Pias skrivtips: Vad Matthew svarade på mina frågor om boken the bestseller code
Men boken lämnade mig med en del obesvarade frågor. På vinst och förlust skrev jag därför till Jodie och Matthew och vet ni vad - jag fick svar.
Här kommer Matthews svar på mina frågor:
The Circle
I boken The bestseller code skrev Jodie och Matthew att de analyserat tusentals böcker. Och av dem var det bara en som fick 100% sannolikhet för att nå New York Times bestseller list. Den boken var Dave Eggers The Circle. Däremot stod det aldrig i boken om The Circle nådde bästsäljarlistan.
Min fråga:
I wonder though if the book The Circle ever hit the NYT hit list?
Matthews svar:
Yes, it hit the list for, as I recall, about 7 weeks. It has just recently been made into a movie starring Tom Hanks!
Med andra ord så nådde The Circle bästsäljarlistan och låg där i sju veckor. Boken ska dessutom bli en film.
The Hunger Games och The Twilight Saga
Jag tyckte det var konstigt att Jodie och Matthew inte nämnde de storsäljande böckerna Hungerspelen av Suzanne Collins och Twilightsagan av Stephanie Mayer. Jag funderade på om det berodde på att de inte haft med dessa böcker i sin studie eller för att de fick dåliga värden i datortesterna.
Min fråga:
I also wonder if you tested:
- The Hunger Games of Suzanne Collins and
- The Twilight Saga of Stephanie Mayer
Matthews svar:
No, we did not because these are both classified as Young Adult fiction.
Det var ju synd att Jodie och Matthew valde att inte analysera dessa böcker. De pratade däremot om Harry Potter, men skrev själva att de omöjligt kunde skriva en bok om bästsäljare utan att ta med några ord om just Harry Potter.
Topics
I boken The bestseller code så pratar Jodie och Matthew om att 30% av innehållet i en bästsäljare består av ca 1-2 olika ämnen (topics) mot 3-4 ämnen (topics) i en icke bästsäljare. Men jag undrade natuligtvis hur många topics som ryms i HELA innehållet av boken och om det finns någon skillnad mellan bestsellers och icke bestsellers om man tittar på hur många topics som ryms i 100% av bokens innehåll.
Min fråga:
I also wonder how many topics there are in 100% of a book, in general, and if there are any differenses in the number of topics between a bestseller and a non bestseller when it comes to the whole book. You did not mention this in the book.
Matthews svar:
We write about this a bit in the BSC. Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics, whereas non-bestsellers tended to be more topically diverse, i.e. less focused. But these are generally true observations, not hard and fast rules.
Jaha, lite av en besvikelse där att Matthew missförstod min fråga och alltså inte besvarade den. :(
Topics i The Circle
Åter till boken The Circle som fick hela 100% sannolikhet för att nå New York Times bestsellser list. Hur gick det till egentligen?
När jag läste The bestseller code så tolkade jag boken som att det var jätteviktigt att det var så få som 1-2 topics som upptog 30% av bokens innehåll och om det var så många som 3-4 topics så var det ingen bästsäljare.
Men boken The Circle hade hela 4 topics för att nå 30% av bokens innehåll, varför alltså inte stämmer med det Jodie och Matthew sagt gällde för bestsellers.
Min fråga:
I must say I do not really understand how The Circle could hit 100% in total because it could not had 100% in every singel part. First it used 4 topics to reach 30% of the book, while a bestseller only uses 1-2 topics according to your book.
Matthews svar:
In general, on average, Bestsellers tended to have ~30% of their topical in the first 2-3 topics. That is the central tendency but not a hard and fast rule. Also, I think you may be confusing the probability with the feature profile that the machine uses to make its guess.
Jag kan inte uttala mig huruvida jag missförstått sannolikheten med funktionsprofilen som maskinen använder för sina gissningar. Jag vet mycket väl hur man räknar ut sannolikheten, men jag är inte lika bevandrad i hur deras maskin fungerar.
Så jag kan bara utgå från det andra som Matthews säger - nämligen att bara är en central tendens att en bästsäljare har 1-2 huvudämnen och att en icke bästsäljande bok har 3-4 huvudämnen.
Jag tycker dock ändå att det är konstigt att boken The Circle fick 100% när den inte uppfyllde det här kriteriet. Baserat på Matthews svar kan jag inte dra någon annan slutsats än att det här med vilka ämnen en bok avhandlar har en rätt liten sannolikhet för att påverka om boken blir en bästsäljare eller inte. Så varför skrev de då så mycket om topics i sin bok the bestseller code?
Human closeness i The Circle
Det ämne som Jodie och Matthew kom fram till var det viktigaste ämnet av dem alla om man ville skriva en bestseller var ämnet "Human closeness" det vill säga mänsklig närhet.
Men The Circle handlar bara til 3% om Human Closeness. Så jag undrade hur en bok som behandlar så lite om Human Closeness kan få 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist i Jodie och Matthews datormodell.
Min fråga:
Second the topic Human closeness only had 3% which I found rather little.
Matthews svar:
It is all relative and there are many many features contributing to a books overall signal. So, for example, fifty shades of grey has way more sex than what is typical for a NYT bestseller, but it has other features that are more typical. The ~3% human closeness in the circle is actually bit higher than the average across all bestsellers.
Tydligen är 3% om Human Closeness mer än snittet av alla bestsellers. Och då är det det ämne som är allra vanligast.
Hm. Intressant. Vet du hur jag tolkar den informationen?
Jo, att det måste finnas massvis av ämnen som fungerar i en bestseller - minst 34 stycken (100% delat med 3% ger 33,3333) - troligen hundratals.
Och visst gav Jodie och Matthew en lång lista på sådana här ämnen, men jag fick ändå intrycket av att Human Closeness var det absolut viktigaste att ha med.
Så jag har alltså gett Human Closeness för stor betydelse, vilket betyder att Jodie och Matthew inte var så tydliga i sin bok om hur vi skulle tolka det här med ämnen.
Med andra ord är ämnen (topics) ingen stor grej och det spelar kanske inte så stor roll vilka ämnen du har med i din bok. För sambandet verkar ju vara rätt litet mellan vilka ämnen som gör en bestseller och vilka ämnen som inte gör en bestseller.
Språket i The Circle
En annan sak jag reagerade över var att Jodie och Matthew framhöll att det fanns ett samband mellan bestellers och den språkliga stilen. Böcker med ett mer "vardagligt" språk hade större sannolikhet att nå NYT bestsellerlist än böcker med ett mer "akademiskt" språk. Då akademiskt är min översättning så är det bäst att jag förklarar mig - med akademiskt menar jag ett språk med längre meningar, fler bisatser, längre ord och där alla orden är utskrivna i sin helhet.
I boken The Circle var språket dock perfekt balanserat mellan ett vardagligt och akademiskt språk. Det kan därför tyckas konstigt att boken fick 100% sannolikhet för att nå NYT bestsellerlist med dessa förutsättningar.
Min fråga:
Third the language was a perfect balance and not so much of a daily language that I thought was needed to get 100%. Is these part not so important as the other part when it comes to hit the bestseller list? Or did I missunderstood your book?
Matthews svar:
I think you are confusing the probability score with the feature composition. The model examines the features in a book and compares how similar those features are to the features found in books that hit the list and books that did not hit the list. It then uses that comparison to make a guess about whether the book is more likely to be a best seller or a non-bestseller. The machine then quantifies its guess as a probability.
Jag vet inte hur jag ska tolka Matthews svar. Kanske det är så att det inte spelar någon roll hur vardagligt språket är, bara det är tillräckligt vardagligt? Mer vardagligt ökar kanske inte chanserna att bli en bestseller än lite mindre vardagligt - bara det inte går över gränsen till det jag kallar akademiskt.
Ja det var de frågor jag hade. För att få Jodie och Matthew intresserade av att svara på mitt mejl så gav jag dem lite tillbaka. Jag berättade nämligen saker om Stieg Larsson som de troligen inte kände till.
Det visste du inte om Stieg Larsson
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
By the way - one of my author friends knew Stieg Larsson and he said that Stieg died because the elevator was broken and he had to walk all stairs. Obviously his heart did not manage this. If the elevator had not been broken he might have lived today.
Matthews svar:
Wow. It certainly would have been interesting to interview him and get some deeper insight into his books.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
I also talked to Paolo Roberto - the Swedish fighter and actor who has a role in Stieg Larssons second book - and Stieg did not asked him for permission. The publisher contacted Paolo after Stieg died and asked for his permission and Paolo actually read the fighting scene and changed it a little bit before the book was published.
Matthews svar:
That is fascinating. I wonder how big the changes were.
Vad jag skrev i brevet till Jodie och Matthew:
When Larssons books was to become a Swedish movie the agent called Paolo Roberto and said: I think I have the perfect role for you. Paolos reaction was: I THINK???
If the second book will be a movie in US Pablo wonder if he will be playing the role as himself or if there will be anyone else. He is hoping for Brad Pitt - that would be great, he said: Brad Pitt as Paolo Roberto. Wow!
Matthews svar:
:-)
Ja, det var lite mer om The bestseller code. Hoppas du blev lite mer upplyst av min mejlkonversation med författaren till boken.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Birgitta Hallberg » Pias skrivtips: Hjärnforskningen visar hur du når fram till dina läsare: ”Tusen tack för detta inlägg! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Karaktärer (Romanfigurer): ”Lärorikt! Underhållande! Intressant! ”
-
Birgitta Hallberg » Podd: Hur hanterar man kritik?: ”Tack för ett jättebra poddavsnitt! T. ex. Hopplöshetsfasen. Åh, vad jag känner ..”
-
Alfons viberg Bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Harjaergvägen 46 23254 46 Åkarp ”
-
alfons viberg bengtsson » Pias skrivtips: Hur skriver du andlöst spännande?: ”Alfons200704@gmail.com”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter mina böcker komik susanne ahlenius the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag petra mede leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev novell mörkersdottir steven james skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv larry brooks lättläst ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers eldbunden miljöbeskrivningar överenskommelser sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo simona ahrnstedt barnbok gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor akademiskt språk outliner agenturer fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg berättare de rotlösa testläsare lind & co tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa avatar längd research ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen pitch sandemo justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert föreläsning matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne show don't tell olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona
Sista stycket i min förra skrivning föll bort och kommer här: Men det finns en rad andra frågetecken som uppstår kring min bok under arbete när jag läser dina texter om skrivkonsten. T ex detta hur man hanterar parallella historier som alla är lika betydelsebärande. Ett problem uppstår t ex i och med upptakten i kap 1 med en av berättelserna där huvudpersonen sedan får vänta med att framträda på nytt därför att de andra medverkande också måste få komma till tals. Personen i upptakt kap 1 får/kan sedan inte göra sig hörd förrän tio kapitel senare.
Sven