Pias skrivtips: Vad Matthew svarade på mina frågor om boken the bestseller code
Men boken lämnade mig med en del obesvarade frågor. På vinst och förlust skrev jag därför till Jodie och Matthew och vet ni vad - jag fick svar.
Här kommer Matthews svar på mina frågor:
The Circle
I boken The bestseller code skrev Jodie och Matthew att de analyserat tusentals böcker. Och av dem var det bara en som fick 100% sannolikhet för att nå New York Times bestseller list. Den boken var Dave Eggers The Circle. Däremot stod det aldrig i boken om The Circle nådde bästsäljarlistan.
Min fråga:
I wonder though if the book The Circle ever hit the NYT hit list?
Matthews svar:
Yes, it hit the list for, as I recall, about 7 weeks. It has just recently been made into a movie starring Tom Hanks!
Med andra ord så nådde The Circle bästsäljarlistan och låg där i sju veckor. Boken ska dessutom bli en film.
The Hunger Games och The Twilight Saga
Jag tyckte det var konstigt att Jodie och Matthew inte nämnde de storsäljande böckerna Hungerspelen av Suzanne Collins och Twilightsagan av Stephanie Mayer. Jag funderade på om det berodde på att de inte haft med dessa böcker i sin studie eller för att de fick dåliga värden i datortesterna.
Min fråga:
I also wonder if you tested:
- The Hunger Games of Suzanne Collins and
- The Twilight Saga of Stephanie Mayer
Matthews svar:
No, we did not because these are both classified as Young Adult fiction.
Det var ju synd att Jodie och Matthew valde att inte analysera dessa böcker. De pratade däremot om Harry Potter, men skrev själva att de omöjligt kunde skriva en bok om bästsäljare utan att ta med några ord om just Harry Potter.
Topics
I boken The bestseller code så pratar Jodie och Matthew om att 30% av innehållet i en bästsäljare består av ca 1-2 olika ämnen (topics) mot 3-4 ämnen (topics) i en icke bästsäljare. Men jag undrade natuligtvis hur många topics som ryms i HELA innehållet av boken och om det finns någon skillnad mellan bestsellers och icke bestsellers om man tittar på hur många topics som ryms i 100% av bokens innehåll.
Min fråga:
I also wonder how many topics there are in 100% of a book, in general, and if there are any differenses in the number of topics between a bestseller and a non bestseller when it comes to the whole book. You did not mention this in the book.
Matthews svar:
We write about this a bit in the BSC. Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics, whereas non-bestsellers tended to be more topically diverse, i.e. less focused. But these are generally true observations, not hard and fast rules.
Jaha, lite av en besvikelse där att Matthew missförstod min fråga och alltså inte besvarade den. :(
Topics i The Circle
Åter till boken The Circle som fick hela 100% sannolikhet för att nå New York Times bestsellser list. Hur gick det till egentligen?
När jag läste The bestseller code så tolkade jag boken som att det var jätteviktigt att det var så få som 1-2 topics som upptog 30% av bokens innehåll och om det var så många som 3-4 topics så var det ingen bästsäljare.
Men boken The Circle hade hela 4 topics för att nå 30% av bokens innehåll, varför alltså inte stämmer med det Jodie och Matthew sagt gällde för bestsellers.
Min fråga:
I must say I do not really understand how The Circle could hit 100% in total because it could not had 100% in every singel part. First it used 4 topics to reach 30% of the book, while a bestseller only uses 1-2 topics according to your book.
Matthews svar:
In general, on average, Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics. That is the central tendency but not a hard and fast rule. Also, I think you may be confusing the probability with the feature profile that the machine uses to make its guess.
Jag kan inte uttala mig huruvida jag missförstått sannolikheten med funktionsprofilen som maskinen använder för sina gissningar. Jag vet mycket väl hur man räknar ut sannolikheten, men jag är inte lika bevandrad i hur deras maskin fungerar.
Så jag kan bara utgå från det andra som Matthews säger - nämligen att bara är en central tendens att en bästsäljare har 1-2 huvudämnen och att en icke bästsäljande bok har 3-4 huvudämnen.
Jag tycker dock ändå att det är konstigt att boken The Circle fick 100% när den inte uppfyllde det här kriteriet. Baserat på Matthews svar kan jag inte dra någon annan slutsats än att det här med vilka ämnen en bok avhandlar har en rätt liten sannolikhet för att påverka om boken blir en bästsäljare eller inte. Så varför skrev de då så mycket om topics i sin bok the bestseller code?
Human closeness i The Circle
Det ämne som Jodie och Matthew kom fram till var det viktigaste ämnet av dem alla om man ville skriva en bestseller var ämnet "Human closeness" det vill säga mänsklig närhet.
Men The Circle handlar bara til 3% om Human Closeness. Så jag undrade hur en bok som behandlar så lite om Human Closeness kan få 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist i Jodie och Matthews datormodell.
Min fråga:
Second the topic Human closeness only had 3% which I found rather little.
Matthews svar:
It is all relative and there are many many features contributing to a books overall signal. So, for example, fifty shades of grey has way more sex than what is typical for a NYT bestseller, but it has other features that are more typical. The ~3% human closeness in the circle is actually bit higher than the average across all bestsellers.
Tydligen är 3% om Human Closeness mer än snittet av alla bestsellers. Och då är det det ämne som är allra vanligast.
Hm. Intressant. Vet du hur jag tolkar den informationen?
Jo, att det måste finnas massvis av ämnen som fungerar i en bestseller - minst 34 stycken (100% delat med 3% ger 33,3333) - troligen hundratals.
Och visst gav Jodie och Matthew en lång lista på sådana här ämnen, men jag fick ändå intrycket av att Human Closeness var det absolut viktigaste att ha med.
Så jag har alltså gett Human Closeness för stor betydelse, vilket betyder att Jodie och Matthew inte var så tydliga i sin bok om hur vi skulle tolka det här med ämnen.
Med andra ord är ämnen (topics) ingen stor grej och det spelar kanske inte så stor roll vilka ämnen du har med i din bok. För sambandet verkar ju vara rätt litet mellan vilka ämnen som gör en bestseller och vilka ämnen som inte gör en bestseller.
Språket i The Circle
En annan sak jag reagerade över var att Jodie och Matthew framhöll att det fanns ett samband mellan bestellers och den språkliga stilen. Böcker med ett mer "vardagligt" språk hade större sannolikhet att nå NYT bestsellerlist än böcker med ett mer "akademiskt" språk. Då akademiskt är min översättning så är det bäst att jag förklarar mig - med akademiskt menar jag ett språk med längre meningar, fler bisatser, längre ord och där alla orden är utskrivna i sin helhet.
I boken The Circle var språket dock perfekt balanserat mellan ett vardagligt och akademiskt språk. Det kan därför tyckas konstigt att boken fick 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist med dessa förutsättningar.
Min fråga:
Third the language was a perfect balance and not so much of a daily language that I thought was needed to get 100%. Is these part not so important as the other part when it comes to hit the bestseller list? Or did I missunderstood your book?
Matthews svar:
I think you are confusing the probability score with the feature composition. The model examines the features in a book and compares how similar those features are to the features found in books that hit the list and books that did not hit the list. It then uses that comparison to make a guess about whether the book is more likely to be a best seller or a non-bestseller. The machine then quantifies its guess as a probability.
Jag vet inte hur jag ska tolka Matthews svar. Kanske det är så att det inte spelar någon roll hur vardagligt språket är, bara det är tillräckligt vardagligt? Mer vardagligt ökar kanske inte chanserna att bli en bestseller än lite mindre vardagligt - bara det inte går över gränsen till det jag kallar akademiskt.
Ja det var de frågor jag hade. För att få Jodie och Matthew intresserade av att svara på mitt mejl så gav jag dem lite tillbaka. Jag berättade nämligen saker om Stieg Larsson som de troligen inte kände till.
Det visste du inte om Stieg Larsson
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
By the way - one of my author friends knew Stieg Larsson and he said that Stieg died because the elevator was broken and he had to walk all stairs. Obviously his heart did not manage this. If the elevator had not been broken he might have lived today.
Matthews svar:
Wow. It certainly would have been interesting to interview him and get some deeper insight into his books.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
I also talked to Paolo Roberto - the Swedish fighter and actor who has a role in Stieg Larssons second book - and Stieg did not asked him for permission. The publisher contacted Paolo after Stieg died and asked for his permission and Paolo actually read the fighting scene and changed it a little bit before the book was published.
Matthews svar:
That is fascinating. I wonder how big the changes were.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
When Larssons books was to become a Swedish movie the agent called Paolo Roberto and said: I think I have the perfect role for you. Paolos reaction was: I THINK???
If the second book will be a movie in US Pablo wonder if he will be playing the role as himself or if there will be anyone else. He is hoping for Brad Pitt - that would be great, he said: Brad Pitt as Paolo Roberto. Wow!
Matthews svar:
:-)
Ja, det var lite mer om The bestseller code. Hoppas du blev lite mer upplyst av min mejlkonversation med författaren till boken.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Nira » Jag startar kursportal!: ”Hej, jag heter Nira Shalom och jag vill dela med mig av de goda nyheterna om hur..”
-
Maud » Vad måste du försaka för att kunna skriva?: ”Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade m..”
-
Oscar Johansson (kurre) » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför”
-
Hilding » Pias skrivtips: Skriv poesi: ”Skulle bara säga att Karin Boyes dikt heter "Ja visst gör det ont" och inte "Ja ..”
-
Anders » Jag startar kursportal!: ”Spännande! Skulle du säga att kursen även funkar för någon som främst skriver lj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
ansatsen james v smith jr marknadsföring anders hansen frans jeppsson wall skrivfest hisspresentation ylva arvidsson word-mallar pocket kristina svensson förbeställ stand up fifty shades of gray passiva meningar författarplattform dramatrugi försaka e-bok books & dreams stilistiska särdrag elisabeth hoyt månpocket brenda novak god jul skapa en mall förlagssytem personlighet akter dödlig åtrå sandemo leona tärningen är kastad gröna fingrar sökes kapitel buzz anna keiler arv story trumps structure liknelser konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare plot goal voice skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff författarintervju synlig berättarröst intrig mia bergenheim elementary tempus tankevurpa lucia organiskt skrivande objektivt perspektiv syfte författarkurs tvister grejen med verb spex begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs högskoleprovet podcaster nordland henrik fürst anna bågestam ryltenius humor kretslopp skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto historieberättare actionscener höst skröna hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen theres wittgren skrivmingel siri arvidsson högtider allt jag fått lära mig indirekt miljöbeskrivning mina böcker komik berättad prosa manuspitch permakultur mallar franskt band litet förlag petra mede bibliografi aristoteles rutin bokformat lucy dillon populärlitteratur erotisk deckare raeanne thayne skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig kostnader into the wood livet leker håll rollen trigger annika estassy head hopping flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare youtube biintrig lust & löften den normala världen style adjektivsjuka stockholm revolt mitt i nacka sagan om isfolket allt som glimmar ton hoi förlag michael gazzania motsättningar sex dagny carlsson fånga läsaren sofia ymén theory if mind libsyn the screen writer's workbook flicka försvunnen revy klimatet läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen klarar du de svåra orden itunes twlightsagan sören bondesson specifik inledning vi for upp till mor 100 ord victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker berättelser pensionatet vid världens ände förstärka forum förlag författarkväll justin timerlake gömd blake snyder livet motorcyklar och andra omöjliga projekt årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck gestaltningsbibeln permakultur! framtiden i din trädgård bygg din egen word-mall tryckt bok distribution bob dylan detta är lean scandalous desires litterära agenter lyrik dokument prissättning sättning susanne ahlenius språk lyckostunder word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund danny alegi rytm leona marie-louise fritzén kill your darlings bokens intrig beskrivande sickla jan arnald pseudonymer ll-förlaget delilah marvell mariette linden tone viberg förlag robin dunbar filmanalys fatta eld mitt i i havet finns så många fiskar hjärtats dårskap den inre resan antagen konkurs författarutbildning pod tillbaka till henne var lugn allt är i sin ordning antologi flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs högskoleprovets orddel stitcher åsa böker syd field sanning med modifikation komedi jul slut eldskytten tillbaka till bromma planteringar the twilight saga relationsroman filmtips karin smirnoff 100 första orden story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson långtidssjuk de rotlösa ewa åkerlind valet planerat skrivande deckare organic writer whip media sekten på dimön svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal idé facebook novellantologi chic lit frida skybäck divergent svenska skrivbloggpriset harlequin författartävling 2015 den antagonistiska kraften story engineering röst vardagligt språk agenter research längd avatar mörkersdottir skrivprocess ping pong-metoden lyckas med din gestaltning hunger games skräck allvetande perspektiv testläsare screen writing djävulsverk skrivblogg strukturera din roman stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers novell john yorke mega-bestseller lektörsutlåtande skriva facklitteratur målgrupp spänning berättare hjärnan parallellhandling veronica roth miljöer gestaltande vanföreställning hinder genre filmmanus simona ahrnstedt katametoden harpercollins författartävling facklitteratur release pacing skrivarhandbok eurovision song contest blogg mariette lindstein hungerspelen konsten att flirta som en gudinna skriva böcker the circle bästsäljare skrivhandbok terese marvelin marcus olausson berättarröst kärlek kata redaktör början erotik lean feel good pinch point handling corona covid-19 tema roman vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 falskspel bestseller mål harlequins författartävling bokrelease pias strukturmodell harlequin johannes vivers kärleksroman historical romance bokrecension skrivdrömmar skrivarpodd podd pias skrivtips boktips romance pia lerigon bok struktur historisk kärleksroman skrivtips harlequin författartävling dubbelspel döda poeters sällskap gestaltning historisk roman ann ljungberg romanstruktur fantasy karaktärer vägen framåt the bestseller code bihandling författare bokens handling lektör plot point recension gestalta jodie archer film skönlitterärt skrivpodd anslag perspektiv förlag tessie marvelin intervju barnbok faktaböcker bokmanus harpercollins tävling dramaturgi takt konflikter korrekturgranskare catrine tollström peter barlach tempo 17-stegsmodell inre resa bli utgiven konfliktupptrappning stil harlequins författartävling 2015 bäraren öka drivet i din berättelse lättläst skiftande perspektiv skriv dialog synopsis osynlig berättarröst topic känslor vuxenlitteratur agenturer akademiskt språk outliner fängsla dina läsare birgitta bergin ljudbok releasefest förväntningar lugn allt är i sin ordning skriva filmmanus lind & co romantisk komedi ungdomsbok tillbakablick premiss yttre resa roller eldbunden steven james margit sandemo character arc följebrev miljö elisabeth akteus rex stieg larsson nobelpriset i litteratur ordberoende förlag klimax vågspel 4-aktsmodell huvudhandling författarskap dialog boktugg överenskommelser bokens tema ylva lee lindell hitta början miljöbeskrivningar allt hopp är ute författarröst larry brooks svenska skrivpoddpriset twist strukturmodell kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag vinter tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor klimatriksdag coach så överlever du en refusering redigera bok titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning jenny dahlberg test debutera fokus spegelneuroner rabén & sjögren koncept allvetande berättare pia stockholms körförbund huvudperson logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? skrivartips hybridförlag sanning höstsol överraska dina läsare malva b. histrisk kärleksroman game of thrones skatt förlagsekonomi perspektivbyte frida arwen roslund in media res the charm school metaforer högläsning anders nyman adlibris snackis sanna ivarsson jenny rogneby flickan med silverhåret karaktärsdrag miljöbeskrivning skriva kontrakt med läsaren minnen av dig gästblogg understanding show don't tell harry potter anna jansson kuliss städning introvert pitch sveriges bästa skrivpodd pär åhlström lynda woodruff olga rönnberg referera the writers little helper johan arvidsson expert föreläsning upplösning covid sociala media debutroman den viktiga ansatsen öppningsscen förläggare ramhandling webbkurs romangestalter pr vår ekosystem radio p1 studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk på denne grund spökskrivare forskning national treasure svåra ord vingar av rök alla bolag vilken typ är du? udda dave eggers bones medveten författare storytel k.m. weiland ljudboksgalan som eld korrekturfel george rr martin vinst traditionellt förlag det allvetande perspektivet att skriva under hot loppet oanständiga berättelser ämne arne dahl känn dina karaktärer beskriva hype på denna grund stella cameron tärningen är kastad titel skriv2016 faktabok bokus enkelt scener dikter kriminalroman innehåll oraganiskt skrivande tryck böcker kontrakt med läsarna romantik show don't tell eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning socialt umgänge extrovert ett oemotståndligt förslag save the cat! the girl on the train sarah dawn finer din hjärna filmrättigheter writers little helper ansats skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram öka drivet med rätt pacing camilla davidsson erotisk roman magkänsla vilseledning peter magnusson anders blomström mittpunkt sommar filmrecension godmorgon världen sara lövenstam redigering tajming brainstorming steven pinker harper collins uc midsommar miljön blir det någonsin för sent? the definite guide to screen writing vi och dem helen ekeroth rättigheter den inre positiva resan julia london hjärtan av jazz susanne collins analys dunbars tal bokbeat tonalitet lögn lars wilderäng piratförlaget begär fackböcker nacka egenutgivning allvetande niklas engdahl buskap susan wiggs författarkliniken roald dahl manustävling adjektiv bokens premiss word noveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy svenska akademien rollup fal bygg din egen mall fanta sveriges bästa skrivblogg niklas modig sexchock måns zelmerlöw catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag katarina bivald save the cat vändpunkt olof röhlander direkt miljöbeskrivning dagen f inramning
Sista stycket i min förra skrivning föll bort och kommer här: Men det finns en rad andra frågetecken som uppstår kring min bok under arbete när jag läser dina texter om skrivkonsten. T ex detta hur man hanterar parallella historier som alla är lika betydelsebärande. Ett problem uppstår t ex i och med upptakten i kap 1 med en av berättelserna där huvudpersonen sedan får vänta med att framträda på nytt därför att de andra medverkande också måste få komma till tals. Personen i upptakt kap 1 får/kan sedan inte göra sig hörd förrän tio kapitel senare.
Sven