Pias skrivtips: Välja förlag

Vill du ha ETT förlag, eller vill du ha RÄTT förlag?

Det är inte alla författare som har privelegiet att kunna välja och vraka bland förlagen, så visst kan det vara frestande att som författare ta "det förlag man får" och vara överlycklig över förlagskontraktet.

Inget fel i att vara överlycklig över ett förlagskontrakt, men ibland är det bättre att inte få ett förlag alls än att få FEL förlag. Jag har hört många skrämmande historier där det blivit fel och jag tänkte dela med mig av några av dessa historier.

Naturligtvis är det svårt att få allt hos ett förlag, men jag vill att du ska vara medveten och inte gå in i ett samarbete i blindo. För det handlar om ett samarbete mellan dig och förlaget. Precis som du har önskemål på förlaget kommer förlaget ha önskemål på dig. Ett förlagskontrakt är ett givande och ett tagande.

Alla förlag tar en risk när de ger ut en bok och att många förlag går back på sin verksamhet, så var ödmjuk inför det faktum att någon tror på din bok så mycket att de vill satsa på dig och ditt manus. Ha förståelse för att förlaget inte bara kan ge och ge, utan även kräver något i gengäld. Det betyder dock inte att du ska ge bort för mycket.

Med det sagt vill jag gå igenom några av de vanligaste fällorna och hur du som författare undviker dem.
 

1. Förlaget går i konkurs

Att förlag går i konkurs eller tvingas lägga ned sin verksamhet för att de inte får ekonomin att gå runt är vanligare än du kanske tror och kan slå extremt hårt mot dig som författare.

Om förlaget konkar är risken stor att du inte får ut det utlovade honoraret eller att din bok aldrig blir utgiven och det kan ta flera år för dig att få tillbaka dina rättigheter så att du kan vända dig till ett annat förlag.

Förlagsbranschen är tuff. Jag har hört att en svensk författare i genomsnitt säljer 2.000 exemplar av sin bok. Det är en sanning med modifikation för i de siffrorna har vi några riktigt storsäljande författare som trissar upp statistiken. På många små förlag handlar det snarare om 200 sålda exemplar per bok, inte mer. Jag har pratat med många små förläggare som stönat över hur svårt det är att få ihop ekonomin.
 


Att ett förlag går i konkurs är jobbigt för alla inblandade parter, vilket artikeln Litet förlag i konkurs i Boktugg från 2016 vittnar om.

Där berättar förläggaren Nina Larsdotter på Litet Förlag om hur hon kämpade med ekonomin och aldrig tog ut en krona för sitt eget arbete, medan en av de drabbade författarna Kristina Svensson som skrivit Författarboken berättar sin syn på vad som hände när hon förlorade allt hon investerat.

För dig som inte är ekonom ska jag ta ett räkneexempel så du förstår vad 200 sålda exemplar innebär för ett förlag och varför förlagsbranschen är en sådan tuff bransch.
 

Enligt Författarförbundets mönsteravtal som specificerar minimivillkoren för förlagsavtal ska första upplagan av ett skönlitterär verk ligga på minst 1.000 exemplar, men det finns många mindre förlag som aldrig kommer upp i den storleken på upplagorna. Jag har träffat många förlag som bara trycker 200 exemplar per bok.

Låt oss utgå från att förlaget säljer 200 exemplar av din bok för 200 kr/st inklusive moms. Det är ett rätt högt pris. Säljer förlaget till bokhandeln får de bara en bråkdel av detta eftersom affären ska ha sin avans, man säljer böckerna för ett så kallat förlagspris som alltså är betydligt lägre än försäljningspriset ut mot kund. Men låt oss för enkelhetens skull säga att förlaget får 200 kr per bok.

Det ger en vinst före omkostnader och skatt på 40.000 kr. 

Vi börjar med att ta bort bokmomsen på 6% som ska läggas på försäljningspriset. Om vi säljer boken för 200 kr inklusive moms, innebär det att boken kostar 188,70 exklusive moms.

Säljer förlaget 200 böcker får de alltså 37.736 kr kvar efter moms.

Nu drar du bort alla omkostnader för 200 böcker (priserna är ungefärliga och kan variera stort):

  • Lektör: 5.000 kr
  • Redaktör: 10.000 kr
  • Sättning och korrektur: 5.000 kr
  • Omslag: 10.000 kr
  • Tryck: 5.000 kr
  • Marknadsföring och försäljningskostnader: 5.000 kr
  • Distributionskostnader: 10.000 kr

Totala kostnader för 200 böcker: 50.000 kr

Som du märker har förlaget redan här gått med rejäl förlust på över 12.000 kr.

Hade förlaget tryckt upp 1.000 exemplar av boken som Författarförbundet kräver, hade det dessutom funnits en kostnad för osålda böcker på ytterligare ca 10.000 kr, beroende på hur väl förlaget lyckas förhandla med tryckeriet om priset per bok.

Förutom de rörliga kostnaderna per utgiven titel tillkommer fasta kostnader för förlaget som t.ex.:

  • Förlagssystem: 20.000 kr/år
  • Monter på bokmässan: 10.000 kr/år
  • Resor: 5.000 kr/år
  • Hemsida med e-handel: 2.000 kr/år
  • Telefon och Internet: 6.000 kr/år
  • Bank och försäkring: 3.000 kr/år
  • Lokalkostnad: 4.000 kr/år
  • Bokföring och revision: 10.000 kr/år

Totala övriga fasta kostnader: 60.000 kr/år

Siffrorna ovan är ett exempel på hur det kan se ut i ett förlag. Alla kostnader ungefärliga och baseras på ett litet förlag med små fasta kostnader. Alla lektörer, redaktörer och sättare har sina egna prislistor. Tryckerikostnaderna varierar stort beroende på vilket band förlaget trycker upp böckerna i och beroende på vilket avtal förlaget har med tryckiet. Det finns distributionskanaler som är billigare än exemplet ovan t.ex. Stjärndistribution och distributionskostnader som är dyrare t.ex. att köpa en vadderad portopåse på Posten. Monterkostnaden på bokmässan gäller den minsta möjliga montern och lokalkostnaden motsvarar Skatteverkets schablonavdrag för ett arbetsrum. I själva verket är  lokalkostnaden oftast betydligt dyrare än så. Kostnaden för bokföring och revision är i lägsta laget och kräver att du gör en hel del på egen hand. Att ha företag innebär dessutom en massa småkostnader som inte finns med i min kalkyl. Tanken med exemplet är du ska få en förståelse för hur det är att vara förläggare, inte att du ska ta exemplet som den enda sanningen för vad det kostar att driva förlag.

De fasta kostnaderna fördelas naturligtvis ut på samtliga titlar som förlaget ger ut. Ju färre titlar förlaget ger ut, desto mer av denna kostnad hamnar på just DIN bok. Förlaget tar som sagt en mycket stor risk när de ger ut din bok och många förlag går som sagt back och riskerar därför konkurs.

Var ödmjuk inför det faktum att det kostar att ge ut en bok, men var samtidigt inte naiv i dina samtal med förlaget. 

Undvik fällan att förlaget du precis tecknat kontrakt med går i konkurs genom att ta en kreditupplysning på förlaget där du kontrollerar dess ekonomi. Det finns gratistjänster på hemsidan Alla bolag där du kan se grundläggande ekonomisk information om förlaget.

Kontrollera att förlaget inte har några betalningsanmälningar, att bolaget går med vinst, har pengar på banken och att det inte saknas data (t.ex. att förlaget inte lämnat in uppgifter för det senaste året). Den absolut vanligaste orsaken till att ett företag går i konkurs är att pengarna inte flödar in i samma takt som de går ut så att kassan sinar. Det kan hända även om vinsten är bra, ifall förlaget har alltför storstilade tillväxtplaner men saknar en tillförlitlig långivare. Betalningsanmärkningar är alltid en indikation på att något är fel.

Ser något underligt ut så råder jag dig att betala de få hundralappar det kostar att begära ut en fullständig kreditupplystning på t.ex. hemsidan UC.

Tänk inte att förläggaren blir "ledsen" för att du kollar upp dessa saker. En professionell förläggare har inget att dölja och tycker att det är bra att du gör din läxa.
 

2. Förlaget slarvar med utförandet

I mitt räkneexempel ovan gick förlaget back på att trycka 200 böcker om de ska anlita en extern lektör, redaktör, korrekturgranskare, omslagsdeginer och sättare. Ett förlag som inte räknar med att sälja fler än några hundra exemplar av din bok är därför tvungen att skära i kostnaderna för att inte gå back.

Av det skälet kommer många förlag troligen att välja bort vissa kostnader. Många förläggare på mindre förlag gör själv en stor del av arbetet som lektör, redaktör, korrekturgranskare, sättare och omslagsdesigner, med risken att resultatet inte blir så professionellt som du önskat. Det beror helt enkelt på att det inte går att få ihop ekonomin om man bara säljer 200 exemplar per titel.
 

Stora förlag som t.ex. Albert Bonniers Förlag räknar på betydligt större upplagor. När jag intervjuade Peter Barlach år 2017 berättade han att hans böcker om Caroline sålt i över 35.000 exemplar men att Bonniers inte ville ge fler böcker i serien för att de tyckte att de sålt för dåligt.

Det beror helt enkelt på att Bonniers har höga vinstkrav på alla titlar för att kunna betala alla anställda, sin stora lokaler och sina fantastiska montrar på bokmässor runt om i världen.

Peter Barlach bytte senare till Lind & Co förlag som gett ut övriga delar i serien om Caroline utan att rucka på kvaliteten.
 

Tyvärr är det inte alla böcker som förväntas sälja i så stora upplagor som Peter Barlachs och då kan det bli så att du får nej från Bonniers och de andra jättarna. 

Kanske du däremot blir erbjuden kontrakt hos ett litet förlag där förläggaren gör allting själv och kan gå runt ekonomiskt även din bok bara säljer i några hundra exemplar. Det är naturligtvis bara att gratulera, men då finns det så klart en risk att bokens utförandet blir lidande och det i sin tur kan faktiskt medföra att du säljer sämre än du gjort på ett annat förlag.

Om förläggaren inte råkar vara proffs både på att såväl redaktörsläsa, korrekturläsa, sätta böcker och göra omslag - och det är det få förläggare som är - kan läsarna uppfatta boken som ett hastverk. Omslaget ser hemmasnickrat ut och säljer inte in manuset, korrekturmissarna haglar och den där extra bearbetningen som en professionell redaktör gör för att lyfta manuset till nya höjder blir aldrig av. 

Risken är naturligtvis att boken får ett svalt mottagande av läsarna. Boken missar kanske helt sin målgrupp eller upplevs som så oaptitlig att ingen vill köpa den. Eller så får boken dåliga recensioner för att läsarna hakar upp sig på alla redaktionella missar.
 

I mitt och Johannes Vivers avsnitt om bokomslag i vår podd Skrivdrömmar berättar Anders Nyman, som skrivit boken Bokomslag utgiven på Whip Media, att ett professionellt omslag kostar motsvarande 50 extra böcker i försäljning.

Visst kan ett proffsigt omslag medföra att förlaget säljer ytterligare böcker bara för att omslaget är så bra. Men många förlag har helt enkelt inte ekonomin att ta in en professionell omslagsdesigner och sparar därför in på denna kostnad, framför allt om den totala upplagan bara förväntas bli några hundra exemplar.

Kanske det inte gör dig något, i så fall är det helt okej. Men om du tycker det är viktigt med ett riktigt snyggt omslag, en bra sättning och önskar bolla ditt manus med en riktigt vass redaktör så kanske du ska undvika dessa förlag. 

Undvik fällan genom att granska förlagets hemsida och tidigare utgivning. Är hemsidan proffsig? Är omslagen snygga? Vilka jobbar på förlaget? Känner du igen titlarna och författarna?

Kan du tänka dig att bli utgiven på just det här förlaget och få en bok med ett omslag i stil med de som förlaget redan gett ut? Är svaret ja, så skicka ditt manus dit. Är svaret nej, så leta vidare.

Du har ju alltid alternativet att ge ut din bok själv om du inte hittar ett förlag som passar dig och dina önskemål.
 

3. Förlaget vill ha betalt men håller inte sina löften

Du har som sagt alltid alternativet att ge ut boken själv. Men att starta ett förlag kräver att du har kunskap om en massa saker som många av oss författare helt enkelt inte har en aning om. Dessutom är det bra om du har känningar i branschen och vet vart du ska vända dig om du vill sälja in din bok till bokhandlare eller bibliotek, hamna i tv-soffor eller vad som nu krävs för att din bok ska bli den försäljningsframgång som den förtjänar. 
 

Det är inte lätt att få ekonomi inom egenutgivningen, men Anders H Blomström som vann Sveriges bästa deckarebut år 2016 med sin histroriska roman Eldskytten är en av dem som lyckats, vilket du kan läsa mer om i Boktuggs artikel om honom sommaren 2018.

Anders åker runt i sin husbil och säljer sin bok vart han än kommer. Han brukar skriva om hur det går med försäljningen på FaceBook och det är alltid lika roligt att höra hans berättelser. Framför allt är det kul att någon lyckats få egenutgivningen att gå runt. Men då tryckte han å andra sidan upp 4.000 exemplar av boken och inte 200 som jag har med i mitt exempel.

Som egenutgivare har du fördelen att få behålla alla intäkter utan att behöva dela med dig av dem till ett förlag, men det är inte alltid så enkelt att få ekonomin att gå runt. 

Låt mig återgå till mitt räkneexempel att förlaget säljer 200 exemplar av din bok för 200 kr styck. Säg att du gör det på ett eget förlag, skippar lektör, redaktör, korrekturgranskare, sättare samt omslagsdesigner och knåpar samman allt själv för att spara på kostnaderna. Dessutom har du förlaget hemma i vardagsrummet, du struntar i en dyr monter på mässan, skippar Förlagssystem och sköter all distribution själv. Du lyckas spara ned på marknadsföringskostnader och resor eftersom du mestadels säljer till dina vänner på sociala media. Det där med försäkring behöver du ju inte ha när du bara ger ut dina egna böcker och din mamma hjälper dig med bokföringen och revisionen.

Du är så duktig på att pressa kostnaderna att de slutar på 28.000 kr och du gör 9.736 kr i vinst på din bok efter att momsen och alla omkostnader är betalade.

Hurra tänker du. Men tyvärr kommer Skatteverket vilja beskatta dig för denna vinst. Hur du beskattas beror på vilket företagsform du valt, men i slutändan är det tanken att företagformerna ska vara likvärdiga skattemässigt.

Om du har en enskild firma anser Skatteverket att hela din vinst är din lön. Då ska denna lön beskattas med egenavgift. Egenavgiften är i dagsläget 28.97%. Det innebär att 2.820 kr går till Skatteverket. 

Då har du 6.915 kr kvar som då är att likställa med den lön som står på lönekuvertet om du varit anställd. Och som du vet dras det löneskatt på den lönen. Löneskatten består av kommunal skatt och statlig skatt.

Den kommunala skatten varierar beroende på i vilken kommun du bor, men ligger runt 30%. Den statliga skatten faller ut om du tjänar över 490.700 kr om året eller drygt 40.000 kr/månaden. Då får du betala ytterligare 20% i skatt. Tjänar du så mycket som 689.300 kr, eller drygt 57.000 kr/månaden får du betala ytterligare 5% i skatt. De summorna kommer dock få förläggare upp i så det är kanske ingen risk att just du drabbas av statlig inkomstskatt. Låt oss därför endast räknas på en kommunal skatt om 30%. 

Om kommunalskatten är 30% dras ytterligare 2.075 kr från din lön och du får 4.840 kr att leva för.

Enkelt uttryckt kommer hälften av det du gör i vinst efter att momsen och alla omkostnader är betalda att försvinna i skatt. Det är en enkel minnesregel.

Av din försäljningsintäkt om 40.000 kr för dina 200 sålda böcker återstår nu endast 4.840 kr som är din lön för allt arbete. Och då gjorde du som sagt ALLT arbete själv eftersom du inte hade råd att ta hjälp.

Har du ett Aktiebolag kan du själv bestämma om du vill ta ut pengarna som lön eller lägga dem som vinst i bolaget. Tar du ut pengarna som lön beskattas de med en arbetsgivareavgift som i dagsläget är 31,42%. Staten tar således 3.059 kr i skatt och du får behålla 6.677 kr. Denna summa ska sedan beskattas med kommunalskatt och statlig skatt precis som i exemplet ovan.

Räknar vi på 30% kommunalskatt får du 4.674 kr att leva för.

Det är alltså lite mindre än om du har en enskild firma. Å andra sidan kan du välja att lägga pengarna som vinst i bolaget och ta ut dem som utdelning. Bolagsskatten är i dagsläget bara 22% eller 2.142 kr på din vinst om 9.736 kr. Kvar blir 7.594 kr som aktiebolaget får behålla. Väljer du att ta ut pengarna belastas du med en kapitalbeskatt på 30%, det vill säga med ytterligare 2.278 kr. 

Med kaptialskatt får du 5.315 kr att leva på.

Det låter kanske lockande att starta ett aktiebolag för då får du mer pengar kvar efter skatt. I ett fåmansbolag med ett fåtal ägare - vilket ditt bolag kommer bli ifall du startar eget förlag - gäller dock de så kallade 3:12-reglerna som gör att du endast få ta ut ett schablonuttag på 172.000 kr om året till denna skattesats, alternativt det du betalar ut i löner i företaget. Tjänar du mer än så du måste vänta i minst 5 år med att ta ut pengarna om du ska få den här lägre skatten. Tar du ut pengarna tidigare räknar Skatteverket dem som lön och du får betala den högre skattesatsen. Att ha Aktiebolag innebär dessutom att du varje år måste skicka in en komplett årsredovisning till Bolagsverket om du vill slippa böter på 5.000 kr. Det ökar behovet av en extern revisor, vilket trissar upp kostnaderna i bolaget.

Det är inte lätt att vara egenföretagare, varför det här med att starta förlag kanske inte är något för dig.

Om du inte får ett traditionellt förlag som står för samtliga kostnader att ge ut din bok och du inte vill bli egenutgivare finns ett mellanalternativ som heter hybridförlag. Ett hybridförlag är ett förlag som tar betalt för att ge ut din bok.

Det finns många olika varianter av hybridförlag, allt från att du som författare kan köpa till vissa tjänster som t.ex. extra marknadsföring eller att du och förlaget delar lika på tryckkostnaden, till att du som författare står för samtliga utgivningskostnader.

Med tanke på hur svårt det är att gå runt som förläggare är det inte konstigt att det poppar upp allt fler hybridförlag på marknaden, men därför vill jag även höja ett varningens finger. 

Var försiktig när du väljer hybridförlag och dra öronen till dig om ett förlag som utger sig för att vara ett traditionellt förlag plötsligt önskar ha betalt för att ge ut din bok. Fundera ett extra varv på varför det traditionella förlaget vill ha betalt - är ekonomin i fara varför risken är extra hög att förlaget går i konkurs?
 

Mia Bergenheim hade skrivit på avtalet med ett förlag och boken skulle iväg till tryckeriet när förlaget plötsligt ville ändra på villkoren och tyckte att hon skulle betala dem för att ge ut hennes bok. 

Mia gick på sin magkänsla och bröt kontraktet, fick tillbaka rättigheterna till sin bok I hundarnas timma och boken kom senare ut på ett Viberg Förlag. Allting är numera okej.

Var inte rädd för att avbryta samarbetet om förlaget beter sig skumt. Har ett förlag velat ge ut din bok hittar du säkert fler som är intresserade.

Väljer du en hybridlösning ska du dessutom se till att du får behålla en större del av försäljningen än om du valt en traditionell utgivning. Du står faktiskt för en betydligt större del av den ekonomiska risken - ja, kanske till och med all risk - vid en hybridlösning. Det är ingen vits att du betalar för alla kostnader för lektörer, omslag, tryck, marknadsföring mm om förlaget tar den största delen av vinsten och du får ingenting. Då kan du ju lika gärna ge ut boken själv.

Förlaget kommer dock också vilja ha en del av kakan. De står ju för samordningen av projektet - själva projektledningen - och för kontakterna och kunskapen om förlagsbranschen som du saknar. Ett hybridförlag kan bli en fantastiskt samarbetspartner, mentor och den sporre som krävs för att du ska nå ut med din bok på bästa sätt. Naturligtvis ska de ha betalt för detta arbete.

Men var försiktig och fundera på vad du får för pengarna. Tillför förlaget något eller hade du kunnat gör ett lika bra - eller kanske till och med bättre jobb - på egen hand? 

Undvik fällan genom att granska förlagets ekonomi. Ta en kreditupplysning så att förlaget inte har dålig ekonomi eller betalningsanmärkningar. Risken om förlaget går i konkurs är att du förlorar varenda krona du spenderat på din bok.

Be Författarförbundet kontrollera att kontraktet är skäligt så du får betalt för den risk du tar och du kan komma ur kontraktet om det visar sig att förlaget inte lever upp till sina löften. Författarförbundet har jurister som enbart jobbar med de här sakerna och det är gratis för dig som är medlem och även för dig som ännu inte är medlem om du gett ut färre än två böcker.

Jämför villkoren med andra hybridförlag för att hitta det förlag du gillar bäst. 

Fundera ett extra varv på vad förlaget tillför. Anlitar förlaget en distritbutör som t.ex. Förlagssystem, Logistikteamet, Publit, Stjärndistribution eller Spead Group? Det kostar förlaget en slant, men är en förutsättning för att du ska få ut dina böcker till bokhandeln, så till vida förlaget inte är så pass stora att de redan har bra avtal med bokhandeln. Tar de in proffs för att göra omslag, sättning, redaktörsgranskning mm eller kommer förläggaren knåpa på egen hand? Ger det ett proffsigt intryck? Har de alla kontakter du är ute efter? Kan de vara den sparringpartner du behöver? Svarar de på samtal och mejl eller är de svåra att nå?

Jag pratade med en författare på årets bokmässa som berättade att hon köpte till ett marknadsföringspaket från sitt förlag. Tanken var att förlaget skulle ta fram en pressrelease och sköta all kontakt med bokhandeln och media för att sälja in hennes bok. När hon av en slump var inne i den lokala bokhandeln och frågade om boken, visade det sig att förlaget aldrig hört av sig trots att denna bokhandel stod på deras lista. Pressreleasen såg hon inte röken av förrän hon började kräva resultat. Då dök den upp med exakt de ord hon själv skickat in till förlaget bara några dagar tidigare. När hon bad förlaget om en lista på vilka tidningar de skickat till vägrade de svara och sa att det var företagshemligheter, trots att det är normalt att förlaget och författaren samarbetar om dessa saker så att man inte skickar till samma tidningar.

Gå aldrig in i ett samarbete med förbundna ögon. Betalar du för att få din bok utgiven - se till att förlaget håller vad de lovat.

Bilden nedan visar ett foto på mig och Johannes Vivers på bokmässan 2016. I bakgrunden ser du Hois monter. Hoi är ett av de största hybridförlagen i Sverige och har alltid en stor monter på mässan. Det är en av de fördelarna du som författare kan få med ett stort hybridförlag jämfört med om du ger ut boken på eget förlag.
 

Jag och Johannes Vivers på Bokmässan 2016. I bakgrunden ser vi hybridförlaget Hois monter.
Jag och Johannes Vivers på Bokmässan 2016. I bakgrunden ser vi hybridförlaget Hois monter.

4. Förläggaren går under jorden

Jag har inte träffat en enda förläggare som känt att de fått tid över att skriva på sina egna manus. Undantag är de egenutgivare som bara ger ut sina egna böcker. En förläggare berättade för mig att hon gjorde det stora misstaget att ta in andra författare på sitt förlag varför de nu upptog all hennes tid och kostade alla hennes pengar. 

Var medveten om att förläggaren gör ett hästjobb. Ju mindre upplagor förlaget ger ut, desto mer jobb måste förläggaren göra själv för att gå runt ekonomiskt. Samtidigt kan många titlar dela på de fasta kostnaderna så att förlaget har lättare att gå med vinst och förläggaren får en lön för mödan.

Det kan vara lockande som förläggare att ta in allt fler författare, men för varje titel som ges ut desto mindre tid blir kvar till övriga författare och deras böcker.

Som författare kan du då drabbas av att förläggaren "går under jorden". Det går helt enkelt inte att få tag i förläggaren för hen har så mycket att göra ett hen inte hinner svara vare sig på mejl eller telefonsamtal. 
 

Johannes Vivers, som jag har podden Skrivdrömmar tillsammans med debuterade i våras med sin bok Dagen FBokförlaget Mormor. Trots att boken var tryckt och leveransklar gick den inte köpa i bokhandeln och förläggarens kryptiska svar var att böckerna "försvunnit". Vad hade hänt?

Johannes försökte nå sin förläggare som inte hade några svar att ge. Jag gjorde en insats och ringde Förlagssystem som berättade att de kommit efter med leveranserna efter att de bytt datasystem och att böckerna troligvis befann sig någonstans på lastkajen. Så småningom kom böckerna fram och allt blev frid och fröjd.
 

Stackars Johannes hade några mycket jobbiga veckor när böckerna var försvunna och förläggaren inte kunde ge något vettigt svar. Att förläggare inte svarar är tyvärr inget ovanligt och kan hända både i små och stora förlag. Jag känner förläggare på gigantförlagen som nästan aldrig svarar på mejl eftersom de inte hinner. Jag har även pratat med förläggare på små förlag som säger att de lägger all sin vakna tid på sina författare och ändå inte hinner med allt som krävs av dem. De flesta förläggare jobbar helt enkelt oerhört mycket och har inte alltid alla svar.

Det hjälper kanske föga att veta att förläggaren jobbar häcken av sig med andras bokmanus när du aldrig får några svar på när din bok kommer ut i bokhandeln, hur många exemplar den sålt och om det är okej att du pratar med pressen.

Undvik fällan genom att kontrollera hur många som jobbar på förlaget jämfört med hur många titlar de ger ut varje år. Är det en rimlig arbetsbörda? Vad är ditt intryck av förläggaren såhär långt - är hen snabb på att återkomma när du ställer frågor?

Tyvärr går det inte att likställa antalet titlar med arbetsbörda, för ju mer framgångsrik en författare är desto mer tid brukar hen ta i anspråk av sin förläggare. Som debutant har du inte mycket att sätta emot när förläggaren väljer att lägga all sin tid på stjärnförfattaren. Rådet är att du då gör allt du kan för att själv bli den där bästsäljande författaren så du får förlagets uppmärksamhet. Har du möjlighet så skaffa dig en agent som stöttar dig på vägen.
 

5. Din bok är död inom 3 månader

Många kanske inte vet att de stora jättarna marknadsför din bok i ungefär tre månader, sedan går de vidare till nya titlar. Du har alltså bara tre månader där din bok får förlagets, medias och bokhandelns uppmärksamhet och sedan faller den i glömska.
 

I ett litet förlag är det däremot oftast DU och ingen annan som bestämmer hur länge din bok ska leva. Förlaget litar på att DU gör all marknadföring men ger dig också friare tyglar. Du kan promota din bok på mässorna i flera år utan att förlaget tycker det är något konstigt.

Min bokbästis Marcus Olausson är ett tydligt exempel på detta. Han stod i Catoblepas förlags monter under hela mässan utklädd till en av sina romangestalter i sin nyutkomna bok Vingar av rök och sålde så fantastiskt bra att han fick åka hem till sin förläggare och hämta fler. Faktum är att han lastade hela bagageluckan full av böcker, så många sålde han.
 

En utklädd Marcus Olausson signerar sin ny bok Vingar av rök på Bokmässan 2019
En utklädd Marcus Olausson signerar sin ny bok Vingar av rök på Bokmässan 2019


Undvik fällan genom att vara medveten om skillnaden mellan hur stora och små förlag arbetar och fundera på vad du söker hos ett förlag. Vill du ha en av bjässarna med risk att boken lever i bara tre månader, eller vill du hamna på ett litet förlag där du har större möjligheter att hålla din bok levande?
 

6. Förlaget vill inte göra nytryck

Eftersom ekonomin är så känslig hos förlagen råder det alltid en balansgång mellan hur många böcker de ska trycka upp. Trycker de en liten upplaga blir priset per bok relativt högt. Trycker de en stor upplaga riskerar de bli sittandes med osålda böcker. Jag har författarkollegor som fått hem tusentals osålda böcker som förlaget annars tänkt kasta.

Många förlag väljer därför att trycka upp en rätt modest upplaga. Det gäller inte bara små förlag utan även stora. Risken är att upplagan då säljer slut varför förlaget måste ta beslut om de ska trycka upp fler böcker eller inte. Beroende på företagspolicy och förlagets förväntningar på framtida försäljning är det inte alls säkert att det blir en andra upplaga.

Undvik fällan genom att kontrollera kontraktet med Författarförbundet. Se till att det finns en klausul som säger att du har rätt att få tillbaka rättigheterna till boken om den inte säljer eller upplagan tar slut och förlaget inte vill göra ett nytryck. 
 

7. Förlaget marknadsför inte din bok

Som författare förväntar du dig säkert att förlaget ska hjälpa till med marknadsföringen av din bok, men dessvärre är det normala att förlaget förlitar sig på att DU gör säljjobbet och står för marknadsföringen. Som mest lägger de ut din titel på sin hemsida och ser till att den finns med i Förlagssystems distribution så att boken kommer ut i bokhandeln.
 

Men det finns naturligtvis undantag där förläggaren ger allt för att din bok ska sälja. När Mariette Lindstein valde att ge ut sin debutroman Sekten på Dimön hos Frida Arwen Rosesunds förlag Mörkersdottir var det för att hon trodde på Frida som förläggare. Mariette hade en rad idéer om hur boken skulle sälja och Frida och Mariette gjorde tillsammans en enorm säljinsats där Mariette hamnade både i TV-soffor och i tidningar. Boken blev en succé.

Men det krävde mycket av Frida som kände att hon inte hann med sina övriga författare eller sitt eget författarskap och Frida gick därför med på att sälja rättigheterna till Bokförlaget Forum där Mariette Lindsteins framgångssaga har fortsatt. Hennes böcker är idag sålda till 15 länder.
 

Ett stort förlag har ofta fördelen av att ha professionella PR-agenter knutna till sig och pengar att satsa på marknadsföring, men det är inte säkert att de lägger dessa pengar på dig. Framför allt inte om du är debutant och okänd. 

Ett litet förlag har oftast inga pengar alls att satsa på marknadsföring.

Oavsett vilket förlag du får så måste DU tar ansvar för din egen försäljning och marknadsföring, precis som Mariette gjorde. Har du tur får du en förläggare som tror på dig och ditt manus så mycket att hen är villig att göra allt för att du ska nå ut. Om inte får du kämpa själv eller försöka skaffa en agent.

Ewa Åkerlind, förläggare på Ordberoende Förlag, håller PR- och säljkurser för författare. Hon är själv väldigt duktig på att sälja in sina författare till TV-sofforna, men det kräver att det finns en story som media är intresserade av att berätta om.

Undvik fällan genom att prata med förlaget om PR och marknadsföring:

  • Tänker förlaget ta fram en marknadsföringsplan, eller vet de inte ens vad det är för något varför du får sköta det på egen hand?
  • Har förlaget gett ut din genre tidigare och vet hur de ska marknadsföra din bok eller är de noviser på området?
  • Har förläggaren erfarenhet av PR, tänker förlaget anlita en PR-agent eller har förlaget inte ens tänkt i dessa banor? 
  • Kommer förlaget att kontakta bokbloggare, bokhandeln, bibliotek och media eller förväntas du göra det jobbet själv? Vem ansvarar för att skicka ut recensions- och pliktexemplar? Var tydlig så ni specifierar vem som ska göra vad.
  • Har förlaget en snygg och säljande hemsida som presenterar dig och din bok på ett professionellt sätt?
  • Vem tar fram pressreleaser, uppdaterar informationen om din bok på Bokinfo och pitchar din bok mot bokhandeln? Finns förlagets böcker representerade på Akademibokhandeln, Adlibris, Bokus med flera? 
  • Använder sig förlaget av en distributör eller sköter förläggaren ensam om arbetet att skicka ut böcker till alla som beställt?
  • Brukar förlaget vara representerat på olika mässor, betalar förlaget för din bokrelease, roll-up och annat marknadsföringsmaterial eller måste du sköta allt sådant själv?

Om du inte får någon respons på dessa frågor står du troligen ensam att dra det tunga lasset att marknadsföra din bok. Ge inte upp i så fall - du kan anlita en egen PR-agent som hjälper dig med marknadsföringen. 
 

8. Förlaget lyssnar inte på dina marknadsföringsidéer

Det motsatta kan faktiskt hända - det vill säga att förlaget tagit fram en marknadsföringsplan utan din hjälp. Den är dock alldeles för konservativ för din smak och förlaget är inte ett dugg intresserad av att prova alla nya idéer som du kommer med.

Tyvärr kan detta ske hos stora förlag som har fastställda ramar för vad författarna får och inte får göra, varför det ibland är bättre med ett litet förlag som ger dig fria tyglar att göra vad du vill för att marknadsföra din bok.
 

Frida Skybäck var utgiven på Forum Förlag, som ingår i Bonnierförlagen, men kände att hon inte fick gehör för sina marknadsföringsidéer.

Hon valde därför att byta till LB Förlag med sin bok Bokhandeln på Riverside Drive. Louise Bäckelin som är förläggare på LB Förlag är mycket kunnig inom PR och Frida Skybäck fick sitt stora genombrott som författare med just denna bok.

Hon var under bokmässan aktuell med sin nya bok Bokcirkeln vid världens ände som jag naturligtvis var tvungen att köpa då jag följt hennes författarskap under en längre tid.
 

Jag och Frida Skybäck på Bokmässan 2019
Jag och Frida Skybäck på Bokmässan 2019


Undvik fällan genom att prata marknadsföringsstrategier med förlaget redan innan du skriver på kontraktet. 
 

9. Förlaget prissätter böckerna fel

Det finns en risk att förlaget prissätter böckerna fel i förhållande till vad marknaden är beredd att ge. Fel kan gå åt bägge hållet. Är boken för billig tjänar varken du eller förlaget några pengar på den. Är boken för dyr vill ingen köpa den.

Vill förlaget bara ge ut e-versionen eller pocketversionen av din bok kan du vara säker på att försäljningspriset inte blir särskilt högt och pengarna du tjänar per bok blir därför rätt låg. I dagens höga konkurrens är det tyvärr så att du kanske inte kan få något bättre förslag än en e-bok eller pocket. Men risken är att du aldrig får något betalt för boken eftersom kostnaderna äter upp varenda krona boken drar in.

Det kan också vara så att förlaget vill prissätta din bok för högt. Kanske förläggaren tror att det ska förbättra förlagets ekonomi och sätter ett pris som går långt över vad som är normalt för en bok av denna genre, format och utförande. Om förlaget vill ta 500 kr för en bok som normalt säljer för 200 kr, kommer läsarna troligtvis inte att köpa din bok och risken är att du inte säljer någonting alls.

Undvik fällan genom att kontrollera prissättningen av förlagets böcker på deras hemsida, Adlibris, Bokus eller någon annan bokhandel. Fråga förlaget rätt ut vad de tänker sätta för pris på din bok. Känns prissättningen rimlig?
 

10. Förlaget vill inte ge ut din bok i det format du önskar

Ett förlag har hört av sig, men de är bara intresserade av att ge ut din bok som e-bok och inte i inbundet format så som du önskar dig. Fundera i så fall på om det är rätt förlag för dig och om det försämrar dina möjligheter att bli utgiven någon annanstans. 

Detsamma gäller om förlaget bara vill ge ut din bok i pocket, men inte som inbunden. Är boken väl utgiven som pocket finns det inte längre någon marknad för den inbundna versionen och du kommer aldrig få se din bok i franskt band eller vad du nu drömmer om för format. 
 

Det händer också att förlaget är villig att ge ut boken som ljudbok men inte som inbunden. Det behöver inte alltid vara negativt då ljudböcker vuxit i popularitet.

Anna Keiler fick sin bok Flickvänskontraktet utgivet på Lind & Co förlag, men de var bara intresserade av att ge ut boken som e-bok och ljudbok till många läsares stora sorg. 

Redan de första veckorna susade dock boken upp på lyssnartoppen på Storytel och Bokbeat och då ändrade sig förlaget och lovade att boken även skulle utkomma i pocket våren 2020. Vi feelgoodfantaster som föredrar en fysisk bok jublade.
 

Undvik fällan genom att inte skriva kontrakt med första bästa förlag som hör av sig. Fundera igenom om du kan få ett bättre erbjudande på ett annat förlag och vilka möjligheter du har att få boken utgiven i ditt drömformat i framtiden.

Tänk på att många förlag som inte hört av sig kanske inte ens haft tid att läsa igenom ditt manus, så hör av dig till dem igen och säg att du blivit erbjuden ett kontrakt med ett annat förlag men att du hellre vill ha dem och undrar om de är intresserade av att ge ut dig. Vem vet - du kanske får ett ja.
 

11. Förlaget vill köpa ALLA rättigheter till din bok

Det kanske känns som en dröm om förlaget säger att de vill köpa ALLA rättigheter till din bok, såväl inbundet, pocket, e-bok, ljudbok, film och utlandsrättigheterna. 

Wow! tänker du och tror att din bok nu kommer ta världen med storm.

Lugna ned dig och fundera ett extra varv på faran med att ge bort samtliga rättigheter till ett och samma förlag.

  • Kommer förlaget verkligen ge ut allt som de köper in, eller riskerar de sitta på rättigheterna i flera år utan att göra något med dem?
  • Är detta verkligen ett förlag som har möjlighet att ge ut alla dessa format eller är det bara snack? Jag menar, hur många svenska förlag ger även ut film? Och utlandsrättigheterna bör du definitivt inte ge bort till ett enda förlag eftersom du normalt tecknar kontrakt med ett förlag per land.

Undvik fällan genom att inte förföras av för stora ord och yviga gester. Ha is i magen och prata med Författarförbundet så hjälper de dig med det juridiska.

Jag hoppas det här inlägget ger dig en större förståelse för bokbranschen och att jag lyckats guida dig igenom några av fällorna med att välja FEL förlag och att du istället hittar RÄTT förlag för just dig och din bok.

Kram Pia
 

Kommentera gärna:

  • Katarina Hjertstedt • 14 oktober 2019 08:28:02
    Tack så jättemycket för detta inlägg!

    /Katarina
  • Tack Katarina, så roligt att det var till hjälp.

    Kram Pia

    14 oktober 2019 12:17:12

  • Frida • 11 oktober 2019 00:49:26
    Tack, många tänkvärda tips.
  • Så roligt att mitt blogginlägg kunde hjälpa dig.

    Kram Pia

    14 oktober 2019 12:12:55

  • Humlan • 10 oktober 2019 09:37:27
    Hej!
    Jag vill inte vara någon skvallerbytta men jag såg diskussionen du hade med flera om ditt senaste inlägg i författargruppen. Nu har jag fått veta att Dezmin har skrivit ett långt inlägg på sin fb om dig och dina okunskaper. Jag kan inte se det och vet inte om det är sant men det kan vara att bara hennes vänner kan se det. Hon har nog väldigt många vänner för hon har ju figurerat hos bland annat Katerina Janouchs välbesökta sida många gånger.
    Jag vill inte bli inblandad i era meningsskiljaktigheter men tänkte att du kanske ville veta så kan du göra vad du vill med informationen.
    Kram/ Humlan
  • Tack Humlan för att du delar med dig av informationen.

    För er som inte vet vad det handlar berättade jag på Författare på FB att jag skrivit detta blogginlägg, varav Dezmin började skriva kommentarer i stil med att jag ljög i mitt blogginlägg (jag minns inte exakt vad det stod då jag inte längre kan läsa kommentarerna). Senare berättade Dezmin att hon inte ens läst mitt blogginlägg. Jag blev då ledsen och sa att jag skulle blockera henne från att se mina inlägg i framtiden, varför hon och hennes vapendragare hävdade att jag inte tålde kritik och att Dezmins vapendragare minsann var administratör i gruppen och hade immunitet. Som administratör stängde Dezmins vapendragare därefer av kommentarsfältet så ingen kunde säga emot dem. Några personer hann dock ifrågasätta det de skrev. Själv valde jag att inte besvara deras kommentarer.

    Jag pratade senare med gruppens upphovsman Dag Öhrlund som gav mig tillåtelse att blockera Dezmin och det gjorde jag.

    Nu ser jag alltså inte längre vad denna kvinna skriver om mig i sina FB-inlägg. Jag är dock inte förvånad om det du säger ovan är sant.

    Det enda jag kan göra är att skicka ett stort TACK till Dezmin för att hon marknadsför mig och min blogg. Förhoppningsvis får jag många nya läsare som faktiskt läser vad jag skriver och som bildar sig en egen uppfattning om mina kunskaper.

    På bokmässan träffade jag flera utgivna författare som berättade att de använt sig av mina råd när de skrivit sina böcker och nu blivit utgivna. Jag träffade också flera personer som berättade att de tipsat om bloggen i de skrivutbildningar de går. Jag har även träffat kursledare som sagt att de använt sig av min blogg som en del av undervisningen.

    Så mitt råd till alla som läser det Dezmin skriver om mig. VÄLKOMNA att läsa mina blogginlägg och bilda er egen uppfattning om det jag skriver.

    ---

    Nu kom det ett svar från Dezmin i min mejlbox och jag vill dela med mig av hennes svar så att båda sidor i denna debatt kommer till tals. Här kommer alltså Dezmins svar:

    Fick precis veta att du sitter och skriver skit om mig och Katarina på din blogg.
    Jag skiter i om du har blockat mig, men jag har inte skrivit något om dig på FB, varför skulle jag? Har liksom väldigt mycket annat för mig än att lägga energi på än dig! Brukar nämligen hålla mig till kunniga människor, så har ingen nytta av vare sig dig eller dina blogginlägg.

    Antingen plockar du bort dina jävla kommentarer (där den första inte ens är sann) eller så ska jag på riktigt skriva ett långt inlägg om dig. Kommer även att göra det på Författare på Facebook och länka till vad du skrivit, samt bifoga den skärmdump jag tagit av din ruttna kommentar.

    Jag är med i flertalet stora grupper och det enda som stämmer är att jag har många vänner på FB, som samtliga har väldigt stora nätverk.
    Om du för ett ögonblick tror att det kommer att gynna ditt s k "varumärke", tror du helt fel. Du kommer bara att bli ännu mer ifrågasatt eftersom de vet hur lång erfarenhet jag har av branschen. Så om det är det du vill, tycker jag du ska fortsätta på den här linjen.

    Du är skyldig både mig och Katarina en stor jävla ursäkt och jag har, som sagt, skärmdumpat din korkade kommentar så den kommer jag att använda mig av om du inte plockar bort både den första kommentaren och din kommentar.

    Sedan kan jag också börja länka till vartenda ett av dina blogginlägg och förklara vilka fel de innehåller från min blogg som är ganska välbesökt. Vill du det kanske?

    Jag tackar åter igen Dezmin för all den gratis reklam hon vill ge min blogg och välkomnar alla nya läsare.

    Kram Pia

    14 oktober 2019 16:24:05

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln