Pias skrivtips: Tre saker som måste vara uppfyllda för att din bok ska bli en mega-bestseller
Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.
Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.
Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.
Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:
- Hur boken är skriven
- Hur boken presenteras
- Hur boken mottas
Hur boken är skriven
Ja, bestsellers har något gemensamt - de är alla skrivna på ett sätt att de lockar mängder av läsare.
Jag har tidigare skrivit om detta i mitt blogginlägg Så skriver du en bestseller som bygger på vad Archer och Jockers fann i sin stora vetenskapliga studie om bästsäljande böcker.
Det finns flera sådana studier och jag gör just nu en egen studie av vad bästsäljande böcker har gemensamt som är tänkt att utmynna i en skrivarhandbok full med praktiska skrivtips om hur du skriver en bestseller.
För att lyckas skriva en mega-bestseller måste du kunna skrivarhanterket och veta hur du skriver en bok som får miljontals läsare att ligga vakna om nätterna. Det är grundläggande. Om din bok inte uppfyller detta kriterium kommer den aldrig att bli en mega-bestseller.
Hur boken presenteras
Tyvärr är det inte så enkelt att om du knäcker koden för hur man skriver en bestseller så säljer boken sig själv. Det finns många riktigt bra böcker som aldrig hamnar på bästsäljarlistorna.
Som med alla säljframgångar krävs att försäljningen når en kritisk minsta massa innan den blir ett självspelande piano. Boken måste presenteras för en stor mängd läsare innan den blir viral. Det krävs alltså en hel del marknadsföring och PR för att boken ska bli känd för en stor grupp människor.
Det visar sig att alla mega-bestsellers vid en eller annan tidpunkt blir upplockade av något av de riktigt stora internationella förlagen som har musklerna att inte bara ge ut böcker utan även film, dataspel och andra medier. Därtill krävs det att dessa förlag väljer att satsa på boken brett och stort. Det är detta som kallas för hype.
Det är inget som hindrar att du som författare börjar i liten skala. E.L. James som skrev Fifty Shades of Grey började på en fan fiction-sajt för Twilight, blev egenutgivare och spred sin bok den vägen. Men så småningom plockades hon upp av de stora förlagen och det var då hennes bok blev en internationell mega-bestseller.
Du kan alltså ge ut din bok själv eller på ett mindre förlag och kämpa hårt för att den ska sälja, men vill du att den ska bli en mega-bestseller måste du förr eller senare skaffa dig en agentur och en förlagsjätte som slåss för boken åt dig. Och ja - det krävs att de slåss för marknaden där ute är tuff.
Se till att DU tror på din bok och att du får med dig andra som också tror på din bok.
Hur boken mottas
I slutändan spelar ingen av dessa saker någon roll om boken inte mottas väl av läsarna. Trots all reklam i världen kan boken floppa. Ja, det har hänt. För att boken ska bli en mega-bestseller måste en bli en snackis. Det är detta som kallas för buzz.
Men vad är det då som gör att boken blir ett samtalsämne på allas läppar?
Ja, även om vissa saker är gemensamma för alla bestsellers och går att förutspå, finns det en svårbestämd parameter som kräver lite tur för att pricka in och det är tajmingen:
- Antingen har boken något nytt och fräscht som lockar en stor mängd människor runt om i världen. Vad detta är beror naturligtvis på den tid vi lever i. Något som var fräscht för 50 år sedan är det knappast idag. Den värld Tolkien byggde upp på 1930-talet har inspirerat så många författare sedan dess att en kopia av denna värld knappast anses fräsch i dagsläget. Men så kom J.K. Rowlings med sin Harry Potter och presenterade en ny magisk värld som kändes cool och nytänkande med sina trapport som flyttar sig, quidditch-matcher och en hemliga tågperronger. Och om vi anser att Dracula är gammal och mossig så lyckades Stephanie Meyer med konststycket att göra vampyrer sexiga och moderna i sin bok Twilight.
- Eller så hakar boken på en redan pågående trend som när E.L. James skrev en fan fiction till Twilight eller när Veronica Roths bok Divergent spreds bland fansen till Suzanne Collins bok Hungerspelen med orden: Om du gillade Hungerspelen kommer du älska Divergent.
Exakt vad som kommer slå är svårt att förutspå, men alla mega-bestsellers blir stora snackisar. För det räcker inte med mördande reklam om din bok ska sälja i riktigt stora upplagor - läsarna måste ta den till sina hjärtan och berätta om den för sina vänner. Det har nämligen visat sig att inget säljer en bok så bra som att man blivit tipsad om den av en vän.
Ja, det var de tre faktorerna som krävs för att din bok ska bli en mega-bestseller. Den första kan du påverka genom att lära dig hantverket och göra ditt bästa för att skriva en riktigt bra bok. Den andra faktorn kräver att du får andra att tro på din bok och kämpa för den tillsammans med dig. Den tredje faktorn - tajmingen - är svår att pricka in. Mitt råd är att inte fundera så mycket på vad som är inne för närvarande utan bara skriva på.
Lycka till.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan antagen kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen franskt band litet förlag petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word skriva facklitteratur bokens tema spänning hjärnan story engineering veronica roth vågspel twist ordberoende förlag elisabeth akteus rex planerat skrivande författarröst organic writer whip media hunger games skriva filmmanus lyckas med din gestaltning facebook intervju ping pong-metoden premiss huvudhandling frida skybäck divergent klimax strukturera din roman den antagonistiska kraften vardagligt språk agenter research novell avatar längd skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst testläsare lind & co skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse ljudbok valet antagonist outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön gestaltande bli utgiven barnbok tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok feel good katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst gestalta film plot point början författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata jodie archer förlag recension skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström pacing takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna simona ahrnstedt filmmanus mega-bestseller lektörsutlåtande vuxenlitteratur känslor john yorke the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare birgitta bergin stand up comedy strukturmodell ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa romantisk komedi målgrupp skräck ungdomsbok yttre resa roller mörkersdottir steven james ylva lee lindell röst följebrev stieg larsson nobelpriset i litteratur svenska skrivbloggpriset djävulsverk release bäraren allvetande perspektiv boktugg novellantologi screen writing dialog förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset character arc hitta början miljö allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 margit sandemo svenska skrivpoddpriset långtidssjuk 4-aktsmodell releasefest parallellhandling idé skriv dialog synopsis bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt förlagsekonomi skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan distribution tryckt bok årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader bokus bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell olga rönnberg referera högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag