Pias skrivtips: Vad Matthew svarade på mina frågor om boken the bestseller code
Men boken lämnade mig med en del obesvarade frågor. På vinst och förlust skrev jag därför till Jodie och Matthew och vet ni vad - jag fick svar.
Här kommer Matthews svar på mina frågor:
The Circle
I boken The bestseller code skrev Jodie och Matthew att de analyserat tusentals böcker. Och av dem var det bara en som fick 100% sannolikhet för att nå New York Times bestseller list. Den boken var Dave Eggers The Circle. Däremot stod det aldrig i boken om The Circle nådde bästsäljarlistan.
Min fråga:
I wonder though if the book The Circle ever hit the NYT hit list?
Matthews svar:
Yes, it hit the list for, as I recall, about 7 weeks. It has just recently been made into a movie starring Tom Hanks!
Med andra ord så nådde The Circle bästsäljarlistan och låg där i sju veckor. Boken ska dessutom bli en film.
The Hunger Games och The Twilight Saga
Jag tyckte det var konstigt att Jodie och Matthew inte nämnde de storsäljande böckerna Hungerspelen av Suzanne Collins och Twilightsagan av Stephanie Mayer. Jag funderade på om det berodde på att de inte haft med dessa böcker i sin studie eller för att de fick dåliga värden i datortesterna.
Min fråga:
I also wonder if you tested:
- The Hunger Games of Suzanne Collins and
- The Twilight Saga of Stephanie Mayer
Matthews svar:
No, we did not because these are both classified as Young Adult fiction.
Det var ju synd att Jodie och Matthew valde att inte analysera dessa böcker. De pratade däremot om Harry Potter, men skrev själva att de omöjligt kunde skriva en bok om bästsäljare utan att ta med några ord om just Harry Potter.
Topics
I boken The bestseller code så pratar Jodie och Matthew om att 30% av innehållet i en bästsäljare består av ca 1-2 olika ämnen (topics) mot 3-4 ämnen (topics) i en icke bästsäljare. Men jag undrade natuligtvis hur många topics som ryms i HELA innehållet av boken och om det finns någon skillnad mellan bestsellers och icke bestsellers om man tittar på hur många topics som ryms i 100% av bokens innehåll.
Min fråga:
I also wonder how many topics there are in 100% of a book, in general, and if there are any differenses in the number of topics between a bestseller and a non bestseller when it comes to the whole book. You did not mention this in the book.
Matthews svar:
We write about this a bit in the BSC. Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics, whereas non-bestsellers tended to be more topically diverse, i.e. less focused. But these are generally true observations, not hard and fast rules.
Jaha, lite av en besvikelse där att Matthew missförstod min fråga och alltså inte besvarade den. :(
Topics i The Circle
Åter till boken The Circle som fick hela 100% sannolikhet för att nå New York Times bestsellser list. Hur gick det till egentligen?
När jag läste The bestseller code så tolkade jag boken som att det var jätteviktigt att det var så få som 1-2 topics som upptog 30% av bokens innehåll och om det var så många som 3-4 topics så var det ingen bästsäljare.
Men boken The Circle hade hela 4 topics för att nå 30% av bokens innehåll, varför alltså inte stämmer med det Jodie och Matthew sagt gällde för bestsellers.
Min fråga:
I must say I do not really understand how The Circle could hit 100% in total because it could not had 100% in every singel part. First it used 4 topics to reach 30% of the book, while a bestseller only uses 1-2 topics according to your book.
Matthews svar:
In general, on average, Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics. That is the central tendency but not a hard and fast rule. Also, I think you may be confusing the probability with the feature profile that the machine uses to make its guess.
Jag kan inte uttala mig huruvida jag missförstått sannolikheten med funktionsprofilen som maskinen använder för sina gissningar. Jag vet mycket väl hur man räknar ut sannolikheten, men jag är inte lika bevandrad i hur deras maskin fungerar.
Så jag kan bara utgå från det andra som Matthews säger - nämligen att bara är en central tendens att en bästsäljare har 1-2 huvudämnen och att en icke bästsäljande bok har 3-4 huvudämnen.
Jag tycker dock ändå att det är konstigt att boken The Circle fick 100% när den inte uppfyllde det här kriteriet. Baserat på Matthews svar kan jag inte dra någon annan slutsats än att det här med vilka ämnen en bok avhandlar har en rätt liten sannolikhet för att påverka om boken blir en bästsäljare eller inte. Så varför skrev de då så mycket om topics i sin bok the bestseller code?
Human closeness i The Circle
Det ämne som Jodie och Matthew kom fram till var det viktigaste ämnet av dem alla om man ville skriva en bestseller var ämnet "Human closeness" det vill säga mänsklig närhet.
Men The Circle handlar bara til 3% om Human Closeness. Så jag undrade hur en bok som behandlar så lite om Human Closeness kan få 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist i Jodie och Matthews datormodell.
Min fråga:
Second the topic Human closeness only had 3% which I found rather little.
Matthews svar:
It is all relative and there are many many features contributing to a books overall signal. So, for example, fifty shades of grey has way more sex than what is typical for a NYT bestseller, but it has other features that are more typical. The ~3% human closeness in the circle is actually bit higher than the average across all bestsellers.
Tydligen är 3% om Human Closeness mer än snittet av alla bestsellers. Och då är det det ämne som är allra vanligast.
Hm. Intressant. Vet du hur jag tolkar den informationen?
Jo, att det måste finnas massvis av ämnen som fungerar i en bestseller - minst 34 stycken (100% delat med 3% ger 33,3333) - troligen hundratals.
Och visst gav Jodie och Matthew en lång lista på sådana här ämnen, men jag fick ändå intrycket av att Human Closeness var det absolut viktigaste att ha med.
Så jag har alltså gett Human Closeness för stor betydelse, vilket betyder att Jodie och Matthew inte var så tydliga i sin bok om hur vi skulle tolka det här med ämnen.
Med andra ord är ämnen (topics) ingen stor grej och det spelar kanske inte så stor roll vilka ämnen du har med i din bok. För sambandet verkar ju vara rätt litet mellan vilka ämnen som gör en bestseller och vilka ämnen som inte gör en bestseller.
Språket i The Circle
En annan sak jag reagerade över var att Jodie och Matthew framhöll att det fanns ett samband mellan bestellers och den språkliga stilen. Böcker med ett mer "vardagligt" språk hade större sannolikhet att nå NYT bestsellerlist än böcker med ett mer "akademiskt" språk. Då akademiskt är min översättning så är det bäst att jag förklarar mig - med akademiskt menar jag ett språk med längre meningar, fler bisatser, längre ord och där alla orden är utskrivna i sin helhet.
I boken The Circle var språket dock perfekt balanserat mellan ett vardagligt och akademiskt språk. Det kan därför tyckas konstigt att boken fick 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist med dessa förutsättningar.
Min fråga:
Third the language was a perfect balance and not so much of a daily language that I thought was needed to get 100%. Is these part not so important as the other part when it comes to hit the bestseller list? Or did I missunderstood your book?
Matthews svar:
I think you are confusing the probability score with the feature composition. The model examines the features in a book and compares how similar those features are to the features found in books that hit the list and books that did not hit the list. It then uses that comparison to make a guess about whether the book is more likely to be a best seller or a non-bestseller. The machine then quantifies its guess as a probability.
Jag vet inte hur jag ska tolka Matthews svar. Kanske det är så att det inte spelar någon roll hur vardagligt språket är, bara det är tillräckligt vardagligt? Mer vardagligt ökar kanske inte chanserna att bli en bestseller än lite mindre vardagligt - bara det inte går över gränsen till det jag kallar akademiskt.
Ja det var de frågor jag hade. För att få Jodie och Matthew intresserade av att svara på mitt mejl så gav jag dem lite tillbaka. Jag berättade nämligen saker om Stieg Larsson som de troligen inte kände till.
Det visste du inte om Stieg Larsson
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
By the way - one of my author friends knew Stieg Larsson and he said that Stieg died because the elevator was broken and he had to walk all stairs. Obviously his heart did not manage this. If the elevator had not been broken he might have lived today.
Matthews svar:
Wow. It certainly would have been interesting to interview him and get some deeper insight into his books.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
I also talked to Paolo Roberto - the Swedish fighter and actor who has a role in Stieg Larssons second book - and Stieg did not asked him for permission. The publisher contacted Paolo after Stieg died and asked for his permission and Paolo actually read the fighting scene and changed it a little bit before the book was published.
Matthews svar:
That is fascinating. I wonder how big the changes were.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
When Larssons books was to become a Swedish movie the agent called Paolo Roberto and said: I think I have the perfect role for you. Paolos reaction was: I THINK???
If the second book will be a movie in US Pablo wonder if he will be playing the role as himself or if there will be anyone else. He is hoping for Brad Pitt - that would be great, he said: Brad Pitt as Paolo Roberto. Wow!
Matthews svar:
:-)
Ja, det var lite mer om The bestseller code. Hoppas du blev lite mer upplyst av min mejlkonversation med författaren till boken.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Fiona Allen » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Mitt liv har vänt till det bättre sedan jag började arbeta med Dr Ilekhojie. Sed..”
-
sarah » Pias skrivtips: Konflikter!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
mary » Pias skrivtips: Den inre resan: ”Läs och kontakta även Dr. Sunny om du behöver en stark kärleksförtrollning för a..”
-
loveth » Den är jätteintressant, mamma!: ”Jag läste några av Dr. Sunnys vittnesmål om en kärleksförmedlare som förklarade ..”
-
Dora » Kan man skriva en hel bok bara med hjälp av mina 17 strukturpunkter?: ”Mitt namn är Dora. Av respekt för dig och dina trollformler måste jag göra detta..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings bokens premiss adjektiv arv vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs skrivglädje manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim vi och dem flicka försvunnen spex rättigheter medveten författare högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind stand up comedy birgitta bergin ljudbok fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest långtidssjuk svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell margit sandemo planerat skrivande författarröst organic writer miljö whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren divergent klimax djävulsverk den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt feel good catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden pacing skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset frida skybäck release huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus character arc hunger games hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex vågspel ordberoende förlag twist veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic vuxenlitteratur känslor john yorke agenturer akademiskt språk outliner antagonist strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker helen ekeroth den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus elementary känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar skatt förlagsekonomi word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden
Sista stycket i min förra skrivning föll bort och kommer här: Men det finns en rad andra frågetecken som uppstår kring min bok under arbete när jag läser dina texter om skrivkonsten. T ex detta hur man hanterar parallella historier som alla är lika betydelsebärande. Ett problem uppstår t ex i och med upptakten i kap 1 med en av berättelserna där huvudpersonen sedan får vänta med att framträda på nytt därför att de andra medverkande också måste få komma till tals. Personen i upptakt kap 1 får/kan sedan inte göra sig hörd förrän tio kapitel senare.
Sven