högtider permakultur manuspitch berättad prosa komik mina böcker skröna höst skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram hemsida skrivregler kretslopp actionscener historieberättare pablo roberto skrivkurs hierarkier harper collins uc midsommar miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst nordland podcaster högskoleprovet författarkurs syfte objektivt perspektiv spex grejen med verb tvister mia bergenheim intrig synlig berättarröst organiskt skrivande lucia tankevurpa tempus elementary nacka egenutgivning allvetande författarintervju författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld anna keiler buzz kapitel ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline liknelser story trumps structure arv förlagssytem skapa en mall noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 e-bok försaka god jul brenda novak månpocket elisabeth hoyt stilistiska särdrag books & dreams gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg direkt miljöbeskrivning dagen f inramning ylva arvidsson hisspresentation skrivfest frans jeppsson wall anders hansen lb förlag vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter säljkurs fällor klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi rabén & sjögren koncept allvetande berättare antologi var lugn allt är i sin ordning tillbaka till henne pod skrivartips hybridförlag sanning hjärtats dårskap i havet finns så många fiskar mitt i fatta eld filmanalys robin dunbar skatt förlagsekonomi perspektivbyte mariette linden delilah marvell ll-förlaget pseudonymer jan arnald anders nyman adlibris snackis frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning sättning prissättning dokument lyckostunder språk susanne ahlenius
Personligen håller jag med dig om att det är bra om språket inte ligger i vägen för läsupplevelsen och det gör det i det här fallet när man som läsare har svårt att hänga med för att det saknas kommatering och stora bokstäver.
Konstigt att förlaget inte valde att korrekturgranska manuset innan de gav ut det, för då hade ju detta rättats till.
Kanske det var någon på förlaget som blev förförd av detta nya berättargrepp. Med facit i hand har hon ju röjt stor uppståndelse för sitt sätt att skriva.
Kram Pia
21 april 2020 18:34:17