Pias skrivtips: Får man skriva hur som helst?
Karin Smirnoff bryter nämligen mot många av de skrivregler som annars är vedertagna bland författare; som att man använder talstreck eller citattecken vid dialog och skriver egennamn med stor bokstav. Det kan tyckas självklart för de flesta, men Karin struntade i dessa skrivregler.
Ett annat vanligt skrivråd är att man bör vara försiktig med dialekt eftersom läsarna annars har svårt att hänga med. Hela Karins bok är skriven med en tydlig norrländsk dialekt. Karin själv är från Piteå, någon i gruppen tyckte sig känna igen Tornedalsbruket att sätta samman för- och efternamn i ett enda långt ord. Jag som är från Stockholm hängde inte riktigt med, vilket visar att risken att bli missförstådd finns.
Så frågan är: Får man göra såhär som författare? Är det tillåtet att skriva hur som helst och strunta helt i grammatik, skiljetecken, stor och liten bokstav och allt det där andra som lärs ut på skolor och författarkurser?
Ja, allt är faktiskt tillåtet!
Här följer ett litet textutdrag ur boken så kan du själv avgöra vad du tycker om berättarstilen.
Ni som följt min blogg och podd blir kanske förvånade när jag påstår att du som författare får göra hur du vill, för jag ger ju mängder av skrivråd. Hur går det ihop?
Vad jag gör i mina skrivtips är att ge dig som författare en gedigen verktygslåda full med allehanda smarta verktyg som underlättar ditt skrivande och som du kan använda dig av för att mejsla fram en riktigt bra berättelse. Men när du kan den där verktygslådan, då är tanken att du ska använda den för att skapa storverk.
Ta exemplet med byggnadsverk och arkitekter.
Vissa arkitekter ritar bostäder som attraherar många. Det är bostäder med praktisk planlösning, tilltalande materialval och stora, härliga fönster som släpper in mycket ljus. Som byggnadsingenjör och delvis utbildad arkitekt, med stort intresse för just bostäder, kan jag tycka att allihop ser likadana ut - men ärligt talat älskar jag en välplanerad bostad som fyller sin funktion. De kanske massproduceras, men de funkar och är omtyckta av väldigt många. Det finns något ödmjukt över en arkitekt som ser kundens behov och tillfredsställer den.
Mitt eget hus ser inte riktigt ut så. Jag vill personligen inte bo i ett massproducerat hus som ser likadant ut som alla andras. Jag har därför ritat och byggt mitt eget hus, som är anpassat för mig och min familj och som utgår från våra behov.
Planlösningen liknar ingen annan för det var så strikta byggrelger att jag fick rita huset i fyra halvplan och vinna en bygglovstvist hela vägen upp i Kammarrätten för att få bygga huset. Golvet består av natursten och en ek som tidigare stod på tomten. Eftersom jag har läst många år för en av världens främsta feng shui-mästare och tycker miljö- och klimatfrågan är viktig har jag utgått från feng shui och bau biologie när jag planerade och byggde huset. Jag har insprirerats av arkitekten Sarah Suzankas koncept not so big house, från golfrestaurangen i Ekerum på Öland, från ett fantastiskt hus i Lichtenstein och mycket annat. Det här huset växte inte fram över en natt - det ligger många års tankar bakom.
Ja, nu måste jag ju visa en bild från mitt hus, så jag väljer detta foto som jag tog inför förra årets midsommarafton, då jag kvällen innan dukade långbordet inne i köket för att rymma alla gästerna och ställde fram den nyinköpta vinboxen på köksbänken.
Det finns ingen matsal i mitt hus - det finns bara ett stort kök där vi äter både till vardags och fest. Jag ville inte ha två matplatser, jag ville ha ett som kunde användas till allt. Istället har jag ett jättestort bibliotek och arbetsrum för det passade våra syften bättre. Det finns ingen groventré i vårt hus, för jag vill att alla ska använda huvudantrén så man alltid välkomnas in i hemmet. Däremot ligger tvättstugan nära huvudentrén ifall man behöver tvätta av skorna. Toaletten ligger däremot inte vid entrén för att undvika att sand och jord från hallen dras in i retsen av huset varje gång någon går på toan. Vardagsrummet har inga stora fönster med tjusig utsikt som släpper in mängder med ljus - tvärt om har vardagsrummet inga fönster alls, det ligger under jord. Det gör att vi kan sitta och titta på en film mitt i ljusa sommaren om vi vill. Vi har aldrig saknat fönster i vardagsrummet. Och vi har som sagt fyra halvplan med åtta trappsteg mellan varje plan så att huset klättrar uppför terrängen.
Man kan säga att jag tänkt utanför boxen, det är inget dussinhus jag ritat - det är faktiskt unikt. Det passar inte alla, men det passar mig och min familj och det är huvudsaken.
Sedan finns det arkitekter som verkligen spränger boxen, som bygger hus så udda eller konstiga att de flesta rynkar på näsan. Och så finns det en och annan enstaka arktiekt som får mega-uppdrag som att rita Globen. Vi förfasar oss och imponeras över dessa hus, vi har åsikter och tankar, vi tycker och tänker. Dessa hus skapar känslor av alla de slag.
Jag tycker det är fantastiskt med variation. Det är trist om alla hus är exakt likadana. Jag kan älska det udda precis lika mycket som jag älskar det traditionella och praktiska. Men jag kanske inte själv skulle vilja bo så.
Samma sak är det med böcker.
Vissa tilltalar många ...
Vissa böcker tilltalar många. Det kan vara en deckare eller en romance skriven enligt standardkoncept där språket är lätt och ledigt och vi vet att det slutar med att skurken åker dit och kärleksparet får varandra.
Dessa böcker är som den där drömbostaden många trånar efter - den där med bra planlösning, tilltalande materialval och stora fönster som släpper in mycket ljus. De fyller en funktion och de älskas av många. Böckerna efterlämnar kanske inte så stora spår, de blir en i mängden av alla böcker som folk läser och man minns kanske boken som trevlig underhållning, men inte mycket mer.
Vill du skriva en sådan bok så lär du dig verktygslådan och sedan håller du dig till standardmönstren. Det är som att laga mat efter en kokbok. Det blir välbalanserade smaker och du vet vad du får. Det funkar gång, på gång men leder sällan till några nya culinariska upplevelser.
Vissa tilltalar få ...
Vissa böcker tilltalar få. Det är litterära verk som bryter mot normen och inte håller sig inom ramarna. Men när det väl funkar kan de ge den där extra stimulansen du inte får om författaren följt standardkonceptet. Eller så fattar du som läsare ingenting alls.
Det är den där boken du förundras och förfasas över och som du minns så väl att du 30 år senare kan säga namnet på boken och författaren, trots att du aldrig gillade den.
Utan dem hade bokskörden varit hemskt likriktad och trist. Karin Smirnoffs bok är en sådan. Den tilltalar inte alla, men den ger många känslor.
Lär dig verktygslådan om du vill experimentera
Karin Smirnoff är utbildad journalist och vet hur man skriver skiljetecken och stor bokstav. Den första boken i serien skrev Karin på Lunds Författarskola, så den var väl genomarbetad och många hade läst och gett sin åsikt. Den gavs ut på Polaris, som är ett traditionellt förlag som står för hela kostnaden att trycka och ge ut boken. De hade aldrig gett ut den om de inte trodde boken skulle sälja. Och Karin nominerades till Augustpriset för sin första bok i serien, vilket betyder att boken uppmärksammades.
Jag är övertygad om att Karin kunde verktygslådan innan hon skrev den här boken. Det finns nog en tanke bakom hennes val av berättargrepp. Det är ett medvetet val som Karin har gjort för att uppnå en viss känsla. Hade hon inte haft en bakgrund som journalist, hade hon inte gått den där skrivutbildningen i Lund - då är det inte säkert att boken hade blivit lika bra.
Dussinböckerna nomineras sällan till litterära priser, precis lika lite som standardhus nomineras till olika arkitekttävlingar. Det gör inte standardhusen sämre eller bättre. Det visar bara att det udda också har ett värde.
Det är okej att skriva annorlunda, att bryta normer och skita i regler när du skriver. Men mitt råd om du vill skriva en sådan bok är att du lär dig verktygslådan. Det är först när du vet normen som du medvetet kan bryta mot den.
Lycka till med ditt bokprojekt.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
-
Nana » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag och mitt ex gjorde slut för 5 månader sedan och jag var redan gravid. Vi båd..”
-
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”
-
Christina Bengtsson » Pias skrivtips: Det viktiga anslaget: ”Hej Tack för tydlig info om anslag. En fråga, finns det någon ”regel” på hur lå..”
-
Sam » Pias skrivtips: Skriv facklitteratur: ”Hej Pia, Tack för dina kloka och klargörande ord. Hoppas jag kan skriva till di..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
#skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs skrivglädje manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd gestalta förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film recension berättarröst bästsäljare tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus character arc hunger games hitta början eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen vi och dem mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter
Personligen håller jag med dig om att det är bra om språket inte ligger i vägen för läsupplevelsen och det gör det i det här fallet när man som läsare har svårt att hänga med för att det saknas kommatering och stora bokstäver.
Konstigt att förlaget inte valde att korrekturgranska manuset innan de gav ut det, för då hade ju detta rättats till.
Kanske det var någon på förlaget som blev förförd av detta nya berättargrepp. Med facit i hand har hon ju röjt stor uppståndelse för sitt sätt att skriva.
Kram Pia
21 april 2020 18:34:17